הקדימו אותי כמה גולשים אך אוסיף כמה דברים...
קודם כל, תחבורה ציבורית בשבת זה לא עניין של "צביון".
החקיקה עליה אתה מדבר מאשרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות ובמועדי ישראל וגם לא מבדילה בין שבת ובין חג (יוצא הדופן הוא יום כיפור).
חוק איסור הפעלת תח"צ ביום המנוחה הוא חוק לא חד משמעי וסעיפים הקיימים בו מאשרים למעשה הפעלת תח"צ בשבתות אם זו חיונית, פועלת ביישוב ספר, פועלת לבתי חולים ועוד כמה סעיפים ששכחתי. מי שקובע האם הפעלת התח"צ היא אכן חיונית הוא שר התחבורה ואם נקבע מימים ימימה שבחיפה חיוני שהמטרונית תפעל בחג גם אם עד עתה לא הופעלו אוטובוסים בחגים, אזי שהדבר חוקי לחלוטין.
למעשה מה שהחוק הזה אומר הוא ששר התחבורה יחליט אם להפעיל תח"צ בשבת או לא. השר למעשה יכול לנמק כל הפעלה כחיונית אך הוא לא רוצה לעשות זאת מסיבותיו שלו.
מעבר לכך, עניין של "צביון" או של "ססטוס קוו" איננו מעוגן בשום חוק ולכן למניעת תחבורה ציבורית מציבור גדול שצריך אותה בחג, אין כל לגיטימציה חוקית (וכולי תקווה שבג"צ יכריע בנושא בשנים הקרובות וישים לזה סוף).
הפעלת המטרונית בחג על אף שלא כך היה עד עתה, לא הייתה מהווה עבירה על החוק ואפילו לא עבירה על אותו "סטטוס קוו" ערטילאי שלמיטב הבנתי לא מבדיל בין שבת וחג. לפי מה שנראה לי לפחות, ההבדלה בין שבת לחג שנעשתה עד עתה לא הייתה חלק מהסכם כלשהו ונעשתה באופן שרירותי לחלוטין כמו הרבה דברים בתח"צ בארץ.
לא ביררתי מי הורה מלמעלה על ביטול נסיעות המטרונית, אך לא הייתה לו כל לגיטימציה לעשות זאת מכיוון שהפעלתה לא הפריעה לאיש, בתכל'ס גם לא לך...
ומה תגיד על העובדה שלראשונה קיימים במטרופולין חיפה קווים (2 ו-3 של של המטרונית) שמתחילים לפעול רק מצאת השבת ולא משבת אחר"צ (כפי שגם תוכנן שיהיה)? האם זה לא שינוי של הסטטוס קוו? אפתיע אותך ואומר שלא! מכיוון שסטטוס קוו כזה לא קיים ושינויים כאלה הם שרירותיים לחלוטין.
עם זאת, זו כן כפייה דתית על הנוסעים החילונים הפוטנציאליים בקווים האלה. אם לא רוצים שייסעו בשבת באזורים דתיים, היה צריך להסית את הקווים האלה למסלול חלופי בשבתות ולא לבטל אותם לחלוטין. לפני השינוי יכלו להגיע בשבת אחר"צ מקרית אתא וקרית ים לחיפה. עכשיו צריך שלושה אוטובוסים משום שהחליטו לסגור את הקווים עד צאת השבת...
והכי חשוב, כפי שכבר אמרו כאן אחרים, יש לך טעות בהבנת מושג הצביון במדינה דמוקרטית, שהוא סוג של תפאורה ולא אמור להתערב בחיי האזרחים במרחב הציבורי ולמנוע מהם שירותים בסיסיים.
אנחנו לא איראן או סעודיה ואי אפשר למנוע שירותים מאזרחים בטיעון כזה או אחר ובוודאי אם הדבר לא מעוגן בחוק (ואם כן מעוגן אז זה אמנם חוקי אבל הרבה יותר גרוע מכיוון שמדובר בחוק תיאוקרטי כפייתי שמערער על היותה של המדינה דמוקרטית).
במדינה דמוקרטית כפייה היא לא רק במרחב הפרטי אלא קודם כל במרחב הציבורי.
מעבר לכך, אני מקווה שכעיתונאי אתה מבין שמטרתי היא לא "להיכנס בך", אלא באמת להגיב על הדברים מנקודת ראייתי.
הקדימו אותי כמה גולשים אך אוסיף כמה דברים...מטרונית בראש השנה
קראתי את התגובות בפורום לגבי הידיעה שפרסמתי בעניין המטרונית.
1. הוויכוחים ביניכם אם כן או לא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת הם שלכם בלבד, ואין לי שום נגיעה אליהם בידיעות חדשותיות. ענייני אחד - לדווח בכל מקום שיש בו בעיות מינהל תקין/חשדות לאי-סדרים או כל נושא חדשותי אחר שיכול לעניין את קהל הקוראים ללא קשר להשתייכותם הדתית.
2. הסיפור החדשותי כאן הוא האם הייתה או לא הייתה הפרת סטטוס-קוו. לא רק של המטרונית אלא גם של חלק מקווי הלילה שאמורים היו לפעול ולא פעלו, וגם על כך פניתי למשרד התחבורה.
3. בעקבות מה שפרסמתי הייתה התערבות מלמעלה, ודי לחכימא ברמיזא. למרות רצוני להתגונן נגד חלק מההאשמות שהוטחו בי בפורום, אני מעדיף לשמור על שתיקה מטעמים של יחסי עבודה מול מקורות עיתונאיים. האם המטרונית לא פעלה 31 שעות בגלל מה שכתבתי? אני ממליץ לחיפאים/קרייתים שביניכם לברר עצמאית מול נהגי קו 1 של המטרונית או מול האחמ"שים של דן בצפון.
