מיתולוגיה יהודית

סקיפי

New member
זו כן בעיה.

בעיה שלי, אולי, אבל בעיה. לברית החדשה היית קורא מיתוס?
 
כן.

גם את האמונות שלי אני מבסס על מיתולוגיה. זה לא עושה אותן לפחות רלוונטיות או לפחות נכונות.
 
האמונות שלי - בלי קשר לברית החדשה

איני מאמין בברית החדשה, רק לשם הבהרה (עלול להווצר רושם כזה מההודעה הקודמת שלי).
 

Y. Welis

New member
מיתולוגיה במשמעות אוסף מיתוסים

אם במילה 'מיתוסים' הכוונה לדברים שהם בגדר אגדה או משהו שלא ברור אם היה, הרי שזה יצרום את אוזני המאמינים, כי עבורם דת היא מיתוס שהוא אמת ואין מקום לפקפק באמינותו. בעבר הצמדת התואר 'מיתולוגיה' ליהדות הטרידה גם אותי, אבל כיום, אחרי התעמקות מסויימת בקבלה ובעוד דברים, נראה לי שניתן לומר שיש 'מיתולוגיה יהודית' (או מיסטיקה יהודית), אם כי לא בקו אחד עם מיתולוגיות פגאניות, אלא כאסופת מיתוסים שנצברו על פני תקופה ארוכה. כי ככל שאותם מיתוסים עברו שינויים עם השנים, נשתמר בהם תמיד יסוד שאינו מונותאיסטי טהור, והופיעו בהם סימנים למיתוסים חיצוניים (כמו הדואליזם הזורוסטריאני). כמובן שאין הדברים אמורים לאמונה הרשמית ('שולחן ערוך'), אלא לזרמים הגנוסטיים יותר.
 

Mirrorshades

New member
המיתוס גם לא חייב להיות עם מאפיינים

פאגנים, או גנוסטים. כל מה שהוא צריך להכיל זה יצורים מיתיים קבועים(מלאכים, שדים או אלים), ולעסוק בהסברת תופעה כלשהי. במיתולוגיה המוסלמית, למשל, ישנו מיתוס שבו הנביא מוסא(משה) עומד למות(כי אללה קבע שהגיע זמנו). הוא פוגש את מלאך המוות עזראין(עזריאל ביהדות) - שרוצה לקחת את נשמתו, אבל מכיוון שמוסא מפחד, הוא מצליח לרמות את המלאך(לא אפרט כאן איך), ונמנע מלקבל עליו את הדין. הסיפור נגמר בזה שאללה מתערב בנעשה ולוקח את נשמתו של מוסא. אז לקח הסיפור, אם כן, הוא שאללה שולט גם בחיים וגם במוות. הוא אינו מראה מאבק כוחות כמו בגנוסיס, והוא גם לא מכיל ריבוי אלים(אלא אם כן תחשיב את עזראין לאלוהי המוות). עם זאת, הוא מיתוס, בעיקר מכיוון שמכיל בתוכו דמויות מיתיות: אללה, עזראין ומוסא.
 

Y. Welis

New member
ביהדות הוא בהכרח גנוסטי,

כי הסיפורים האלה לא הובאו בספרים הקאנוניים, ואפילו לא קובצו יחד לרשימה אחת (למשל 'ספר המלאכים השלם דרבי ברטנורא').
 
אולי כאן ההבדל בין המיתולוגיה

היהודית ל.. אני יודעת, התנ"ך למשל: בשביל העם שלנו (יהודים), התנ"ך הוא יותר ממיתולוגיה, הוא אמת לאמיתה (גם אם בצורה מטאפורית). סיפורים אחרים - שלא שומרים על יסוד מונותאיסטי טהור, כמו שאמרת - מתקבלים בפחות אהדה בקהל הרחב, מה גם שהם פחות מוכרים - וכך אותם אנחנו כן מרשים לעצמנו לכנות "מיתולוגיה", כי בשביל העם היהודי הם פשוטו כמשמעו, אוסף של סיפורים. אולי ההפרדה הזו, היא מה שיכול להוביל את היהודי לחשוב, שמיתולוגיה שייכת לריבוי אללים בלבד, אעפ"י שלפי ההגדרה - זו טעות.
 

