OK אלה הרהורי הכפירה והשאלות שלי
זה יצא ארוך, סליחה. אבל זה באמת מעניין אותי: 1. במדינה הגיונית ומתוקנת, לא היו קיצוצים בבריאות בכלל. אבל אנחנו לא במדינה כזו, והעובדה היבשה והעצובה היא שאכן מקצצים לנו בסל הבריאות. ואת המטרות לקיצוץ בוחרים מתוך המעט מאד שיש בו היום. אם לא יקצצו בטיפולי הפריה - שנועדו ליצור חיים - יקצצו בטיפולים שנועדו להצלת חיים. מישהי פה השוותה את הטיפולים האלה לטיפולים פסיכולוגיים, אז אני רוצה לומר לך שהשתתפות המדינה בטיפולים פסיכולוגיים היא אפסית ומצטמצמת לאלה שבשבילם זה טיפול הכרחי, וגם אז זה עלוב; שכר הפסיכולוגים (בהשוואה למומחי הפוריות) הוא מזערי וזניח (ומעליב); ולכן שם באמת אין איפה לקצץ, כי אין כמעט כלום. גם אם יקצצו את כל השתתפות המדינה בטיפולים פסיכולוגיים, לא יוסיפו דבר לתקציב. ועם כל הכבוד לייסורי הנפש שלכן, אחת ההגדרה למחלת נפש, כמו גם להפרעה, היא הפרעה בתפקודי היום יום. כלומר, אנשים שמקבלים את עזרת המדינה בטיפולים פסיכולוגיים, אלה לא אנשים במצוקה שהמדינה עוזרת להם לפתור אותה. אלה אנשים שלא יכולים לתפקד בחברה בכלל ללא עזרה. עם כל הכבוד, אתן לא במצב הזה, ואני שמחה בשבילכן שאתן לא במצב הזה. 2. נכון, ההשוואה למדינות אירופה בעייתית, כי שם לא מייחסים כזאת חשיבות להולדה. אבל אולי המימון הגדול יחסית לטיפולי פוריות נובע מגישה שטוענת שזוג אינו משפחה (וליחיד - כלומר לרווק/ה מבחירה - אין בכלל זכות קיום); שאשה אינה אשה עד שילדה והיתה לאם; שאימוץ איננו הורות. אולי המאבק שלכן מנציח את - או לפחות מסכים עם - הגישה שרואה בנו, הנשים, לא יותר ממכשיר לגידול ילדים? אתן לא חוששות מכך? בתור אשה שעדיין לא החליטה אם בכלל היא רוצה ילדים, בתור זוג שעדיין לא החליט זאת, החיים בחברה שרואה בנו משהו מוקצה בגלל זה היו יכולים להיות מאד קשים. למזלנו, החברה הקרובה לנו, לא מתנהגת כך. אבל אולי עידוד הפוריות על ידי המדינה באופן רשמי, מעודד תפיסה כזאת? 3. ובאותה נשימה, אולי המאבק שלכן עוזר, בעקיפין, גם למאבקם של אנשים שמולידים ילדים בלי לחשוב אם יש להם איך לפרנס אותם, ואז דורשים עזרה מהמדינה בצעקה ש"יש כאן ילדים רעבים!"? שהרי אם ההורות קדושה, הם מקיימים מצווה וחובה על כולנו לפרנס אותם. וידוע, שיש משפחות שבשבילן הילדים הם מקור הכנסה. שלא תבינו לא נכון - אני חושבת שהמדינה צריכה לתמוך במי שלא יכול לפרנס עצמו; במשפחות חד הוריות, שבהן ההורה צריך לבחור בין עבודה לבין גידול ילדיו (כי אין מעונות יום טובים); אני חושבת שהמדינה צריכה לעודד מעסיקים להעסיק הורים שהולכים הביתה מוקדם לטפל בילדים, ולהפסיק את האבסורד הזה שמעסיקים שואלים אשה אם היא מתכננת ילדים ובגלל זה לא מעסיקים אותה (כי חס ושלום היא תלך הביתה בארבע ולא בשמונה). אני חושבת שבמצב קיים אי אפשר להחזיר הגלגל אחורנית. אישית, אני מאמינה בעידוד אמיתי לתעסוקה - כלומר עידוד המעסיקים מצד אחד, והקמת מעונות יום ארוכי-שעות לילדים, כדי שההורים שלהם יוכלו לעבוד מצד שני - יותר מאשר בקצבאות. אבל זוג שאין לו פרנסה, צריך לחשוב פעמיים מראש אם להביא ילד לעולם לפני שהוא יכול לפרנסו. לא הולדה לעשירים בלבד, אבל כן אחריות הורית. הרי יש טווחי ביניים בין עני מרוד לבין עשיר כקורח, ורובנו יושבים בטווחי הביניים הללו. 4. אני חושבת שהמאבק שלכן היה זוכה להרבה יותר אהדה אם היה טיפה אחר: במקום להאבק על הזכות להורות, יכולתן להצטרף לנפגעים אחרים ולהנהיג מאבק על הזכות לבריאות ולאיכות חיים סבירה. יכולתן במקום לצעוק שאסור לקצץ בטיפולי פוריות, לצעוק שאסור לקצץ בבריאות. ככה לא הייתן מקימים עליכן את כל השואלים "אלא במה? בטיפולי כימותרפיה?". אני לא מסכימה עם הטענה שזה אותו הדבר. סרטן הורג בייסורים קשים, שאני מאחלת לכל אחת מכן שלא תדע. בנוסף לייסורי הנפש, יש כאן ייסורי גוף. כך גם לא הייתן מגיעות למצב שבו, במשתמע, אתן טוענות שהולדת ילדים יותר חשובה מהצלת חיים קיימים (גם אם לא התכוונתן). 