מספר דברים – תשובה/ות חלקי(ו)ת:
כפי שכבר צוין, מערכות היחסות בשפות ההודו־אירופיות המודרניות הן ניוון של מערכת מסובכת הרבה יותר שהיתה בעבר הרחוק. זה לא שפתאום צצה לה הבחנה בין נומינטיב לאקוזטיב, והיא צצה דוקא רק בזכר. זה שהיתה הבחנה כזאת בכל מיני מצבים (מעולם לא בניטרום), ועם הזמן והעלמות הסיומות היא נעלמה לה בשאר המצבים. כנראה היא לא היתה כל כך נחוצה. כנראה גם בזכר היא לא כל כך נחוצה – אבל גם לא עד־כדי כך חשוב להפטר ממנה. אני לא בקיא בהסטוריה הפונו־מורפולוגית של גרמנית ולא יודע מה בדיוק קרה מתי, אבל אני יכול
רק לשער שגם ההבחנה בזכר היתה נופלת לתהום הנשיה אם היו נותנים לה עוד זמן לפני התפתחות הדפוס ו/או הסטנדרטיזציה של השפה. (למעשה נראה לי שבשפה
המדוברת ההבחנה בין נומינטיב לאקוזטיב בזכר פחות חזקה מבשפה הכתובה, כי בדיבור לא מוקפד הרבה פעמים לא שומעים את ההבדל בין ein ו־einen וצורות דומות, כך שלמעשה ההבחנה נשמרת רק בחלק מהתויות ושמות התואר.)
ההבחנה בין הנומינטיב והאקוזטיב כנראה לא מאד חשובה כי היא לרוב ברורה מההקשר ו/או מהסמנטיקה ו/או מסדר המלים. (בניטרום ההבחנה הזאת, כאמור, מעולם לא התפתחה בהודו־אירופית; כשההודו־אירופית התהוותה מין הניטרום שומש רק לעצמים שמטבעם מצאו את עצמם בעמדת המושא ולא בעמדת הנושא.)
העדר הבחנה בין הזכר לנויטרום ביחסות שהן לא נומינטיב ואקוזטיב גם הוא (כמו גם העדר ההבחנה בין נומינטיב לאקוזטיב בניטרום שהוזכר לעיל) תכונה הודו־אירופית שלא יחודית לגרמנית. זו בעצם הבחנה לא מאד חשובה (להבחנת מין אין תפקיד סינטקטי), להבדיל מההבחנה היותר חשובה, שכן נשמרת – בין נומינטיב ודאטיב.
האבולוציה של השפה החיה היא בדיוק מה שמאפשר להבחנות לא נחוצות להעלם (לא תמיד ולא מיד, אבל לפעמים), ולהבחנות חדשות לצוץ. כל אותן ההבחנות שנעלמו – לא היו נחוצות (אחרת הן לא היו נעלמות!). וכל אותן הבחנות שנשמרו – או שהן נחוצות, או שהאבולוציה (עוד) לא הספיקה לטפל בהן (כמו התוספתן, למשל).
דוגמה אחת שאני אוהב להגיון
האבולוציוני שכן אפשר למצוא במערכת הלא סדירה של הטית שמות העצם בגרמנית היא איך ההבחנה בין יחיד לרבים נראית בזכר ובניטרום תמיד בתוית אבל הרבה פעמים לא בשם העצם עצמו, ואילו בנקבה – (כמעט) תמיד בשם העצם עצמו ולרוב לא בתוית
(אני קורא לזה הגיון "אבולוציוני" כי זה אולי לא "סימטרי" ולא "סדיר" ולא "אסתטי", אבל זה מראה איך המערכת שמרה על זה שבכל מצב ההבחנה איכשהו נראית, גם אם באמצעים אחרים. האבולוציה של השפה לא אפשרה להבחנת המספר להעלם – בתויות בזכר ובניטרום, ובשם העצם עצמו בנקבה.)