מה זה יהדות מסורתית?

  • פותח הנושא EmiA
  • פורסם בתאריך

arriy80

New member
קשה לך לקבל שיש מעבר לזה?

הרי גם את הפשט עצמו לא תמיד מובן
 

arriy80

New member
מצטער

לפעמים אני כותב ברוח רמת הכתיבה הנמוכה של כמה מהכותבים בפורום. ואף אחד שלא יקח זאת אישי
 

EmiA

New member
לא הבנתי!

אני לא מבינה ? הקונסרבטיבים קוראים לעצמם מסורתים - יש חילונים שקוראים לעצמם מסורתים - גם הדתיים/חרדים קוראים לעצמם מסורתים מה זה מסורתים ?? מלשון מסורת ?? איזה מסורת ?? כל אחד אומר שמסורתי זה משהו אחר. יש מישהו שצודק ? או שכולם צודקים ?
 

אופירA

New member
מנהל
האמת נעדרת

בפורום הזה יש דעות, לא הסכמות. כאן, בפורום הזה, האנשים לא מסכימים זה עם זה בהגדרות הדברים. הם אפילו לא מסכימים על הגדרת הפורום - מה זה יהדות לחילוניים. חלק טוענים שמדובר במידע על היהדות, כפי שהוא מותאם לשואלים חילוניים על סוגיהם השונים, וחלק טוענים שמדובר בדו-שיח של חילוניים, על איך שהם מגדירים לעצמם את היהדות. מנהל הפורום לא הכריע בדיון זה, והוא נשאר תמיד ברקע, ומתפתח כל הזמן. יש פורומים שהאנשים שם מסכימים זה עם זה בהגדרות הדברים מהסוג ששאלת. עכשיו, תלוי את מי את רוצה לשאול, ואיזו סוג תשובה את רוצה לקבל. פה אין הסכמה, ותצטרכי לבחור קודם את העונה הספציפי שממנו את רוצה לקבל את התשובה.
 

EmiA

New member
אבל אפשר לבדוק - אם זה מסורת

שעוברת כל הזמן אז אפשר לבדוק איפה היא השתנתה ומי שינה אותה ? לא ? מי אומר שהמסורת שלו היא המקורית-המקורית? יש כאלה אנשים?
 
אשתדל לומר את דעתי...

בעקבות דבריה של אופירה, ודברים נוספים באשכולות שונים אשתדל להבהיר את דעתי: הפורום נועד לתת במה לשיח חופשי בכל נושא הנוגע ליהדות. הוא נקרא יהדות לחילוניים בעיקר כדי שהוא לא יהפוך לפורום לדתיים - רצינו שגם ציבור חילוני, מסורתי (...) וכו' ימצא את מקומו פה לדיונים בנושאי יהדות, מוסר, אמונה וכו'. איננו חושבים שההגדרה 'לחילוניים' באה להוציא מפה את הכותבים הדתיים כפי שהיו שרצו חלק מהכותבים להסביר, כי אנו כן רוצים גם דו-שיח בין דתיים לחילוניים במקרים בהם המתבקש הוא דו שיח, ואנו גם רוצים לתת מענה לבעיות ובקשות בנושאי יהדות בהם המתבקש הוא מענה. לדוגמה - כששואלים מהי הגדרה של מסורתי אפשר בשמחה שבעלי השקפות שונות יציגו את דעותיהם השונות בנושא. ההגדרה שלי למסורתי, אגב, היא ההגדרה הרווחת בישראלית מדוברת למונח - וזה אדם שלא מגדיר את עצמו כדתי, אך בהחלט מרגיש קשר לדת ולמצוות מסוימות שעליהן הוא בוחר להקפיד. קצת מקביל להגדרה העממית 'דתי בלב' וכו'. ולעומת זאת כשמישהי מבקשת מעל דפי הפורום תפילין אני מצפה מהפורום הזה, ממני או מאחרים, שיעזרו לה להשיג תפילין ולא שישכנעו אותה שתפילין זה לא חשוב כל כך... מקווה שההסבר יקדם אותנו (ואני גם מקווה שלא יתחיל פה עכשיו שרשור ענק בדיוני דיונים על מה שכתבתי - כי באמת הגיע הזמן שנדבר קצת גם על דברים אחרים חוץ מהי מטרת הפורום, לא?
)
 

