בלה..
הנה ביקורת על אלבום הבכורה של ELBOW ממומה לכל המתעניינים - אלבו - Asleep in the Back בשיר אחד הם מזכירים את טוק טוק, בשני את פיטר גבריאל, אבל בסוף היום Elbow נשמעים כמו משהו אחר לגמרי. וגם משהו על Hood, להקה לא אפרורית בכלל מלידס שרון קנטור מפה לשם, איכשהו, לא יוצא לי לשמוע הרבה אלבומים שיש בהם שירים. טוב נו, באמת, שירים – עוד פורמט שאבד עליו הכלח, כמו התקליט והפיתה (הכוונה לפיתה סטנדרט, כמובן). והנה, סורפרייז סורפרייז והפתעה שכזו: אלבום מלא בשירים, שהוקלטו במילניום זה, ולא סתם שירים, כי אם שירים טובים, חלקם אפילו שחבל על הזמן. סקרנותי לגבי Elbow התעוררה כששמעתי לפני מספר חודשים אצל FM 88 היקרים את”Any Day Now ”. "סהדי שבמרומים! האם זהו השיר היפה ביותר ששמעתי השנה?" השירה הזכירה מאוד את Talk Talk, הקלידים, האקוסטיות והשטויות שברקע – מצחקות ילדים, פעמונים – הביאו את פינק פלויד, ולופ הפרקשן המדהים הזכיר לי בכלל את הסאונד של די.ג’יי שאדו (ב-UNKLE, למשל). הסינגל השני ששמעתי – “Red ” – הנחיל לי אכזבה. המסתורין המסוים נעלם, ובמקומו הופיעה איזו מלודיה סשה ארגובית מעוררת קבס. כך מסודרים השירים גם באלבום עצמו – “Any Day Now " פותח ומאוורר לך את האונות, ואז מגיע המבאוס שלא נרחיב עליו את הדיבור, כי יש מספיק דברים טובים להגיד אז למה ללכלך. ויש עוד הרבה שירים על אהבה אובססיבית, שתייה ונצרות, ועל התחושה המגולמת היטב בשם האלבום כולו: “Asleep in the Back”. כשאתה מוטל, גמור ממשהו, במושב האחורי של מכונית, בדרך חזרה מאיפשהו רחוק, והמחשבות כמו חוטי חשמל, ספק מתוחות ספק רפויות בין עמוד אחד למישנהו. השם Elbow, כמה בריטי, לקוח מתוך "הבלש המזמר" של דניס פוטר, שם אומרת האחות המטפלת שזו המילה החושנית ביותר בעולם, מה שקשה לומר על "מרפק", שהמילה היחידה בעברית שהיא פחות סקסית ממנה היא אולי סחוס. אולי. בגלגולם הראשון הושפעו Elbow המנצ’סטרים מבוב דילן, ג’ימי הנדריקס, U2 והצ’ילי פפרז. הם ניגנו בעיקר פאנקי רך, וכמו שהם מנסחים את זה בעצמם: "פשוט הסרחנו". מאוחר יותר הם נכנסו לתחום הרוק המתקדם והוסיפו לרשימת ההשפעות את הקינג קרימזון. חותמם של הארגמניים ניכר בעיקר ב- “Coming Second”, השיר האהוב עלי באלבום. סאונד הגיטרה בסולו של השיר העלה על שפתי חיוך מהסוג שעלה בפעם הראשונה ששמעתי את הסטרטר לפני הפזמון של “Creep”. וזהו, מילה זה מילה ואף מילה על רדיוהד. אולי ה-להיט של האלבום הזה הוא "Powder Blue ” (רצועה 4) עם מלודיה פומפוזית להדהים, מה שקוראים "בלי בושה", וגם המאזין מוזמן להצטרף לפזמון הסוחף, בלי בושה. השיר שאחריו,”Bitten By The Tailfly”, על הלמות תופי הטמטם שלו והגיטרה הנשכנית, נשמע כמו שיר טוב של פיטר גבריאל, מאלה עם השיק הקניבלי. בחיי, כמה שמאזינים יותר לרצף השירים הזה, מבינים שזה כמעט לא הגיוני שמדובר באלבום בכורה. הדבר היחיד שאפשר להגיד על חברי אלבו זה שהם so fuckin talented, ושהם בטוח ינגנו ביחד עוד הרבה זמן. בלי לערב בשר בחלב אמו, הייתי רוצה להוסיף עוד שם לרשימת האסוציאציות המוסיקליות שהעלו אצלי אלבו - נקמת הטרקטור. ייתכן שמדובר בקולו של הסולן שמזכיר קצת את בללי, ואולי גם באווירה, תקשיבו לסוף של "Newborn” ותבינו על מה אני מדברת. עם כל השמות שזרקתי כאן – גבריאל, טוק-טוק, טרקטור – אפשר אולי לומר שיש במוסיקה של אלבו משהו מהאלמותיות של האייטיז (אופס, מישהו הפליץ?): רצינות וכנות, שגם אם יש בה אובר-תיאטרליות לעתים, היא מביאה אותך למקומות טובים. הבריטים,כידוע, תמיד מקפידים על קטנות, וכך מציגים בפנינו אלבו יתרון נוסף: הטקסטים. השורה הראשונה מתוך הסינגל “Newborn” תספיק כאן לרושם ראשוני: “I’ll be the corpse in your bathtub, Useless” ויש עוד הרבה שירים על אהבה אובססיבית, שתייה ונצרות, ועל התחושה המגולמת היטב בשם האלבום כולו: “Asleep in the Back”. כשאתה מוטל, גמור ממשהו, במושב האחורי של מכונית, בדרך חזרה מאיפשהו רחוק, והמחשבות כמו חוטי חשמל, ספק מתוחות ספק רפויות בין עמוד אחד למישנהו. ועכשיו לא למשהו שונה לגמרי קשה לעמוד על קשר ישיר בין אלבו ל- Hood, מלבד גרובים שבאים ממקומות גשומים, שהם, כידוע, שונים מאוד מגרובים של שמש. המיני LP של Hood שוכב אצלי כבר כמה זמן ומחכה שאני אתן לו את המלים הטובות שמגיעות לו. וכמה שאני נוטה להכביר במלים, כך Hood מצמצמים בהן. דומה שהם מוסרים רק את מה שהכרחי, לרוב בלחש. את המלים הם נותנים בשמות הארוכים של הקטעים, כמו הקטע הראשון, שנקרא, כשם האלבום: “Home Is Where It Hurts” (אם אפשר להזכיר כאן שוב את הכנות ההיא, מהאייטיז) . הבסיס של Hood הם שני אחים מלידס, שאוהבים תמונות של נוף אפרורי. מהכתובים עולה שכבר יש איזה שני אלבומים באמתחתם, שתויקו במגירת ה-lo-fi, ליד Sebadoh, למשל. אז אני לא יודעת מה היה קודם, אבל עכשיו יש כאן עושר ומלאות ואיפוק, והרבה סימפולים וחצוצרות וכינורות ושילוב מתמיה בין דאב לאלטרנטיב. אפשר לשמוע קצת Sebadoh ועוד הרבה יותר את הסאונד של Swell לדעתי, בעיקר ברצועה השלישית: “Cold Fire Woods Of Western Lanes”, והרבה מ-“Another Green World” של אינו, אבל זה לא חוכמה. 26 דקות של שמים קודרים מעל מפעל פלדה ליד שדה ירוק.