מיואש מהמנחים של האופ

bsagi

New member
קודם כל

עכשיו ברור שהויכוח הוא נגד החזקת רכב בכלל, ולא נגד הנסיעה בו לת"א בפרט (על נקודה זו דנו בתחילה). אני מקווה שכעת אתה מסכים שמי שיש לו כבר רכב זמן בכל מקרה, יתכן בהחלט שהנסיעה ברכב לת"א היא כדאית יותר. בנוגע להחזקת רכב בכלל, אני יכול לספר לך שאני נוהג במכונית בת עשר, ששוויה פחות מ 20 אש"ח. אני מסכים איתך בקשר לעלות העצומה של החזקת הרכב - אני מניח שההוצאה שלי על רכב מסתכמת בכ 1500-2000 ש"ח בחודש לפחות (כולל דלק, ביטוחים, רישוי, תחזוקה והפסד מירידת ערך). אבל האלטרנטיבה, נסיעה בתחבורה ציבורית, תעלה לי הרבה יותר. כבר הראתי לך דוגמא ספציפית לנסיעה ללימודים. אני יכול להראות לך דוגמא דומה בקשר לנסיעה לעבודה, אבל זה חסר טעם. השורה התחתונה היא שאם אעבור לסעת בתחבורה ציבורית באופן בלעדי, אבלה בה 2-4 שעות נוספות ביום לעומת נסיעה באוטובוסים. הזמן הזה שווה עבורי פי כמה מאשר ההפרש בין עלות תח"צ לרכב.
 

bsagi

New member
*לנסוע *ברכב

מה שכן, אם הייתי נוסע באוטובוס, היה לי הרבה זמן לחזור על כללי הדקדוק העברי.
 

harhanegev

New member
אם כך, לא הבנת אותי.

לא דיברתי על עלות החזקת רכב (ירידת ערך עקב מודל, שלושת הביטוחים, אגרת רישוי וכל הוצאה אחרת עבור רכב ללא קשר לכמות השימוש). דיברתי אך ורק על עלות השימוש בו, כלומר כמה כסף בעל הרכב מפסיד על כל ק"מ נוסף שהוא וסע בו, וזה מורכב למשל מ: עלות דלק לק"מ ירידת ערך עקב קילומטרז' מחיר החלפת מנוע חלקי מס' ק"מ שהמנוע עושה מחיר טיפול תקופתי חלקי מס' ק"מ בין טיפול לטיפול מחיר בלמים חלקי מס' ק"מ שהבלמים עושים וכו' וכו' לגבי כל החלקים (והם רבים מאוד) כלכלנים כבר עשו את התחשיב הזה, והגיעו לסכומים בין 1 ל-2 ש"ח לקילומטר. וזה שוב, אני מדגיש, לא עבור עצם קיום הרכב, אלא אך ורק העלות על כל ק"מ נוסף שנוסעים בו. לגבי זמן , כמו שאמרתי, כל אחד והחשבונות שלו. יש מי שזמנו שוה 20 ש"ח לשעה, ויש מי ששעה שלו שוה 200 ש"ח ויותר.
 

bsagi

New member
אני יודע על מה אתה מדבר

ה 1-2 ש"ח לק"מ המדוברים הם בד"כ תשלום ברוטו של המעסיק לעובד. מגולם בהם גם מס ההכנסה שהעובד משלם וכו'. הם גם כוללים לדעתי תגמול מסויים עבור שווי הרכב+אבדן ערך, ומתייחסים בד"כ לרכב חדש (אם כי ברכב ישן המספרים לאו דווקא נמוכים יותר). העלות הזו משתנה לכל רכב. הערכה אמיתית יותר של העלות לק"מ עבור אדם מסויים יכולה להתקבל מעלות החזקת הרכב לשנה חלקי הק"מ השנתי. עד רף מסויים של ק"מ העלות הזו כמובן תרד (למשל העלות לק"מ של מי שמחזיק רכב ונוסע 500 ק"מ לחודש, סביר שתהיה גבוהה בהרבה מזו של אחד שעושה 1500 ק"מ לחודש בגלל הוצאות קבועות שונות) אך גם תעלה מרף מסויים עקב הבלאי המוגבר.
 

harhanegev

New member
בכל התחשיבים

יש גם ציון העלות האמיתית וגם ציון של משהו גבוה יותר עם גילום מס כפי שכתבת. ואכן, יש הבדלים בין רכב לרכב ובין כמות שימוש לכמות שימוש, ועוד היד נטויה. הנקודה המרכזית שבאתי להדגיש, היא אחת ויחידה: מחיר הדלק הוא ממש ממש לא אומדן נכון למחיר, המחיר האמיתי לשימוש ברכב הקיים הוא גבוה משמעותית ממחיר הדלק. על הוצאות קבועות לעובדת קיומו של רכב אני בכלל בכלל לא מדבר, כי הן לא שייכות לשיקול של בעל רכב אם להשתמש בו או לא, אלא לשיקול אם בכלל להיות בעל רכב או לא.
 

