ההבדל בין אוינק ובין אור
אכן, שפה היא מערכת קונספטואלית. ר״ל של המשגה ולכן גם ההפך ממה שאמרת הוא נכון: אין שפה ללא חשיבה. כל הסמלים של השפה אינם סמלים, דהיינו מושגים בעלי מובן, אלא בהיותם חלק ממבנה פסוקי. והיותם חלק ממבנה פסוקי הוא היותם הפשטות (המאפשרות לסמן דבר-מה כמייצג של דברים אחרים), הכללות וקישורים בין הכללות (המאפשרים לייחס להם פרידקטים, או להפוך אותם לפרידקטים), והמבנה הפסוקי הוא רק הביטוי הלשוני של כל זה: הפשטות, הכללות וקישורים. מה שיש בשפה כשלעצמה הם רק מבעים, ולא במבעים עצמם ולא באוסף מבעים, נוכל למצוא הפשטה, הכללה וקישור. רק בהנחה שיש כושר של הפשטה, הכללה וקישור שהוא לא זהה עם השפה אלא הוא מביא עצמו לידי ביטוי בשפה, נוכל כלל לזהות אוסף של מבעים ולומר עליהם שהם ״שפה״. ועל כן חשיבה ודאי קודמת לוגית (גם אם לא כרונולוגית) לשפה וודאי שהאחרונה לא הכלי ״המכונן״ את החשיבה. הקונספטואליות, דהיינו החשיבה, היא מה שהופך שפה לשפה.
לפיכך הייחוס של שפה לבע״ח, שלא לדבר על חשיבה, היא טענה מוזרה מאוד, או לכל הפחות בלתי סבירה מאוד. הטענות שכנגד יכולות להיות לכל היותר שליליות: אינך יכול להוכיח שאין לבע״ח שפה, והעובדה שאיננו יודעים לזהות שם מבנה לשוני מינימלי (של נושא ונשוא) כמו שאנו מכירים לא מספיק בכדי לשלול את האפשרות הזאת. אבל זאת טענה לא חזקה כל כך והיא למעשה לא שונה הרבה אם נאמר בשם אותו שיקול שלמלפפונים יש שפה.
קודם כל צריך להבין שבלי מבנה לשוני של נושא ונשוא, אין מובן כלל לסימנים של השפה. שכן הפונקציה של הסימן כמושג, דהיינו כבעל מובן, הוא כאמור האפשרות שלו להיות נושא או נשוא במשפט. העדרו של מבנה כזה אצל בעה״ח הוא לכל הפחות עדות לא-רעה לכך שאין להם לא חשיבה וע״כ גם לא שפה במובן שאנו מדברים על שפה.
היכולת לחשוב אודות מושג ולו הפשוט ביותר היא דבר מורכב מאוד, וגם אם הוא משקף איזו יכולת מוחית הרי שלא מדובר רק ביכולת ליצור מבע בהינתן מצב-עניינים מסויים. בשביל שתהיה בשימושנו המושג הכי פשוט, בא נגיד ״אמא״ או ״אור״, דרושה יכולת הפשטה והכללה שהופכת ייצוג מסויים למוגדר על-ידי מספר מינימלי של תכונות קבועות, יכולת להבחין אותו מייצוגים אחרים, והיכולת לזהות אותו שוב ושוב כנושא קבוע של ייצוגים נוספים שקשורים אליו. היכולת הזו היא כמעט פלא בהינתן ששום דבר מזה לא ניתן לרדוקציה למערכת של קלט ופלט (מה שהוביל למשל לספקנות של דיוויד יום) ושאף על פי כן מדובר ביכולת שהיא בחלקה הגדול נרכשת. בהינתן שהפלא הזה מבטא יכולת מוחית, זה מבטא יכולת מוחית גבוהה מאוד שספק אם יש לבע״ח, ובהינתן שאין שום עדות שיש אותה לבע״ח אז הסבירות של זה היא מאוד נמוכה. כאמור, להצביע על כך שיש לבע״ח יכולת תקשורת, ואפילו יכולת להגיב באמצעות מערכת של תגובות סדירה למצבי עניינים, לא מספיקה כאן. צריך להבין לפחות מה הוא זה שמייחסים לבע״ח כשמבקשים לייחס להם שפה ושזה הרבה מאוד מאוד אפילו אם מדובר ביכולת לומר מילה אחת בעלת מובן, ושזה מניח כישורים מוחיים גבוהים מאוד מאוד. עד שמי שיטען על קיומה של שפת בע״ח לא יטען בזה שבע״ח גם יודעים לייצר פסוקים, דהיינו לחשוב באמצעות מושגים, ויראה עדות סבירה לכך, אז כל קישור בין שפת בני אדם ושפת בע״ח הוא כשל קטגורי.
קח בחשבון למשל את המהירות העצומה שבה ילד, מרגע שאמר את המילה הראשונה, כבר יכול לרכוש ולבנות שפה עשירה, לחשוב ודי מהר גם לצבור ידע, לחשוב חשיבה מדעית ברמה כלשהי, לבצע שיפוטים והערכות מוסריות וכו׳ וכו׳. מאיפה בא העושר הזה? מעצם היכולת הלשונית הבסיסית! למעשה זה בסך הכל הפעלה של אותה פונקציה שוב ושוב, שכן אם יש יכולת הפשטה, הכללה וקישור אז ברגע שהיא מתבצעת פעם אחת, היא יכולה להתבצע שוב, וחוזר חלילה, כך השפה נהיית מדוייקת יותר ועשירה יותר, וצ׳יק צ׳ק יש לך יצור נבון עם עולם קונספטואלי עשיר. יצור שאין לו את הפונקציה הזו לא יגיע לכך, ואם אנו רואים שבע״ח אכן לא מגיעים לכך אז סביר להניח שפשוט אין להם את הפונקציה הזו. ואם אין להם את הפונקציה הזו אז לא שייך לדבר מלכתחילה על שפה אצלם.