מהיכן משתין הדג...

aFish

New member
יום השרדות באופני הרים (ועוד יום)

או, השרדות – לא מילה גסה רק הערה קטנה לפני ההתחלה...כתשובה לדברים שאמר פה גדי אלוני לפני זמן מה בתגובה לאלבום תמונות של טיול של טימון. יש משהו מייגע ברשימה של תמונות כאן בפורום המובאת כשירשור ענק. אולי העלאת התמונות לאתר חיצוני (סטייל Webshots) כמשהו מרוכז היא יעילה ונוחה יותר. אני מוצא ששתי השיטות דומות ומייגעות (לפעמים) באותה מידה. למרות יוצאים מן הכלל, התמונות לכשעצמן אינן משיגות שום מטרה בעיני היות ובדרך כלל הינן חסרות הבעה רגשית כלשהיא (רובנו לא צלמים מקצועיים). החוויות שייכות לחווה והתמונה כפשוטה אינה מעבירה זאת בצורה חיה. התמונות של כולנו חוזרות על עצמן (שוב, בדרך כלל, לא תמיד, אל תעלבו), כי כולנו נראים דומים בתחפושת, כולנו רוכבים באותם מקומות, רובנו רוכבים ולא צלמים. ברצוני לנסות (מקוה שאצליח) להעביר בצורה מילולית דווקא נקודת מבט יחודית שמקורה בחוויות שאנחנו עברנו. המסלול, שרבים אחרים חלפו עליו בצמיגיהם, משמש רק כרקע. תקוותי כי שרשרת התמונות ותיאור המקומות יהיו כך פחות שבלוניים ויותר קוראים מכם ימצאו את הכוחות להקליק על התמונה על מנת לראות מה מסתתר מאחורי כל סיפורון. סיפור בתמונות על חלום קטן (מאד) שהוגשם בלא מעט זיעה וחוויות, על שיבה בשלום הביתה. אל תפתחו כאן יותר מדי ציפיות. זה לא הולך להיות סיפור על רוכב הנאלץ, במו ידיו, לקטוע את רגלו שנתפסה בין הפדל לשילדה על מנת להשתחרר ולשרוד... (קישור) סתם סיפור על חוויות שהיו, על טיול שהחל בשלושה, תפח לארבעה ורק תאונה מצערת הביאה לסיומו המלא בשלושה (מוסיקה דרמטית, מסך עולה). "לך, לך למדבר הדרכים יובילו ליל טרם בא, לך אחי אל המדבר" אז הלכנו... יש חלומות על כיבוש הרים גבוהים, מסעות בעולם, להביא את המכה...לפעמים, כשאנחנו מתעייפים, אנחנו חוזרים לחלום בקטן. תנו לנו טיול יומיים בנגב, עם שק שינה ו...אופנים. לנו, אנשי המשרד, מטופלים בילדים (קטנים), זה חלום שלא קל תמיד להגשים. לך תשבור שיגרה... שנינו, רונן ואני, העברנו דקות משרד לא מועטות בבישול טיול שכזה. גם כשנשאר בגדר תכנון, זה משהו שמעביר דקות יפות. חודשים (לפחות שניים) ומזג אויר מתעתע של גשם/שרב שבכל סופשבוע מחדש תקעו מקל בגלגלים... לתכנן זה קל. רונן, הלהוט, בולע מפה בעינים, נעלה כאן, נרד, נחצה, נטפס...במפה הכל עביר, האצבע רצה על השבילים המסומנים בקלות. המאבק בין ה"להספיק הרבה – כי לא באים כל יום" לבין "מגבלות הגוף" לא תמיד הוגן. אני, זוכר אבנים, דרדרת ועוד אבנים, שמש קופחת ומאמצים לא קטנים. במדבר, צריך להיות זהירים. החלטנו להיות גמישים, להשאיר פתוח... בסוף זה קרה. שלושה יצאו. רשף שהצטרף ברגע האחרון באדיבות עמיר פרץ, השלים את השלישיה. במדרשת שדה בוקר עמדנו מצוחצחים, רעננים, אבק המדבר עוד לא נגע בנו, מליחות הזיעה עדין עמוק בתוך הנקבוביות.
 

