אני בהחלט מוכן להקשיב
מה גם שאין לי שום השפעה על תכנון האזור, כך שנכונותי להקשיב אינה רלוונטית.
א-ב של תכנון מרחבי זה להקשיב למי שגר במקום (בניגוד, אגב, לתכנון תחבורה, אבל זה לא העניין...). העניין עם תושבים זה שלעתים קשה להם לדמיין את השינוי.
לקריות יש יופי של פוטנציאל אורבני, שהולך לאיבוד, וחלק גדול ממנו נמצא באזור דרך עכו. הניסיון לבלום את הזליגה לפריפריה המטרופולינית ע"י היענות לצרכי הרכב הפרטי תמיד ייכשל: באזורים שמחוץ לערים ובאזורי "התעסוקה" הייעודיים תמיד תהיה יותר חניה. הערים, ובכלל זה הקריות, צריכות להציע משהו אחר.
לחשוב שהקריות לא נמצאות בישראל? אתה מדבר איתי כאילו מעולם לא הייתי שם. אני מכיר את הבעיות, וברור שהרבה יותר קל להפוך עיר במרכז לאטרקטיבית, כהביקוש למגורים עוקב אחרי התעסוקה האטרקטיבית. זאת לא סיבה שלא לתכנן נכון - בין אם כדי להאט את ההידרדרות, ובין אם כדי להתכונן ליום שבו הההטבות הממשלתיות לא מעדיפות את יקנעם על קרית מוצקין, או ליום שבו חיפה מצליחה קצת להתרומם.
שתי הערות הנוגעות לתוכן הדברים:
לגבי התחבורה הציבורית, אותה אני מכיר היטב: השינוי שעברו קווי אגד שיפר באופן דרמטי את הקשרים הפנימיים בקריות. כמעט כל הקווים מקרית אתא מגיעים לקריות המערביות, וקווים 11, 12, 13 קיבלו תוספת דרמטית של נסיעות. אז מקרית חיים מערבית אין קישור נוח, כי קו 15 החדש והישיר מתפתל קודם בקרית ים, אבל אפשר להגיע. מקרית אתא יש את קו 24 - גלגול מתוגבר של מה שהיה 64, ולאחר השלמת קטע ביאליק-העמקים של המטרונית, זה יהיה קשר מצוין. למטרונית יש לו"ז שהיא אמורה לעמוד בו, ואם היא אינה עושה זאת (20 דקות אמור להיות רק בלילה), צריך לתגבר אותה, לא להתעלם מקיומה.
לגבי גן המשחקים בצומת צבר - כמובן שזה מיקום גרוע לגינת משחקים, אבל היא כבר שם. מה שהצעתי היה הדגמה של השלב הראשון בהפיכה שלה לכיכר עירונית: ככה מתחילים: בקיוסק שבו עוצרים לקנות קפה במקום שבו מחליפים אוטובוס; או במקום נוח להמתין בו בשעה שמחכים לטרמפ למקום העבודה שנמצא ליד כרמיאל (כי התעסוקה בורחת לפריפריה המטרופולינית...)