מה בפינה
עונשים

een ogenblik

New member
אני יכולה להבין אותך

למיטב הבנתי, אין זה משנה איך הורים קוראים לזה, ילדים חווים זאת כעונש. כי זה היה העונש שלי - עצם העובדה שעשיתי משהו שגרם להוריי לכעוס, זה היה עונש. כשאני כועסת כאוס בוכה. עצם העובדה שהתרגזתי על מעשה שלה, ולא משנה מה היה, ולא משנה שהיא ידעה מראש שלא אמורה לעשות זאת, היא מרגישה שנענשה.
קצת מזכיר לי שיחה כשהיינו בהונג-קונג, כין קנדים שבאו להונג-קונג לבין הונג-קונגרית שהתגוררה שנים בקנדה. (היינו נטולי ילדים אז, כך שהיינו משתתפים פסיביים בשיחה). הקנדיים דיברו על הענשת בני העשרה שלהם על ידי ריתוק לחדר/בית (Grounded). כשההונג-קונגרית אמרה שמעולם לא ריתקה את ילדיה, הקנדים לא הבינו איך היא הצליחה. התפתח שיח חרשים-אילמים בין שני צדדים שפשוט לא דיברו על אותו הדבר. צד אחד חשב שאם הילדים לא רותקו הם לא הוענשו ולא למדו שמעשה זה או אחר אינו תקין, בעוד הצד השני חשב שלא חייבים לעשות משהו ספציפי כדי להעניש. אחרי שהחבילה התפרקה, נשארנו לשוחח עם ההונג-קונגרית והיא אמרה את אחד ממשפטי המפתח שלי בהורות - ילדים מרגישים עונש בכל דרך שהורים מגיבים בעקבות מעשה לא תקין. אצלה בבית, אצל הוריי בבית, אצל הוריי האיש בבית, אצלנו בבית, כעס ההורים לכשעצמו היווה עונש.
האם זה פחות חמור מעונש קבוע וידוע, או קל יותר? איני בטוחה. כשננשאלנו על ידי העו"ס בפגישות לפני האימוץ כיצד נעניש ילדים עתידיים, אמרתי שאין לי מושג, כי אגיב למה שיעשו בזמן אמת. הסברתי שהעובדה שאבי הביט בי במבט מאוכזב הייתה עונש עבורי. אני חשבתי שזה הסבר נהדר לזה שלא חייבים עונשים מובנים. העו"ס חשבה שגדלתי בבית נוקשה מלווה בפחד מפני אבי. כך שגם ההבנה מהו עונש תלויה הרבה במשא שמביא איתו אדם לדיון.

למשהו מעשי יותר. כשכאוס הייתה צעירה יותר, היא הייתה זקוקה לעונש מוחשי. זה נתן לה הרגשה טובה יותר כשידעה למה לצפות. הנהגנו את שיטת המדבקות והחותמות. בימי שישי היא הייתה מקבלת מתנה קטנה (שהתפתחה לדמי כיס כשגדלה). החל מיום שבת היא קיבלה מדבקה על כל מעשה "נלוז", וחותמת על מעשה טוב לא צפוי שנעשה מיוזמתה ללא בקשה שלנו. שתי חותמות היו שוות ערך למדבקה אחת. עשר מדבקות היו מובילות לעונש, ואם היו יותר, החמש הבאות כבר הובילו לעונש הבא. העונש, אם היה כזה, ניקבע ביום שישי בערב. למען האמת, כמעט לא הגענו למצב של נתינת עונש. עצם קבלת המדבקה היווה עונש בזעיר אנפין, כי הוא היה עלול להוביל לשלילת המתנה שלה ביום שישי (ובשלבים אחרים לפגיעה בדמי הכיס שלה). מצד שני, היו תקופות בהן הרשתה לעצמה לקבל מדבקות בימי שישי, רק כי היה ברור שלא תקבל עשר מדבקות. הוספנו לשיטה גזר נוסף, ואם עברה שבוע שלם ללא מדבקות, קיבלה הפתעה נוספת.
הייתה תקופה שנדבקה במילה fuck בביה"ס (בסופו של דבר איננו בארץ דוברת אנגלית, ואין לזה את מלוא המשמעות). אנו לא התרגשנו, אך כשזה הפך למילה העיקרית שלה חשבנו שעדיף שתלמד לשלוט בזה. חזרנו למדבקות, על כל פעם שאמרה את המילה. בתחילה היא התמרדה שטענה על כל פעם ש"זה לא נחשב" ו"זה היה בטעות" וגם "זה באמת מצדיק", וכל פעם הסברנו מחדש שהבעיה היא שהיא פשוט אינה שמה לב שהיא אומרת, והמדבקות נועדו לגרום לה לשים לב. היו כמה שבועות כואבים בהם דמי הכיס שלה הצטמצמו עד לא היו קיימים, אך מאז, למרות שאין לנו מדיניות ענישה על אמירת מילים "אסורות", היא כמעט לא משתמשת בה.

