מהפכה בשכר הקצינים?

היונתן

New member
נחיה ונראה

התוכנית הרי בשלבי גיבוש ראשוניים והסיבה היחידה שקיבלתם מייל היא בגלל הפירסום בעיתון אז אני לא ודע כמה מדוייק זה. מסכים איתך לגבי הבעיה עם הלא אקדמאיים, הנקודה היא שמי שהוא לא קרבי וגם לא אקדמאי כנראה שלא עושה שומדבר שווה לשלם בשבילו. ואני לא עובר על דעתי, אני פשוט יודע איך הדברים עובדים. וחוץ מזה, המערכת שנאה אותי קודם
 

yoamash

New member
לאו דווקא

אני מכיר הרבה מאוד קצינים טובים ואיכותיים שהם לא קרביים ולא אקדמאים. ובהפוך על הפוך - אם הצבא לא ישלם משכורת ראויה, האנשים הטובים (כאלה שיכולים למצוא משהו מאתגר ומעניין לעשות בחוץ) יעזבו, ומי יישאר? נכון, רק אותם אנשים בינוניים ששנינו יודעים שיש בשפע, כי אין סינון אמיתי לקצונה היום (בטח לא במקצועות כמו שלישות, תחזוקה, חימוש וכו'). אנשים שלא מסוגלים ללמוד משהו שווה באוניברסיטה, אנשים בלי מוסר עבודה וכו'. לצבא יש פריבילגיה נפלאה - הוא ממיין את כל בני ה-18 בישראל (חוץ ממשתמטים וערבים), ויכול להתרשם מהם במשך שנתיים-שלוש. תמיד יהיו גם מספיק אנשים שייצאו לקצונה מטעמי ציונות או מימוש עצמי, ויהיו מוכנים לדחות בשנה את הטיול או הלימודים. הצרה מתחילה אחרי החתימה הראשונית, כשהאנשים האלה צריכים לבחור בין קריירה צבאית לבין הפיתויים של העולם האזרחי. כל עוד הצבא לא יודע להציב תחרות מינימלית מבחינת תנאים לאותם אנשים טובים, הם לא יישארו.
 

2disturbed

New member
../images/Emo45.gif מסכים ומוסיף

הצבא לא ממיין אנשים לקצונה גם משיקולים אחרים. קחו לדוגמא את הנושא של קצונה יעודית. אחוז הנושרים/נושרות ממסלול זה הוא אדיר. הצבא מחזיק במסלול זה כדי שיהיו לו הרבה קצינים "זולים" (במובן של משכורת). לעיתים ההשקעה לא כדאית כלל, גם לא מבחינה כלכלית, כי לעיתים קרובות שולחים את הנכשלים לקורס חוזר. בנוסף, בהרבה מקומות לא מצליחים לשמור על הקצינים האיכותיים יותר בגלל שטויות. זו לא תמיד המשכורת, כי הרבה מהחיילים בצבא לא תמיד יודעים מה הפוטנציאל שלהם בחוץ מבחינה כלכלית. אבל חוסר ההשקעה באנשים אלו מתבטא בכך שהם עוזבים את המערכת אחרי חתימה ראשונה. הצבא לא טורח לאתר את האנשים האיכותיים באמצע השירות שלהם, אלא לקראת סוף החתימה שלהם בלבד (שוב, ההתייחסות היא לקצונה שאיננה קרבית. בקצונה קרבית המצב הרבה יותר טוב). וגם אז הם מסתמכים על העובדה שיש להם מועמדים פוטנציאלים אחרים לתפקיד, גם אם פחות איכותיים. במובן הזה, הבכירים נוטים להתייחס יותר לכמות ופחות לאיכות הקצינים שלהם. עוד בעיה במערכים הנ"ל היא, שקצינים בהווה לא תמיד שולחים את החיילים המצטיינים שלהם לקורס קצינים. המניע מאחורי צעד כזה הוא להחזיק את כוח האדם האיכותי קרוב לחזה, תוך העדר מחשבה לעתיד. כלומר התמקדות בהיום ולא בשנים הבאות (באופן מדהים, צורת חשיבה זו מאפיינת גם את שלטונות המדינה. ילדים, עזרו לי למצוא את החוליה המקשרת. צבעו בצבעים בוהקים ושלחו למערכת). יש מגמה לא זניחה לשלוח לקורס קצינים מועמדים לא מתאימים רק משום שהמפקד הנוכחי שלהם חפץ להפטר מהם. זו לא הייתה בעייה כל כך גדולה אלמלא יכולת הסינון הגבוהה של קורס הקצינים. (הופתעתי לגלות שכל שלב בהכשרת הקצין איננו 'שלב מסנן'. מעניין היכן בדיוק נמצאת המסננת. אני מקווה שלא במספר ימי הגיבוש.) לפיכך אני מתקשה להבין כיצד מצליח הצבא לאבד כל כך הרבה אנשים מוכשרים, כאשר, כפי שאמר היועמ"ש לפני, הצבא יכול לבחור מתוך רוב האוכלוסיה בישראל.
 