aFish

New member
חימום מנוע

ליום הראשון נבחר כבסיס המסלול של אלי סט ממגזין אופנים האחרון. ואריאציה בסי במול על מסלול פופולרי מאד באיזור שדה בוקר. התייעצויות רבות הביאו למסקנה כי כדי למצות את המסלול צריך לעשות כל חלק גם בעליה וגם בירידה עם תוספות מכל הכיוונים מה שכמובן אילץ אותנו לבחור... המכונות מניעות על הכביש לכיוון עבדת. תשעה ק"מ לכאורה משעממים, אך מהוים שלב נפלא של כניסה הדרגתית אל עולם המדבר. על מנת שעירוני ממוצע לא יקבל שוק מהשלוה המיידית שנוחתת עליו במדבר טוב יעשה אם בד בבד עם התמזגות אל תוך השממה ישאף עוד מעט אויר אגזוזים מהכביש הסמוך. קטע שניתן לבצע כמעט את כולו במקביל לכביש להיכרות ראשונית עם תנאי השטח.
 

aFish

New member
חדירה

קצב המדבר משתלט עלינו ככל שמעמיקים. הכיוון, עין עקב עליון. כבר מתחילה מסתמנת התפלגות של הקבוצה לשנים: רונן "חליל מוּטלוּ" Tweenies, דוחק ומניף עליות. גורס את שיפועי המדבר כאילו כלום נגד כח הכובד....אבל כשהוא מדרדר, מתחלפת ההובלה. רשף "זלדה" kraps ואריה "עאלק אגרסיבי" פיש דוהרים בירידות, מגהצים אבנים כשהתחת מענטז קלות בקצב השיכוך האחורי בעוד רונן נטחן ע"י הקפיצות ומתפלל/מחכה לעליה הבאה. לא יכולנו כבר לחכות לסינגל הטכני הראשון כדי לחלק לרונן הוראות במסורת הרוכבים ה"ותיקים": רכיב, רכיב, תחת אחורה, אחורה....לא לנעול ברקסים (איזה תותחים, איזה ידע!!!).
 

aFish

New member
תהום

ירידה קשה ברגל לעין עקב עליון ואנו מזהים את המכשול הראשון. קבוצת תלמידים צווחנים לא מבינים מאיפה נפלו עליהם שלושה חייזרים על אופנים. אנחנו חשבנו שזה ספורט פופולרי. מסתבר שלא בכל החוגים. לחלק גדול מהאוכלוסיה ההתקלות ברוכבי אופנים מפזזים בין בולדרים ומדרגות סלע היא עדין חויה אנתרופולוגית יוצאת דופן. גם לנו, ההתקלות בבני עשרה היא במידה לא מועטה חוויה אנתרופולוגית. מכירים את השאלה: מה גם אנחנו היינו כאלה? בכל מקרה אנחנו מרביצים דילוגים על סלעים, דרופים של עשרה סמ' כאילו היינו פרירייד, משחקים אותה רוכבים קשוחים. מה קרה, לבני שלושים פלוס אסור לעשות דאווינים? בחורות בנות 17 עם חולצות בטן זה לא סיבה לעשות רוח....? רק אל תגידו פדופילים...גברים סטריאוטיפים שכמותנו. לגבי עצות שקיבלנו על הרכיבה בין עליון לתחתון. הרכיבה על הגדה ממש היא בחלק קטן מאד מהדרך וכנראה שאכן ניתן לרכב על שתי הגדות, אולם, רוב הדרך היא פשוט בערוץ עצמו ובכל מקרה מדובר על רכיבה קצרה יחסית....לאורך הסימון השחור.
 

aFish

New member
תחתון

צפיפות התלמידים רק עולה ואנו נאלצים להדיר רגלינו מן הבריכה שנראית, אֵפּס, מעט מעופשת. פיסת צל אחרונה נגזלת מאיתנו באכזריות ע"י מדריך טיולים. משפט פשוט של: "תיכף יהיו פה שלושים ילדים שישחקו לכם באופנים..." הופך לאיום כבד משקל והזיעה שבאה בעקבותיה משתוה לסך הזיעה שהגרנו עד עכשיו. ברחנו לרצועה צרה של צל שנותרה בצד ודעכה לה לאט לאט ככל שהשמש התרוממה לכיוון הצהריים. הספקנו לאכול, ליבש כפפות ומגינים, תה צמחים בטימוניה וממשיכים. משבר ארוחת הצהרים המפורסם תוקף שוב. הרכיבה קשה פי כמה לאחר האוכל והיינו ממירים אותה או לפחות דוחים לטובת איזה שלאף שטונדה מכובדת.
 