סקיפי

New member
ואפשר להסתכל מהכיוון ההפוך

אלמנטים מיתיים יש בהחלט, אבל יש כאלה שאומרים שהתהליך הפוך - היה מונותואיזם והוא התקלקל, ואחר כך עלה שוב - בניגוד לגישה שטוענת שהמונותואיזם התפתח מריבוי האלים.
 

neophile

New member
לדעתי

המונוטאיזם נבע מכל אותם ממלכות שנשלטו על ידי מלך-אל\מלך-כהן כמו במצרים ושומריה ראו ערך קונאן הברברי :) דרך אגב, למה סיפורים כמו קונאן לא נחשבים מיתיים? כי הם לא מספיק לוגיים?
 

סקיפי

New member
פשטני קצת.

גם ברומא היו מלכים כהנים. ומה זה מלך אל? מלכיצדק מלך ירושלם שמופיע בספר בראשית הוא כהן לאל עליון, שהיה ראש הפנתאון שם. במצרים המלכים הם גם אלים, אבל שלושים וארבעה אלף אלים זה לא בדיוק מונותואיזם.
 

neophile

New member
רומא היא שלב מאוחר יותר

התפקיד וההשפעה של המלכים\אלים\כוהנים היה הכי מודגש ,לפי דעתי, בתקופה עתיקה פרה-היסטורית שבה האנושות עדיין היתה בשלב התפתחותי והיתה דרושה יד מכוונת . התקופה של רומא היא כבר התפתחות הדוניסטית ,שלב אחד הלאה מעבר לדפוסים הבסיסיים . אני דיי מתחבר לרעיון של טימוטי לארי על 8 המעגלים המוחיים http://deoxy.org/8brains.htm http://deoxy.org/8circuit.htm
 

סקיפי

New member
דיברת על שומר ומצרים

במצרים לא התפתח מונותואיזם [אפילו לא אצל אחאנאתון] וגם בשומר לא - אברהם היה מורד והוגה. ואם תתן קישורים בעברית, אני אשמח לקרוא.
 

neophile

New member
אין חדש תחת השמש

אם תבוא לאדם יהודי דתי ותאמר לו שיש עוד אלים חוץ מאלוהים או שאתה מאמין באלים אחרים מייד יתשלט עליו מה שאני קורא לו "שד המונוטאיזם" אני חושב שאם הייתי פונה למישהו בתקופה העתיקה ההיא של שומר ומצרים והייתי אומר לו שהמלך שלו הוא לא האל או אפילו כהן מוסמך שלו ה"שד מונוטאיסטי" היה משתלט גם עליו והוא היה פוצח באותו מונולוג שאנחנו כה רגילים לשמוע. אין חדש תחת השמש
 

סקיפי

New member
הא?

מלך שהוא אל אין משמעו מונותואיזם. גם דת פולותיאיסטית יכולה להציב אדם במעמד של אל.
 

neophile

New member
לכי תגידי את זה למלך

מבחינה אקדמית-לוגית מונוטאיזם זאת אמונה לדעתי כפי שאפשר לראות, יש מאחורי המונוטאיזם כוח ממשי שהפירוש הלא נכון שלו על ידנו מוביל לאמונה ה"המונית" אותה אמונה "המונית" לא שונה אם היא באלוהים או במלך אולי אני לא רואה נכון ואין מאחורי המונוטאיזם שום כוח ממשי זה עדיין לא משנה את העובדה שה"המון" מתייחס למלך ולאלוהים בצורה זהה של דבקות . כמו שיש אתאיסטים שלא מאמינים באלוהים, יש "אתאיסטים" שלא מאמינים במלך זה לא אומר שהמלך לא ימשיך לשלוט כמו שזה לא אומר שלאתאיסטים יש השפעה קלושה על ההמון שהם חלק ממנו... כמובן שאני לא מצפה מאף אחד להסכים איתי
 

סקיפי

New member
מה הקשר?

דיברנו על התפתחות של דת. לאורך דורות, התפשטות באוכלוסיה, דברים כאלה. אנשים יחידים הם לא מדד. ואפילו אחאנאתון לא היה מונותואיסט.
 
למעלה