5. ובאותה נשימה, היכן קולן של נשים לא נשואות שרוצות ילדים? של זוגות חד-מיניים? הרי זוג לסביות צריכות גם הן הפריה מלאכותית, ואני לא רואה שאתן נאבקות על זכותן למימון שווה לשלכן. אם הזכות להורות מקודשת, היא מקודשת לכולן, לא רק לאלה שחיות בתא משפחתי קונבנציונאלי. זה מתקשר גם לשאלה לגבי העידוד לדרכי מחשבה שמרניות, בסעיף הראשון. 6. לגבי הטענה על כך שאנשים יעשו הכל בשביל להוליד, ולכן יקחו סיכונים מטורפים, שיפגעו בבריאותם ובבריאות ילדיהם: זו החלטה של כל מטופלת ושל כל רופא. רופא אחראי לא יסכן את בריאות המטופלת שלו. ואם רופא הוא עד כדאי כך לא אחראי, אזי יש לבדוק את ההגיון שבהעסקתו כרופא. לגבי ההחלטות של המטופלת - גבירותי, אתן נשים בוגרות ואני לא אגיד לכן מה להחליט. אבל אתן אומרות: אם המדינה לא תממן לי טיפולי פוריות בכמות שאני דורשת, למספר הילדים שאני דורשת, אני פוגעת בעצמי בטיפולים. הדבר משול לאדם שיכוון אקדח לרגלו ויגיד: "אני דורש שהמדינה תממן לי X ואם לא, אני יורה לעצמי ברגל, הופך לנכה שהמדינה צריכה לתמוך בו, ומגדיל את הוצאותיה!". נו, הייתן מצפות שיממנו לו? 7. על כל גניקולוג שיש לו אינטרס כלכלי בטיפולים הללו, ויגיד שהם חיוניים ואסור לקצץ בהם, אפשר למצוא אפידמיולוג שיגיד שהם מזיקים לגוף, שהם פוגעים בו בטווח ארוך, ושזה אבסורד שהמדינה מממנת כזו פגיעה בגוף. אולי כדאי לנהל מאבק שהוא קצת יותר אזרחי טהור, וקצת פחות נבנה על פרופסורים, כמו פרופסור משיח - שאמנם עושה עבודתו נאמנה, והבינותי שחולל כמה וכמה ניסים - אבל בכל זאת הוא בעל אינטרס כלכלי מובהק בעניין ומדבר מתוך כיסו ולא רק מתוך לבו. 8. למה התור לאימוץ בארץ כל כך ארוך ובלתי אפשרי? לא שווה להאבק על אימוץ קל יותר? ובאותה נשימה - אם יגיד לכן מישהו שיותר זול למדינה להשתתף בהוצאות של אימוץ בחו"ל, הייתן מוכנות לקבל זאת כפשרה, או שאנחנו בעצם מדברות לא על הזכות להורות, אלא על הזכות ללדת? (נא לא להגיב בתשובה לשאלת "האם זה יותר זול", כי זה לא מה ששאלתי) 9. למה לא, בעצם, ליצור מצב כמו בכל תמיכה ממשלתית אחרת: מי שיש לו שיקנה טיפולים, מי שאין לו המדינה תממן בגבולות הקיימים היום. הרי המצב שבו המדינה תממן טיפולים לאשה מסדר הגודל של שרי אריסון (כן, אני יודעת שהיא עזבה, זו רק דוגמא), מגוחך. 10. אולי למען הסדר הטוב, כמה הבהרות על מי אני: אשה, בת 30, נשואה, לא בטוחה שרוצה ילדים, אבל אם ארצה יהיה לי קשה להרות. מתקשה באמת להבין נשים שמוכנות להגיע עד מצבים גופניים קיצוניים רק כדי להרות. חושבת שאני מתכוונת להגביל מראש את מספר הטיפולים שלי למספר סביר, שלא יפגע בי ברמות כאלה. פגשתי מישהי שהילדה שלה יודעת היטב שבגלל הטיפולים שנועדו להביא אותה לעולם, הגוף של אמא הרוס, וגם הקריירה. האמא אמנם תמיד מוסיפה שזה היה שווה, ובלה בלה בלה, אבל אין סיכוי שאני אעשה את זה לילד שלי. לא בעל פה ולא במחשבה; לא במישרים ולא בעקיפין. הילד - אם יוולד לי ילד - יוולד במחיר סביר, שלעולם לא אוכל לעשות לו רגשות אשם בגללם, גם אם חס ושלום יסתובב לי בורג בראש וארצה לעשות זאת. ההודעה (על כל אורכה) מתייחסת לגברים ולנשים כאחד, עימכם הסליחה.