aFish

New member
חזרה

המגמה משתנה וכעת מטפסים. הכיוון "מעלה עקב". רשף, פריק של GPS, מסוחרר מהצלחתו עד כה בניווט מדויק על המטר לנקודות שהזין מראש מהמסלול של אלי סט. עד עכשיו הוא לקח כיוון לנקודה וקדימה. מסומן לא מסומן, תופס שביל גמלים ותאפס לנקודה. הוא מזנק לפנינו תופס פער. רונן, הנווט השקט וקר הרוח מנווט לפי שבילים מסומנים. הכל אצלו בראש. רשף נמצא מספיק רחוק כך שרק בניפנופי ידים אנחנו מנסים להחזיר אותו לכיווננו. השביל הירוק שם, רשף בכלל בכיוון השני, מתאפס על הנקודה ב GPS. הוא לא רואה את המעלה התלול והGPS שכח לספר לו שהנקודה הבאה היא אולי בכיוון שלו אבל גבוה, גבוה מעליו. אני מרגיש כמו ילד שנאלץ לבחור בין הורים שמתגרשים ובסוף אחרי הערכה קלה של השביל המטפס ואמונה בצדקת הכתוב, נסרח אחרי רונן לכיוון השביל המסומן ירוק. לאט לאט מתגלית גודל הזוועה שרשף עדין לא קולט. הוא הולך לחטוף חתיכת קיר, להתרסק על המדרון בעליה בלתי אפשרית כמו מצור על עיר נצורה. השמן הרותח שבד"כ חוטפים על הראש בסיטואציות כאלו יבוא לא בדמות השמש, בשיא הצהרים, שתפוצץ אותו בעליה. אנחנו מתמזגים לסינגל שעולה למעלה. טיפוס נהדר, עליה קשה אך רבת סיפוק עם נוף שהולך ונפתח. קטעים קצרים של מדרגות סלע לא רכיבים אבל חוץ מזה...push בעליה. רשף הולך ומתרחק מתחתנו, מתחיל להבין את גודל האסון. מצד אחד הוא כבר התקדם מאד ולחזור את הכל עכשיו לשביל המסומן זה חתיכת דרך וקצת מתסכל. מצד שני, ככל שאני מסתכל עליו מלמעלה אני רואה שפשוט אין דרך לעלות ממקום אחר חוץ מבסינגל המסומן. דרדרת תלולה שכזאת אפילו בלי אופנים זה בלתי עביר. נסיון שכנוע נוסף והוא ממשיך...דבק במשימה. פתאום אני מגיע לנקודה ונושם לרוחה, מתחתי מתגלה פסק זמן בשיפוע התלול מאד מאד ומתגלה שביל רחב בשיפוע תלול עד תלול מאד שיאפשר לו להמשיך לגלגל את עצמו בהליכה עד להתמזגות עם הסינגל. אני מאותת לו בהתרגשות ומעודד אותו להמשיך...
 

aFish

New member
סוף מעלה במחשבה תחילה

ראש המעלה, אני ורונן נהנים מהבריזה החמימה, שוזפים את רגלינו בישיבה על התהום עם הנוף המטריף של נחל עקב, קרן עקב ונחל צין דופקים פוזות של דוגמנים למצלמה...או, הנה...רשף שלנו מגיע עם זלדה בשארית גלגליה המתגלגלים באיטיות לצידו. עצור רגע – קליק...תן לתפוש איזה פרצוף מיואש. ממלמל את סיסמת המסע: "אני גמור". עוד קצת תמונות נוף ואחרי כמה דקות כאילו כלום הבנאדם מדווש במישור כאילו שמו לו סטרואידים במים.
 

aFish

New member
הספיק לכם?