SaGreen

New member
תשובה יותר עניינית:

וסלח שלי שאני מתעלם מסעיפים שאין עליהם יותר מה להוסיף. [2] אני כנראה לאילת לא אגיע בשנים הקרובות. עיר שתושבי מנצלים את מצוקת אנשי הצפון בזמן מלחמה ומעלים מחירים בצורה דרסטית בלי שום רגש, לא ראויה שאני אגיע לבקר בה. אני מעדיף להנות עם הכסף שלי במקום אחר. לכן, כנראה שלא אוכל למדוד את מרחקי ההליכות בין נקודה לנקודה בעיר. [3] ברור שלא כולם מסכימים איתי. גם לא כולם מסכימים איתך. אף פעם לא תמצא הסכמה גורפת. אני אומר את דעותי מניסיוני האישי. אי אפשר להשוות בין הנוחות בנסיעה ברכב פרטי לאוטובוס. ברכב פרטי אתה יושב על כסא מרופד, מזגן מותאם אישית לך, תחנת הרדיו כנ"ל, אתה יכול לנשום מבלי לשאוף ריחות זיעה מגעילים, אתה יכול לפתוח חלון ולעשן סיגריה אם בא לך, אתה יכול לדבר בפלאפון בשקט, אתה לא צריך להמתין לרכב הפרטי שלך 20 דקות בתחנה בחום של 35 מעלות. צריך יותר מזה בשביל להבין שברכב יותר נוח ונעים מאשר באוטובוס? [4] מקרים נדירים?!? אני גר בגבעתיים. כדי להגיע לאונ' ת"א אני צריך או ללכת 20 דקות ברגל לתחנה, או לקחת קו אחד שיוביל אותו לתחנה של קו אחר ורק אז אני אעלה לאוטובוס לכיוון צפון תל אביב. בדרך הוא גם יעצור ב-100 תחנות בערך. יעמוד בפקקים בדיוק כמו כל רכב פרטי אחר וגם החוויות מסעיף 3 שיחסרו לי. בסך הכל יהיה לי שעה של "כיף חיים". [5] אני דיברתי על מחיר לנסיעה נטו. אוטובוס עולה היום 5 ש"ח אם אני לא טועה. 4 אוטובוסים יעלו לי 20 ש"ח. אני באופנוע שלי ממלא דלק ב-70 ש"ח לחודש ונוסע איתו כל יום לכל מיני מקומות. ברכב הדלק לא יעלה הרבה יותר. אנשים שיש להם רכב לא קונים אותו רק בשביל להגיע מהבית לאוניברסיטה. בשביל זה באמת אפשר להשתמש בתח"צ (ר"ת חדשים?), אנשים קונים רכב בשביל עוד הרבה דברים שהוא משמש אותם. להגיע לעבודה, לנסוע לטייל, לנסוע לבלות בשבת (היום בו אין תחבורה ציבורית ומי שאין לו רכב נידון לשבת בבית בחוסר מעש - ואל תגיד לי שאפשר לצאת לטיול של 100 ק"מ בהרי אילת במקום). אנשים עם משפחות לא יכולים להסתדר עם תחבורה ציבורית בארץ. אמהות ואבות שצריכים בבוקר לשים את הילדים בגן או בבית ספר לא יכולים להתחיל להתסובב כל בוקר שעות בתחבורה ציבורית. אנשים קונים רכב כי הם צריכים רכב. אם יש להם רכב והם יסעו בתחבורה ציבורית במקום, זה יהיה בזבוז של כסף ואי ניצול משאבים. כל ההוצאות על ביטוח, טיפולים, טסטים וכו' נפרשות לאורך תקופה ארוכה. אם תחלק את כל ההוצאות במספר הק"מ שאתה עושה, תראה שההוצאות לא גבוהות בהרבה מנסיעה בתחבורה ציבורית. ההפרש הוא הנוחות ואיכות החיים שאתה מקבל בתמורה. [6] עוד פעם...ברור שאיש איש וחישוביו. אני מחשב את זמן ההמתנה בתחנות האוטובוס לזמן יקר שעולה לי הרבה כסף. וזה בלי לחשב את הטיפולים לפסיכולוג שאני אצטרך ללכת אליו אחרי כל העצבים שאני אחטוף מהמתנה ארוכה בתחנות האוטובוס. (אל תגיד לי עכשיו ללכת ולחסל את הפסיכולוג - כי אני לא). [7] אני לא מחסל אנשים, ראה סעיף קודם. [11] כל אלה שיש להם רכב ציבורי וגרים בפריפוריות (גם כפר סבא זאת פריפריה) באמת נוסעים עם רכבת לתל אביב אבל משם הם עולים על טוסטוס למקום העבודה. אני מסכים איתך שעקב השיפור ברכבות יש הרבה יותר שנוסעים בתח"צ אבל זה לא פותר את הבעיה של א' שרוצה להגיע מהבית שלו בגבעתיים לתיכון אליאנס בצפון ת"א. הרכבות פותרות את הבעיה של להגיע מעיר לעיר, לא את הבעיה של לנסוע בתוך העיר ועל זה בעצם כל הדיון שלנו פה, אם לא שמת לב. לסיכומו של עניין - במצב התחבורתי הקיים היום בתל אביב, אין סיבה מספיק חזקה לנסוע בתח"צ ולא ברכב פרטי. אני בכלל בעד שכולם יסעו על אופנועים ואופניים אבל זה כנראה לא יקרה כי המדינה שלנו דאגה לעלות את מחירי הביטוח במאות אחוזים. מצד שני, כפי שכבר אמרתי, המדינה לא משקיעה במקומות הנכונים. במקום להשקיע ברכבת תחתית, עיריית תל אביב הולכת ובונה עכשיו חניון מתחת לכיכר רבין. במקום להשקיע באוטובוסים ובתשתית לתח"צ, אני רואה בת"א וסביבותיה רק פועלים שבונים עוד מנהרה מתחת לצומת או מרחיבים את הכניסות מאיילון כדי שיהיה יותר נוח להיכנס עם הרכב לתוך העיר. תן לי מערכת רכבות כמו בפריז או תחנות מרכזיות לאוטובוסים כמו בסידני ואני לא עולה על אוטו יותר בחיים שלי. עד אז אני אמשיך לנסוע באופנוע ויקח את האוטו מההורים כשיורד גשם.
 

