אני אנסה לענות לך
בקצרה, ואם אתה מעוניין להעמיק (ואין דרך אחרת להבנת הגותו- ויתכן אף שבסופו של דבר לא תסכים עימה) אני אפנה אותך למאמר "
מצוות מעשיות" שבאתר. לשאלתך כיצד הוא מסביר את אמונתו בקיום אלוהים (המרכאות שנתת בהם לא מובנות לי), אזי אומר שתחילה הוא הופך את משמעותה של המילה "אמונה" והוא לא מייחס לה את ה"אמונות ודעות" שאנשים מחזיקים בהם ושהם כביכול גורמים לאדם לעבוד את האל, דהיינו לשמור מצוות, אלא הוא אומר שהאמונה היא-היא אותה הכרעה שאדם מכריע ובה מביע הוא את רצונו להיות בגדר עבד-ה´. הכרעה זו היא הכרעה ערכית, אשר ככל הכרעה ערכית היא אירציונלית, לא מתבססת על שום דבר "מן החוץ" אלא כולה "מן הפנים". לכן השאלה לקיום אלוהים או חלילה כל מיני ראיות להימצאותו הן אירלוונטיות, שכן, יכול אדם לומר: אני מאמין באלוהים- אבל לא רוצה לעבוד אותו. לאדם כזה ליבוביץ יגיד: מעניין את הסבתא שלי במה אתה מאמין, לעבוד את האל אתה עובד??? (שהרי עבודה זו היא האמונה, היא היהדות המוכרת לנו מבחינה אמפירית-היסטורית והיא גם תכלית הדת היהודית). ליבוביץ מרבה לצטט כראיה את פסיקתו של הרמב"ם שבמחלוקת בין חכמים בענייני "אמונות ודעות" לא פוסקים הלכה לפי זה או הלכה לפי זה אם אין לכך משמעויות הלכתיות-מעשיות. דהיינו, לא המחשבה היא החשובה אלא המעשה. להלן כמה מובאות מהרמב"ם לעניין זה: "ומחלוקת זו לא נאמר בה הלכה כדברי פלוני, לפי שהוא דבר החוזר אל השי"ת, ואמנם הם (=החכמים) חולקים בהיקש ובראיות מן הפסוקים, וכבר ביארנו שכל סברה מן הסברות שאינה באה לידי מעשה מן המעשים, כשתיפול בה מחלוקת בין החכמים - לא נאמר בה הלכה כפלוני" (פרק ראשון במסכת שבועות) "זכרתי לך פעמים רבות, שכל מחלוקת שתהיה בין החכמים שאינה באה לידי מעשה אלא שהיא אמונת דבר בלבד אין צד לפסוק הלכה כאחד מהם" (פירוש הרמב"ם לפרק חלק מס´ סנהדרין) "כבר אמרתי פעמים רבות, כשיש מחלוקת בין החכמים בסברת אמונה שאין תכליתה מעשה מן המעשים - אין אומרים שום הלכה כפלוני" (מס´ סוטה, פ"ג) ועוד... יצוין גם שלא ניתן בכלל להוכיח את קיום האל עפ"י ליבוביץ וזאת בהסתמכו על הרמב"ם ותורת שלילת התארים. שכן, האל הוא האל-הטרנסצנדנטי, שמעבר לעולם, כך שכל ייחוס שתייחס לו יהיה נגזר מתוך העולם בו אנו חיים, מתוך קטגוריות החשיבה האנושיות. אל שאתה חושב שאתה מכירו- הוא אליל יציר מוחך ותו לא. וזה בגדר עבודת אלילים. מקווה שסייעתי במעט. אך להודות על האמת, ע"מ להבין את הרעיונות האלה והמשמעויות שלהם צריך לקרוא לפחות כמה מן המאמרים שבאתר.