מכאן הכל רגיל יחסית, המפל המדהים של נחל דבשון (דווקא לא הצטלמנו שם), שדה סלעים שמרעיד לנו את כל הגוף בעליה. רשף חוזר לעצמו, דופק ניווט GPS מדויק וקצר לנקודה בעוד אני ורונן עוקבים אחרי שביל מסומן שעושה רונדלים בצורה לא מובנת לנוכח מבטו המשתהה של רשף. 1:1 בניווטים. היתה גם עדשת מגע שהחליטה להיעלם לי בתוך העין. חופרים, חופרים אבל בלי מראה קשה לי למצוא אותה. אולי זה המקום לציין כי לרשימת הכלים והחלפים הנדרשים לטיול חובה להוסיף מראה לבעלי עדשות מגע. זה באמת יכול להיות לא נעים להמשיך טיול רק עם עין אחת רואה ועין אחת מטושטשת אבל גם כאן מיומנות של שנים, סבלנות, גילגול העין ימינה שמאלה הלוך ושוב, והעדשה הסוררת בחוץ. סוף טוב. גולשים בשביל הירוק לכיוון הכביש של עין עבדת. מספק מספר ריגושים טכניים, שמזרימים לנו קצת אדרנלין. המטרה: לתפוש קצת צל במאהל שזיהינו מלמעלה בקצה כביש הסרפנטינות. המאהל מתגלה כמחנה של ביה"ס הדמוקרטי בערד. זה דבר ממש מדליק. כל בית הספר, שהוא מאד קטן יוצא לשטח לשלושה ימים. כולם חמודים כאלה. כל הגילאים לומדים יחד. נראים ילדי טבע קצת אבל אולי בגלל שקיבלנו מכת שמש. הם מזמינים אותנו לאכול משהו, למלא מים. נותנים לנו מחמאות: "איזה יופי היה לראות אתכם גולשים בשביל מלמעלה..." (טב, נו, טכני אגרסיבי זה אנחנו). חמודים. אחרי מנוחה קלה, הביטחון חוזר לרגלים....מה, עשינו רק 28ק"מ (3 אחרי הצהרים)? רונן בחוסר שביעות משווע פוסק: אל מעלה צין.
 

aFish

New member
מעלה צין

הדרך למעלה צין היא מאד כיפית ומהירה. בניגוד לעומק המדבר הסלעי, כאן אפשר קצת להתרווח, להרביץ. עדר יעלים קטן חוצה את השביל, בינינו. הם פיתחו בטחון כזה באנשים שזה ממש מדאיג. למה לסמוך על בני אדם? בשלב זה מתפתחת לי שפשפת לא נעימה באיזורים רגישים (מה זה אומר? צריך להחליף מכנסים, מושב?). הפסימיסט מתחיל לעבוד. מה יהיה מחר? רכיבה של יום שלם עם שפשפת כזאת? בטח אני לא אהנה, בטח אני אסבול. ידעתי שלא צריך לצאת ליומיים. אופס...הנה מעלה צין. מההההההההה זההההההההה? אנחנו נזכרים מהר מאד בעייפות שנותנת את אותותיה ופתאם שמים לב שרוח האימים שהתפתחה בשעה האחרונה מכוונת לנו בדיוק...לפנים. בונד, רונן בונד, מפטיר: "נתראה למעלה" והנה הוא נעלם אל ה"קיר". רשף ואני מתחרים בעשיית פרצוף דכאוני. נושך שפתיים ומתחיל לטפס. השרירים מתחילים לתת את הסימנים של: "בוא תן עוד לחץ אחד קטן יותר מדי ואני דופק לך התכווצות שתעיף אותך מהאופנים". דיווש איטי וזהיר. פתאום, הפתעה! הקטר הצ'כי, רונן, נעצר, קצת אחרי החלק התלול הראשון של העליה. אפילו הרוח דופקת הפוגה מרוב הפתעה. הוא נשען קדימה על הכידון, הראש מוטה למטה....האם הוא הלך לקרוס. אני רוכב עד אליו ונעצר "כאילו" לראות מה קרה לו. מסתבר שעייפות היא מחלה שאין לה חיסון. הדופק הגבוה מכריע גם את רונן. מכאן ממשיכים לאט לאט לפעמים בהליכה, דיווש איטי. רשף שהלך חלק גדול מהדרך מגיע בסוף ראשון. אני חוטף את ההתכווצות כמובן. הרכיבה על רמת המדבר לכיוון הכביש ממשיכה עם רוח פנים חזקה והכביש לא נראה בכלל מתקרב. על הכביש רוכבים בשולים ונגד כיוון התנועה. כל משאית שעוברת יוצרת סביבנו טורנדו שכמעט מעיף מהאופנים. פחד! ואל תתחילו עכשיו להסביר למה צריך לרכב עם כיוון התנועה. בד"כ זה הכיוון המועדף עלינו. סוף יום ראשון. 42 ק"מ. רונן מעביר לנו שחרור על הדשא של המדרשה. עושים כבוד לבן גוריון וקופצים להתרענן בשרותים על יד הקבר. עכשיו תופרים למאהל. מסתבר שערד זה לא כל כך קרוב לשדה בוקר. המטרה: "כפר הנוקדים". רונן מוצא לנו קיצור דרך כביש מדהים שמתחיל מצומת צפית שמאלה. פשוט חויה ליסוע שם. לא עבר רכב אחד אפילו במשך כל הנסיעה והנוף מטמטם. מענים אם יש שם מסלולי רכיבה כי האיזור פשוט "ללקק את הצמיגים".
 

