מחפש ראיות על קיום מצוות בעת העתיקה

yonipr22

New member
לא מתקופת חזקיהו

התפילין שמצאו היו במערות, כמדומני במדבר יהודה, מערות מסתור מתקופת לוחמי בר כוכבא, ואכן, סדר הפרשיות היה כשיטת הרבנו תם ולא רש"י, מכל מקום, לא הוכח מדעית שזה תפילין, מאחר שמה שמצאו זה סה"כ את הקלפים, ושיערו שאלו תפילין... אם יש לך מקור שמחזק את מה שאתה אומר אשמח לראות אותו.
 

hagit32

New member
מה זה מצווה בכלל?

איך מגדירה הקבלה את המושג מצווה? תשובה: הדבר היחיד שנברא על ידי הבורא נקרא נשמה. היא מורכבת מ- 613 חלקים המכונים איברים - שהם גם חלקי הגוף או הפרצוף של הנשמה. תיקון כל איבר בנשמה, המכונה גם רצון, נקרא מצווה. מלכתחילה רצונות הנשמה הם אגואיסטיים. מצווה היא פעולת תיקון של רצון אגואיסטי: מעשה עם מסך, שנרכש קודם לכן, דהיינו מעשה עם כוונה. האדם חייב להביא למצב של עבודה עם כוונה "על מנת להשפיע" את כל ה- 613 חלקים או הרצונות. בתוך 248 רצונות אפשר לקבל תענוג עם הכוונה "לשמה" )מצוות תעשה(, ובתוך 365 )316-842( רצונות אפשר רק לא לקבל תענוג )מצוות לא תעשה(. מדרגת התיקון הראשונה של האגואיזם היא הסירוב להשתמש ברצון. עשיית מצווה, פירושו שהאדם עושה את ציווי הבורא כיוון שהבורא ציווה את זה. לקיים ללא כל תמורה לעצמך, כלומר ללא עלייה רוחנית וללא רווח בעולם הזה, לא בכסף ולא בבריאות; כאילו הבורא אינו יודע אם האדם מקיים מצוות או לא. וגם האדם אינו יודע אם הוא קיים את המצווה כראוי, כדי שלא יקבל מזה תענוג אף בעקיפין. לכן, אם האדם מקיים את המצוות בתנאים האלה, הוא באמת מקיים אותן ללא כל תמורה, וזה נקרא שהוא מקיים את רצון הבורא. רק קיום, שהוא ללא תנאים ותמורה, נקרא קיום מצוות. כל קיום מצוות מסוג אחר נקרא "מצוות אנשים מלומדה" - בשביל רווח עצמי, כמו עסקה: "אני - לך, אם אתה - לי". =
 

hagit32

New member
מתי נתנו לנו המצוות? מתי התחילו לקי

לקיים אותן? התורה נתנה מלמעלה דרך המקובל משה רבנו. הוא תיאר חוקים רוחניים - שלהם הוא קרא בשם "תורה" - בספרו "חמישה חומשי תורה". התורה ניתנה לקובץ אנשים מסוים - היהודים - כדי שיקיימו את מצוותיה: 248 מצוות עשה, ו- 365 מצוות לא;0#& תעשה. יתר העמים חייבים לקיים רק את אותן 7 מצוות, שהוגדרו עבורם. בזמן בית המקדש היו העמים חייבים להביא קורבנות, בהתאם לתיקון; אך עם חורבן בית המקדש נשללה מהם האפשרות הזאת.
 

נריה_ה

New member
אפשר לשאול למה אתה מחפש?

