מיתולוגיה יהודית

neophile

New member
באותה מידה

אפשר לטעון שכל הדתות מקורן זהה , במוח האנושי. למרות שהגורם שגירה את המוח ליצור את הדת הוא לא אנושי. מה הם אותם גורמים? גרמי השמיים? סמים? התקפים אפילפטיים?
 

סקיפי

New member
מה פתאום?

יש הבדל בין תובנה, רעיון או התגלות, לבין העברה שלו, לימוד והפיכתו לתנועה. אני חושבת שאפשר להגדיר הבדל בין אמונה פרטית ודת, ולומר שדת היא דבר המוני. ואני לא רוצה להכנס כאן לוויכוח על מקור המונותואיזם של ימינו או אפילו דת בכלל - גם כי לי, כדתיה, זה מפריע מאוד, וגם כי אני לא בטוחה שזה קשור לפורום.
 

neophile

New member
השורה התחתונה היא

לקחו לך 5 הודעות להודות שיש לך דעות קדומות.
 

סקיפי

New member
נקודה מעניינת.

אני דיברתי על התפתחות המונותואיזם, וקצת על הסטוריה. נמנעתי מנקודת מבט אישית [וכמו כן, ירידה לפסים אישיים] כיוון שאני יודעת שאני לא אובייקטיבית. חבל שלא נהגת באותה צורה. לילה טוב.
 

Y. Welis

New member
מדוע הגורם הזה אינו אנושי?

האם מישהו יודע מהו הערך האבולוציוני של האמונה, ומדוע היא התפתחה אצל בני אדם? האם זו מוטציה או משהו אחר? במקרה או בכוונה? כרגע אין על כך תשובה, כך שאין טעם רב לטעון בעד מקור 'חיצוני', בעיקר כשזוהה מרכז במוח שאחראי על האמונה. יש לא מעט התנהגויות אנושיות שאינן ניתנות להסבר אבולוציוני, אבל זה לא הופך אותן למשהו זר.
 

סקיפי

New member
יובל.

כמו שציינתי כבר, אני לא אובייקטיבית, ולא נוח לי עם דיון בנושא הזה - מה גם שהוא לא רלוונטי, כיוון שאין באמת אפשרות לדעת. בבקשה?
 

neophile

New member
קישור הזמן

"כישור הזמן סובב לו, עידנים באים וחולפים ומשאירים אחריהם זכרונות שנעשים אגדה. האגדה נמוגה ונעשית מיתוס, ואף המיתוס נשכח לבסוף כשחוזר העידן שנתן לו קיום" מה היא מיתולוגיה? לי נראה שזה מיתוס+לוגיה למצוא הגיון במיתוס אבל לא תמיד אפשר למצוא הגיון במיתוס.
 

מרסלו1

New member
ממש לא נכון

מיתולוגיה איננה בהכרח ריבוי אלים, בכל אופן, היהדות מתייחסת בשלבים המוקדמים שלה (בספרים חיצוניים וגם בתנ"ך עצמו) לדמויות על טבעיות רבות , את יכולה לבחור שלא ליחס להם אלוהות (וזה בסדר גם אני נוטה לעשות זאת) אבל אין ספק שמדובר בכוחות על טבעיים, פעמים רבות כוחות שהם אופוזיציה לאלוהים עצמו. התעלמות מעובדה זו לא תשנה אותה.
 

סקיפי

New member
שטויות.

עיקר היהדות הוא אמונה באל אחד. אתה יכול לייחס לכל מיני דמויות צללים איזו משמעות שתתחשק לך, אבל אין אפשרות להוכיח את זה - וזה כבר לא יהדות.
 

מרסלו1

New member
זה כתוב בתנ"ך

ולא אני מייחס אלא גדולים וחכמים ממני (גם אנשים דתיים בין השאר, גם פרשנים מכובדים ומקובלים על אנשי הדת), אבל לא אפרט, תגובתך האגרסיבית מעידה בין השאר על אטימות מחשבתית, אין טעם בכלל להפנות, כל מה שאכתוב כאן יפול על אזניים ערלות.
 

מרסלו1

New member
<<<<מנהל הפורום>>>>

אתה חושב שזה ראוי שמישהי עם גישה כזו נחשבת לחלק מהנהלת הפורום? לדעתי לא, פורום מיתולוגיות וכל פורום שעוסק בהיבטים תרבותיים כה חשובים צריך להיות פלורליסטי ופתוח לדיעות ואמונות, לא כולם חייבים להסכים על הכל וודאי שכל אחד יחיה לפי אמונתו אבל זכותן של דיעות להישמע וודאי לא להיקטל על ידי נציגי הנהלה.
 

0Pandemonium0

New member
אתה מוכן להירגע?!

מי אתה? עם כל הכבוד, לא ראיתי אותך כאן הרבה, לעומת סקיפי, שהיא כאן כל-כך הרבה עד שהיא כבר נעשתה אדומה. הרגזת אותה והיא צודקת, כי היא ביקשה לסיים את הדיון הזה עקב חוסר נוחות אישי, ואתה התעקשת להמשיך למרות הבקשה שלה. מה גם שהתגובה שלה לא נשמעת עד כדי כך אגרסיבית שהיא מצדיקה הרחקה מהפורום. אם כבר מישהו צריך לחטוף אזהרה, זה אתה.
 

מרסלו1

New member
אני מבין

צדק ואגריסביות מוצדקים על בסיס של ותק ולא על בסיס עניני, חופש ביטוי ופלורליזם מחשבתי הם פונקציה של מספר ההודעות שכתבת ושל ההתאמה של רעיונותיך ל"ותיקים".....ממש "חכם"...... ובכל מקרה, לא ביקשתי הרחקה אלא מינוי של נציגי הנהלה עם הגיון שונה ממה שנאמר לעיל.
 

Y. Welis

New member
אין צורך להיפגע - רק להסכים על

אי-הסכמה. הדעות האישיות של חברי הפורום לא אמורות לשנות דבר - סקיפי היא חובבת מיתולוגיות גדולה שהשקיעה המון בפורום, וזה מה שהקנה לה את הצבע (לא קשור לניהול - רק עידוד על מאמץ להעשיר את הפורום). בכל מקרה אמונתו של אדם לא אמורה לשנות את יכולתו, שאחרת לא היית רואה מדענים חובשי כיפה.
 

Mirrorshades

New member
אני ממליץ גם על:

"סיפורים עבריים מימי הביניים" שמכילים בחלקם תרגומים עתיקים ועיבודים של סיפורים מערביים ומזרחיים, אבל גם לא מעט מיתוסים עבריים אותנטים. במיוחד אני ממליץ על סיפור "רבי יוסף דלא ריינה", שראוי להתפרסם בכל אתלוגיית אימה שמחשיבה את עצמה. ב- "Middle Eastern Mythology" של סמואל קוק יש גם כן אגב שבו הוא מתעסק עם מיתולוגיה יהודית. וכבר דיברנו עד כמה גרוע הספר "מיתולוגיה יהודית" של חגי דותן, או דגן או איך שלא קוראים לו, אבל אני עדיין חייב לציין שזה לא הופך אותו לבלתי-שמיש לחלוטין. אמן.
 
למעלה