מה דעתו

shushu10

New member
אי אפשר להשוות את התנ"ך לשום

יצירה, גם אם נמנה את טובי היוצרים היהודים. הענין הוא שהתנ"ך אינו ספר. למרות שמבחינה טכנית - אפשר בפשטות לדפדף בו. אמרתי שהתורה מציבה יסודות לתרבות העם היהודי, מה שנקרא יהדות, אך מאחר ונתנה בהתגלות אלוהית, יש לדעתי קושי להסביר את ההבדל בין התגלות לבין חכמה אנושית מאחר והיא מנסה לשכנע את השומעים בקולה באמצעים שכליים. אם רוצים לדון במשמעות שבין תרבות המבוססת על דת לבין תרבות חילונית, אפשר לגלות כי ההבדל הוא בזה שתרבות חילונית מאפשרת הרחבת הדעת והחושים בעוד שתרבות המבוססת על דת לא שואלת - מה טוב לו לאדם כי אם מה נדרש ממנו, מה חובתו בחיים, מה התפקיד הרובץ עליו. בין במימד האישי ובין במימד הלאומי. עכשיו נשאלת השאלה איך אפשר להשוות את שלו או אלתרמן , בלי להמעיט בכבודם, - לרש"י, האם שניהם עוסקים באותה "תרבות" ?.
 

ע מ י ש

New member
שלו אלתרמן ורשי הם חלקים

באותה תרבות, יחד עם עוד אלפי חלקים. אני מוכן לקבל את הדת היהודית כחלק מן התרבות שלי, האם גם אתה מוכן לקבל את התרבות הלא דתית כחלק מן התרבות שלך? האם כל חלק בתנך נכתב בהתגלות אלוהית? בכל תרבות יש חלקים שעוסקים בהרחבת הדעת ועניינים יום יומיים וחלקים העוסקים בחובותיו של הפרט ובמשמעות חייו. אין סתירה בין השתים.
 

shushu10

New member
אולי בגלל השעה המאוחרת לא שמת

לב עדיין שאני
ולא
. מצטערת שאין באפשרותי להאריך בנושא הערב. ולסיום אומר כי לדעתי - כל נושא שנכתב או נאמר יש להצמיד אותו לרקע ולמטרה שלשמו הוא נוצר. קריאה או למוד התנ"ך אם אינו בא ממקום של אמונה - מחטיא את המטרה, והוא יכול להיות אולי "מענין" כהיסטוריה, ספרות, אמנות השירה, - אך לא מעבר לזה.
 

ע מ י ש

New member
אז מה את מציעה?

שהחילוניים יפסיקו ללמוד תנך? הגדולה שביצירות נצחיות היא בכך שכל דור מוצא בהן דברים חדשים, כל אדם רואה בהן משהו, מרגע שיצירה נולדת המחבר מאבד את הזכות הבלעדית לפרש אותה או לקבוע את מטרותיה, כל אדם יכול ורשאי לפרש אותה ולעסוק בה כאוות נפשו.
 

shushu10

New member
מה שאני מציעה ללא שחצנות יתרה

שכל הלומר בתורה ילמד אותה ברוח המסורת. לא מתוך חובה אלא מתוך הבנה כי זו הדרך היחידה להבין. ללמוד תנ"ך בהתאם למסורת לא אומר שצריך להיות דתי ולקיים את המצוות למרות שזו המטרה היסודית -, מאחר וזוהי בחירה שבאה תוך כדי למוד. אפשר וצריך גם לדון ולפרש אך הבסיס והמטרה אינם נתונים לשנוי. ההבנה ברוח המסורת יסודה בענווה ולא ביכולות שכליות, זו דעתי לבינתיים.
 

ע מ י ש

New member
את יוצרת בעיה שאין לה פתרון

משום שאדם לא דתי אינו יכול להתעלם מן הבעיות שלימוד ברוח המסורת מציב בפניו
 

shushu10

New member
אדם לא דתי כמו אדם דתי מחליטים

אם לימוד ברוח המסורת מהווה בעיות. לפעמים אנו יוצרים לעצמנו בעיות שכלל אינן קיימות. אם הקריאה בתנ"ך היא קריאה ספרותית, הסטורית או אחרת ללא אמונה שיש כח עליון, בורא עולם שנתן לנו את התורה על חוקיה ומיצוותיה, אזי נתחיל להעלות ספיקות בכתוב. אם נצא מהנחה שהכל ניתן לנו כדי שנחיה בה - הכל יתחיל להסתדר לנו ונראה פלאי פלאים. אני מציעה כסיכום ביניים ולא כסיום הנושא שאולי נקח מדי פעם קטע מסוים מהתנ"ך ונבחן אותו תוך הסתכלות דתית וחילונית ואולי קל יהיה להבין על מה בעצם אנחנו מדברים. אז מה דעתך, ע מ י ש ?
 

ע מ י ש

New member
אדרבה, אני מוכן למשל

להתחיל בסיפור על המלכת שלמה. אפשר? אני אייצג הסתכלות חילונית. אחכה לך שתתחילי
 

shushu10

New member
אין לי בעיה להרים את הכפפה,

אך מפאת קוצר הזמן, כדאי שנדחה את הנושא עד לצאת השבת או תחילת השבוע הבא עלינו לטובה. אם תרצה בינתיים לומר את דעתך - אתייחס לזה בכבד ראש בהמשך. אגב - איני דתיה כך שהנושא כנראה ישא אופי של אמונה לעומת חוסר אמונה. מברכת אותך וכל חברי הפורום בשבת שלום.
 

ע מ י ש

New member
אני רואה שהפרק הזה כבר

נידון בהרחבה רבה כך שאני מציע שתבחרי נושא אחר
 

shushu10

New member
כל נושא רעיוני שיעלה כאן, יתאים

פשוט לא עולה במוחי כרגע משהו מיוחד
 
למעלה