aFish

New member
כפר הנוקדים

מגיעים לערד לקראת שקיעה ובדרך למצדה שבאמצעיתה הכפר תופסים כמה תמונות שקיעה חלומיות. איזה סיום ליום מופלא. כפר הנוקדים זה המלצה לא רעה. מדובר במקום ענק שיש בו אוהלים בדואיים גדולים לכ100 איש. מקום נחמד מאד שמשתלב באוירה המדברית. הלינה באוהל במחיר מצוין של 40 שקל ולמפונקים יותר אפשר גם ללון בקראוון פרטי במחיר כפול. מקלחות נקיות במידה סבירה...לינת שטח, לא בית מלון. הבנתי שהמקום פופולרי מאד לטיולי בתי ספר...והנה ה-catch. אם המקום מלא, ובעונה זאת הוא אמור להיות כזה לא הייתי מציע לאף אחד להקלע ללינה עם קרוב ל-100 תלמידים צווחניים בטיול שנתי. רק מלכתוב על זה אני מקבל עור ברווז. למזלנו הגדול מאד מאד, השביתה הביאה כנראה לביטול מרבית הטיולים ולנו היה אוהל פרטי ל-ח-ל-ו-ט-י-ן עם שרות Drive In. החברה זכו לקבל טיפול מפנק של מסעדת פיש שבניגוד לשמה דווקא הגישה ארוחה שכללה פסטה כמובן (כיאות לטיול אופנים), סלט טרי מתובל היטב, עלי גפן, יין שהפתיע לטובה (אדום רבותי, אצלי רק אדום). כל המצרכים קוררו היטב במשך היום בצידנית שעמדה להפליא בחום האימים. לקינוח...עוגת תפוחים שאפיתי בטאבון שחפרתי ליד המאהל.....סתם נו, עוגת הבית של אוסם גם עשתה את העבודה. באותו ערב, כמו מן האוב, התעוררה דילמה כבדה שעמדה להעיב על שנת הלילה שלנו. בבוקר עמד לחבור אלינו רוכב רביעי, טל על מנת לעשות יחד איתנו את מסלול חתרורים מערד למצדה. עקב הרצון שלנו להגיע מוקדם עד כמה שאפשר הביתה, עקב הנסיעה האיטית בכביש ערד מצדה התלבטנו איך לצמצם את הלוגיסטיקה למינימום האפשרי על מנת להעביר ארבעה רוכבים מסיום המסלול אל ביתם. זה קצת הזכיר לי את החידה הזאת עם הזאב, כבשה וכרוב שצריך להעביר אותם מגדה לגדה בלי שהכרוב יאכל את הזאב או משהו כזה. כאן הבעיה היתה כבדה הרבה יותר. מיטב המוחות התקמטו בנסיון למצוא את הפיתרון. זה הזמן לבעוט הצידה את הצניעות: הבאתי אותה בפיתרון מהסרטים....ואם נחזיר אותה לרגע, אני משוכנע שכל אחד היה עולה על זה עם עוד קצת זמן. תנסו לחשוב רגע: שלושה רכבים, שנים מהם עמוסים ציוד, ארבעה זוגות אופנים, שני מנשאים ==> מינימום לוגיסטיקה בהקפצות.
 