שלום רב למה אתה מחפש ראיות למצוות מעשיות, שלא ממש מנומקות במקרא, אלא רק מרומזות אם בכלל, למשל מצוות ציצית, או תפילין, וישיבה בסוכה, והפרדה בין בשר לחלב, ומצוות מזוזה, ול"ט אבות מלאכה? נניח ולא תמצא ראיות כאלה, האם תוכל להסיק אי אלו מסקנות? אני לא בטוח... לא כל מה שלא מוצאים לו ראיות לא היה קיים... שלא תבין אותי לא נכון, אני כמוך מאמין שאורח החיים היהודי-מסורתי בימינו כפי שבא לידי ביטוי בהשקפה הרבנית, לא היה דומה כלל לאורח החיים בתקופת המקרא. אני מאמין שרבות מאותן מצוות שציינת (כמו תפילין, מזוזה, הפרדה בין בשר לחלב) הן המצאה יחסית חדשה, ולא קויימו בתקופת המקרא, פשוט כי הן אינן מצוות של הקב"ה. אלא פירוש חדש יחסית. אציין שאפילו בתקופת המשנה הדעות היו חלוקות לגבי השימוש בתפילין (הוא הוגדר כמעין קמיע) ולגבי הפרדת בשר וחלב. בברכה, נריה.
 

yonipr22

New member
תראה, כל מה שאני מחפש זה רק

את האמת. אני מנסה להבין, מה היה פה בארץ ישראל לפני 2000 שנים, אני מנסה להבין איך היו נראים החיים הדתיים של הפרושים. אין לזה השלכה משמעותית על חיי שלי, אם זו שאלתך, בוא נגיד ככה, שלא זה מה שיחזיר אותי בתשובה, כי הרי ידוע גם סיפור תנורו של עכנאי וש"תורה לא בשמים היא", לכן גם ע"פ השקפת העולם היהודית אורתודוקסית אין לזה משמעות מרחיקת לכת, אם כן או לא קבעו מזוזה לפני 2000 שנה, או שכן שמרו 6 שעות בין בשר לחלב וכו' וכו'... באשר להנחתך שלא כל מה שלא מוצאים לו ראיות לא היה קיים, אני חייב לאמר שאני כן חולק עליך, אם מזוזה היה דבר נפוץ, ברור הדבר שהיו שורדים לנו כמה! ואותו הכנ"ל לגבי תפילין, והיינו גם מוצאים אגרות ומצבות שמדברות על אי אלו מצוות, אך הפלא ופלא, לא מצאנו כלום. אז אני מנסה להבין ושואל את עצמי האם כן או לא קוימו המצוות בעת העתיקה, ואם לא אז איך בכלל קומץ של רבנים פרושים הצליחו לכפות על עם שלם לקיים כביכול מצוות חדשות? העיניין הזה מאוד מטריד אותי... תראה אני גם נתתי פה מספר מאוד מצומצם של מצוות, אבל יש מלא מצוות שאשמח לראות להם הוכחות, כמו למשל קיום הצומות, וחגים, ולא רק בקורבנות שלהם, זה אני יודע שהיו עושים, וגם יש לזה הוכחות, ומה עם ארבעת המינים, ואיסור חמץ בפסח, ומצה, ומאכלים כשרים, ושחיטה, ול"ט אבות מלאכה, ואיסור קורחה וקעקוע, ואלו רק מצוות מדאורייתא ממש, ומה עם כל מצוות מדרבנן? ברכות הנהנין, וקריאה בתורה, ועוד רבים אחרים. די ברור שזו המצאה חדשה יחסית, אך מה בכל זאת קיימו היהודים בעת העתיקה? זהו בקצרה. תודה. יונתן.
 

hagit32

New member
הבנת בכלל מהי מצווה קודם כל?