היונתן

New member
מישהו משניכם

יכול להסביר לי מה הצבא יכול להציע לאדם איכותי שאינו קרבי ושאינו אקדמאי (ואני לא בא חלילה לרמוז שלאקדמאי כן יש משהו להציע)? איזו סיבה יש לאדם שמתכנן ללכת ללמוד באונ' להישאר בצבא? אני דווקא מבין היטב איך הצבא מאבד אנשים איכותיים, הם פשוט קולטים איפה הם נמצאים ועם איזה אנשים שנמצאים מעליהם יש להם עסק ופשוט חותכים החוצה מתי שרק אפשר. ראיתי את זה אצל לא מעט לא-עתודאים.
 

2disturbed

New member
אחד משנינו

אני מכיר את מקרים החופפים למקרים שציינת. ולעומת זאת, אני מכיר מקרים בהם הרצון לתרום ואהבת התפקיד מטים את הכף לכיוון חתימה נוספת, אם כי ללא תמריצים מספיקים, לא מדובר על חתימה מעבר לשנתיים נוספות (ובהן אין לזלזל. כל שלב הוא הצלחה בשביל הצבא ופתח לניסיון נוסף). קח לדוגמא קציני קישור. אין תפקיד מקביל באזרחות. יש אנשים שאוהבים את האחריות שמטילים עליהם, את הגמישות של העבודה בתקופות בהן אין לחץ, את החברים למקצוע. אסור לפסול את הרצון לתרום מעצמך (בנימה אישית, זה גורם שמחזיק אותי מול הרבה מאוד נקודות שליליות). בתפקידים בהם אנשים כאלה מרגישים שהם תורמים באמת, הצבא צריך לתת להם ממש מעט (מבחינתו) כדי להחזיק אותם. אנשים עם אוריאנטציה מנהלית/כוח אדם יכולים לקבל המון מהצבא, גם מבחינת משכורת. הבעיה האמיתית היא בנוגע לתואר, וגם כאן הצבא יכול להתגמש (למרות שהוא לא עושה זאת מספיק) ולאפשר לימודים בהיקף חצי משרה\משרה מלאה. אל תשכח שהרבה תפקידים באזרחות לא נושאים עימם משכורת מהנדס בהייטק, גם לבעלי תואר ראשון. אומנם אנשים איכותיים ביותר יסתדרו ללא קשר, אבל הצבא בהחלט יכול להציע תנאים סבירים לאנשים איכותיים. הצבא גם דואג להחלפת תפקידים (לטוב ולרע. יש לא מעט חסרונות לכך מנק' המבט של צה"ל), אבל זה מספק לאנשים מקום עבודה יציב (טוב, עד לא מזמן) ועדיין עבודה שבה נשברת השגרה כל כמה שנים (ואם יש קצת מזל, יש גם עניין בעבודה.) נקודה נוספת: צה"ל הוא מקום עבודה טוב לנשים נשואות. דוגמא נוספת: הכשרת מפקדים (בה"ד). יש לא מעט קצינים איכותיים שהיו מוכנים לדחות עוד קצת את החיים שלהם בהרגשה שהם משפרים את דור המפקדים הבא של צה"ל (גם אם מדובר בהרגשה בלבד. מידת ההשפעה במקומות אלו היא נושא לדיון נפרד.) שוב, יכולת המשיכה של אנשים לחתימה נוספת נחלשת מאוד לקראת חתימה שלישית (אלא אם המועמד רוצה קרירה צבאית) וכאן בדיוק מנסה התוכנית החדשה להחזיק אותם. אני אישית חושב שהיא לא תשיג את מטרותיה, כי שוב, הצבא נזכר באנשים האיכותיים שהם כבר עם רגל אחת בחוץ. כל הנאמר לעיל מציג חלק מנקודות הזכות בצבא הקבע. כמובן שיש הרבה מאוד חסרונות (וגם יתרונות שלא ציינתי). השיקול להשאר בצבא לקבע נוסף הוא פרטני ואין תשובה כוללת שמתאימה לכולם. (גם לא התשובה שהמערכת מלאה באנשים בינוניים מינוס. יש אנשים שיראו זאת, אני מקווה, כאתגר לנסות לשפר ולתקן את הבעיה). אני חושב שמשכורת גבוהה יותר היא אולי צעד בכיוון הנכון, אבל צעד קטן מדי.
 
