מי מוכן להזכיר לי

u r i el

New member
סלח לי, זה הרי קשקוש

על איזו אמת אתה מדבר ? בענייני רוח מספר האמיתות כחול הים וכמספר כוכבי השמים לרוב, ומה שבעיני הרמב"ן אמת - לא אמת בעיני הרמב"ם ולהפך. על כל פנים, הסטיקר "הכרת ה'" אינו אלא גיבוב חסר כל תוכן תודעתי.

ולגבי הרייטינג, אתה ממש שכנעת אותי. למשל למנוול אולמרט ע"פ הרב גוגל שלך - יש רייטינג של כאחד ורבע מליון אבל לדמות האנונימית והזניחה אלברט איינשטיין לא יותר מ-600000 ואם אתה כותב אלברט איינשטיין, עוד פחות מזה, רק כרבע מליון.

מציתי.
 
תקרא שוב את המאמר שאתה ציטטתה

תקרא למשל את הקטע שמסביר את ההבדל בין הדברות שנאמרו מפי ה' לדברות שנאמרו מפי משה.
אבל אתה החלטת שליבוביץ לא מאמין באלוהים. למרות שכל הזמן מדבר על עבודת ה' כערך העליון שאין למעלה ממנו, חובת ההוכחה עליך.
&nbsp
לגבי הרייטינג אתה רוצה להתעלם מזה שהרמב"ם הוא הדמות הכי מדוברת בקרב היהדות לסוגיה, וחושב שריה"ל או הרמב"ן יותר ממנו, זכותך.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

10moshe

New member
עמ' 276 שם:

"הרמבם איננו רציונליסט, וזוהי אחת הטעויות בקרב רבים מאותם העוסקים ברמבם, ראוי ונכון יותר לומר עליו שהוא מיסטיקן".
ו"בשיחות על חגי ישראל" עמ' 91 בהזיכרו את הרמבם: "אלא רציונליסט גדול זה..."
גם אני התלבטתי רבות באם מדובר בסתירה מהסוג השביעי אצל ליבוביץ. ונראה לי שליבוביץ סבור שלא ניתן להחיל על עובד ה' את התואר רציונליסט במובן הפורמאלי של המילה , אלא שעובד ה' יכול לעשות שימוש ברציו כדי "לזקק" את האמונה שהיא בהכרח עניין מיסטי, והיא הכרת מעמדו וחובתו של האדם כלפי ה'.
 

iricky

New member
נכון מאוד

זה בהכרח הפירוש המתבקש. לזקק את האמונה כלומר לטהר אותה מאמונה באלילים שהם יצירי הדמיון.
 

u r i el

New member
אצל ליבוביץ עניין ההגדרה הוא קריטי ביותר.

לפיכך אין לי כל מושג למה בדיוק הוא מתכוון באומרו 'מיסטי'.

אם הכוונה היא לאותה נקודה בה לא ניתן עוד לדבר מכוון שהנושא מוגדר טרנסצדנטלי ( וזו לדעתי אפשרות מתקבלת על הדעת ) הרי שממילא כל טיעון פילוסופי שהוא, יימצא גם הוא מחוץ לשיח ולכן לא ברור לי כיצד ניתן "לזקק" משהו שלא ניתן לדבר עליו, ושוב - גם טיעון כזה הוא בחזקת רטוריקה סתומה.
 

iricky

New member
לזקק את האמונה באלוהים

לא לזקק את אלוהים. על אלוהים אי אפשר לדבר אבל על האמונה באלוהים אפשר לדבר הרבה מאוד. ל' כתב על זה ספרים שלמים.
 

u r i el

New member
אמונה מזוקקת ...

אמונה מזוקקת היא פילוסופיה ולא דת ולכן נסיונות ״זיקוק״ האמונה לא הצליחו בעבר וגם לא יצליחו בעתיד כל עוד מאמינים רואים כחובה דתית למשל לנער אגד ענפים ולשאוג ״אנא ה׳ הושיעה נא״. או לשבות ממלאכה ביום השביעי כי זה היום בו שבת גם אלהים מכל מלאכתו אשר עשה. כשליבוביץ אומר שאלהים איננו פונקציונר הוא אומר משהו על אלהים, משהו לא דתי, ובזה הוא חורג מעצמו אם אומנם הוא בדעה שעל אלהים אי אפשר לדבר.
 

iricky

New member
מהי לשונו של ליבוביץ

כשהוא כותב לטענתך שאמונתו של הרמב"ם באלוהים היא רציונאלית ?
 
בספר שיחות על תורת הנבואה..

