מדבקות מחיר על גבי התאריך האחרון לשיווק, האם זה חוקי ?

מדבקות מחיר על גבי התאריך האחרון לשיווק, האם זה חוקי ?

שלום, בסופרמרקט בו אני נוהג לבצע קניות אני נתקל באופן קבוע בהרבה מאוד מוצרים (למשל קופסאות שימורים, בקבוקי מיץ ומוצרים נוספים) בהם מדבקת המחיר מודבקת בדיוק על גבי התאריך האחרון לשיווק. אותי זה ממש מרגיז כי אני תמיד מקפיד לבדוק את התאריך הזה על מנת לוודא שהמזון לא פג תוקף, וכמו כן שיש עוד זמן סביר עד שהתאריך יפקע.

רציתי לדעת האם זה חוקי, ומה ניתן לעשות בעניין?

תודה.
 
תובענה ייצוגית - מדבקות מחיר

רועי שלום,

קודם כל תודה על פנייתך.

הוראות החוק מחייבות את רשת השיווק לסמן את מחירו על גבי המוצר, דבר שנעשה בדרך כלל באמצעות מדבקה. אינני מכיר הוראת חוק המתייחסת למיקום המדבקה. ניתן לטעון שבהתאם לדין הכללי, רשת שיווק "המסתירה" פרטי סימון חיוניים באמצעות המדבקה, פועלת תוך התרשלות, או תוך הטעיית הצרכן.

אם וככל שהדבר נעשה במכוון על מנת להסתיר את העובדה שתאריך סיום התפוגה מתקרב - על אחת כמה וכמה. במקרה שכזה ייתכן גם שיש מקום לתביעה ייצוגית.

לעניין הגשת תובענה ייצוגית - אני חושב שיהיה קושי להוכיח במקרה שכזה שמדובר בהתנהלות שיטתית ומכוונת. יותר סביר שייטען שמדובר בטעויות נקודתיות. עוד סביר שייטען כי ביכולתו של הצרכן להסיר את מדבקת המחיר (בדרך כלל הן מוסרות בקלות) או לבחור מוצר מהמדף שהמדבקה שהודבקה עליו אינה מסתירה את התאריך. כך שיהיה קשה לטעון לנזק.

ברמה המשפטית, אני מתקשה לראות כיצד ניתן יהיה להתגבר על הטענות האלה ולהגיש תובענה ייצוגית. ברמה הצרכנית, ניתן לפנות למנהל הסניף ולהפנות את תשומת ליבו לעניין.

אמיר
 
קודם כל תודה על תשובתך המפורטת

ישנם מספר מוצרים בהם כמעט תמיד המדבקה מכסה את התאריך האחרון לשיווק, למשל בבקבוקי מיץ תפוזים טבעי של חברה מאוד מוכרת התאריך מוטבע למעלה על גבי פקק הפלסטיק הקטן, ובדיוק שם הם נוהגים להדביק את המדבקה כך שברוב המיקרים היא מכסה את התאריך. כנ"ל לגבי מספר מוצרים נוספים (כמו גרגרי חומוס בקופסת שימורים, גם שם המדבקה כמעט תמיד על הדפסת התאריך).

הם יכולים ליטעון ששם הכי נוח להם להדביק כדי שהמדבקה לא תירד אבל אותי בתור לקוח זה ממש לא צריך לעניין, התאריך האחרון לשיווק אמור להיות זמין עבורי לקריאה.

לגבי הסרת המדבקה, מניסיון לא תמיד קל להוריד את המדבקות האלו והרבה פעמים הן נקרעות באמצע ולוקח זמן לקלף אותן. דבר שני גם כשכבר מקלפים את המדבקה לרוב מגלים שהיא מחקה את התאריך (כנראה הדבק של המידבקה מוחק את הדיו של הטבעת התאריך) , ודבר אחרון אני לא חושב שאני צריך לטרוח בתור לקוח להתחיל לקלף מדבקות ממוצרים בסופר, מדבקות שמלכתחילה לא אמורות לכסות את התאריך האחרון לשיווק.

אני לא טוען שזו הטעייה מכוונת, אך אין ספק שלכל הפחות מדובר ברשלנות, לא יתכן שהם לא שמים לב שהם מדביקים את אותן מדבקות על גבי נתון חשוב שאמור להיות קריא וזמין ללקוחות.
 
מדבקות המכסות תאריך אחרון

בשמחה.

כפי שציינתי ברמה הנורמטיבית אני חושב שאתה צודק. מבחינה של האפשרות להגיש בנושא תביעה ייצוגית, מדובר במקרה גבולי. אני באופן אישי לא הייתי מגיש תביעה כזו אבל ייתכנו דעות אחרות .

אמיר
 
למעלה