1. אין לי שום מושג
וגם לך אין שום מושג וגם לאפחד אין שום מושג למה כלב מרגיש משהו. עזוב כלב. לאפחד אין שום מושג למה הבנאדם מרגיש משהו. עזוב בנאדם. לאפחד. אין שום מושג, וזה כולל גם אותי, למה אני מרגיש משהו. כל מה שכל אחד יודע זה שהוא מרגיש משהו, אבל אין לו מושג למה.
מה שכולנו יודעים זה שכדי שבני אדם ובעלי חיים בכלל ירגישו משהו הם זקוקים לכלים גופניים מתאימים ותקינים. לדוגמה, בידוע שיצור חסר עיניים, או שעיניו פגומות, לא רואה. אבל זה כמובן לא מסביר למה יצור שיש לו עיניים כן רואה. אפשר לומר שגם למצלמה יש עין, אבל אני מניח שלא תעלה בדעתך לומר שהמצלמה רואה. או אולי כן?
2. אם אי אפשר להבחין בין כאילו חיי נפש לבין חיי נפש ממש, אז איך אפשר לבנות מכשיר שיתנהג כאילו יש לו חיי נפש, כפי שכתבת בהודעתך הקודמת? ממה נפשך, אם אפשר לבנות את הכאילו אפשר לבנות גם את הממש, שהרי אין אנו יכולים להבחין ביניהם. ואם אי אפשר לבנות את הממש, אז אי אפשר לבנות גם את הכאילו.
3.זה פשוט מאוד. תוציא מעכבר את המוח שלו ותבדוק אם הוא מתנהג כמו עכבר בעל מוח.
אכן אינני יודע להצביע על בעל המוח, כפי שאני יודע להצביע על המוח. זהו אחד הביטויים של הבעיה הפסיכו-פיזית. אני גם לא יודע להצביע על הנפש שלי. אבל כשם שאני מבחין בבירור בין תופעות פסיכיות לתופעות פיזיות, כך אני מבחין בבירור בין המוח לבין בעל המוח. המוח הוא חלק מן הגוף, ולגוף על כל חלקיו אין שום חיי נפש.
לפיכך גם לא ניתן לבנות מכונה שתהיה בעלת חיי נפש, כי אין לנו שום מושג איך לבנות מכונה שתיצג את בעל המוח. לכל היותר ניתן אולי לבנות מכונה שתיצג את המוח, אבל זה שלמוח אין חיי נפש אמרנו כבר?
וגם לך אין שום מושג וגם לאפחד אין שום מושג למה כלב מרגיש משהו. עזוב כלב. לאפחד אין שום מושג למה הבנאדם מרגיש משהו. עזוב בנאדם. לאפחד. אין שום מושג, וזה כולל גם אותי, למה אני מרגיש משהו. כל מה שכל אחד יודע זה שהוא מרגיש משהו, אבל אין לו מושג למה.
מה שכולנו יודעים זה שכדי שבני אדם ובעלי חיים בכלל ירגישו משהו הם זקוקים לכלים גופניים מתאימים ותקינים. לדוגמה, בידוע שיצור חסר עיניים, או שעיניו פגומות, לא רואה. אבל זה כמובן לא מסביר למה יצור שיש לו עיניים כן רואה. אפשר לומר שגם למצלמה יש עין, אבל אני מניח שלא תעלה בדעתך לומר שהמצלמה רואה. או אולי כן?
2. אם אי אפשר להבחין בין כאילו חיי נפש לבין חיי נפש ממש, אז איך אפשר לבנות מכשיר שיתנהג כאילו יש לו חיי נפש, כפי שכתבת בהודעתך הקודמת? ממה נפשך, אם אפשר לבנות את הכאילו אפשר לבנות גם את הממש, שהרי אין אנו יכולים להבחין ביניהם. ואם אי אפשר לבנות את הממש, אז אי אפשר לבנות גם את הכאילו.
3.זה פשוט מאוד. תוציא מעכבר את המוח שלו ותבדוק אם הוא מתנהג כמו עכבר בעל מוח.
אכן אינני יודע להצביע על בעל המוח, כפי שאני יודע להצביע על המוח. זהו אחד הביטויים של הבעיה הפסיכו-פיזית. אני גם לא יודע להצביע על הנפש שלי. אבל כשם שאני מבחין בבירור בין תופעות פסיכיות לתופעות פיזיות, כך אני מבחין בבירור בין המוח לבין בעל המוח. המוח הוא חלק מן הגוף, ולגוף על כל חלקיו אין שום חיי נפש.
לפיכך גם לא ניתן לבנות מכונה שתהיה בעלת חיי נפש, כי אין לנו שום מושג איך לבנות מכונה שתיצג את בעל המוח. לכל היותר ניתן אולי לבנות מכונה שתיצג את המוח, אבל זה שלמוח אין חיי נפש אמרנו כבר?