מדוע מטוסים ממראים/נוחתים..........

ny22

New member
מנהל
מדוע מטוסים ממראים/נוחתים..........

נגד כיוון הרוח? הרי הם יכולים לטוס גם עם כיוון הרוח (אני שמעתי פעם שזה בגלל שהם צריכים יותר כוח, משהו כזה, בכל אופן הייתי שמח לתשובה קצת יותר מעמיקה)? תודה רבה רבה.
 

MrHankeY

New member
יכולים..

אבל... תחשוב על זה כך כשמטוס עומד במקום והרוח נושבת בניגוד אליו נוצר מצב שהמטוס "כאילו" נמצא במהירות מסויימת (מהירות הרוח) באופן יחסי - למרות שהוא ביחס לקרקע נמצא במהירות 0. במידה והיה עם הרוח הוא לא היה "מרוויח" את המהירות היחיסית שהרוח מקנה לו.
 

uri ba

New member
זה די פשוט

מהירות של מטוסים נמדדת ביחס לאויר ולא ביחס לקרקע. כשמטוס צריך להמריא ב150 קשר זה יהיה 150 קשר ביחס לאויר. אם יש רוח אף יש לך X קשרים פחות להאיץ ולכן המרחק שתעבור על הקרקע קטן יותר כי יחסית לאדמה אתה נוסע יותר לאט. עם רוח גב זה בדיוק ההפך - יש לך מהירות שלילית ביחס לאויר ולכן אתה צריך ריצת המראה יותר ארוכה. בנחיתות זה עובד בצורה דומה בתוספת קטנה. בנחיתה עם רוח גב חזקה מדי מהירות המטוס ביחס לקרקע עשויה לעלות מעל מגבלת חוזק כני הנסע. כלומר מעוצמת החבטה בנחיתה כני הנסע עלולים להישבר/צמיגים להתפוצץ וכל מני חולירע.. לכן משתדלים לנחות עם רוח אף (בהמראות זה פחות קריטי - תלוי במשקל ובאורך המסלול)
 

ny22

New member
מנהל
תודה רבה ../images/Emo13.gif

רק שאלה, אם בנחיתה יש רוח גב, אז אכן זה מגביר את מהירות המטוס ביחס לאויר, אבל איך זה משנה באופן פרקטי? (כלומר, זה לא ישנה את המהירות של המטוס ביחס לקרקע, וברגע שהמטוס נוחת יש גם עניין של משקל, ופה לקרקע כן יש חלק משמעותי) כי איך בדיוק רוח גב יכולה להשפיע על עוצמת החבטה???
תודה. דרך-אגב, אתה טייס?
 

uri ba

New member
בוודאי שרוח גב משפיעה על החבטה

תדמיין שאתה צמיג, בניגוד לאוטו במטוס הגלגלים אינם מקבלים הינע מהמנוע, כלומר אם אין רצפה שתסובב אותם הם לא זזים.. תחשוב שעכשיו הורידו אותך ואת 5 אחיך לכן הנסע (אתה על B777) אתם נחים לכם הרוח נושבת בשערכם ואתם לא מסתובבים לשום מקום.. פתאום המטוס נוגע במסלול פתאום בגלגלים צריכים להאיץ ממהירות 0 למהירות של 280 קמ"ש במהירות הבזק. . מכיר את העשן שיוצא מהגלגלים בנגיעה? נחש מה זה גומי שרוף - נשרף מהחיכוך.. עכשיו אם המטוס בא לנחיתה עם רוח אף של 10 קשרים (רוח קלה) המכה בנגיעה תהיה במהירות נמוכה יותר (ביחס לקרקע) "רק" 264 קמ"ש. עם אותה הרוח רק הפעם מהגב המהירות הקרקעית גדולה יותר היא כבר 296 קמ"ש זה לא נשמע הרבה אבל עם מטוס עמוס ששוקל 200 טון בנחיתה ופוגע בקרקע במהירות אנכית של 600 רגל לדקה כל דבר קטן נהיה קריטי..
 
בשביל לעשות קצת סדר בדברים

היה כבר כאן שירשור על הנושא הזה, טיסה בכיוון הרוח לא משנה את מהירות המטוס ביחס לאויר, רוח היא למעשה גוש גדול של אויר שנמצא בתנועה והמטוס טס בתוך גוש האויר הזה, אפשר להשוות את זה לאדם שהולך בתוך רכבת נוסעת, אם ילך בכיוון הנסיעה או נגד כיוון הנסיעה מהירות ההליכה שלו בתוך הרכבת לא תשתנה, מה שישתנה היא המהירות שלו יחסית לפסי הרכבת. ונחזור למטוסים, מטוסים נועדו לטוס ולא לנסוע על הקרקע לכן משתדלים לקצר את זמן הנסיעה על הקרקע ככל האפשר, בנחיתה כמו בהמראה, מאחר וכדי להמריא צריך מהירות אויר מינימלית, רצוי להמריא נגד הרוח ואז מהירות הרוח נוספת למהירות הנסיעה על הקרקע ומגיעים מהר יותר למהירות ההמראה, זה עובד גם בנחיתה, הגישה לנחיתה נעשית במהירות קבועה בהתאם לנתוני המטוס, מול הרוח מהירות הקרקע תהיה נמוכה ממהירות האויר, מה שיגרום לריצת נחיתה קצרה יותר.
 

