תגובתי
אתחיל ואומר שאתה צודק בהרבה מדבריך. ברור שאני מסכימה איתך, וברור שאני לא רואה ערך במה שחלק מהחרדים מעלים על נס. אתה חושב שצריך לדרוש מהחרדים את התרומה המינימאלית, אבל כידוע הם לא מוכנים ולא מסכימים. אז מה, נמשיך ללכת בקו הזה שזה הנושא היחיד שעליו כל הזמן דנים ומתווכחים או שננסה ליצור שיח נורמאלי? אני לא מכירה יותר מדיי חרדים, אבל אני כן מבטיחה לך שהרבה מהם כן יהיו פתוחים יותר ממה שאתה חושב. נכון-לא הילדים שלהם, ולא החרדים הקיצוניים שסוגרים עצמם בשכונות משלהם. אבל באמת שיש הרבה שכן. אם נלך ושוב נדבר איתם על הצבא, ועל הצפירה-הרי הוויכוח הזה לא נגמר, אולי פשוט ננסה למצוא משהו משותף, אולי פשוט ננסה למצוא משהו שהם כן תורמים בו. ואני לא אומרת לך שיש לי בכיס רשימה של 1000 דברים שהם טובים בהם. גם אני עוד צריכה לחשוב (ולא אצליח להגיע לשום מסקנה אם לא אצא ואלמד ואכיר מישהו ולא אסתמך רק על מה שאומרים עליהם) דבר אחד בטוח, אם נמשיך כל הזמן לקטר על זה שהם לא עושים צבא-זה לא מה שיגרום להם לבוא ולהתגייס. כשאתה אומר "החרדים" דע לך שאתה מדבר על מאות (אפילו יותר) חסידויות, זרמים, פלגים-מאות השקפות שונות בתכלית. קשה לי להאמין שכולן ישלחו לך את המחזירים בתשובה שלהם. וגם אם מי שבא לדבר איתך חושב שהוא צריך ללמד אותך, אפשר להוכיח לו את ההיפך. בקשר לסבא וסבתא רבא שלך, זה לא אישי, אבל כידוע לי לפני תקופת ההשכלה היהודים היו דתיים, עם חזות חרדית ואורח חיים חרדי. אולי אני טועה. בכל מקרה מה שניסיתי להגיד-הם לא משהו שנוצר משום מקום. לא ביקשתי ממך לדבר עם חרדים שמקדשים את הפגיעה במשפחות השכול, לא ביקשתי ממך ללכת לסאטמר האנטי-ציונים וליצור איתם שיח. איני רואה ערך בגידול אוכלוסיה על חשבון אוכלוסיות אחרות. אבל מה אתה מציע לעשות? להתנגח בהם? זה מה שצריך לעשות? אני לא יודעת מה בדבר הלשכה לסטטיסטיקה ומה בדבר המספרים, אבל צריך לבדוק את זה. קח בחשבון שהרבה חרדים חיים מתרומות של יהודי תפוצות וכ"ו, רובם המוחלט של החרדים שאינם מתפרנסים בכוחות עצמם מקבלים את פרנסתם בעיקר מכספי תרומות שהישיבה שלהם מחלקת בין כולם. אדם נולד לחברה חרדית, בה התחנך ובה הוא חי כיום-אותו למדו שלימוד התורה דבר חשוב שתורם לעם ישראל, הוא חושב כך, כך הוא מאמין. ברור שגם בהתחשבות באמונה הזו-הדרך בה הוא עושה זאת שגויה לדעתנו. אבל עד שלא תוכיח לו את זה אין שום סיבה שישתכנע. וחלקם גם לא יסתובבו בת"א, כי המציאות מוכיחה להם שנורא קשה להיות דתי בת"א. אז הם סוגרים את עצמם, והפתרון הזה די מוכיח את עצמו. אבל החרדי הזה, אפילו שהוא לא הולך לצבא ולא עומד בצפירה-הוא אדם, יש לו יכולות, כשרונות, חכמת חיים וכ"ו וכ"ו-כך שלדעתי לא מגיע לפסול אותו ולומר שאין לך מה ללמוד ממנו. כמוהו גם לחברה בה חי, יש יכולות וכוחות גדולים שבהחלט אפשר להתפעל מהם. אם זה מפעל חסד אדיר, אם זו צניעות וענווה של אנשים (לא מדברת על הבגדים), אם זה עמידה בעקרונות שלהם, לא משנה מהם.העניין הוא שאתה יכול בקלות לסתור גם את זה. בטענות שאת החסד הזה הם עושים רק לעצמם וכ"ו. אבל זה לא סותר את העובדה שיש בהם כוח של מסירות נפש למען משהו, וכוח של עשיית חסד, למשל. קל לסתור, הכי קל למצוא בהם דברים רעים, וגם קל להוציא חוק שיעיף אותם סופית מהחיים שלנו. אך זאת לא המטרה בעיניי. אם יש לנו מטרה ליצור אחדות, שיח וחיים משותפים בעם הזה-לחוקק חוקים כנגד חלקים ממנו זה הפתרון הכי גרוע שיש. ובשיח שתיצור עם החרדי-כמו שאתה לא רוצה שהוא ידבר על תשובה, אל תדבר אתה על צבא וצפירה. אלא נשבור את הראש ביחד ונמצא משהו משותף כי חייב להיות. בסופו של דבר אתה לא יכול להתנתק מהם, לא יעזור לך, הם יהודים, וזאת מדינת היהודים....