מיתולוגיה יהודית

מרסלו1

New member
מיתולוגיה יהודית

מישהו מכיר ספר טוב בנושא? יש לי את הספר של מפה, אבל בניגוד לאחרים בסדרה הוא ממש גרוע......נראה כאילו הוא נכתב כדי לעשות "דווקא" ונראה כי יש הרבה יותר דיעות של המחבר מאותנטיות......מישהו מכיר משהו אוטנטי יותר, אולי כתבים עתיקים כלשונם?
 

Y. Welis

New member
יש כמה קטנים יותר

וזה אכן מצער שאין יותר מקיפים. אחד המומלצים הוא 'המיסטיקה העברית הקדומה' של יוסף דן ('אוניברסיטה משודרת', 1989), שאמנם עוסק בתקופת ימי הביניים המוקדמים, אבל מקיף מאוד. עוד ספר רב ערך אבל נדיר מאוד, אפילו בספריות - 'מיתוסים עבריים - ספר בראשית' של גרייבס ופטאי (1967 'מסדה'), שאוסף (כמו ספר האגדה) מתוך מקורות רבים מיתוסים הלקוחים מבראשית. באנגלית תוכל למצוא כמובן יותר דברים.
 

Y. Welis

New member
והנה דוגמא מהספר האחרון, הפרק על

לילית. צריך לציין שחלק מהמסקנות שמובאות בסופו אינן מדוייקות, וכיום יש פרשנויות חדשות לחלק מהדברים (למשל שיוך השם 'חווה' לאלה הכנענית אשרה, שגם אחראית על הים). לגרייבס גם היה עניין מיוחד להוכיח את תיאוריית 'האלה הלבנה' שלו.
 

מרסלו1

New member
בכל מקרה, קראתי קצת על לילית

למרות סוג של "הכחשה" בסגנון של מה שהתנהל בשירשור כאן למטה, היא מופיעה חזק ביהדות כדמות מיתולוגית, סוג של כח שלילי, לפי האמונה העממית היא תוקפת יולדות, ילדים שזה עתה נולדו וגברים בעת שהם "מזריעים"......יש אמונות טפילות נגד הענין.
 

מרסלו1

New member
לדוג'

לעיסקה שעשתה לילית עם המלאכים ישנה הקבלה בטקס מנהגי-פולחני של גירוש מזיקים ורוחות רעות שהיה מקובל בהרבה קהילות יהודיות לצורך הגנה על תינוקות. כרי לסוכך על הרך הנולד מפני לילית - ובייחוד על בן זכר, עד שברית-המילה תקנה לו חיסון קבע - היו מציירים על קיר חדר הלידה עיגול, בנתרן או בפחם, וכותבים בפנים: אדם וחווה. לילית, החוצה! ועל הדלת היו כותבים את שמות המלאכים סאנוי, סאנסנוי וסמאנגלוף (מובנם של השמות אינו ברור). אם על-אף זאת הצליחה לילית להתקרב אל התינוק ולגפפו, היה צוחק בשנתו; וגרסו שמוטב אז, כדי להרחיק את הסכנה, להכות באצבע על שפתיו של התינוק הישן - ובכך לסלק את לילית מיד. מתך הטקסט הנ"ל....
 

סקיפי

New member
מיתולוגיה יהודית?

אני יודעת, ניהלנו את הוויכוח הזה בעבר, אבל עדיין צורם לי מאוד. בלי קשר לדת/לא דת - מיתולוגיה משמעה גם ריבוי אלים. היהדות מונותואיסטית.
 
מיתולוגיה לא משמעה ריבוי אלים

מיתולוגיה: 1) אוסף מיתוסים השייכים לעם מסויים העוסקים במקורותיו, ההסטוריה שלו, אלוהיו, אבותיו וגיבוריו. 2) אוסף מיתוסים העוסקים במקרה מסויים, אדם מסויים או מוסד מסויים. 3) התחום האקדמי העוסק באיסוף שיטתי ומחקר של מיתוסים. מהמילה היוונית העתיקה מיתוס=סיפור. אני חושב, למשל, שהתנ"ך מתאים מצויין להגדרה מס' 1, ומה שאנחנו עושים כאן בפורום מתקרב למה שמוגדר בסעיף מס' 3.
 

סקיפי

New member
../images/Emo122.gif

תקן אותי אם אני טועה, אבל S בסוף שם עצם משמעו ריבוי.
 

סקיפי

New member
אם מיתולוגיה משמעה ריבוי אלים

הרי שלא נכון לקרוא ליהדות מיתולוגיה, כיוון שאלמנט ריבוי האלים לא קיים בה.
 

אורי רז

New member
מה השאלה שלך רלוונטית להגדרה הנ"ל ?

איפה יש בה S שמשתמע ממנה ריבוי אלים ?
 

Mirrorshades

New member
אוקיי, ננסה משהו אחר...

אם אוקיינולוגיה, למשל, עוסקת בחקר *ימים* ו*אוקיינוסים* במקומות שונים, האם אומר הדבר שהיא לא יכולה לחקור מקום שיש בו *ים* אחד? הרי גם כאן יש צורה של ריבוי בהגדרה. בקשר להגדרה, יש לי אחת יותר טובה - מרב מילים - שכבר ציטטתי לך אלף פעם, ונמאס לי לעשות את זה שוב ושוב, ועדיין להיכנס לדיון הזה. גם מבחינה לוגית זה יהיה טיפשי אם מיתולוגיה כתורה תתעסק רק במיתוסים שיש בהם ריבוי אלים, אבל לא תתעסק במיתוסים שיש בהם אל אחד - רק כי יש שם אל אחד(!!!). נו באמת, מיתוס הוא עדיין מיתוס - ללא קשר למספר האלים שנמצאים בו.
 
למעלה