הרמב"ם מדבר על השפע האלוהי המגיע אל הכח השכלי של האדם.
ההכרה השכלית של האדם, היא ביטוי לדבקות "בשכל הפועל". (ליבוביץ)

אוריאל, האם זו הייתה כוונתך?
 

u r i el

New member
למשל ע"פ 'שיחות על תורת הנבואה' אומר ליבוביץ

במקום אחד :

" .... כיוצא בזה בתחום הרוח, וכאשר אדם רוכש ידע בכל החוכמות, המקצועות והמדעים, כל אלה הם חשובים מאד, היות ובאמצעותם לומד הוא לחשוב מחשבה רציונאלית ; וכפי שנוכחנו לדעת, אצל הרמב"ם הכרת אלהים היא הכרה רציונאלית. "

... וכפי שנוכחנו לדעת ....
 
הכרת האלוהים,

כמידת יכולתו של האדם להכיר את אלוהים.
כל זמן שהאדם חושב שהוא מכיר את אלוהים,
ברור שהוא מיחס לאלוהים תכונות המובנות לו. (הבנה רציונאלית)
אצל הרמב"ם הכרת אלוהים היא מעבר להכרה רציונאלית.
וכמו אברהם אבינו ש"התחיל משוטט בדעתו והוא קטן, והתחיל
לחשוב ביום ובלילה והיה תמה, היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה
נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג, ומי יסבב אותו.
ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת, וידע שיש שם אלוה אחד"
כך גם הרמב"ם, שוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת.. (מעבר להכרה רציונלית)
בספריו הוא מנסה להעביר את תוכן הכרתו (רציונאל) זו גם לאחרים.
 
יורם, "תכלית הידיעה – שנדע שלא נדע".

בתורת החסידות ישנם שני מושגי יסוד מאוד חשובים
הנקראים " אורות וכלים".
כיוון ה' אחד ושמו אחד, ההארה שיוצאת ממנו אחת היא.
והשינוי הוא לפי הכלים שאנו מכינים.
 

NIK KUL 22

New member
סיכום עולמי אם יש האלוהים? או שזה רק סערת בכוס? כאיזה קישקוש

אם היה ה'(כמו ניקרא אלוהים) אז אנשים יהיו בראים משכלים, בעל הגיוון בריא
יופי ואופי משלבים יפה ביחד אחלה רעיון הביא אלוהים לעולם לא? הרי אין בנאדם מושלם מקסימום חצי עוף צלוי ברוטב פיטריות! יאמיי!
זה רק אצלי הבנה שבלי אוכל שתיה(מים בטעמיים קולה וכו') לא היה שיינים כ"כ יפות
"תן חיוך כל זה טובה" לא נכון? שכולם ימתו אני יתחיל לחיות אז ביי(עוף צ'יקן)
 
ניקל-קול, בוקר טוב!

על הרב מסוכצ'וב מסופר, כי כאשר היה ילד הציע לו אדם,
"אתן לך מטבע אם תאמר לי איפה ה' נמצא".
השיב הילד בחכמה..
"ואני אתן לך שני מטבעות אם תאמר לי איפה ה' לא נמצא"..


 

NIK KUL 22

New member
מי שמציע לאלוהים את הכס ממלכתו זה שטן! כי הוא ראה אותו כבנו!

הבנת? משל הנסתר של שטן? שטן נוצר כדי ללמד את אנשים איך לתנהג כמו שהיה
ב2006 סנא בוער ואנשים נשרפו בהר כרמל! אז גם לפחד מהשטן אני לא מפחדת אבל מהאלוהים כן איך תסברי לי את זה? שיהיה לך אחר הצוהריים נעים!
 
לפחד מאלוהים?

פחד, משמע אי-רצון לקחת אחריות על המחשבות.

יום אחד החלון בביתי היה פתוח בחציו,
ודבורה רצתה לצאת מחלקו הסגור.
היא נתקלה בזכוכית שוב ושוב כי החלון הנקי
נראה לה פתוח והטעה אותה.
אמרתי לה: "זוזי הצידה ותוכלי לצאת,"
והיא מיד מצאה את דרכה החוצה.


ניק-קול, "זוזי הצידה"
קחי אחריות על המחשבה,
הפחד הוא מכשול בדרך לאמת.
והעיקר לא לפחד כלל!

שבת שלום!
 

NIK KUL 22

New member
שאני יפנמה לך ת'מקום כדי שתוכלי לרבוץ בו? אולי פעם הבאה !

שישי- שבת שלום!
כל מה שנאמר עליי שיבוא עליי לטובה!
הרי אמרת לי למה לפחד מהאלוהים לא ככה?
אז אני מקבלת את שאומרת בהבנה פירושה שברכת קללה!
סופ"ש מהנה ותדעי לשמוח ולא דמועה!
כי די די לדמעות!
 

u r i el

New member
ליבוביץ צריך להחליט מבלי לבלבל אותנו -

האם הרמב"ם מיסטיקן או רציונליסט. זה הכל.
 
למעלה