לא, אני דווקא מבינה מצוין ודבריך רק מחזקים את מה שאמרתי.
למרבית הסטודנטים להנדסה אין מושג מה הולך בפקולטות האלה, ואין להם באמת מושג כמה צריך להשקיע כדי ללמוד שם.
לא אמרתי שאין סטודנטים במדעי הרוח (וגם בתחומים אחרים, אגב, גם אם אינך מודע לכך) שהולכים לאוניברסיטה רק כדי לקבל תואר במשהו ו/או למצוא בעל/אישה. לכאלה אולי יש זמן לרבוץ על הדשא וחלקם גם לא מסיימים את הלימודים או מסיימים בציונים נמוכים, בלי לרכוש ידע או מומחיות במה שלמדו.
אבל זה לא אומר שאין סטודנטים אחרים שהולכים לאוניברסיטה כדי באמת ללמוד תחום שבאמת מעניין אותם ושהם מוכשרים בו, ואף לרכוש בו מקצוע, בין אם במדעי הרוח או במשהו אחר.
אני יכולה להבטיח לך שלימודי בלשנות דורשים המון עבודה קשה והם ממש לא קלים, ומי שלא ישקיע בלימודי בלשנות (ובתחומים משיקים, כמו תרגום) סביר שיעוף מהלימודים. לימודים בתחומים האלה כוללים המון לימוד מעשי והמון מבחנים שחייבים לעבור בציון גבוה כדי שאפשר יהיה להמשיך הלאה. גם מבחני הקבלה בכל מה שקשור לשפות, לפחות במוסדות הלימוד שאני מכירה, הם מאוד קשים וממש לא כל אחד היה עובר אותם. בגלל זה אני אומרת לך שאתה צריך להכיר את הדברים לעומק בכל מקרה פרטי ולדעת על מה אתה מדבר לפני שאתה פוסק פסיקות כוללניות כאלה. ובכלל, כל תחום אפשר ללמוד כדי לצאת ידי חובה ואפשר באמת להשקיע בו וללמוד אותו לעומק כדי לעסוק בו אחר כך (למשל, להיות מרצה לגאוגרפיה בהחלט דורש ידע רב ואמיתי בגאוגרפיה ולא סתם לשבת על הדשא, אחרת כל אחד יכול היה להיות מרצה לגאוגרפיה, וזה רחוק מאוד מהמצב).
והסיבה שקוראים למשהו מדעי הרוח לא קשורה בכלל לרמת ההשקעה הנדרשת בשביל באמת לדעת אותו, וכל מי שבאמת רוצה להגיע למשהו בתחום שאותו הוא לומד חייב להשקיע, ללמוד קשה ולצבור הרבה ידע. בימינו גם כמעט כל התחומים, ובטח תחומי הלשון והבלשנות, הפכו להרבה יותר אינטרדיסציפינריים וקשורים ומעורבבים בתחומים אחרים, וזה חלק מתוכנית הלימודים. כיום כבר החלוקה למדעי הרוח, מדעי החברה, מדעים מדויקים וכו', הרבה פחות ברורה וחדה בלי קשר לכך שהם עדיין נקראים באותם שמות מסורתיים שניתנו להם לפני מאות שנים, ואין כמעט תחום שבו לא נדרש ידע במחשבים, בבינה מלאכותית, בתכנות ועוד.
אנשים עפו על ימין ועל שמאל מחוגים הקשורים ללשון ובלשנות כי לא היו מסוגלים להתמודד עם העומס בלימודים (כי יש המון שיעורי בית ותרגולים - לך, למשל, תרגם טקסט ארוך משפה לשפה מהיום למחר, ואחר גם תקריא חלקים מהתרגום שלך בכיתה, כדי שכולם יוכלו להעיר, תוך שאתה צריך למצוא תרגום הולם ויצירתי למטאפורות או דימויים, מושגים ובטויים שלא קיימים בכלל בשפת היעד, או למונחים של ז'רגון מקצועי בתחום מאוד ספציפי, כמו הנדסה או רפואה או גאולוגיה או כימיה וכו'), ותראה כמה זמן נשאר לך לשבת על הדשא. עזוב דשא, אנשים גם לא הולכים לישון בלילה בגלל זה. אם רמת הידע בשפות אינה מספיקה, או היכולת היצירתית למצוא פתרונות פונקציונליים לפערים תרבותיים ולשוניים, או יכולת לחקור במהירות וביעילות תחום מקצועי חדש בכל פעם, או אם הכישורים אינם בתחום הלשוני דווקא, האנשים האלה ידעו מהר מאוד שהם טעו בבחירת כיוון. יש אנשים שאולי מוכשרים מאוד במתמטיקה, אבל לא מוכשרים בשפות (וכמובן להיפך) או ביכולת לתרגם טקסט ספרותי או מקצועי, למשל, או ביכולת לתרגם סימולטנית במקביל לדיבור טקסט שמעולם לא שמעו קודם (ואין לך מושג כמה תרגולים צריך לעשות במעבדה ובבית כדי להשתפר בזה), או איך לבנות מודל מורפולוגי של שפה כזו או אחרת כדי ללמד את המחשב את השפה הזו, כשאתה כותב ומסביר את המודל עצמו במונחים מקצועיים בשפה אחרת, ואחר כך גם לתכנת זאת כך שהמחשב באמת ילמד, וכו'.