אני חושב שמשהו כמו 6700

ראיתי היום בעיתון איזו טבלה של שכר של מורים. אחרי 3 שנים בחובה, עתודאי מרוויח בקבע הראשוני יותר ממורה עם 20 שנה ותק.
 

oba3k

New member
לא מדויק

מורה בעל יסודי עובד בממוצע בין 16-18 שעות בשבוע, וזה עוד בלי להחשיב את כל החופשים. אם תיקח את ממד הכסף לשעת עבודה בחישוב שנתי השכר של מורה לא יראה לך רע פתאום.
 
נכון, אבל

אני לא צריך לבלות כל יום כמה שעות עם 40 עבריינים אנאלפבתיים. ואני לא צריך לבדוק מבחנים של העבריינים האנלפבתיים הנ"ל. וכו'.
 

TheMafia

New member
חישוב שעות העבודה של מורה הוא לא מדויק.

16-18 שעות אלה רק השעות הפרונטליות. אם לוקחים בחשבון את כמות השעות שמורה מקדיש להכנת מערכי שיעור\בדיקת מבחנים\ישיבות למיניהן\אסיפות הורים (על כל אלה הם לא מקבלים שכר) אז יוצא ששבוע העבודה שלו הוא סביב ה40 שעות (וזה כולל עבודה אינסופית בשבתות ובחגים). ככה שהשכר של מורה הוא מאוד ביזיוני. נתון: מורה מתחיל בעל תואר ראשון צריך לעבוד 5 שנים עד שהשכר שלו רק יגיע לשכר המינימום! תהיה: אם במגזר הציבורי לא אוכפים את חוק שכר המינימום לציבור כ"כ גדול אז איך לעזעזל עוד מצפים פה שיאכפו את החוק במגזר הפרטי?
 
אבל כשהוצע להם תשלום על השעות האלה

בתנאי שישארו בבית הספר ושם יבדקו מבחנים ויכינו מערכי שיעור, התאחדות המורים דחתה את הרעיון מכל וכל. ולגבי שכר מינימום: שכר מינימום מדבר על משרה מלאה. משרה של מורה, שהיא בערך 20 שעות בשבוע, 8 חודשים בשנה (לא עובדים ביולי, אוגוסט, תשרי, וניסן), רחוקה מההגדרה של "משרה מלאה". הבעיה של המורים היא שאין להם אפשרות להוסיף שעות ולהגיע למשרה מלאה בשכר סביר. אבל כפי שאמרתי קודם, הם כנראה גם לא רוצים את זה. או ליתר דיוק רוצות את זה.
 