ny22

New member
מנהל
תודה רבה רבה לך....

רק מה שלא הבנתי הוא זה: ניתן לומר גם (ע"פ דבריך) שאם המטוס טס עם כיוון הרוח, אז באופן יחסי הוא מפסיד מהירות מסוימת. אבל שזה חושבים על באופן יחסי במובן שונה, ברגע שהמטוס מפעיל את מנועיו הרוח היא כבר לא דבר משמעותי, היות והרוח של המנוע הרבה יותר חזקה מהרוח בחוץ (אני מקווה שאני צודק, וגם הכוונה שלי היא לרוחות בארץ, הרי ברור שיש מקומות בעולם ששמה הרוח כבר הופכת להיות משהו משמעותי). לפיכך, איך ההמראה נגד כיוון הרוח נותנת "יתרון" למטוס? תודה רבה.
 

SaRgE

New member
ראשית, המנוע לא עושה רוח.

אם המנוע מוצב בזנב המטוס לאן הוא עושה רוח?
המנוע מתקדם או "דוחף" אוויר, אל כיוון זרימת האוויר המיועדת. במטוס המנוע דוחף אוויר אחורה כדי ליצור זרימת אוויר על הכנף. כל עוד אוויר זורם על הכנף (מעל מהירות ההזדקרות) המטוס יטוס. תתפלא כמה הרוח משפיעה על אופי הטיסה גם ככל שיש יותר רוח המנוע "מתאמץ" יותר לעבוד, שורף יותר דלק וכו', אבל זו לא הבעיה. כשהמטוס בריצת המראה נגד הרוח פועל המנוע שמביא לעילוי (זרימת אוויר על הכנף) וגם "פועלת" הרוח שתוסיף לזרימה ולעילוי ותקל על עבודת המנוע או לחלופין תביא לריצה קצרה יותר (לא בהכרח עדיפה). (תקרא את התגובה שלי בתחתית השירשור)
 
המנוע דוחף אוויר אחורה כדי ליצור ..

.. זרימת אוויר על הכנף - פשוט לא נכון!! זרימת האויר על הכנף נוצרת בגלל התקדמות המטוס,זרימת אוויר המנוע על הכנף שולית למרות שיש לקחתה בחשבון. חשוב על המדחף כעל כנף (זהו גם צורת החתך שלו) הסתובבותו גורמת לו לעילוי אשר בגלל מיקומו מתורגם להתקדמות קדימה... התנועה קדימה יוצרת כאמור את תנועת האוויר על הכנף.
 

SaRgE

New member
איך המטוס מתקדם בדיוק?!

ע"י דחיפת האוויר אחורה בעוצמה כפי שעושה המנוע. זו הייתה הכוונה. לא כתבתי שהאוויר שהמנוע פולט זורם על הכנף.
 
אתה עוד פעם חוזר על "התאוריות שלך"

אתה כתבת בדיוק "שהמנוע יוצר זרימת אויר על הכנף" וזה לא נכון.המטוס לא מתקדם "ע"י דחיפת האוויר אחורה בעוצמה"..מאיפה אתה לוקח את כל זה? חזור לתשובתי הקודמת (מדחף, פרופיל כנף, עילוי וכו') ותבין מה קורה שם...
 

uri ba

New member
מנועים ומדחפים בגדול...

במנועי בוכנה (או טורבו פרופ) המדחף יוצר תנע לא ע"י דחיפת/משיכת/זריקת אויר.. המדף למעשה הינו כנף קטנה בזמן סיבוב המדחף כל אחד מהלהבים יוצר עילוי, בגלל הזוית המדחף העילוי הוא קדימה.. ניתן לומר בפשטות שהמדחף מתברג לתוך (נשמע קצת הזוי אבל הגיוני לחלוטין) כאשר מבריגים בורג לוחצים את המסילה הלולינית שלו אל תוך החומר, ההברגה יוצרת אפקט משיכה והבורד נכנס פנימה. בדחף עושה את אותו הדבר הוא חופר באויר, תופס קצת ונמשך "פנימה".. המדחף יוצר רוח מסיבה אחת פשוטה צפיפות ומסת האויר נמוכים באלפי מונים מאלה של המדחף.. מנוע סילון לעומת זאת כן עובד על "זריקת אויר" כל הרעיון הוא ליצור זרם גזים בלחץ גבוה שייפלט החוצה.. החוק השלישי של ניוטון אומר על כל פעולה יש תגובה שווה בכוחה ומנוגדת בכיוונה.. הסילון לא דוחף את המנוע כי הוא פוגע באויר, אלה כי הוא יוצא. הזזת האויר היא תופעת לוואי לא נחוצה.. הסילון מספק את הפעולה והדחף הנוצר זו הריאקציה התגובה.
 