חושבים שהקב"ה זה שכל עליון, מדוע הוא נתן בתורה מצוות, שנדמה לנו שהן חסרות טעם וענין, נטולות הגיון ומוזרות, אכזריות, גסות ובלתי אנושיות? תשובה: התשובה לכך נמצאת בספרי החמישי, המתיחס להקדמה של ספר הזוהר. מדוע זה כך? כי פשוט איננו מבינים את החוקים הרוחניים. יש לנו הגיון מוגבל שאינו יכול לקחת בחשבון את כל השיטות של הבריאה. ההגיון אינו לוקח בחשבון את ההתקדמות הרוחנית שלנו ואיך בכלל עובדת כל מערכת הבריאה. משום כך אם לוקחים איזה מצווה, היא נראית לנו מאוד חסרת טעם ושטותית. במיוחד מצוות הקשורות להנחת תפילין, תפילות, חג הסוכות ואפילו ברית מילה. אפילו אם ניקח לדוגמא מצווה כמו "לא תרצח" או "לא תגנוב", אין להן נימוק מסויים מאחוריהן. הכל מתאר חוקים רוחניים, חוקים שבהם פועל העולם הרוחני ולא העולם הזה. בעולם שלנו אנחנו משתדלים להעמיד את עצמנו בהתאמה עם העולם הרוחני ולעשות כאילו, כמו ילדים המשחקים בצעצועים, מאשר עבודה אמיתית. אותו דבר אנחנו עושים כאשר מבצעים מצוות בצורה מכנית ולא מבצעים אותן ברמה )דרגה( רוחנית. התורה ניתנה לנו כדי שנשיג את העולם הרוחני, שנבצע את החוקים שלו וניקח לידינו את הנהלת כל הבריאה. כאשר פותחים לבן האדם את העיניים אל המחשב הכללי, שמנהל את כל שיטת הבריאה, אז האדם רואה את התכנית ושיסודות התכנית הזאת הן המצוות.
 

yonipr22

New member
היי חגית.

קראתי בעיניין רב את מה שכתבת. אבל, אני לא מתחבר ברגע זה של החיים שלי עם כל מיני מושגים רוחניים השאולים מהקבלה. כל תיאוריית שבירת הכלים ותולדותיה, מאוד מעניינת אבל אני לא מחפש כמו שאמרתי את הדברים הללו, אני לא מחפש את ה"למה" אלא את העובדות ההיסטוריות, הארכיאולוגיות והמדעיות של קיום המצוות. בכל מקרה מאין לך הידע הזה של הזוהר?
 

hagit32

New member
שלום יוני

גם לבן הקטן שלי קוראים יונתן... הידע הזה בזוהר, הוא תוצאה של לימודים כשנה. אם מעניין אותך רק להציץ, יש מלא מידע באתר בני ברוך אתה לא חייב ללמוד אם זה לא מתאים לך כרגע, אבל אולי תמצא שם משהו שיעניין אותך: http://www.kabbalah.info/hebkab/index.php אני שמחה שעניינתי אותך.. שיהיה אחלה שבוע.. חגית
 

yonipr22

New member
שם יפה נתת לבן שלך :)

תודה רבה לך. אני אעיין באתר בזמן הקרוב. ביי
 
יש ראיה בתלמוד שתפילין ............

יש ראיה בתלמוד שתפילין היו מניחים עוד שבני ישראל היו במצרים. והראיה לכך היא שרבי יהודה בן בתירא היה מזרע המתים שהחיה יחזקאל הנביא כלומר המתים שהחיה יחזקאל הנביא רבי יהודה בן בתירא היה צאצא שלהם.ומי הם אותם מתים שחיה יחזקאל? אלה היו בני אפרים שמנו את הקץ וטעו והרגו אותם הענקים שישבו בארץ .ולראיה מכך שרבי יהודה בן ביתרא היה צאצא של אותם המתים שהחיה יחזקאל הוא הראה לאותם חכמים באותו הדור את התפילין שהם הביאו לו את זה בירושה.ועוד דבר היהודי הראשון זה היה אברהם אבינו והוא קיים את כל המצוות הכתובות בתורה למרות שעדיין התורה לא ניתנה לבני אדם בתקופתו וזאת אומרת שאברהם אבינו הניח תפילין שמר שבת חגג את חג הפסח והראיה לכך בספר בראשית "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חקותי ותורתי" וראיתי שיש כל מיני אנשים בפורום שלכם שכותבים שטיותו למשל שהאנשים בתקופת המקרא אכלו בשר וחלב יחד,זה פשוט טמטום להגיד את זה הרי כתוב אם ראשונים כמלאכים אז אנחנו כבני אדם ואם ראשונים כבני אדם אז אנחנו כחמורים אבל לא כחמורו של רבי פנחס בן יאיר.כלומר היהודים שהיו חיים בתקופת המקרא הם היו יותר גדולים מאיתנו במצוות ויותר חכמים ומשווים אותם למלאכים וגם כתוב שמה שראתה שפחה בקריעת ים סוף לא ראה יחזקאל הנביא בן בוזי הכהן .ועוד יש לאנשים כאן בפורום חוצפה לומר שאנשים בתקופת המקרא אכלו בשר וחלב יחד ולא הניחו תפילין. בתקופת המקרא היו האנשים מנץ החמה עד שקיעת החמה הולכים ועובדים והתפילין בידם ובראשם והיו מניחים גם תפילין של רש"י וגם של רבנו תם. ועכשיו עוד דבר אחרון לסיום יש כאן עוד סוג של אנשים בפורום שהם אומרים שהתורה שבעל פה זאת המצאה של הרבנים מלפני 2000 שנה .תשמעו אני לא יודע אם אתם קראתם היטב את התורה שבכתב שבמפורש היא אומרת שמתי שמשה רבינו עלה להר סיני לקבל את לוחות הברית הוא גם קיבל את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה .(שמות כד',יב')"ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה" לוחות האבן-זה לוחות הברית,התורה-זה התורה שבכתב,והמצוה-זה התורה שבעל פה.
 

