מחפשת מידע לעבודה אקדמית

אין כזה דבר ריקודי בטן.

זה הכל במוח המערבי... יש מחול מזרחי. ערבים רבים מזדעזעים כשהם שומעים שאנו קוראים לפולקלור האהוב שלהם "ריקודי בטן". יש לאמור שרקי, ריקוד או מחול מזרחי. בתוך האספקלריה הזו גברים רקדו כל השנים בדיוק כשם שנשים רקדו כל השנים. הניכוס המגדרי הזה הוא לא נכון מתודית. כל כך לא נכון מתודית וכל כך גדוש באובר-קברטיזציה עד כדי ניכוס מגדרי. בעולם העתיק גם גברים רקדו, ולצערי אלה אינם היבטים שמוזכרים בספרות שעליה הומלץ בשרשור זה. מרוב ניכוס ניתן לפעמים לראות שריקוד זה היה נשי מעצם היותו כזה וכו'. מי שראה אותי מופיע יודע עד כמה הריקוד שלי משלב חוזק, כוח, מירכוז ופוקוס רב, ריקוד שמשקף את ריקוד הגברים במזרח הקרוב אלינו. להגיד שדבקה זה ריקוד נשי? (מחול מזרחי, לא?) שזה היה ריקוד פריון? ברור לכולנו שלא. העובדה שלמשל נמצאו אוסטרקונים ופפירוסים עם תיעוד של נשים רוקדות אומר דבר אחד: שגם (לא רק) נשים רקדו. אני יכול להעיד על מקורות חומריים לא מעטים המתעדים גם גברים רוקדים במזרח הקדום (על כך היתה אמורה להינסב הרצאה שלי באשרם במדבר, בקרוב, לכשיפורסם מועדו החדש). אני מסכים עם עובדה שיש מחול מזרחי שנשים רקדו ושנועד למטרת חיזוק רצפת האגן לקראת פריון וכו', עדיין במרוקו ישנם טקסים כאלה (ע"ע הגואדרה). אני לא אומר שלא. אני כן מבקש להראות שבדבריי אני רואה את המחול "הנשי במהותו" שלכן כחלק מתוך פולקלור רחב ומגוון, שבו יש ז'אנרים נוספים של מחול, שהוא גברי מאוד, כוחי, מאומץ ומרשים מאוד ומשמש ביום יום ובמועדים בחיי הקהילה בנסיבות רבות ומגוונות. הניכוס הנשי של המחול הזה נגרם כתוצאה מהתפתחויות הסטוריות בסוף המאה ה-19 - הן כתוצאה מפעולות של ה"מערב" והן כתוצאה מפעולות שמימש ה"מזרח הקרוב". זה בסדר, גם ערבים חושבים לפעמים כמוכן, ואחרי הסבר קצר שלי - הם משתכנעים. ויעידו על כך מוצטפא וכמאל שביחד רקדנו דבקה במקסים בשבוע שעבר וכן כל המתארסים הערבים למיניהם שמגיעים אלי לשיעורים פרטיים ללמוד לריקודי חתונה אותנטיים עם משפחת כלתם.
 
שוב, אף אחד לא אומר שאין רקדנים גברים

יש , ויש הרבה. אבל ושוב אבל יש יותר נשים. המקור לא משנה. יש יותר נשים ב ה ר ב ה !
 
עדי...

ממתי שיטות של מחקר כמותי הינן תנאי ליצירת תיאוריה בדמות שיטות של מחקר איכותי? אבל זה בסדר, מותר להסכים שלא מסכימים.
 
אלון....

די נו... אתה לא חושב שיש יותר רקדניות מאשר רקדנים? חוץ מבדבקה שהוא ריקוד גברי...
 
מידע:

מה שאני ואת חושבים זה לא רלוונטי. דומה מה שאמרת לי למצב שבו למשל אלך ללפלאנד ושם אראה 2-3 הופעות של סטנדאפיסטיות וישר אחזור לישראל ואגיד שהסטנדאפ הלפלאנדי הוא נשי... מה זה משנה כמה יש. משנה שהן גברים והן נשים מבצעים את המחול הזה, וכל ניסיון לנכס אותו מגדרית - חוטא לאמת, לפולקלור ולהיסטוריה. ואגב - דבקה זה לא ריקוד גברי, אלא ריקוד שמשותף לשני המינים. טוב, נראה לי שמיציתי. תודה על הויכוח המגרה....
 