אבל חייבים לזכור שנתינת עונש מהווה פעמים רבות החמרה ביחסים בין הורים לילדים, ובפעם הבאה הילד דווקא יחזור על הפעולה שרוצים להמנע ממנה והעונש שצריך יהיה לתת כדי לגרום לו להפסיק יהיה חמור יותר. היה ומגיעים לשם, חייבים לעצור ולחשוב מה לעשות כדי להפסיק את סבב העונשים הזה. אין כמו להתחיל הורות עם ילדה בגיל שלוש ורבע, כדי להבין זאת. פשוט מתחילים מייד משלב בו הילד מגיב לגזר וגם למקל ללא הסתגלות של ההורה והילד אחד לשני.
בתחילת היחסים ביננו כאוס אהבה רק את אבא, ואותי בכלל לא (טוב, זה עדין משפט המפתח, אבל הוא נובע מסיבות אחרות, והרבה פעמים הוא דרכה שלה להביע את אהבתה אלי ובטחונה בי). כאשר היא עברה לתקשורת איתי דרך stomme mama (משהו כמו אמא טיפשה), במקום לכעוס ו/או להעניש התחלתי לדגדג. ולא רק על זה, אלא על כל ניסיון לומר משהו שווה ערך במגוון שפות, או תחליפי מילים. הזמן היחידי בו לא דוגדגה היה אם זה נאמר תוך כדי נסיעה כשאני נוהגת, אך ספרתי את הפעמים שאמרה, ומייד כשיצאנו מהמכונית דיגדגתי אותה, גם אם זה היה לעשות לה בושות במקום ציבורי (והילדה שלי מאוד! רגישה לבושות). כיום הזכר היחידי להתנהגות הזו הוא בערבים שהיא רוצה להיות מדוגדגת, וזה נעשה תחת כללים נוקשים של מותר ואסור, כמשחק כייפי.
 

שיגרמ

New member
יש הבדל בין תוצאה טבעית לעונש

מתנצלת מראש שלא הספקתי לקרוא את כל התגובות ואולי חוזרת על דברי מישהו.
אני חסידה גדולה של שיטת התוצאות הטבעיות. היות וכמבוגרים זה מה שמכתיב את ההתנהלות שלנו ולא עונשים. ולכן זו שיטה שמתאימה לכל גיל ולמתבגרים. כמבוגר אני יודעת שאם אאחר תיהיה אי נעימות, שאם אלך לישון מאוחר אהיה עייפה ולכן אני עושה מה שאני צריכה, לא כי הבוס שלי יעניש אותי. זה מה שאני רוצה שילדי ילמדו, לא שיצטרכו שוטר צמוד. כמובן שזה תלוי בגיל הילד, וכשהם קטנים התוצאה צריכה להיות משהו נראה לעין. אין אצלנו עונשים, ואם קרה ושלחתי ילד לחדר, זה אומר שאני איבדתי שליטה והייתי קצרת רוח. כן, יש המון תוצאות - אם לא סיימו מה שהם צריכים אז אין זמן לסיפור. אם לא נעים להיות איתם כי הם רבים, אז אי אפשר לעשות משהו ביחד וכו'.
לגבי שקרים. אוף זו בעיה! יש הרבה תיאוריות פסיכולוגיות או מתחום ההדרכה ההורית על למה זה קורה וכל אחד לתפיסתו. אני חושבת שזה יכול להיות עצלנות - לא בא לי לצחצח שיניים ואמרתי שעשיתי את זה, זה יכול להיות רצון לא להיתפס בקלקלתי (כי מי ירצה להודות שהוא לא בסדר ופישל?) וזה יכול לשבת על הדינמיקות המשפחתיות. מה עושים - הכי חשוב לא לבייש, לדבר על אמון שנפגע. מניסיון אישי, לא בטוחה שלכתוב מכתב מתנצל למשל עוזר. לי יש ילד שמאתגר אותי בזה (והמון פעמים זה כי הוא מתעצל לעשות דברים, כי זה לגמרי שקרים מגוכחים) וילדים שזה לא אישיו.
 