harhanegev

New member
אופנוע זה משהו אחר לגמרי !

עלות השימוש באופנוע (לא העלות שיהיה לך אופנוע, אלא העלות לנסוע עוד ק"מ באופנוע הקיים) נמוכה מאוד, הרבה פחות ממכונית, וזה כמובן משנה מאוד את כל התחשיב הכלכלי. גם בנושא חניה המצב נוח בהרבה. יש לאופנוע גם חסרונות, אך אני מניח שכל הנוכחים כאן בפורום מכירים אותם ואין לי צורך לחזור עליהם.
 

harhanegev

New member
תשובה:

1. לגבי אופנוע - כבר כתתי. 2. לגבי שבת, המצב של כמה עשרות קוי תח"צ בלבד שפועלים בתדירות נמוכה ידוע ומפורסם, אינני מכחיש אותו. אך זה שייך לשיקול אם להיות בעל רכב ולשלם עלויות קבועות (3 ביטוחים + ירידת ערך עקב מודל + אגרת רישוי), ועל זה בכלל לא דיברתי. דיברתי רק על השיקול אם להשתמש ברכב שכבר קיים או לא. 3. לגבי משפחות עם ילדים: [א] בדרך כלל הגנים ובתי הספר הם קרובים מאוד מאוד לבית ולא דורשים לא רכב ולא אוטובוס, וכאשר מגיעים לחטיבה ומעלה, ולעיתים הם רחוקים או אפילו בישוב אחר, הילד כבר מספיק גדול כדי להסתדר בעצמו בתח"צ. יש מי שבחרו לגור בישוב של 22 משפחות ואז המצב אחר, אך זהו מיעוט קטן של אנשים שאכן רכב פרטי חשוב להם הרבה יותר מאשר לתושבי הערים. [ב] עלות התח"צ היא לפי מספר אנשים ועלות שימוש ברכב פרטי כמעט ולא משתנה עם הוספת אנשים, וזה משנה מאוד את התחשיב הכלכלי לכיוון רכב פרטי. יתרה מזאת, למשפחה יש עוצמה רבה יותר של שיקולי נוחות לכיוון רכב פרטי, במיוחד כאשר המחליטים (ההורים) הם אלו שנהנים ממיזוג טוב ועדיף על זה של אוטובוס, בזמן שהילדים יושבים מאחור ומקבלים רק שביבים קטנים של מיזוג, יען כי בניגוד לרוב האוטובוסים בישראל, במכונית אין לכל נוסע פתח מיזוג מעליו. 4. יש לא מעט אנשים שמגיעים לתל אביב בתח"צ כל בוקר, ורק מיעוטם "עולים על טוסטוס". רובם נהנים מנוחות של אוטובוס שמגיע למקומות עבודה רבים. למשל, קו 149 מכפר סבא לתל אביב, מגיע למקומות מרכזיים רבים וחשובים בתל אביב ולכן משרת המוני בעלי כלי רכב. 5. "הרכבות פותרות את הבעיה של להגיע מעיר לעיר, לא את הבעיה של לנסוע בתוך העיר ועל זה בעצם כל הדיון שלנו פה, אם לא שמת לב." - לא, אני דיברתי על הגעה לאזור אוני' ת"א ממקומות שונים, לא רק מת"א עצמה ולא רק מגוש דן המצומצם. 