אי אפשר להשוות את התנ"ך לשום
יצירה, גם אם נמנה את טובי היוצרים היהודים. הענין הוא שהתנ"ך אינו ספר. למרות שמבחינה טכנית - אפשר בפשטות לדפדף בו. אמרתי שהתורה מציבה יסודות לתרבות העם היהודי, מה שנקרא יהדות, אך מאחר ונתנה בהתגלות אלוהית, יש לדעתי קושי להסביר את ההבדל בין התגלות לבין חכמה אנושית מאחר והיא מנסה לשכנע את השומעים בקולה באמצעים שכליים. אם רוצים לדון במשמעות שבין תרבות המבוססת על דת לבין תרבות חילונית, אפשר לגלות כי ההבדל הוא בזה שתרבות חילונית מאפשרת הרחבת הדעת והחושים בעוד שתרבות המבוססת על דת לא שואלת - מה טוב לו לאדם כי אם מה נדרש ממנו, מה חובתו בחיים, מה התפקיד הרובץ עליו. בין במימד האישי ובין במימד הלאומי. עכשיו נשאלת השאלה איך אפשר להשוות את שלו או אלתרמן , בלי להמעיט בכבודם, - לרש"י, האם שניהם עוסקים באותה "תרבות" ?.
יצירה, גם אם נמנה את טובי היוצרים היהודים. הענין הוא שהתנ"ך אינו ספר. למרות שמבחינה טכנית - אפשר בפשטות לדפדף בו. אמרתי שהתורה מציבה יסודות לתרבות העם היהודי, מה שנקרא יהדות, אך מאחר ונתנה בהתגלות אלוהית, יש לדעתי קושי להסביר את ההבדל בין התגלות לבין חכמה אנושית מאחר והיא מנסה לשכנע את השומעים בקולה באמצעים שכליים. אם רוצים לדון במשמעות שבין תרבות המבוססת על דת לבין תרבות חילונית, אפשר לגלות כי ההבדל הוא בזה שתרבות חילונית מאפשרת הרחבת הדעת והחושים בעוד שתרבות המבוססת על דת לא שואלת - מה טוב לו לאדם כי אם מה נדרש ממנו, מה חובתו בחיים, מה התפקיד הרובץ עליו. בין במימד האישי ובין במימד הלאומי. עכשיו נשאלת השאלה איך אפשר להשוות את שלו או אלתרמן , בלי להמעיט בכבודם, - לרש"י, האם שניהם עוסקים באותה "תרבות" ?.