מי מסתמך על הרמב"ם?

arriy80

New member
הגאון מווילנא

כשנבין מי היה הגאון, נבין על מה הוא התנגד, ומדוע תנועת החסידות אכן מקובלת היום לגמרי. הרב שך זצ"ל, שכידוע לא היה חסיד, אמר פעם שאינו יודע איך היתה נראית היהדות לולא תנועת החסידות. הוא חשב שהגאון טעה? אני לא חושב כך. כנראה שהיו סיבות להתנגדות באוו הזמן. אני לא רואה טעם בויכוח על תורת הנסתר ועל דעתו של הרמב"ם בענין. לי אין בעיה עם דעתו של הרמב"ם, אני לא רואה את עצמי מספיק כדאי בכדי לחוות דעה על הרמב"ם. אך גדולי ישראל חלקו עליו בענין זה והתחשבו בדעותיו בכל הענינים, ולומדים בספריו ופוסקים מהם להלכה. מי שמקבל את הגדרת הרמב"ם על מטרת העולם, ומבנה היהדות, ודוגל בהתנגדות לקבלה מעשית, שיסביר גם את שאר דעותיו של הרמב"ם שמניתי בתחילת השרשור.
 

rachel437

New member
כשנבין מי היה הגאון

אם כל הכבוד לגאון מוילנא, תרומתו לעולם היא אפסית, חוץ מדלת אמות של הלכה הוא לא ידע הרבה, מי היה איינשטיין אתה כן מבין? הרב שך אמר, אז הוא אמר.
 

arriy80

New member
באמת לא מבינים...

איך את יכולה להבין את תרומתו לעולם אם את לא מבינה במה הוא עסק ומה הוא פעל? דוקא בגלל שהיה בד' אמות של הלכה, תרומתו ליהדות (וממילא לעולם) היא רבה. אנו צריכים רק להבין איך המערכת עובדת.
 

rachel437

New member
גם אתה לא מבין,

אני מבינה שהוא התעסק הרבה "בביצה שנולדה ביו"ט" ו"בשור שנגח את הפרה", תן דוגמה אחת מה תרם הגאון מוילנא? חוץ ממחלוקות וחומרות. קח למשל את "אלברט איינשטיין", "אלכסנדר בל" או "תומס אדיסון", עשה חיפוש בגוגל וראה מה הם תרמו לעולם.
 

rachel437

New member
גם אתה לא מבין,

אני מבינה שהוא התעסק הרבה "בביצה שנולדה ביו"ט" ו"בשור שנגח את הפרה", תן דוגמה אחת מה תרם הגאון מוילנא? חוץ ממחלוקות וחומרות. קח למשל את "אלברט איינשטיין", "אלכסנדר בל" או "תומס אדיסון", עשה חיפוש בגוגל וראה מה הם תרמו לעולם.
 

tamarhp

New member
מה הקשר בין מיסטיקה לקבלה?

יש את תורת הנסתר - תורת הסוד - או הקבלה. זה משהו אחד, וגם בגמרא מדובר עליה. מצד שני יש את המיסטיקה - קמיעות, לחשים, כשפים וכדו', שזה משהו אחר לגמרי. נכון, יש דברים וסגולות שמוזכרים בקבלה, אך זה לא עיקר הקבלה. היום הפכו את הקבלה לעניין מיסטי: קמיעות, סגולות, טבעות ואבנים - הכל לפי הקבלה. אבל רוב הדברים האלו הם שטויות ואמונות תפלות. עיקר הקבלה היא תורת הסוד ולא התעסקות בסגולות כאלו ואחרות! ואם היום הקבלה נהפכה למשהו מיסטי לחלוטין, אל תתן לזה לבלבל אותך.
 

masorti

New member
הקשר הוא פשוט...

הקשר בין קבלה לקמיעות היא כמו בין מודל תיאורטי ליישום ניסיוני. הקמיעות ושאר האמצעים מסוג זה הן הטכניות בהן מיישמת הקבלה המעשית את התיאוריה המפורטת בספרות הקבלית התיאורטית.
 

tamarhp

New member
ממש לא.