6. לגבי אילת: בכל מקום יש טובים ויש רעים. לרעים יש הרבה פעמים יותר יחסי ציבור. לנהגי מוניות שלוקחים 30 ש"ח על נסיעה של 1200 מטר יש הרבה יותר יחסי ציבור מאשר לנהגים שמפעילים מונה ונוסעים במסלול הקצר (שהם הרוב באילת). וכן הלאה בתחומים אחרים. אני מזכיר לך, כי עירית אילת שילמה הרבה כסף לחברת החשמל כדי למזג בית ספר ענק ומבני ציבור נוספים לטובת אורחים מהצפון. המוני אנשים פרטיים וגופים עסקיים תרמו הרבה זמן ומרץ לטובת אירוח חינם של תושבי הצפון, כול מזון, מקלחת, ועוד ועוד. אך מה לעשות, לזה יש הרבה פחות יחסי ציבור מאשר לקומץ רמאים ותככנים. יותר מזה, היו רבים שהשוו את מחירי האירוח בימי לימודים (זמנים בהם המחירים נוחתים מרוב יאוש מחוסר לקוחות, ולא רק באילת. גם בתל אביב וגם בצימרים בגליל) ליולי - אוגוסט, והאשימו באופן שקרי את המלונות ומשכירי החדרים בבכך שאינם נותנים להם בזמן היקר (החופש הגדול) את אותם מחירי יאוש של שנת הלימודים. כך יצא שהכניסו גם את הישרים והתמימים לאותה קלחת כללית של "כל אילת רמאים יקרנים אכזריים נצלנים" וכו' וכו'.
 

אורי404

New member
שני דברים:

1. כרטיס עולה 5.1 ש"ח ב"דן". אבל, קיים כרטיס חופשי יומי שעולה בסביבות האחד עשרה ש"ח. כלומר משלוש נסיעות הוא משתלם. 2. מסכים איתך שיהיה טוב שתהיה רכבת קלה בתל אביב וגם שיסללו יותר שבילים לאופניים. לדעתי, הפיתרון בתל אביב המישורית הוא שבילי אופניים: זול ובריא.
 

Britush

New member
"הסיגריות שאני אאלץ לעשן בעודי

ממתין לאוטובוס"
מעבר לכך -
 

harhanegev

New member
תודה רבה רבה רבה לך

לרגע שכחתי כמה טוב היה להיוולד ולגדול בגוש אגד, לרגע שכחתי כמה טוב ונעים שלמרות המעבר 300 ומשהו ק"מ דרומה (מכפר סבא לאילת, לפני 8 שנים) אני עדיין גר בגוש אגד, נוסע נסיעות עירוניות באוטובוסים מפוארים שמיועדים לנסיעות ארוכות, עם ריפוד נוח, יותר מקומות פנויים ממקומות תפוסים, ומזגן חזק חזק חזק שלא מקפח אף נוסע. בזכותך, אני יודע שוב להעריך את העובדה שאני גר, מאז יומי הראשון, בגוש אגד ולא בגוש דן.
 

fenderon

New member
אפשר לקבל תגובה קצת יותר ראויה ../images/Emo35.gif

ואולי קצת גם להתייחס למה ששאלתי ? נמאס כבר מתגובות עוקצניות של אנשים חכמים על חשבונם של אחרים ...
 