אלי ו.

New member
הוא טוען בחיטין אתה עונה לו בשעורים

אתה יוצא מנקודת מבט אמונית, השאלה שלו היתה מנקודת מבט של דברים שהוכחו הסטורית-ארכיאולוגית. גם אני אדם מאמין, אבל לא על כך הדיון. כפי שכתבתי, יש נושאים מאוד קלים מכיון שהם מתועדים. המשנה והגמרא למשל שאין ספק שהם לא מאוחרים מהמאות הראשונות לספירה. (אפשר להתוכח מאה יותר מאה פחות, ואפשר להתוכח עד כמה המשנה קדומה) יש עוד ממצאים ארכיאולוגיים מאוחרים יחסית. יוני מחפש ממצאים כאלה ולא ממצאים שמבוססים על תיעוד דתי. זה נושא השרשור. (שאגב, מתאים יותר לפורום ערוץ ההסטוריה מאשר לפורום הזה) אם למשל היית מוצא בספר שופטים (שלכל הדעות מוקדם הרבה יותר מהגמרא) תאור של ברק בן אבינועם מניח תפילין, הוא היה מבסוט. אם היית מוצא תפילין מתקופת דוד המלך, הוא גם היה שמח. במחשבה שניה, אולי לא, הוא היה טוען שעדיין לא הוכחת שמדובר במנהג נפוץ בעם, אלא שאולי רק חלק מאוד מצומצם בעם נהג כך.
 
למי שיש לו ספק לקיום המצוות........

לכל מי שיש לו ספק לגבי קיום המצוות בתקופת המקרא .הנה לכם ההוכחה שקיום המצוות בתקופת המקרא היה נפוץ בקרב העם כולו שבת,תפילין,תפילה,כשרות וכו'
 

אלי ו.

New member
זה בהחלט מענין

כמה הערות: 1) אמינות - היה מענין לקרוא את המחקר המקורי ולא את הסיכום שלו שנמצא באתר שאינו למטרות מדעיות אלא משתמש במאמר לצורך קירוב. 2) אם באמת הם לובשים ציצית זה באמת מאוד מענין!! ה"טלית" שלהם לא נשמעת כמו טלית אלא יותר כמו שטיח תפילה, וגם האתר לא מדבר על תפילין. עוד דבר קטן, הנושא של השוואת מנהגים זה דבר בעיתי וצריך להזהר בו. בזמנו היתה לי עמיתה לעבודה הינדית ודיברנו רבות על דת. הופתעתי לשמוע שסבתה צמה כל יום שני וחמישי (ביהדות ימי קריאת התורה, מנהג חסידות ישן הוא לצום בשני וחמישי) אפשר לראות בחוקי ה"כשרות" מקבילים ליהדות. (רצינו ללכת למסעדה כשירה, היא לא הסכימה מכיון שחששה שהמנה הצמחונית שלה בושלה בכלים שגם בשר פרה בושל בהם) היו עוד פרטים רבים שמצאתי הקבלות מפתיעות, זה לא אומר שההינדואיזם במקורו ביהדות או להפך.
 
למעלה