שרון AAA

New member
אתה מתחיל להפחיד אותי

מדוע אתה מתייחס אל עצמך בגוף רבים? "אנו", "אנחנו",הכול בסדר אחוני? לא מבין את מטרת הפורום ש"אתם" מנהלים. לא מבין. אני האחרון שיגיד למישהי שלא צריך תפילין .אבל למה צריך את הפורום הזה בשביל זה?מדוע צריך פורום מיוחד לשאלות של חילוניים שמופנות לדתיים? יש פורום חוזרים בתשובה - תמיכה , יש פורום חרדים , יש פורום דתיים , יש פורום מסורתיים, יש פורום ברסלב ויש פורום " שאל את הרב". כל הפורומים האלה הם פורומים בהם חילוני יכול לשאול את יושבי הפורום הדתיים\חרדים ואפילו את הרב שאלות .מדוע יש צורך בפורום מיוחד למטרה זו?
 

tamarhp

New member
כי מי שרוצה תשובות

אם אדם חילוני בסה"כ רוצה לשאול שאלה - למה שהוא יכנס לפורום חזרה בתשובה? הוא לא רוצה מסיונרים ומחב"תים, הוא רק רוצה תשובה! ובפורום חרדים יש ניטור הודעות מזעזע, וחוצמזה - עם כל הסטיגמות על הדתיים והחרדים, אני מניחה שיש די הרבה חילוניים שיחששו להכנס לפורום של דתיים/חרדים לשאול שאלה, מפחד ש"יצעקו" ויתנפלו עליהם או לחלופין - ינסו להחזיר אותם בתשובה. לכן אני כן חושבת שחשוב שיהיה מקום שבו גולשים יוכלו לשאול בלי לפחד שיתנפלו עליהם, ושבו יתנו להם תשובות.
 
אחי, אל תפחד...

אני מדבר בלשון רבים כי אני מייצג ארגון גדול שלקח על עצמו להפעיל את הפורום הזה. אתה לא מבין למה צריך פורום למטרות האלה - אנשים אחרים חושבים שכן צריך. לא טוב לך - אתה לא חייב לבוא. בעבר דווקא טענת שמענין אותך לשמוע כל מיני דברים בנושא. אבל לא מענין - לא חייב להיכנס. אנחנו חושבים שיש מקום לפורום כזה, שיש ציבור שיתענין בו, ואני מקווה שמכאן ולהלאה יסתיימו השרשורים האינסופיים בדבר מטרת הפורום...
 

שרון AAA

New member
אכן טענתי כך

אבל באותה הודעה כתבתי שאכן מעניין אותי לשמוע על חרדים ועל דעותיהם אבל אני לא בטוח שזה הפורום המתאים לכך אני באמת לא מתכוון להכנס יותר לפורום הזה תבלו ואל תמחק את ההודעה הזאת
 

rrina

New member
חבל

דווקא לפי הבלוג שלך (לדוגמא הרשומה הזו), יש לך הרבה שפה משותפת עם מהות הפורום. ואני מתייחסת לא למה שאנחנו עושים או אומרים בויכוחים (שאני אפילו לא עקבתי אחריהם), אלא ל"אני מאמין" הפנימי שלנו. לפעמים אני חושבת שאפשר לשאול אדם מה דעתו על עקידת יצחק, או מה דעתו על הקרבת קרבנות, ומשתי התשובות האלו ללמוד עליו המון. (ומי שמבין שרצון ה' הוא מעל רצון האגו שלנו, ממילא הבסיס לכיוון הרפורמי נשמט). וכאן ברשומה הזו אתה ביטאת דברים שנותנים לך ציון יהודי-אמוני מאוד גבוה. ולכן לענ"ד כן יש לך הרבה מה לתרום בפורום (וזה אני כותבת בתור מישהי שחוץ מאשכול על פרשת שבוע אני כמעט לא כותבת בפורומים בכלל, כי כל הודעה שלי עד שאני שולחת זה "אוכל" לי זמן מאוד מאוד מופרז).
 