carlimi

New member
לפעמים סמנטיקה

יכולה להיות נושא די מעצבן.
תכל'ס - זו אותה הגברת בשינוי אדרת.
אז היום לאנשים יותר נוח לקרוא לזה "תוצאה ישירה".
ולגבי הבוס - הוא בהחלט יכול להעניש אותך. קוראים לזה פיטורים במקרה הגרוע, או אי קבלת בונוס במקרה הפחות נורא.
וזה יכול להיות בגלל שלא עמדת בציפיות, במכסות או בגלל שאיחרת לאיזו פגישה חשובה ובגללך הפסידו איזה ACCOUNT חשוב מאוד (שזה הרבה מעבר לסתם אי נעימות).

לגבי השקרים - מסכימה לגמרי. גם במקרה שלנו היא משקרת בגלל עצלות. ובגלל שזה כלכך מגוחך אני לא מבינה את הקטע ...
 

שיגרמ

New member
זאת לא סמנטיקה

מבחינתי זאת תפיסה. כאשר מדברים על תוצאות טבעיות אין פה שליטה שלי, בעונש אני השולטת ומפעילת הכח. ככה שלקרוא לזה בשם אחר זה לא רק מה שכרגע פוליטקלי קורקט אלא תפיסה חינוכית. בתוצאות טבעיות, לפעמים צריך לתת לדברים לקרות ורק להאיר את הקשר בינהם: למשל, לא עשית שיעורי בית ולכן קיבלת הערה מהמורה. אין פה עונש או הפעלת כח שלך.
לגבי הבת, רוצה להציע כיוון למחשבה - אמרת שהיא ילדה מצטיינת, האם השקרים עוזרים לה לשמור על הדימוי של המצטיינת והמוצלחת? במקום להגיד פישלתי ולא התחשק לי להכין את השיעורי בית, אגיד ששכחתי וזה טיעון "כביכול" מקובל שמשאיר אותי "בסדר". לפעמים ילדים פרפקציוניסטים או שמרגישים שצריכים להוכיח כל הזמן שהם טובים, נוטים לשקר. קשה להם לקבל דיסוננס פנימי שהם יכולים לא להיות טובים/ מפחדים שאחרים יחשבו עליהם ככה. לא מכירה כמובן את ביתך, אבל זה קורה אצל ילדים.
 

carlimi

New member
יכול להיות

לפני איזה שבוע בערך באמת הייתה לנו שיחה רצינית בנושא של בית הספר.
הדירוג שלו ירד מאוד בזמן האחרון (איזה מזל שאנחנו עוברים ושנה הבאה הם ילכו לבית ספר אחר) ומסתבר שהבת שלי, כמעט בכל המקצועות נמצאת בקבוצה של ADVANCED. אז במקום לשמוח, מסתבר שאצלה זה עשה את ההיפך, או יותר נכון יש לי הרגשה שבבית הספר לא מתייחסים לנושא בצורה נכונה. כל כיתת ADVANCED כזו לומדת בכיתה אחרת, לא בכיתת האם, ועם ילדים מתקדמים אחרים מכיתות אחרות בשיכבה. זה כנראה לא כזה כיף כמו שזה נשמע, וכנראה גם מופעל עליהם לחץ מסויים בבית ספר (ממש לא מאיתנו) בנושא הזה (היא התחילה לבכות כשדיברנו על זה). מה שקורה בפעול הוא שהיום שלה נראה קצת כבר כמו יום של ילדה ב MIDDLE SCHOOL. כל שיעור בכיתה אחרת, עם מורה אחרת, עם ילדים אחרים .... והיא כל מה שהיא רוצה זה להיות בכיתה שלה, עם המורה שלה, עם החברות שלה .... אז מה שלי נראה קורה, ואני לגמרי יכולה להבין ,הוא שהיא באה הבייתה ולא רוצה לעשות שום דבר שקשור לבית הספר .... היא רוצה שקט, רוצה לנוח. עכשיו הכל טוב ויפה, ומובן לגמרי, וגם אמרתי לה הרבה פעמים, שהיא אחראית ויכולה לעשות /לא לעשות שיעורי בית, זה עניין שלה. וזו הסיבה שאני לא מבינה למה היא משקרת. גם אם היא תיכנס הבייתה ותגיד שיש שיעורים, זה לא שאני אשלח אותה לעשות אותם. זה יותר רק לעצם הידיעה ..... אולי אני פשוט צריכה להפסיק לשאול (עושה זאת בעיקר מתוך הבעת עניין, רוצה לדעת מה קורה ולהתחיל שיחה ....מנסה לפעמים להתחיל במשהו אחר .... ).
לא קל להיות בבית ספר. גם לא בכיתה ג' ...
 