רוב האנשים אינם מוכשרים בכל התחומים וממש לא לכל אחד מתאים לעסוק במקצוע לשוני דווקא. אז מי שמוכשר בזה וזה תחום שהוא אוהב, מעניין אותו ומתאים לו, יש לו המון מה ללמוד בתחומי הלשון והבלשנות כדי להתחיל להבין בהם משהו, והוא יכול לרכוש מקצועות שמאוד נדרשים כיום. בתחומים האלה, מספיק לשים קורות חיים בלינקדאין וכמעט כל יום יש פניות מטעם חברות ומוסדות שונים, רובם גדולים וידועים ועוסקים בתחומים מתקדמים ומרתקים.
אז סטודנט להנדסה שאומר שבלשנות היא מדעי הדשא פשוט לא מבין על מה הוא מדבר, לא מתמצא בתחום ולא מתמצא בתוכניות הלימודים הדרישות של התחום, לא יותר מזה. אז הוא אומר, זה לא הופך את האמירות לנכונות.
ואני יכולה להבטיח לך דבר אחד - לא משנה באיזה תחום, אם אתה באמת רוצה להיות מומחה בתחום כלשהו, אתה חייב ללמוד ולהשקיע. אם אתה רוצה ללכת כדי לתפוס בעל או אישה, אולי אפשרי לסיים איכשהו את הלימודים בחלק מהתחומים (ממש לא בבלשנות), אבל זה לא יהפוך אותך למבין או למומחה בתחום. יש גם כאלה שקונים את התארים שלהם בהנדסה (אימא שלי עבדה עם אבא של אחד כזה ושמעתי על עוד), אז מה? זה אומר שהם לא ישבו על הדשא? אז בגלל זה מה שמשנה זה כמות ההשקעה בלימודים והמטרה של כל סטודנט אינדיבידואלי ולא באיזה תחום לימודים מדובר.
למרבית הסטודנטים להנדסה אין מושג מה הולך בפקולטות האלה, ואין להם באמת מושג כמה צריך להשקיע כדי ללמוד שם.
לא אמרתי שאין סטודנטים במדעי הרוח (וגם בתחומים אחרים, אגב, גם אם אינך מודע לכך) שהולכים לאוניברסיטה רק כדי לקבל תואר במשהו ו/או למצוא בעל/אישה. לכאלה אולי יש זמן לרבוץ על הדשא וחלקם גם לא מסיימים את הלימודים או מסיימים בציונים נמוכים, בלי לרכוש ידע או מומחיות במה שלמדו.
אבל זה לא אומר שאין סטודנטים אחרים שהולכים לאוניברסיטה כדי באמת ללמוד תחום שבאמת מעניין אותם ושהם מוכשרים בו, ואף לרכוש בו מקצוע, בין אם במדעי הרוח או במשהו אחר.
אני יכולה להבטיח לך שלימודי בלשנות דורשים המון עבודה קשה והם ממש לא קלים, ומי שלא ישקיע בלימודי בלשנות (ובתחומים משיקים, כמו תרגום) סביר שיעוף מהלימודים. לימודים בתחומים האלה כוללים המון לימוד מעשי והמון מבחנים שחייבים לעבור בציון גבוה כדי שאפשר יהיה להמשיך הלאה. גם מבחני הקבלה בכל מה שקשור לשפות, לפחות במוסדות הלימוד שאני מכירה, הם מאוד קשים וממש לא כל אחד היה עובר אותם. בגלל זה אני אומרת לך שאתה צריך להכיר את הדברים לעומק בכל מקרה פרטי ולדעת על מה אתה מדבר לפני שאתה פוסק פסיקות כוללניות כאלה. ובכלל, כל תחום אפשר ללמוד כדי לצאת ידי חובה ואפשר באמת להשקיע בו וללמוד אותו לעומק כדי לעסוק בו אחר כך (למשל, להיות מרצה לגאוגרפיה בהחלט דורש ידע רב ואמיתי בגאוגרפיה ולא סתם לשבת על הדשא, אחרת כל אחד יכול היה להיות מרצה לגאוגרפיה, וזה רחוק מאוד מהמצב).