שרון AAA

New member
תודה רבה . תגובה אחרונה בהחלט

קודם כל , תודה רבה rrina.צדקת במה שכתבת שאני לא שותף לכיוון הרפורמי ואני מודה לך על הציון שנתת לי. הבלוג שלך שעוסק כל כולו בשבת הוא ממש בגדר קידוש השם בעייני. נאלצתי להגן על הרפורמים בפורום הזה למרות שאני לא שותף להם בדיונים מסוימים . לפעמים אדם צריך חיזוק לאמונתו ואני שמח שאת חושבת ככה על "האני הפנימי" שלי בנושא אמונה כפי שבטאתי ברשומה . רציתי לנצל את התגובה האחרונה שלי לבקש סליחה אם פגעתי במישהו.בלהט הויכוח ,בעיקר בסוף קצת איבדתי שליטה על עצמי.במיוחד מאופירה. אני עוזב את הפורום מפני שאני לא רוצה להכנס לויכוחים על דברים שאני לא רואה בהם כעיקר היהדות והם נוגדים במהותן את תפיסתי הדתית ומפני שיהדות בעיני חילונים ( גם אם אני לא שותף לכל נקודות המבט של יהודים חילונים) לא מקבלת פה ביטוי בכלל וכאשר היא מקבלת ביטוי היא מושתקת או מותקפת . ישנם פורומים אחרים שאני לוקח חלק בהם .הפורום הזה גורם לי לעצבים מיותרים בהצלחה לכולם
 
אני לא חושב שיש מישהו שצודק

זה מאוד סובייקטיבי. לדעתי, אגב, מסורת זה לא מוזיאון או מקפיא. מסורת "טובה" לא נמדדת בזה שהיא משמרת אחד לאחד את מה שהיה לפני אלף שנים, אלא שהיא מחוברת לכל מה שהיה מאז ועד היום (כולל מה שבאמצע, והרי התווספו למסורת הרבה דברים תוך כדי העברתה) והיא מוסיפה אליה עוד עושר תרבותי אשר מתיישב עם הערכים המקוריים של המסורת.
 

tamarhp

New member
שאלה קשה...

מהי מסורת? מסורת = דבר שנמסר. "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ...." כלומר: לפי היהדות האורתודוקסית, משה רבנו קיבל את התורה בהר סיני: את התורה שבכתב (מה שאנחנו מכירים היום כ5 חומשי תורה) ואת התורה שבעל פה (שברבות הימים נכתבה עקב אילוצים והשתנות הדורות). איך הדברים נמסרו? ע"י לימוד! משה רבנו לימד את התורה שבע"פ ליהושע ועם ישראל, וכל אחד העביר את הדברים לבניו, שלימדו את בניהם, וכן הלאה. גם היום רואים את זה אבל בצורה קצת שונה: אנחנו לומדים את סיפורי התנ"ך מהגננת, את הלכות הקיצוש"ע מספרים או בביה"ס, וכן הלאה. ומה מעבירים בדיוק? א. את האמונה בבורא עולם, בבריאה, במעמד הר סיני וכו'. ב. את ההיסטוריה, הסיפורים, המדרשים, וכל מה שהיה בעבר (לימוד התנ"ך, בעצם) ג. ההלכות וכדו'. זו בעצם המסורת. מעבר לכך - ההגדרות כאן מבולבלות מאד. לדוג', אדם מסורתי הוא אדם שמחובר למסורת אבל לאו דווקא מקיים את המצוות (או מקיים אותן בחלקן) וכן הלאה כמו שפירטו כאן בשירשור...
 
למעלה