aFish

New member
פתרון

הפתרון הוא פשוט (זה תמיד מעצבן שזה שיודע אומר: הפתרון פשוט. כמו לדרוך עליך אחרי שהחלקת ומעדת). . . . . . טל יחבור אלינו בבוקר לכפר הנוקדים. שלושת הרכבים ירדו למצדה. משאירים שני רכבים בחניה עם מנשא אחד. מרוקנים את הרכב השלישי מציוד. מכניסים זוג אופנים לתא מטען הרכב שאינו נשאר ושלושה זוגות על המנשא. ארבעה רוכבים פנימה. נוסעים לאט, לאט, לאט לערד ומתפללים שהמנשא לא יקרוס (זה הצהוב של ורונה – חומר טוב). הכל חוקי!!!! בחזרה יש שני רכבים מוכנים. שני זוגות לכל תא מטען ועוד שני זוגות על המנשא וארבעה רוכבים מתחלקים לשני רכבים. עוד יותר חוקי!!!!!!!!! מ.ש.ל
 

aFish

New member
חתרורים

טל חובר אלינו כמו גדול בבוקר. טרוט עינים לאחר חצי לילה חסר שינה. אנחנו מתעוררים למדבר בתחילת זריחה אחרי שינה מתוקה על מזרונים ששכבת האבק עליהם משמשת כריפוד העיקרי. אין כמו שינה לאחר עייפות של יום רכיבה. חוץ מאיזה זאב או כלב באמצע הלילה שניסה לגנוב לנו מהפח ורונן הבריח אותו לא נרשמו אירועים מיוחדים. רשף קיטר על ברחשים ומזיקים בלתי נראים (עכשיו הוא יאכל אותי) והלך לישון באוטו.... הפתעה ראשונה במצדה. יום קודם הזיזו את הבדוקה מעבר לחניה. השאירו רצועת עפר קטנה לשלוש עד ארבע מכוניות מחוץ לשער. רוצה חניה? שלם כסף. רוצה שרותים? שלם כסף. איש הרשות לא מותר. גם להשאיר את הרכבים ממש מחוץ לשער זה פתרון טוב. הפתרון הלוגיסטי מופעל והרכיבה יוצאת לדרך. אני יודע, אני יודע...כולכם סקרנים לדעת מה עם השפשפת. אז אחרי איוורור לילי הסתמנה התייבשות סבירה שהפיחה בי תקוה... שהתבדתה עם הדיוושים הראשונים. בסך הכל לא נורא אבל...קצת טאלק לא היה מזיק (עוד פריט חובה להוסיף לרשימה). הטיול זורם. חתרורים הוא לכאורה פתרון טוב ליום רכיבה שני. למרות קטעי עליה קלים בתחילת הרכיבה הרי שעד מעלה יאיר ירידות נחמדות וטיול כיפי. טל על אופני Haro X3 שאלו להם הרכיבה הראשונה מתחיל ליהנות מהצעצוע החדש. כהרגלו מקפץ מימין ומשמאל למעלה למטה. נהנה מאנרגיה שאנחנו קצת איבדנו ביום הקודם. טיול ג'יפים במיצד חתרורים מכבד אותנו במים קרים קרים. תאורית "הג'יפים כתחנות לתדלוק מים עבור רוכבי אופנים" שוב מוכיחה את עצמה. ירידה טכנית מאד, קצרצרה לקראת מעלה יאיר. "רונן, תחת אחורה, אחורה..." (זוכרים?)...נותנים למטיילי ג'יפים אחרים לתלות בנו מבטי התפעלות לנוכח הביצועים המרשימים שלנו.
 

aFish

New member
מעלה יאיר

התלבטות קלה האם לחתוך לתצפית על מעלה יאיר. איך אפשר בכלל להסס? הנוף פשוט משאיר אותנו פעורי פה. בבת אחת כל ים המלח נשפך לנו מול העינים. עץ הסנדביץ', מכירים? יש עץ אחד על המסלול. אי לכך כולם עוצרים שם בצל לארוחה קלה. עכשיו החום כבר נהיה אימתני. העיפות ממשיכה להצטבר ומרגישים כל דיווש. השלט מראה 14 ק"מ עד מצדה. כאן נגמר הפיקניק והדרך, כמו שמתואר בספר של אלי סט, עולרדת. עולה, יורדת. חם כבר אמרנו?
 
למעלה