תורת הקבלה מחולקת גם היא לכמה חלקים, כמו סוד הבריאה, וכו'. חלק קטן מהתורה כולה, מתייחס גם לסגולות וכדו', אך אין זה העיקר. נכון, יש בקבלה צד "תיאורטי" וגם "קבלה מעשית" (כמו שימוש בשמות מלאכים וכדו'), אך א. קבלה מעשית עדיין אינה מיסטיקה. ב. קמעות וכו' הם חלק קטן מאד מהקבלה המעשית - אתה מושפע מהקבלה כפי שהיא מוצגת בימינו ע"י שרלטנים, "קבלה לעם", וכדו'. ג. אינני מכירה את תורת הרמב"ם בנושא, אך גם אם התנגד לקבלה מעשית מכל סיבה שהיא - עדיין אין שום סיבה להתנגד לקבלה התיאורטית שהיא חלק מהיהדות (כלומר: אולי יתכן שהוא התנגד ל*שימוש* בקבלה - אני לא יודעת.. צריך לברר אצל אדם שמכיר את הנושא קצת יותר טוב ממך וממני).
 

masorti

New member
קבלה מעשית היא מיסטיקה ועוד איך...

משום שמדובר על ייחוס תכונות מאגיות לחפצים, מילים, וכיו"ב. מכיון ששום בן תמותה לא יודע על סודות הבריאה מעבר להישגי המדע, הרי שעיסוק בכך ברמה התיאורטית הינו מיסטיקה לשמה. הרמב"ם טרח גם לציין שהחוכמה האמיתית היא האסטרונומיה (כפי שהיתה מוכרת בימיו), וזאת בניגוד לאסטרולוגיה שבה ראה שטות.
 

arriy80

New member
הוא לא מסוגל להבין

הוא לא מסוגל להפריד בין התאוריה - שחלק קטן ממנה מתיחס למעשים - לבין המעשים עצמם. הוא לא מבין שלימוד על דרך פעולת העולם מעבר ליכולת תפיסתנו, לא נוגע לקמיעות וללחשים. "ששום בן תמותה לא יודע על סודות הבריאה מעבר להישגי המדע" כל אדם יודע על קיום סודות הבריאה הרבה מעבר למה שהמדע מסוגל להוכיח. המדע חוקר את סיבות התופעות האלו, אך לא מתכחש לקיומן.
 

masorti

New member
אתה כסיל...

לימוד ספירות ושמות מלאכים הוא לא "לימוד על דרך פעולת העולם" אלא התעסקות במיסטיקה. ולא אמרתי ששום בן תמותה לא יודע שיש דברים שאיננו יודעים על הטבע. אמרתי ששום בן תמותה איננו יודע מהם מעבר למה שהמדע גילה.
 

arriy80

New member
כסיל הוא מי שלא מבין וחושב שיודע

מה שאתה קורא "התעסקות במיסטיקה", זה תורת הנסתר שמסבירה איך פעולה גשמית פועלת על המימד הרוחני ולהיפך. חלק מאד קטן מזה מוקדש לקבלה מעשית מה - שלדעתך - הרמב"ם התנגד.
 

masorti

New member
ההסבר...

"איך פעולה גשמית פועלת על המימד הרוחני ולהיפך" הוא מיסטיקה בהתגלמותה. בין זה ובין מחקר רציני על העולם אין ולא כלום.
 

arriy80

New member
המשך להסבר...

בין הנושא שאליו התנגד הרמב"ם לבין זה אין כמעט ולא כלום.
 

masorti

New member
השתגעת? שהוא יקרא רמב"ם?

הרי ישליכו אותו מהישיבה בעוון כפירה ומינות.
 
מי מסתמך על בן גוריון?

יש כאלה שחושבים שבן גורין היה מנהיג טוב לעם ישראל, אך הם לא מסכימים עם כל מה שהוא אמר בחייו. מי שמסתמך על בן גוריון חייו להסכים עם כל מה שהוא אמר.
 

arriy80

New member
מה בדיוק ההשוואה?

מי שמביא את דעת הרמב"ם, מסתמך עליה מפני שהוא חושב שהיא נכונה, או מפני שהיה מגדולי ישראל - ומכך שהשקפתו נכונה. אם רק מפני שהוא מוקיר את דעת הרמב"ם ונהנה לקרוא את כתביו - יכול להסכים או שלא להסכים לדבריו. אך אם מסתמכים על דעת הרמב"ם להגדרת היהדות, יש להסתמך על כל דעתו. אלא אם יש חכם יהודי אחר - שהיה מקובל כמוהו - שסובר אחרת.
 
למעלה