דיעת המדע כקליפת השום
דיעת המדע חסרת משמעות לאור העובדה שחז"ל היו בעלי-המסורה. אין צד במחלוקת בגמרא (כזכור לי) שטוען שמעולם כתבתו בכתב-האשורי, אחד הצדדים טוען שנכתב בכתב האשורי, השתנתה בחורבן לכתב הפינקי (לבונאי, או ע"פ הירושמלי אותיות דעץ) ועזרא הסופר הקדוש החזיר עטרה ליושנה ושינה לכתב אשורי והשני טוען שניתנה התורה בכתב הלובנאי ועזרא הסופר שינה לכתב האשורי. לעיון ועומק ראה תשובת הרב סגל שליט"א לקונטרס ט' של "דעת-אמת" (במרכאות כפולות) "מענה לשאלה א` על שינוי האותיות לאשורית והשפה לארמית: בנוסף לשקרים והזיופים של הנבל, לפעמים אי אפשר לקשר את תחילת המשפט שלו לסופו. אם שינה עזרא את הכתב ותרגם התורה לארמית, מה זה נוגע לרצף מסורת הדורות. לימוד התורה באידיש או באנגלית, וכתיבה באותיות רש``י, למשל, גורמים הפסק ברצף המסורת? כך למדו תורה כל הדורות, ואדרבא: זה חיזק את עוצמת המסירה מאב לבן, להעמיק ולהבין בתורה בכלים שהכי מדברים על לב הילד! הרי אחת מסיבות חיוב לימוד תרגום על הפרשה כל שבוע הוא כדי להעמיק ההבנה ע``י ביאור הכתוב, עי` אשר כתבנו מענה על רפש 8 בענין התרגום. מה שנטפל הנבל לשיטה זו של שינוי האותיות בזמן עזרא, מראה על נואשותו למצוא דבר הגיוני לנגח בו את התורה בהגיעו לתחתית קערת הרפש, וממשיך לירות ללא כל כיוון, כדי שלא תפסק התמיכה הכספית של פטרוניו רועדי התשובה. עכ``ז נתיחס למה שכתב, להראות שהדברים לכשעצמם, גם ללא ההשלכות, הן שטות: עי``ש בסוגיא בסנהד` ובברייתא בכ``א סע``ב וכ``ב רע``א שיש ב` דיעות בתנאים אם נשתנה בזמן עזרא הכתב מזמן מ``ת. ר` יוסי סובר שנשתנה, ונרמז בתורה שעתיד להשתנות ממ``ש ``וכתב את משנה התורה הזאת``: כתב הראוי להשתנות, ונרמז ע``י המלאך שכתב על הקיר של בלשצר שיְשַנוּ לכתב זה מעברי לאשורית, ע``כ כתב בזה עזרא, שראוי היה שהתורה תינתן על ידו ע``כ זיכוהו משמים ל``חידוש`` זה, את התורה. ורבי ור``א המודעי פליגי וסברי שאשורית הוא הכתב בו ניתנה תורה, עי``ש דרשותיהם, אלא שלרבי בזמן החורבן נשתנה לעברי, ועזרא החזיר לאשורית כפי שניתנה. ועי` באוצר הגאונים מר` שרירא ור` האי גאון שהעברית נשארה אצל הכותים, כדמשמע מהגמ` שם כ``א ע``ב. ולר``א המודעי לעולם לא נשתנה הכתב, וי``א שהלכה כמותו: עי` בתשו` הגאונים וביד רמה שם. ועי` מהרש``א שמר זוטרא שאמר שבתחילה ניתנה בעברית הוא לפי ר` יוסי. וגם השיטה המובאת בירושלמי היא כר` יוסי: שתורה ניתנה בכתב עברי. והרי עצם ידיעת ר` יוסי על חילוף צורת הכתיבה מאות שנים מלפני זמנו, בתקופת עזרא, מראה על מסורתיהם המדוייקים להפליא, כי מי אמר לו שלא היה כתב אשורית מאז ומתמיד [ומסתמא לא השתתף בחפירות ארכיאולוגיות לחפש לוחות עתיקים...]. ואילו רבי ור``א המודעי ידעו שכתבו בכתב עברי, עד שרבי קיבל שאחר החורבן אפילו ס``ת כתבו בכתב עברי, רק קיבל גם שלפני החורבן כתבו התורה באשורית. באשר הסיבה ששינה עזרא, לשיטת ר` יוסי, כפי ששינה, על זה ניתנו ביאורים שונים בקדמונים, ונביא כמה מהם, ואידך זיל וגמור ע``פ המ``מ שנכתוב: א. כפשטות הגמ` שנרמז משמים, בנבואה, לשנות לאשורית, עם הגושפנקא של התורה שעתיד הכתב להשתנות. ו``טעמא דקרא`` יכול להיות מכמה סיבות: כדי שיוכלו להבין יותר או בשביל לרמוז על ירידת דרגת הלימוד, ע``כ ניתן להם כתב פחות מקודש, או סיבה אחרת. וה``תלי תילים של הלכות`` שדרש ר``ע על כל קוץ וקוץ: על האשוריות