נשמע כל כך קשה לילדה בכיתה ג', למה?

יש מצב לדבר עם ביה"ס על התחושות הקשות של ילדה בכיתה ג'? בכל זאת, אנחנו עדין יותר מ-4 חודשים מסוף השנה.

ליבי ליבי עם הילדה המדהימה הזאת.
 

carlimi

New member
יכול להיות שזה גם

נשמע קצת יותר גרוע ממה שזה באמת. היא יכולה להיות אובר דרמטית לעיתים.
היא דווקא אוהבת ללכת לבית הספר חח.
בכל מקרה, אני כבר לא אדבר עם בית הספר, כי שנה הבאה הם לא יהיה שם.
ואיך הגעת ל 4 חודשים? עוד חודשיים וחצי נגמרת השנה שלנו .... (טוב נו אני מוציעה אותם לפני הזמן השנה כי אנחנו טסים לישראל באמצע מאי
).
 

rona73

New member
אחוז קטן של הזמן?

זאת אומרת שגם אצלך זאת לא שגרה .
הייתי אומרת שהקושי שלך נובע מ:יש לך שלושה ילדיים.
והקטן בגן.
ולגבי עובדים עלי או לפחות מנסים וצוחקים מולי כמובן שאני לא מחשיבה.שקרים שקשורים לבי"ס או דברים חשובים אין!
איזה שקרים הגדולה אמרה?
 

carlimi

New member
כן, אחוז קטן מאוד

אבל זה עדיין קיים, אפילו עם זה לעיתים רחוקות. כנראה שגם פחות ופחות, אבל אני גם שאלתי באופן עקרוני, ולא רק בנוגע לילדים שלי.
הקטן לא בגן, בארה"ב קינדרגארדן היא כיתת בית ספר.
הוא דווקא ממש לא משקר. הוא לפעמים צועק. זה קטע נורא מעצבן, אבל גם זה יעבור.
לגבי השקרים של הגדולה - הם מאוד דומים למה שכתבה כאן שיגרמ - בעיקר שקרים של עצלות,אבל הקלות שבה היא אומרת אותם זה מה שמעצבן.
היו פעמים שגיליתי ששיקרה בנוגע לשיעורי בית. חוזרת מבית ספר ואומרת שאין כשיש, ואז רק אחרי ארוחת ערב פתאום "נזכרת" שיש לה כשברור לכולם שהיא ידעה ALL ALONG . האחריות על שיעורי הבית הם שלה, אבל זה עדיין מעצבן - למה הצורך לשקר? זה לא שהייתי מושיבה אותה לעשות אותם. הרבה פעמים אני אומרת לה זו החלטה שלך אם לעשות או לא, את זו שצריכה לעמוד מול המורה ולהתמודד עם התוצאות, לא אני. אף פעם, בכל 4 שנות בית הספר שלה לא היה מקרה בו הלכה לבית הספר ללא שיעורי בית....
 

rona73

New member
אני היתי מתיחסת יותר בחומרה בעצלנות

ולא בשקרים. לטפל בגורם הבעיה.זאת אומרת שהעונש אם יש כתוצאה מהעצלנות ולא מהשקר. גם לי יש עצלן בבית.זאת אומרת שעושה פחות מאחיו. זה הגיע עם הגיל וצריך לחנך לעשייה ועזרה ועוד הרבה דברים. מה את אומרת?
 

carlimi

New member
זהו ש

סה"כ באופי היא לא ילדה עצלנית.
היא תלמידה מצטיינת, היא בנבחרת התעמלות קרקע.
אולי זה קשור יותר לדברים שהיא לא אוהבת לעשות?
לא יודעת.
אולי זה סתם עניין של אופי ...
 

rona73

New member
אם כך הדבר היתי מדברת איתה

חשוב שתבין את הזכויות והחובות שלה בבית וגם בבי"ס.
וגם מזכירה לה מדי יום,תזכורת.
בקשר לילד שצועק.נדמה לי שקראתי פעם שאת גם צועקת,נכון?
אם אני לא טועה ?

