אופרטוניזם דתי הוא מן המפורסמות
ואין משמעות ההיגד, "דיברה תורה .." אלא אופרטוניזם צרוף. גם כשאני אומר ויחר אפו, אין אפו ממש, אלא דיברה וכו' זהו אופרטוניזם דתי, היינו לתועלת הבנה, אני משנה מן האמת. ובכל היגדיי על אופורטניזם בתגובה זו אני מכוון לשבח ולא לגנאי.
דבריו של הרמב"ם בהלכות תשובה שאת חלקם ציתתת, מפליאים אותי, בייחוד לאור ניסיונות התעמקותך ברמב"ם, שאתה מבין היטב מה הוא כיוון בדברים אלו, ומהי אצלו השגת התכלית האמיתית ומהו ה"טוב", השכר והעונש" האמיתיים, מהי השגחה פרטית והשגחה כללית. ודומה שעשית בעניין זה את תורתו של הרמב"ם קרעים קרעים אשר לא יטלאו. והפתיע אותי הדבר מאוד.
ואיעצך, עצת הדיוט: קח כלל עשהו ברזל! הרמב"ם לא היה פילוסוף, אלא מטא-פילוסוף, ואם תבין זאת, תבין את הרמב"ם ממש ואכמ"ל..