והסיבה שקוראים למשהו מדעי הרוח לא קשורה בכלל לרמת ההשקעה הנדרשת בשביל באמת לדעת אותו, וכל מי שבאמת רוצה להגיע למשהו בתחום שאותו הוא לומד חייב להשקיע, ללמוד קשה ולצבור הרבה ידע. בימינו גם כמעט כל התחומים, ובטח תחומי הלשון והבלשנות, הפכו להרבה יותר אינטרדיסציפינריים וקשורים ומעורבבים בתחומים אחרים, וזה חלק מתוכנית הלימודים. כיום כבר החלוקה למדעי הרוח, מדעי החברה, מדעים מדויקים וכו', הרבה פחות ברורה וחדה בלי קשר לכך שהם עדיין נקראים באותם שמות מסורתיים שניתנו להם לפני מאות שנים, ואין כמעט תחום שבו לא נדרש ידע במחשבים, בבינה מלאכותית, בתכנות ועוד.
אנשים עפו על ימין ועל שמאל מחוגים הקשורים ללשון ובלשנות כי לא היו מסוגלים להתמודד עם העומס בלימודים (כי יש המון שיעורי בית ותרגולים - לך, למשל, תרגם טקסט ארוך משפה לשפה מהיום למחר, ואחר גם תקריא חלקים מהתרגום שלך בכיתה, כדי שכולם יוכלו להעיר, תוך שאתה צריך למצוא תרגום הולם ויצירתי למטאפורות או דימויים, מושגים ובטויים שלא קיימים בכלל בשפת היעד, או למונחים של ז'רגון מקצועי בתחום מאוד ספציפי, כמו הנדסה או רפואה או גאולוגיה או כימיה וכו'), ותראה כמה זמן נשאר לך לשבת על הדשא. עזוב דשא, אנשים גם לא הולכים לישון בלילה בגלל זה. אם רמת הידע בשפות אינה מספיקה, או היכולת היצירתית למצוא פתרונות פונקציונליים לפערים תרבותיים ולשוניים, או יכולת לחקור במהירות וביעילות תחום מקצועי חדש בכל פעם, או אם הכישורים אינם בתחום הלשוני דווקא, האנשים האלה ידעו מהר מאוד שהם טעו בבחירת כיוון. יש אנשים שאולי מוכשרים מאוד במתמטיקה, אבל לא מוכשרים בשפות (וכמובן להיפך) או ביכולת לתרגם טקסט ספרותי או מקצועי, למשל, או ביכולת לתרגם סימולטנית במקביל לדיבור טקסט שמעולם לא שמעו קודם (ואין לך מושג כמה תרגולים צריך לעשות במעבדה ובבית כדי להשתפר בזה), או איך לבנות מודל מורפולוגי של שפה כזו או אחרת כדי ללמד את המחשב את השפה הזו, כשאתה כותב ומסביר את המודל עצמו במונחים מקצועיים בשפה אחרת, ואחר כך גם לתכנת זאת כך שהמחשב באמת ילמד, וכו'.
רוב האנשים אינם מוכשרים בכל התחומים וממש לא לכל אחד מתאים לעסוק במקצוע לשוני דווקא. אז מי שמוכשר בזה וזה תחום שהוא אוהב, מעניין אותו ומתאים לו, יש לו המון מה ללמוד בתחומי הלשון והבלשנות כדי להתחיל להבין בהם משהו, והוא יכול לרכוש מקצועות שמאוד נדרשים כיום. בתחומים האלה, מספיק לשים קורות חיים בלינקדאין וכמעט כל יום יש פניות מטעם חברות ומוסדות שונים, רובם גדולים וידועים ועוסקים בתחומים מתקדמים ומרתקים.
אז סטודנט להנדסה שאומר שבלשנות היא מדעי הדשא פשוט לא מבין על מה הוא מדבר, לא מתמצא בתחום ולא מתמצא בתוכניות הלימודים הדרישות של התחום, לא יותר מזה. אז הוא אומר, זה לא הופך את האמירות לנכונות.
ואני יכולה להבטיח לך דבר אחד - לא משנה באיזה תחום, אם אתה באמת רוצה להיות מומחה בתחום כלשהו, אתה חייב ללמוד ולהשקיע. אם אתה רוצה ללכת כדי לתפוס בעל או אישה, אולי אפשרי לסיים איכשהו את הלימודים בחלק מהתחומים (ממש לא בבלשנות), אבל זה לא יהפוך אותך למבין או למומחה בתחום. יש גם כאלה שקונים את התארים שלהם בהנדסה (אימא שלי עבדה עם אבא של אחד כזה ושמעתי על עוד), אז מה? זה אומר שהם לא ישבו על הדשא? אז בגלל זה מה שמשנה זה כמות ההשקעה בלימודים והמטרה של כל סטודנט אינדיבידואלי ולא באיזה תחום לימודים מדובר.