מסכים אתך
בלי קשר לחירשות שלו. העניין של החירשות אמנם מדהים, אבל הוא משני מאוד. אחרי שעוברים את התדהמה שרב-האמן החירש הזה שמע שמיעה פנימית מושלמת כל כך עד שהמשיך להבקיע דרך במרחבי תצורות צליל חדשות שלא נשמעו כמותן לפניו, ממשיכים הלאה להתבונן ביצירות עצמן. התשיעית היא מאמץ כביר (שהצליח) והישג בספירות הרוחניות. כדרכו, בטהובן מוותר פעמים רבות על הליטוש (ולכן, כפי שאמרו בהודעות אחרות כאן) המקהלה אינה שרה שירת מקהלה מלוטשת וכו'. הצורך הגדול שלו להשליך את המעטה של הליטוש אפיין אותו מתחילת דרכו. אחת המריבות הראשונות שלו הייתה עם היידן, בדיוק על העניין הזה, בהקשר של הטריו לפסנתר שלו, בדו מינור. אז הוא גם התאכזב ממורהו הנערץ על שהוא מעיר לו על "האם הקהל יסכים לקבל את זה". מהעימות הזה אפשר ללמוד רבות. וגם אם אנחנו כבר התרגלנו לזה, הרי ביצירות דוגמת הסימפוניה החמישית, הרביעיה בפה מינור ורבות אחרות, יש פריצה פראית לצורות צליל "מכוער" שנועד להגיע לעומקים בלתי מוכרים עד אז של הצדדים האפלים, הבלתי-מודעים, של הנפש. בני זמנו היו בוודאי המומים מזה לא פחות משבני דורו של סרווינסקי בפריז היו המומים מפולחן האביב שלו. ודרך אגב, אומר אחד המנצחים (שכחתי מי הוא היה) על פולחן האביב, שני דורות מאוחר יותר: את הצלילים הראשונים של הבסון, בזמנו של סטרווינסי היה אפשר להפיק רק בקושי, כי הטכניקה עוד לא הגיעה לזה. מכאן שהייתה תחושה של קצה גבול, של מחוזות נידחים, של ארץ בלתי נודעת. וכיום כל נגן בסון ממוצע יכול לנגן את זה בקלות, והאפקט הזה אבד לבלי שוב. קלאוס הובר, האבובן הגדול, הסביר לי בריאיון אישי שהוא עצמו כותב לפעמים בגבול של בין האפשרי והבלתי אפשרי מבחינת המבצע, כי בגבול הזה יש אמירה רוחנית של קצה-גבול-היכולת, והנגינה של החלקים האלה אמורה להישמע כמו על גבול הבלתי אפשרי. במיוחד גדול הישגו של בטהובן בגלל המאמץ העצום שלו נגד תכונותיו האישיות שלו עצמו, לאורך כל חייו. הוא היה אדם קשה, פראי, לעתים קרובות גס רוח, בודד, פוגע, אך מודע באופן מדהים למעמקי אישיותו על כל צדדיה, גם המכוערים, והוא מסר את חייו על התמודדות כנה איתם. כבר בצוואת הייליגנשטט הוא כותב על שני היסודות של האישיות שלו, ומבקש שיזכרו אותו בצד ה"טוב" שלו... הרי אילו ביקש להסתיר, היה יכול להמשיך לחבר יצירות בסגנון השביעייה שלו, או החמישיה לכלי נשיפה ופסנתר, עד סוף ימיו, או הקונצ'רטו ה"שני" (שהוא בעצם הראשון), לפסנתר, שהן ניסיונות בבוהק החינני דמוי ק' מ' וובר, שהוא ידע לעשות אותו יותר טוב מכל אחד אחר, אבל בשלב מסוים הוא מאס בזה והעדיף לצאת למאמץ שעניין אותו יותר, הן במעמקי נפש שלא התמודדו איתם עד ימיו, הן באפשרויות החומר המוסיקלי -- צליל, צורה -- ולמותר לציין, ביחס ביניהם. כאן האדם הבודד, הרגזן, האומלל בדרך כלל, שבזבז שנים בחייו במריבות אידיוטיות על המשמורת על בן אחיו, שרב עם כל העולם ואשתו, קורא לאחווה עולמית, והקריאה הזאת, מצעד הניצחון הזה של הרוחניות, של החיבוק של כל בני האדם, נאמר מדם-לבו, בכך לא יכול להיות ספק לכל מי שמאזין לאיכויותיה ה"פנימיות" הענקיות של המוזיקה. לכן לדעתי המקהלה אינה גימיק בכלל. בטהובן לא היה זקוק לשום גימיק בהליכתו בשנים האחרונות של חייו, בהתכנסות עצומה פנימה, בדרך אל מרחבים שמעבר לחוויות המוכרות לאדם הרגיל. הוא רצה להגיד משהו אנושי, שאותו הוא מצא לנכון להגיד רק בשיתוף הקול, הקול הזה שלא נובע מהכלים האחרים, הנובע אך ורק מהגרון, מהנשימה, המהול בדמעות אושר ואומללות, הנשבר מרוב התרגשות, הצונח, הצורח, היפה, המכוער, הקומדיה-הטרגדיה האנושית, מצב הקיום.