סוף שבוע נעים!
 

alphadelta

New member
היא מרוויחה משהו מהשקרים

אם תביני מה, תוכלי פשוט לנטרל את זה. דוגמא, אם כשהיא ׳נזכרת׳ שיש שיעורים בדיוק כולכם תעשו משהו מאד כייפי בתור משפחה והיא תפסיד כי היא עושה שיעורים ש׳נזכרה ׳ בהם, היא סביר להניח לא תחזור על זה. זה כבר לא ישמש אותה.
 

carlimi

New member
היא בת 9

ויודעת היטב את החובות והזכויות שלה. עובדה שהיא תמ י ד עושה שיעורי בית ...
ולגבי הצעקות - הוא לא צועק, הוא צורח. זה לא אותו דבר.
וגם את צועקת לא?
 

rona73

New member
כן,מודה

גם אני לא מושלמת. אני עובדת על זה כל הזמן.
 
כל הכבוד לך שהאחריות על שיעורי הבית הם שלה.

זה לא מובן מאליו.

קרה לי פעם או פעמיים שבוני אמרה שצחצחה שיניים ושתפה פנים כשהיא לא. משום מה היה לי ברור שהיא לא, ועשיתי לה פרצוף כזה, מצחיק ולא מאמין. לא הייתי צריכה להגיד כלום, היא הלכה לעשות את זה.

אני זוכרת שמשהי שאלה לגבי שקרים בפורום אחר, ואין באמת שיטה להתמודד עם זה. את צריכה להעביר מסר מאוד ברור לגבי שקרים - לא משקרים!!! זה אולי יעזור לך כרגע, אבל לא לתווך ארוך. אולי יש סיפרי ילדים שעוסקים בנושא הזה? להגיד לה שזה מעליב (אם ככה את מרגישה) שהיא מנסה לשקר לך, עובדת אליך.

אין לי עוד דברים חכמים להגיד על זה. האם יצא לך לחפש ברשת כתבות בנושא?
 

carlimi

New member
זה לא מעליב זה בעיקר

מעצבן. בדיוק בגלל שזה על שטויות ,יחסית.
גם אני כבר יודעת כשזה קורה, זה גם מצחיק אותי - כאילו מה עוד לא קלטת שזה לא עובד עלי? אז זהו שלא. וגם במקרה שלי לרוב מספיק איזה מבט והיא כבר הולכת לבד. זה עדיין חוזר על עצמו.
וגם הקטע של לעשות משהו כייפי - גם לא עובד. אנחנו בחדר ליד בזמן משפחה, זה בדר"כ לפני שהולכים לישון, והיא בחדר ליד בוכה ועושה שיעורים. לא מבינה את זה בחיי.
ספרים? אבדוק את זה
 
דיברת איתה על זה?

יצא לך לתפוס את הרגע שזה קורה, ולהגיד שאת לא מבינה את זה. למה את אומרת ש.... כשלא.... בשביל מה? שתינו יודעות שזה לא נכון, אותי זה מעצבן, (ואולי אפילו להוסיף שאת לא יכולה לסמוך אליה אם זה מתאים לך) לנסות לשמוע ממנה את מה זה משרת. שתדע איך את מרגישה עם זה. אולי לתת לה דוגמא הפוכה, אם את היית משתמשת בשיטה הזאת.

אני מקוה שתוכלי למצוא את הדרך להפסיק את ההתנהגות הזאת, כי למרות שזה לא קורה הרבה, זה יוצר איזה חוסר אימון כזה, ומאוד חבל, כי אני יודעת שיש לך יחסים מאוד טובים עם הילדים שלך.
 

rona73

New member
הבנת נכון.

את האמת שהילדים שלי לא משקרים. מנסים לפעמים לעבוד עלי,כן. לא משקרים לי. להרביץ,למי? לבני הכיתה?ממש לא. הם כן רבים בינהם.אני כועסת וגם צועקת ומפרידה כוחות. תראי אני כן היתי שם כל הזמן,וראיתי והגבתי תמיד בזמן .אני חושבת שכן לימדתי אותם לא להרביץ.להפך בדר" כ מרביצים להם. ולא הם לא מלאכים.
 
למעלה