מעגל הקווינטות - לאישורכם:
לגבי מעגל הקווינטות. כאשר נכנסים יותר עמוק להרמוניה, רואים מהלך שאומר שדרגה חמישית מובילה לדרגה ראשונה. מבחינה פיסיקלית, אם ננגן לדוגמא אוקטבה של דו ודו אוקטבה מעל, נשמע (לא שמעתי את זה לראשונה, רק לאחר זמן מה) דבר הנקרא "צלילים עיליים". התיאוריה הפיסיקלית אומרת שצליל אחד טומן בחובו את כל הצלילים הקיימים. בכל אופן, הצליל העיקרי ביותר שנשמע הוא הצליל החמישי, הקווינטה שמעל אותה אוקטבה שניגנו (יש לציין שהקווינטה הזאת תבוא מעל התו העליון שניגנו, ולא התחתון). בכל אופן, בהרמוניה, אקורד חמישי נקרא אקורד דומיננטי. מדוע? כי הוא מושך מאוד מאוד חזק מבחינה פיסיקלית לדרגה הראשונה. לדוגמא, אקורד סול שבע, המורכב מהתווים: סול, סי, רה ופה, רוצה להיפתר לדברים הבאים (הינכם מוזמנים לבדוק את זה על פסנתר, או על כל כלי). הסול יישאר במקומו (הוא צליל משותף, לכן אינו יוצר מתח), הסי מושך למעלה אל הדו. הרה מושך מטה אל הדו. הפה מושך מטה אל המי. ישנם גם אקורדים שמתבססים על כל התפיסה הזאת. כל זה נועד להסביר שהדרגה החמישית היא החזקה ביותר במוסיקה מבחינה פיסיקלית. מעגל הקווינטות, איני יודע באופן מדוייק את הסיבה למדוע יצרו אותו, אך אני בטוח שיש לכך קשר לפיסיקליות החזקה שלו, וגם יש לי הוכחה לתת לך מיד. בכל אופן, מעגל הקווינטות מורכב פשוט מצלילים במרחק קווינטה אחד מהשני. מה שאומר: דו, סול, רה, לה, מי, סי, פה דיאז, דו דיאז, סול דיאז, רה דיאז, לה דיאז, פה, וחוזרים לדו. אתם יכולים לעשות לעצמכם תרגיל קטן בהרמוניה בבית. קחו כמעט כל שיר, וחפשו דרגות חמישיות שמובילות לדרגה ראשונה. כמובן שהדרגה החמישית מובילה לראשונה, כך שהסול מוביל לדו, הרה מוביל לסול, הלה מוביל לרה וכו'. עכשיו, לדוגמא. היה אמן שנקרא ג'ורג' גרשווין. הוא המציא פעם קטע שנקרא I GOT RHYTHM. המבנה שהוא רשם היה כל כך יפה בעיניי אנשים, אשר המוסיקאים מיסדו את המבנה הזה, כמו שמיסדו את הבלוז, וקראו למבנה RHYTHM CHANGES, על שם השיר, I GOT RHYTHM. בכל אופן, הA PART לא מעניין כרגע, אלא הB PART. הB PART הולך כך (בד"כ, קטעים של RHYTHM CHANGES רשומים בסי במול מז'ור): D7 | G7 | C7 | F7 עכשיו, אם ניקח את זה כתרגיל בהרמוניה למישהו שרק מתחיל, אף אחד לא יידע איך לפתור את זה. למה? הסולם הוא סי במול מז'ור (והאקורד שלפני הרה 7 הוא סי במול), ורה, שהוא דרגה שלישית בסולם סי במול מז'ור, בכלל אמור להיות מינורי. אז מה פתאום D7 פתאום? בגלל זה הולכים לנתח מהסוף להתחלה. האקורד שאחרי הפה שבע הוא סי במול מז'ור. וזה כל כך לא הגיוני! וזה נשמע כל כך טוב! אז מה קורה פה? זה מה שקורה פה --> פה נמצא קווינטה מעל סי במול. דו נמצא דווינטה מעל פה. סול נמצא קווינטה מעל דו. רה נמצא קווינטה מעל סול. כולם דרגות חמישיות של האקורד שבא אחריהם. קוראים לזה בעגה המקצועית, דומיננטה שניונית. יש תוספות, כמו, דומיננטה שניונית של דרגה שלישית לדוגמא (אם מסתכלים על האקורד הראשון לדוגמא), מאחר ורה הוא עקרונית דרגה שלישית בסי במול). אך, זהו העיקרון. במהלך הזה, של הRHYTHM CHANGES אנו מגלים למעשה את ההצדקה הפיסיקלית והמוסיקלית לקיומו של מעגל הקווינטות. ההסבר העקרוני הוא שהדרגות החמישיות מושכות אחת את שניה לפתרון. --------------------- אני מתנצל שדווקא זה הפרק הראשון מהסדרה של ההסברים על תיאוריה. אני מקווה שזה בסדר בכל זאת. שי