jetman

New member
ויי ויי איזה בלאגן

ויי ויי איזה בלאגן מנוע עם מדחף ומנוע סילון עובדים ב ד י ו ק אותו הדבר !!!! המנוע נותן לאויר תנע לאחור, והאויר נותן לו כראקציה תנע לפנים וזה הכל! כל ההבדל בין מדחף לסילון הוא שהמדחף נותן תוספת מהירות קטנה למסה גדולה של אויר, והסילון נותן תוספת גדולה למסה קטנה.
 

uri ba

New member
מדחף עובד אחרת

מדחף עובד על ברנולי, סילון עובד על ניוטון.. אין לך על מה להתווכח בנושא - תבדוק. וד"א "מסת האויר הקטנה" להגדרתך עולה עשרות מונים על כל רוטור או מדחף שקיים..
 
גם זה שטויות

אין מדחף בלי ברנולי? קח קרש, שים אותו בזוית, ותסובב. תרגיש רוח. אין ברנולי. לתשומת לב הקוראים: כל השרשור הזה מכיל הכללות וטעויות רבות. בקיצור נמרץ: מטוסים ממריאים בדרך כלל עם רוח "אף" בכדי לקצר את אורך המסלול הנדרש להמראה. אם מהירות ההמראה היא 100 קמ"ש של "רוח", ויש רוח זנב של 10 קמ"ש, אז מהירות ההמראה של "המסלול" היא 110 קמ"ש ואז המסלול יותר ארוך. מטוס טס בגלל שהכנף שלו דוחפת אויר למטה(כן, למטה) וזה דוחף את המטוס למעלה ומנע ממנו ליפול. כתוצאה מהעבודה הזאת, שמתרחשת רק כאשר המטוס מעל מהירות מסוימת, המטוס מאט או יורד בגובה. המנוע/פרופלור שומרים על המטוס במהירות קבועה וגובה קבוע ע"י דחיפת אויר אחורה וביטול ההאטה שנגרמת מעבודת הכנף. מנוע+פרופלור "זורקים" אויר אחורה (לא חשוב היכן הפרופ מותקן או אם זה מנוע סילוני בלי פרופלור). כתוצאה מזריקת האויר אחורה, המטוס נע קדימה. רוב העקרונות הרלוונטים לטיסה הם "פעולה ופעולה נגדית" של ניוטון. חוק ברנולי, לגבי לחצים, משמש לשיפור מהותי של יעילות הטיסה, אבל למרות שהוא נלמד רבות ב"תאורית הטייס" אינו הגורם קריטי או הכרחי לטיסה. אין שום קשר בין כוון הרוח ותופעות כמו "כיס אויר". גם כל מה שאני כתבתי הן הכללות..מקווה שיותר מדויקות...
 

SaRgE

New member
עזוב את זה שלא דיברתי על מדחפים...

ועזוב את זה שיכול להיות שטעיתי. אבל מה זה כל הקטע המתנשא המגעיל הזה..? זה ממש לא סימפטי
זה גם גורר תגובה באותו סגנון לא סימפטי ומוציא את החשק לקרוא בכלל הת התגובה שלך
.
 

eagle701

New member
בשביל שמטוס ימריא הוא צריך כח נגדי

הוא צריך משהו שיתנגד לו בשביל שיווצר עילו ואז הוא יוכל להתרומם לשמים הרוח הנגדית מיצרת לו את זה למה נוחתים נגד הרוח? כשהמטוס עם הרוח המהירות שלו בהרבה יותר גבוה כמו בהמראה גם בנחיתה המטוס מקבל התנגדות כשהוא נגד הרוח וככה המהירות שלו סבירה ויכולת הנחיתה יותר טובה
 

ny22

New member
מנהל
ואת זה המנועים עושים......

הרי ברור שהוא ממריא נגד כיוון הרוח כשאר הוא נוסע (יש התגנדות - חיכוך עם האוויר שכביכול יוצר רוח). אני התכוונתי לרוח הטיבעית שיש בסביבה. תודה רבה.
 
למעלה