לפי מיטב ידיעתי: דבקה זה לא ריקודי בטן

וכן- דבקה וריקודי בטן הם שניהם סוגים של מחול מזרחי אף אחד לא טוען שגברים לא רקדו במזרח הבחורה שאלה על מחול מזרחי, אז אולי בגלל זה ענית בהקשר של "מחול מזרחי" באופן כללי. לגבי ריקודי בטן, לפי המחקרים ההסטוריים שקיימים היום, מקורם בריקודי פריון נשיים, שהיו קיימים עוד הרבה לפני שהריקוד הפך לקברטי. האם גם אז גברים רקדו ריקודי פריון? יתכן, אבל לא את הריקוד הספציפי הזה, שאנו מכנים היום "ריקודי בטן". אלון יקר- נראה לי שרצית להבהיר איזו נקודה- שיש גם רקדנים בנים, שרוקדים ריקודי בטן, יופי טופי, הבהרת את הנקודה. ברור שריקודי בטן הם רק ענף בעץ יותר גדול ורב גוונים ופנים שנקרא: מחול מזרחי, ושיש לו הרבה מקורות. ריקודי בטן הם ענף, אבל ענף משמעותי ביותר, שבמקור הוא ריקוד נשי, וגם היום לרוב רוקדות אותו נשים.
 

dvd2000

New member
בנות אתן יודעות שלפני שנה בדיוק היה דיון ../images/Emo13.gif

מאוד מאוד דומה על אותו נושא : ) אני הגעתי לכמה מסקנות : 1. כל רקדן או רקדנית חושבים אחרת ובדיון הזה כל אחד ואחת רוצים להשמיע את דעתם שזה יפה ומבורך אבל לא עונים על השאלה מי התחיל את ריקודי הבטן . התשובות פה הם לפי תפיסה המחשבתית של הרקדנית או הרקדן שמגיבים , אני חושב שכשאנו עונים על שאלה כזו אנו מייחסים חשיבות למה אנחנו בתור רקדנים מתחברים בריקוד בטן . יהיו רקדניות שיגידו שהן מתחברות לנשיות ושזה היה ריקוד פיריון ומאידך יהיו רקדנים שיפריחו את הטענה הזו ויגידו כי היו גברים שרוקדים ריקודי בטן במזרח הקדום ושהם לא רואים בריקוד הזה מן הנשיות והפיריון . 2. העובדה הקיימת כיום שיש נשים לרוב שרוקדות זה לא מעיד על כך שום דבר ולא יכול לעזור לנו בשאלה מי התחיל לרקוד ריקודי בטן. זה כמו שריקודי הבטן התפתחו להם עם השנים , בהתחלה רקדו אותם יחפים ולאחר מכן הוכנסו שידרוגים כמו ריקודי בטן על נעלי עקב שזו השפעה מערבית בגלל נשות המערב שהתעניינו בריקודי בטן . 3. לגבי המאמרים והמחקרים ההסטוריים הכול תלוי בשאלה איזה מין ערך את המחקר , אם ערכה את המחקר אישה אז היא תרשום את המחקר עפ"י השקפת דעתה וגם תרשום את דעותיה בתוך המחקר . אם ערך את זה גבר אז הוא גם ירשום את המחקר עפ"י דעתו והמחקר יהיה מושפע מכך גם. זה מזכיר לי את התנ"ך בתקופת הנביאים שבה כל נביא בה רשם מה שהוא רצה , ופירשן את ההסטוריה מנקודת מבטו ויכול להיות שההסטוריה לא היתה כך ואולי אותו נביא חלם שההסטוריה תהיה כך . 4. לדעתי האישית אין חיה כזו שניקראת ריקודי בטן בכלל , מה שיותר מסתדר לי מבחינה מחשבתית שהיו ריקודים פולחניים כמו שרוקדים אותם עד היום בטקסים כמו טקס אזהר . וכנראה שריקודי הבטן נחשבים לריקוד טיקסי כל שהוא . וריקודי בטן זה מונח שנולד רק במאה שנים אחרונות גם כן בגלל השפעות נשות המערב שהתחילו ללמוד את אותו ריקוד מהערבים. 5. אנחנו לעולם לא נידע באמת מי התחיל את הריקוד הזה !!!!!! אז ככה שכל אחד ואחת יכול/ה לפרשן לה/ו איך שהוא רוצה את העניין מי התחיל ראשון כי אין קביעה חד משמעית מי התחיל , גם בהסטוריה ובמחקרים הכול זה עניין של ניחושים ועניין של איך הדברים מסתדרים מבחינה הגיונית לנו ומתפיסה מחשבתית של אותה תקופה . 6. ויש לי שאלה שאלתית : אם רקדו את הריקוד אך ורק נשים והריקוד הזה הוא נשי אז מאיפה צצו להם הגברים שרוקדים את ריקודי הבטן ????? אני מעלה השארה חדשה אולי ריקוד הבטן הוא ריקוד מיני כמו" הטאנטרה" בהודו שאותו רוקדים גם נשים וגם גברים , אה לא חשבתם על זה ??? זה גם מסתדר טוב מאוד עם הטענות שלכן שריקוד בטן הוא ריקוד פריון ( כי הרי ידוע שבשביל טנגו צריכים שניים ואישה לא יכולה להיכנס להריון מעצמה היא חייבת גבר לצידה בכדי להיכנס להריון ) . טאנטארה אוריינטאלית חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
 