harhanegev

New member
סליחה אם פגעתי בך

במילה "פראייר". מעבר לזה, כמובן שכדאי לשין לב לתוכן של מה שכתבתי.
 

bear bear

New member
אני חושבת

שזה עניין של מזל.יש מנחים טובים יותר ויש פחות.גם אני נפלתי על כמה מנחים לא הכי טובים.באליאנס ובכפר הירוק. אבל אני חושבת שזה לא קשור למקום.זה פשוט באמת עניין של מזל. אתה יכול לפני שאתה נרשם לברר גם פה בפורום וגם אצל סטודנטים אחרים על מי הם ממליצים(לחיוב ולשלילה).
 

bsagi

New member
אל תתייאש

אני סוגר כרגע קורס עשירי באו"פ, כאשר 8 מהם למדתי בפ"ת. רוב רובם של המנחים שלמדתי איתם היו טובים לטעמי. רוב המנחים לימדו גם במרכזים אחרים. רק פעם אחת עברתי לקבוצה אחרת בגלל המנחה (בעיקר בגלל שזה מנחה שלימד בפעם הראשונה והתברר לי שבת"א מלמדת אחת המנחות היותר טובות). רוב הקורסים שלמדתי בפ"ת הם קורסים בתחום שלך (אני לומד ניהול ומדמ"ח). אני ממש לא אוהב את השימוש בתיאור מנחה בלאי. אם לא הסתדרת עם 4 מנחים, אולי זו בעיה כללית עם הקורס או ששיטת ההנחיה בו אינה לטעמך. כלל לא בטוח שבר"ג תגלה שהמנחה עושה קסמים.
 

SaGreen

New member
אין לך מה להתייאש לאחר

הקורס השלישי שלך...אתה תראה שבהמשך התואר יהיו לך מנחים טובים יותר וגם טובים פחות. אני לומד בר"ג וכמעט ולא נתקלתי שם במנחים לא טובים, זה עדין לא אומר שבר"ג יש מנחים יותר טובים מבמקומות אחרים. יכול להיות גם שהצפיה שלך מהמנחים היא גבוהה מדי. שום מנחה לא יכול להעביר את החומר בצורה מושלמת שמתאימה לכל אחד ואחת. אני לדוגמא לא מסתדר עם מנחים שמעבירים את החומר לאט וחוזרים על אותם דברים כמה וכמה פעמים עד שכל הכיתה מבינה, אבל אני בטוח שיש תלמידים אחרים בכיתה שדווקא מאד מסתדרים עם זה ומעדיפים שכך המנחה יעביר את השיעור. הפתרון הוא לנסות ולהבין איזה סוג של מנחה אתה מעדיף ולקבל עליו כמה שיותר מידע לפני תחילת הסמסטר ו/או בשיעורים הראשונים כדי שתוכל להחליף קבוצה בזמן, במידת הצורך. חוצמזה, מנחה הוא לא הדבר הכי חשוב בקורס. הצלחה בקורס תלויה הרבה יותר בעצמך מאשר במנחה וגם אם נפלת על מנחה ממש גרוע, זה עדין לא אומר שאתה לא יכול להצליח בקורס. יש לך את כל הכלים להצליח בקורס גם עם מנחה קצת פחות טוב.
 

מאי 972

New member
../images/Emo45.gifאכן כך

ממרום שנות לימודי באופ (6 אבל מי סופר) אני יכולה להגיד לך שכמו בכל מקום יש מרצים כאלו ואחרים. מעולם אומנם לא למדתי בר"ג אלא העדפתי ללמוד ישירות (חסכוני לטעמי) אבל מרצים רבים שלי לימדו ומלמדים גם במכללות. אני מאוד מסכימה שכימה עם מרצה זה משהו אישי, ואני למדתי קורסים שלמים עם מרצים שלא הבנתי מה רוצים מחיי אבל נחשבו להכי טובים באו"פ, אישית ממש לא הסתדרתי עם השיטה שלהם. קח בחשבון שאולי השיטה של האו"פ בכלל לא מתאימה לך? ממנים זו דרך ללמוד את החומר, ובאו"פ בונים על זה שאתה לומד חומר גם לבד. מנסין אני יכולה להביא לך את קורס שהמרצה בו הייתה נוראית ברמה קשה והציון הסופי שלי היה 95, ואילו קורס עם מרצה ממש נחשב שאנשים עברו אל הכיתה שלנו במיוחד שהציון הסופי שלי היה 70. למה? בגללי לא בגללם. אל יאוש...
 
למעלה