מיירי. ועי` פלאי פלאות בחיד` הגרי``ז למס` מנחות שעפ``ז ביאר מה שאמר משה לה`: ומי מעכב על ידך וכו`, שמשה תמה למה לא ניתנת תורה מיד באשורית עם התגין שיוכל הוא לדרוש, וענה הקב``ה שצריך להיות ע``י ר``ע, וענה א``כ ינתן עתה התורה באשורית לדרוש ע``י ר``ע [נר` פי`: ויברא עתה ר``ע], וענה הקב``ה: שתוק כך עלה במחשבה לפני שהתורה תינתן בכתב אשורית לעתיד בסוף כמה דורות ולא עכשיו. ועזרא העתיק מהאבן שכתב משה התורה בע` לשון, שהיה שם גם אשורית עם התגין. עכת``ד. ולפי``ז אפשר שרצה הקב``ה שידרש מה שידרש רק לסוף כמה דורות, וכרמב``ם שניתן גם לחדש דינים ע``פ הי``ג מידות, וא``כ אולי גם ע``י עוד דרושים מהקוצי אותיות, לפי הדרושים הנזקקים שיתחדשו אז, עי` גרי``ז רות גבי מואבי ולא מואבית. ב. ר``ן: שיהא הכתב והלשון יותר מבוארים, וכדלעיל. ג. עיקרים מאמר ג` פרק ז`: זכר לגאולה השניה, כמו הטעם של שמות החדשים שעלו מבבל. ד. ריטב``א מגילה ב` ע``ב: גם לר` יוסי הלוחות נכתבו באותיות אשוריות [וכן הס``ת שכתב משה], אך הס``ת היו כותבים בכתב עברי, בגלל הקדושה של האותיות האשוריות. אך כשגלו לבבל, שם היו אותיות קדושות אלו [עי``ש בריטב``א מהיכן היה להם], תיקן עזרא שגם בס``ת יכתבו באותיות האשוריות הקדושות. ובר``י חביב על העין יעקב מגילה ג` ע``א שגם הס``ת שכתב משה, אותו שמו בארון, היה כתוב באותיות אשוריות קדושות אלו. ועי` בס` המקרא והמסורה לר``ר מרגליות סי` ט` שלכן לא ידעו לקרות בספר שמצא חלקיהו בזמן יאשיהו, ולא באותיות האשוריות שנכתבו ביד המלאך אצל בלשצר [ואפשר זו ההתרגשות מהקריאה בספר של משה בזמן עזרא, שאפשר עד אז לא שינה]. ה. שו``ת רדב``ז ח``ג סי` תמ``ב: לוחות ראשונים היו באשורית, וכשחטאו בעגל פרחו האותיות, ושניות כבר ניתנו בעברית, ובזמן עזרא שביקשו על יצרא דע``ז וקטלוה, היו ראוים לכתב הקודש האשורי. ובעלי הסוד יודעים שבאותיות טמונים ``תילי תילים`` של דרשות הן בנגלה והן בנסתר, ותקופת עזרא זו תקופה של התחדשות ומעין ``לידה`` מחודשת של האומה אחר החורבן וגלות, וודאי התבטא גם במה שניתן לגלות בתורה, ע``כ משמים כיוונו השינוי, ועל דרך שביאר הרדב``ז. וע``ע במ``מ שבס` ``המקרא והמסורה`` עמ` ל`, ובהרחבה את השיטות השונות בתו``ש כרך כ``ט בתחילת הקונט` על כתב התורה ואותיותיה. ועי` מסכת תפילין לגר``ח קנייבסקי עמ` ל``ה. ומה שכותב ``החוקר הדגול להרע`` שלא היו אותיות אשוריות בזמן מ``ת, ע``כ קשה על רבי, הנה ודאי גם לרבי לא השתמשו באותיות קדושות אלו אלא לכתיבת ס``ת ולא למטרות חול, עי` תשובת הרמב``ם הובאה באורחות חיים הלכ` ת``ת שפסק לא לכתוב דברי חול באותיות אשוריות בהן נכתבה תורה. ע``כ לא מצאו כתב נדיר זה בארכיאולוגיה. ועם כל זה, עי` תו``ש כרך כ``ט עמ` כ``ב אות ל``ט שבכל אחד מהאלפביתים מהלוחות העתיקים שבכתב עברי, אפשר למצוא אות אחד או יותר שדומה ממש לאותיות אשוריות, ומכולן אפשר לקבץ כמעט א``ב שלם אשורי-מרובע [והרי מצאו רק חלק קטן מהלוחות הנכתבים, וודאי היו יכולים למצוא בזמן קדם את כל האותיות האשוריות ממש]. וכבר ביארנו לעיל שמעצם דיון זה רואים שהיו להם מסורות ביחס לאותיות שהשתמשו עם ישראל מאות שנים לפני כן. ועכ``פ בגלל שיש לנבל ``קושיא ארכיאולוגית`` על דיעה אחת במחלוקת תנאים, הוציא עצמו מן הכלל? שילך ו``יכריע`` כדיעה השניה..." בנוגע למגילות קומראן, לא הבנתי את מה תומכת הראיה הזו. בברכה, ד.