לגבי מעגל הקווינטות. כאשר נכנסים יותר עמוק להרמוניה, רואים מהלך שאומר שדרגה חמישית מובילה לדרגה ראשונה. מבחינה פיסיקלית, אם ננגן לדוגמא אוקטבה של דו ודו אוקטבה מעל, נשמע (לא שמעתי את זה לראשונה, רק לאחר זמן מה) דבר הנקרא "צלילים עיליים". התיאוריה הפיסיקלית אומרת שצליל אחד טומן בחובו את כל הצלילים הקיימים. בכל אופן, הצליל העיקרי ביותר שנשמע הוא הצליל החמישי, הקווינטה שמעל אותה אוקטבה שניגנו (יש לציין שהקווינטה הזאת תבוא מעל התו העליון שניגנו, ולא התחתון). בכל אופן, בהרמוניה, אקורד חמישי נקרא אקורד דומיננטי. מדוע? כי הוא מושך מאוד מאוד חזק מבחינה פיסיקלית לדרגה הראשונה. לדוגמא, אקורד סול שבע, המורכב מהתווים: סול, סי, רה ופה, רוצה להיפתר לדברים הבאים (הינכם מוזמנים לבדוק את זה על פסנתר, או על כל כלי). הסול יישאר במקומו (הוא צליל משותף, לכן אינו יוצר מתח), הסי מושך למעלה אל הדו. הרה מושך מטה אל הדו. הפה מושך מטה אל המי. ישנם גם אקורדים שמתבססים על כל התפיסה הזאת. כל זה נועד להסביר שהדרגה החמישית היא החזקה ביותר במוסיקה מבחינה פיסיקלית. מעגל הקווינטות, איני יודע באופן מדוייק את הסיבה למדוע יצרו אותו, אך אני בטוח שיש לכך קשר לפיסיקליות החזקה שלו, וגם יש לי הוכחה לתת לך מיד. בכל אופן, מעגל הקווינטות מורכב פשוט מצלילים במרחק קווינטה אחד מהשני. מה שאומר: דו, סול, רה, לה, מי, סי, פה דיאז, דו דיאז, סול דיאז, רה דיאז, לה דיאז, פה, וחוזרים לדו. אתם יכולים לעשות לעצמכם תרגיל קטן בהרמוניה בבית. קחו כמעט כל שיר, וחפשו דרגות חמישיות שמובילות לדרגה ראשונה. כמובן שהדרגה החמישית מובילה לראשונה, כך שהסול מוביל לדו, הרה מוביל לסול, הלה מוביל לרה וכו'. עכשיו, לדוגמא. היה אמן שנקרא ג'ורג' גרשווין. הוא המציא פעם קטע שנקרא I GOT RHYTHM. המבנה שהוא רשם היה כל כך יפה בעיניי אנשים, אשר המוסיקאים מיסדו את המבנה הזה, כמו שמיסדו את הבלוז, וקראו למבנה RHYTHM CHANGES, על שם השיר, I GOT RHYTHM. בכל אופן, הA PART לא מעניין כרגע, אלא הB PART. הB PART הולך כך (בד"כ, קטעים של RHYTHM CHANGES רשומים בסי במול מז'ור): D7 | G7 | C7 | F7 עכשיו, אם ניקח את זה כתרגיל בהרמוניה למישהו שרק מתחיל, אף אחד לא יידע איך לפתור את זה. למה? הסולם הוא סי במול מז'ור (והאקורד שלפני הרה 7 הוא סי במול), ורה, שהוא דרגה שלישית בסולם סי במול מז'ור, בכלל אמור להיות מינורי. אז מה פתאום D7 פתאום? בגלל זה הולכים לנתח מהסוף להתחלה. האקורד שאחרי הפה שבע הוא סי במול מז'ור. וזה כל כך לא הגיוני! וזה נשמע כל כך טוב! אז מה קורה פה? זה מה שקורה פה --> פה נמצא קווינטה מעל סי במול. דו נמצא דווינטה מעל פה. סול נמצא קווינטה מעל דו. רה נמצא קווינטה מעל סול. כולם דרגות חמישיות של האקורד שבא אחריהם. קוראים לזה בעגה המקצועית, דומיננטה שניונית. יש תוספות, כמו, דומיננטה שניונית של דרגה שלישית לדוגמא (אם מסתכלים על האקורד הראשון לדוגמא), מאחר ורה הוא עקרונית דרגה שלישית בסי במול). אך, זהו העיקרון. במהלך הזה, של הRHYTHM CHANGES אנו מגלים למעשה את ההצדקה הפיסיקלית והמוסיקלית לקיומו של מעגל הקווינטות. ההסבר העקרוני הוא שהדרגות החמישיות מושכות אחת את שניה לפתרון. --------------------- אני מתנצל שדווקא זה הפרק הראשון מהסדרה של ההסברים על תיאוריה. אני מקווה שזה בסדר בכל זאת. שי