יצא לך להסתכל על מפת הקווים שאלן יצר לב"ש?
לכך שתי פתרונות
כפי ששמת לב השיאנים ברשימה, קווים 5 ו-51 בגוש דן הם עם 170 נסיעות יומיות לכיוון המייצגים 10-11 נסיעות לשעה במשך רוב היום. אני גם יכול לספר לך שהשיאן מבחינת מספר נסיעות בשעה הוא קו 204 שב-7 בבוקר יש לו לא פחות מ-15 נסיעות באחד הכיוונים. (ואחריו 61 עם 14 נסיעות מרמת גן לתל אביב ב-7 בבוקר).
בגדול 12 נסיעות לשעה המייצגות נסיעה כל 5 דקות הן לרוב המקסימום שכדאי להגיע אליו בקו עירוני בלי תשתית ייעודית, יותר מזה תופעת הבנצ'ינג (bunching) שבו אוטובוסים נצמדים אחד לשני וגם עוברים אחד את השני הופכת לבלתי נסבלת.
בקווים עם תשתית ייעודית לאורך רוב המסלול (BRT או רק"ל ובטח ובטח רכבת תחתית) ניתן להגיע גם לתדירות גבוהה יותר של 20 ואף 30 נסיעות בשעת השיא (כל 2-3 דקות).
בבאר שבע רק קו 9 מגיע ל-10 נסיעות בשעה בכיוון בשעות שונות של היום.
המשמעות. ניתן לתגבר את כל הקווים שציינת, כולל קו 9, בצורה ניכרת כדי לתת מענה לעומסים הקיימים בלי צורך ב-BRT.
בנוסף, בחלק מהקווים ניתן לשקול מפרקיות (בהתאם לעבירות במסלול)
אין זה אומר שלא צריך BRT בבאר שבע
ה-BRT במקרה זה נדרש כדי לייצר קווים חזקים במיוחד בעלות קטנה יותר של הפעלה שוטפת (כי כל נהג מסיע יותר נוסעים). ולייצר לו עדיפות ברמזורים ותחנות גדולות יותר וכו'. כל מה שאני אומר זה שיש פתרונות עד ה-BRT.
יצא לך להסתכל על מפת הקווים שאלן יצר לב"ש?
אם לא, אז תסתכל על הפרטים הבאים:
מרכזית>שוק>עיר עתיקה ומשם תראה איך כל הקווים מתפצלים לרחבי העיר.
נוצר מצב בו יש מניפת קווים (כך זה נראה על המפה) שיוצאת מהתחנה המרכזית לשוק, לעיר העתיקה ומשם לשכונות, כאשר רוב הקווים יוצאים לכיוון שדרות רגר ולאט לאט פונים ימינה או שמאלה לשכונות הרלוונטיות.
ניתן כך להסתכל על קווים 7/8/12 כקווי מזלג על ציר רגר (וכך הם מראשית קיומם). ניתן להסתכל על קווים 3/9 כקווי מזלג וניתן להסתכל על קווים 18/21/22 והרשימה עוד ארוכה ונטויה של קווי מזלג כאלו ואחרים - הכל תחת קודש הקודשים - ציר רגר.
הקו היחיד שנוסע על ציר טוביהו וגם זה לאורך קטע קצר מטוביהו הוא קו 14. מלבדו הקווים היחידים שמבצעים שירות עירוני! בציר טוביהו מקצה לקצה הם 351/353/371 מטרופולין ו40/42 של אגד תעבורה. פעם עוד יכולת לעלות על 33 התדיר אבל כבר עשור שאי אפשר כי העבירו את רשיון ציר טוביהו באופן כמעט בלעדי למטרופולין (החלטה הזויה).
זה שלקו 9 יש כל כך הרבה נסיעות, לא אומר שזה מספיק. אם תוציא בשעות הבוקר את קו 9 בתדירות של כל 3 דקות, רק אז הוא יהיה מלא בישיבה בלבד ואולי כמה בודדים יעמדו. בפועל במצב הנוכחי נהגי מוניות מחכים באופן קבוע בתחנות של קו 9 כדי לקחת נוסעים מיואשים שקו 9 חלף על פניהם 2-3-4-5 פעמים ולא עצר.
מפרקיות בהחלט יכולות לעבוד פה בחלק מהקווים. בעבר התנגדו אליהם כי הם הגיעו בסמוך לפגיעו הכפול בבאר שבע ואז התפרסם משהו בעיתונות הארצית שבאוטובוסים מפרקיים נפגעים יותר מאשר באוטובוסים רגילים והתושבים והעיתונות המקומית מחו על כך ביד רמה והמפרקיות שהיו כאן הוחזרו לגוש דן (MAN SG חכורות מדן).
בכל מקרה, הפתרונות בב"ש שונים באופן מהותי ממקומות אחרים בארץ. רשת האוטובוסים כאן מתאימה עד לתחילת שנות ה-90. מאז העיר התפתחה באופן מאד מואץ והאבסורד הוא שלחברה העירונית (של העיריה) שפעלה לפני מטרודן היו יותר אוטובוסים ביומה האחרון ממה שיש למטרודן כיום (כבר עבר עשור). נוצרו מרכזי תעסוקה ובילוי חדשים ועדיין מלבד 4 קווים בתדירות מצחיקה שלא פועלים במוצ"ש וביום יום מסיימים מוקדם מידי רוב האנשים נוסעים למרכזית ושם מבצעים החלפה (גם בשל מסלול הזוי מידי לחלק מהקווים סובבי השכונות המגיעים למתחמים החדשים).
פלא שהתח"צ בב"ש קורסת ומיום ליום המצב נהיה יותר ויותר גרוע? מחכים למכרז של 2014... עד אז אין שינויים מרחיקי לכת.
והטענות כאן הן לא למטרודן, הטענות הן למשרד התחבורה שגם מה שמטורדן רוצים לעשות בעיר הוא דיי מטרפד הכל בשל קדושת המכרז.