TheMafia

New member
ההצעה ההיא הייתה לא ריאלית.

אם מחלקים את מספר השעות שהוצא להם להישאר בתשלום בכדי להתכונן לשיעורים במספר השיעורים שאליהם הם צריכים להתכונן יוצא שמורה צריך להקדיש רק 10 דקות הכנה לשיעור!!! המציאות מראה שעל שעת הוראה פרונטלית נדרשת השקעה של לפחות שעה של הכנה. גילוי נאות: אני עצמי בן של מורה בתיכון ועל כן כל הנאמר כאן הוא על סמך התבוננות בכמות העבודה שנדרשת ממנה. במהלך הסמסטר הרגיל (בתיכון קוראים לזה מחצית, לא? כבר הספקתי לשכוח איך זה...
) היא מקדישה כל יום 3-4 שעות הכנה לשיעור. בתקופת בדיקת הבחינות הזמן מוכפל פי כמה (לכל מבחן נדרשים כמה ימים של בדיקה מבוקר עד לילה עם הפסקות שירותים ואוכל.
 

oba3k

New member
הלוואי וכל המורים היו מתכוננים 3 שעות לשיעור

בתכלס אני בטוח שיש מורים שמעבירים את השיעור שלהם בדיוק כמו שהעבירו אותו לפני 10 שנים והכיתה משועממת לחלוטין. בנוסף כמעט כל המורים מלמדים גם שיעורים פרטיים במעל 100 שקל לשיעור במזומן מה שנותן עוד כמה אלפים למשכורת
 

TheMafia

New member
לצערי יש גם מורים שלא מקדישים דקת מחשבה להכנה

מורים כאלה צריכים למצוא את עצמם מחוץ למערכת במסגרת של רפורמה יסודית במערכת החינוך. בין השאר רפורמה כזו צריכה להכניס שיטות הוראה שמתאימות למאה ה21 (יותר שיטות שמעודדות חשיבה במקום שיטות של הכתבה שרק מעודדות שינון). כשתתרחש רפורמה כזו בשילוב עם הכנסת אלמנת של תגמול לפי ביצועים אז אותם מורים גרועים ימצאו את עצמם מחוץ למערכת. העיניין הוא שלפני שמוציאים מורים צריך לדאוג שבמקומם יגיעו אנשים טובים (אחרת סתם יהיו פחות מורים והכיתות רק יגדלו). ובשביל למשוך אנשים איכותיים צריך שיהיה תגמול הולם. זה נראה לי די עצוב שעם תואר ראשון בכלכלה וניסיון של שנים ספורות אני הולך להרוויח יותר ממה שאמא שלי מרוויחה עם תואר שני בהוראה ו30 שנות ניסיון. השיעורים הפרטיים שאותם מורים נותנים הם בשביל לאפשר לעצמם ולמשפחתם איזהשי רמת חיים סבירה... עם השכר היה גבוה יותר כנראה שהיו פחות מורים שהיו נותנים שיעורים פרטיים (או שהשיעורים הפרטיים היו זולים יותר). אבל כל זה מחייב העלאה של החינוך לראש סדר העדיפויות הלאומי ורפורמה מקיפה. לצערי הפוליטיקה (שגם אירגוני המורים לא חפים ממנה) בארץ לא מנסה לעשות שם דבר והמצב רק מתדרדר..
 

kozakish

New member
מה 3-4 שעות?

3-4 שעות לשיעור או ליום? משהו אומר לי שאתה מתכוון ליום לימודים ולא לשיעור בודד. חוץ מזה אני חושב שרוב המורים משקיעים הרבה פחות מזה.
 

TheMafia

New member
הרבה ככל שזה יישמע אבל זה לשיעור.

כבסופש"ים עובדים יותר בשביל שבמהלך השבוע יהיה רגע לנשופ.
 
למעלה