4. ועוד הערה לגבי המינוח "כפייה דתית" שנעשה בו שימוש. אני מחזיק בדעה שכפייה דתית/חילונית או כל כפייה תרבותית אחרת עניינה במרחב הפרטי ולא במרחב הציבורי. ההתנהלות במרחב הציבורי מוכתבת מצביון שאותו מחוקקים נבחרי הציבור בכנסת. אם אני כאזרח מעוניין שהצביון ישתנה אבחר במפלגה שאני סומך עליה שתקבע צביון אחר למדינה, ואם יהיו רוב כמוני אז גם הצביון ישתנה. אלה כללי המשחק בדמוקרטיה.
5. שינוי הסטטוס-קוו ללא מערכת החלטות מסודרת כמו שעשה אגד - שלפני הרבה שנים ביטל חד-צדדית קווים שפעלו בשבת, או אי-עדכון רשימת הקווים המורשים לפעול בשבת בגלל פחד מהחרדים הם מינהל לא תקין. לעניות דעתי, הדרך לשנות זאת היא לחייב בראש ובראשונה עדכון של הרשימה, גם אם הדבר מצריך פנייה לערכאות.
שנה טובה,
ע.י.
קודם כל, תחבורה ציבורית בשבת זה לא עניין של "צביון".
החקיקה עליה אתה מדבר מאשרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות ובמועדי ישראל וגם לא מבדילה בין שבת ובין חג (יוצא הדופן הוא יום כיפור).
חוק איסור הפעלת תח"צ ביום המנוחה הוא חוק לא חד משמעי וסעיפים הקיימים בו מאשרים למעשה הפעלת תח"צ בשבתות אם זו חיונית, פועלת ביישוב ספר, פועלת לבתי חולים ועוד כמה סעיפים ששכחתי. מי שקובע האם הפעלת התח"צ היא אכן חיונית הוא שר התחבורה ואם נקבע מימים ימימה שבחיפה חיוני שהמטרונית תפעל בחג גם אם עד עתה לא הופעלו אוטובוסים בחגים, אזי שהדבר חוקי לחלוטין.
למעשה מה שהחוק הזה אומר הוא ששר התחבורה יחליט אם להפעיל תח"צ בשבת או לא. השר למעשה יכול לנמק כל הפעלה כחיונית אך הוא לא רוצה לעשות זאת מסיבותיו שלו.
מעבר לכך, עניין של "צביון" או של "ססטוס קוו" איננו מעוגן בשום חוק ולכן למניעת תחבורה ציבורית מציבור גדול שצריך אותה בחג, אין כל לגיטימציה חוקית (וכולי תקווה שבג"צ יכריע בנושא בשנים הקרובות וישים לזה סוף).
הפעלת המטרונית בחג על אף שלא כך היה עד עתה, לא הייתה מהווה עבירה על החוק ואפילו לא עבירה על אותו "סטטוס קוו" ערטילאי שלמיטב הבנתי לא מבדיל בין שבת וחג. לפי מה שנראה לי לפחות, ההבדלה בין שבת לחג שנעשתה עד עתה לא הייתה חלק מהסכם כלשהו ונעשתה באופן שרירותי לחלוטין כמו הרבה דברים בתח"צ בארץ.
לא ביררתי מי הורה מלמעלה על ביטול נסיעות המטרונית, אך לא הייתה לו כל לגיטימציה לעשות זאת מכיוון שהפעלתה לא הפריעה לאיש, בתכל'ס גם לא לך...
ומה תגיד על העובדה שלראשונה קיימים במטרופולין חיפה קווים (2 ו-3 של של המטרונית) שמתחילים לפעול רק מצאת השבת ולא משבת אחר"צ (כפי שגם תוכנן שיהיה)? האם זה לא שינוי של הסטטוס קוו? אפתיע אותך ואומר שלא! מכיוון שסטטוס קוו כזה לא קיים ושינויים כאלה הם שרירותיים לחלוטין.
עם זאת, זו כן כפייה דתית על הנוסעים החילונים הפוטנציאליים בקווים האלה. אם לא רוצים שייסעו בשבת באזורים דתיים, היה צריך להסית את הקווים האלה למסלול חלופי בשבתות ולא לבטל אותם לחלוטין. לפני השינוי יכלו להגיע בשבת אחר"צ מקרית אתא וקרית ים לחיפה. עכשיו צריך שלושה אוטובוסים משום שהחליטו לסגור את הקווים עד צאת השבת...
והכי חשוב, כפי שכבר אמרו כאן אחרים, יש לך טעות בהבנת מושג הצביון במדינה דמוקרטית, שהוא סוג של תפאורה ולא אמור להתערב בחיי האזרחים במרחב הציבורי ולמנוע מהם שירותים בסיסיים.
אנחנו לא איראן או סעודיה ואי אפשר למנוע שירותים מאזרחים בטיעון כזה או אחר ובוודאי אם הדבר לא מעוגן בחוק (ואם כן מעוגן אז זה אמנם חוקי אבל הרבה יותר גרוע מכיוון שמדובר בחוק תיאוקרטי כפייתי שמערער על היותה של המדינה דמוקרטית).
במדינה דמוקרטית כפייה היא לא רק במרחב הפרטי אלא קודם כל במרחב הציבורי.
מעבר לכך, אני מקווה שכעיתונאי אתה מבין שמטרתי היא לא "להיכנס בך", אלא באמת להגיב על הדברים מנקודת ראייתי.