טוראלה

New member
טנטרה

הי רק רציתי לתקן טעות טנטרה איננה ריקוד כלל ועיקר. זוהי פרקטיקה מחשבתיתי קודם כל, מאד עמוקה, שתחילתה בטיבט שבגדול מדבת על איחוד בין גוף לנפש. בארץ עשו לפילסופיה המדהימה הזאת הפשטה גסה וקראו לה טכניקה לזיונים פחות או יותר, סלח לי על הבוטות. אגב אין צורך בשניים לתרגול טנטרה להתראות שרון טוראל www.belly-dance.co.il
 

dvd2000

New member
טוראלה תודה על תיקון הטעות אבל

אני התכוונתי לרשום טנטרה ויצא לי ריקוד טנטרה , אבל אני התכוונתי בהקשר של זה לריקוד של מיניות ולהקשר של פיתוי . דרך אגב שרון אני לא התכוונתי שצריכים שניים לטנטרה אלא שבכדי להביא ילדים זקוקים לשניים זכר ונקבה , ביצית וזרע .
 
יקירתי...

התגובה שלך למעשה מזמנת את מה ששוב אנו דנים עליו בשרשור מאלף זה - המונח הנכון לריקודים שלנו: לריקוד שאני רוקד, לריקוד שאת רוקדת. נכון, הכל מזרחי. ולא נכון - אין כזה דבר ריקוד בטן. יש: שרקי, מצרי, צועני צפוני, חליגי וכיוצא במונחים. אני חושב שאתן מתכוונות לריקוד השרקי הנשי. אגב -גם אני רוקד שרקי. אבל שרקי גברי... ולא. הריקוד המזרחי איננו מקורו בנשים. הוא בוצע במזרח גם על ידי נשים, אין ספק, אבל להגיד ששם מקורו? אף אחד לא יודע מה המקור של השרקי מעבר לכך שתמיד הוא נרקד על ידי העם. בספרים שהומלצו פה אגב מוזכרים ריקודי הנשים על כל סוגיהם באופן מאוד מלמד. יחד עם זאת לא מוזכר שלמשל בפסטיבלים שערכו מלכי מצריים (שהייתה ממלכת פסטיבלים - נושא היסטורי מרתק בפני עצמו) בעיקר בתקופת הממלכות הקלסית והתיכונה - שבה כל העם רקד, ללא הבדל של דת מין ודיאטה. הריקודים אפפו כל חלקת חיים בתרבות ובחברה המצרית העתיקה. סיבוב הריקוד המזרחי לנשים הוא, שוב, טיעון שמעולם לא הוכח מחקרית (תאמינו שחרשתי כל מקור אפשרי....) וגם לא ניתן להוכיחו, נכון למצאי התרבות החומרית הארכיאולוגית עד כה. הפרשנות של מי מהמגיבים לקחת מידע ידעני ולפרשו כהתגוננות מגדרית מצידי איננה נכונה, לעניות דעתי... אה מותק - את באה ביום רביעי למקסים?..... שמעתי שיוליה המותק מופיעה...
 
כנסי לאתר

Interlink books New York ותוכלי להזמין שם את הספרים המדוברים
 
למעלה