מצטרפת אלינו -קלינאית תקשורת

royalik

New member
ילדה בת 16 חודשים

ליאן ממלמלת המון פשוט בלי סוף, אבל רק אני ורק לפעמים מבינה מה היא מנסה להגיד - יחד עם זאת, יש לה אוצר מילים שברור לכל די קטן - בואי לכאן, איפה את, אמא אבא סבתא סבא, שמות פרטיים קלים להיגוי, עושה קולות של חיות אבל קצת, אור, מוצץ, אם - אם לאוכל, וקאקי כשיש לה. זהו.... ולפעמים בכוח אני מזהה כמה מילים פה ושם. יש לציין כי אני דוברת רוסית ועברית וכך גם בעלי ואנחנו משתדלים לא לערבב אבל זה קשה, ככה שהיא חשופה לשתי השפות.... האם זה תקין ?
 

די25

New member
היי אסנת שאלה אלייך

הבת שלי בת 3 ותוך כדי דיבור היא מתחילה ב: אה אה עד שמה שהיא רוצה לומר יוצא מפיה. אני כמובן לא מעירה כלום כי הבנתי שזה נובע ממחשבה מהירה יותר וזה נורמלי לגילה. מה גם שראיתי שעוד ילדים בגן שלה עם אותה תופעה. לציין שהיא מדברת ברור מאוד עם אוצר מילים גדול. תופעה זאת היא אכן נורמלית נכון? תודה
 
די 25

כן, זו תופעה רגילה ואמורה לחלוף עם הזמן. את עושה נכון שאינך מעירה. צריך לחכות בסבלנות ולתת לה זמן להתארגן. כדאי גם לא "להפציץ" בשאלות ולהמנע מלבקש פרוט במצבים של עייפות, התרגשות ומתח. אסנת, קלינאית תקשורת
 

myfirst1

New member
אסנת שלום, שאלה לגבי חוסר דיבור

הבן המתוק שלי בן שנה וחצי. לפני גיל שנה אמר: אבא, אמא, מוצץ... אבל אחרי חודש בערך הפסיק ומאז ועד עכשיו הוא לא אומר מילים משמעותיות. הוא מקשקש המון ג'יבריש, ויש רק 2 מילים שהוא אומר: אבא, מי (מתכוון למים). כל פעם שצומחת לו שן יש לו דלקת אוזניים. לקחנו לבדיקת שמיעה, אמרו שהוא שומע אם כי יש לו נוזלים באוזניים וצריך להיות במעקב. (ליתר דיוק אמרו שהוא לא מגיב ב-5, וב-10 אבל לכל השאר הגיב. אני לא ממש הבנתי מה הכוונה פה) האם ייתכן שהנוזלים מפריעים לפיתוח השפה? מה אני יכולה לעשות? אני מנסה לקרוא לו סיפורים, לשיר לו שירים וכו' אבל זה לא ממש מעניין אותו.
 
myfirst1-תשובה

לשאלתך, נוזלים באזניים לאורך זמן יכול להיות גורם מעכב, אם כי בדרך כלל אינו גורם ראשוני לעיכוב. סיפורים ושירים בהחלט מתאימים לפיתוח שפה. כדאי גם לשוחח איתו במשפטים קצרים ולתת שם לכל דבר ופעילות (למשל, עכשיו מתרחצים, הנה מים, המים חמים, נשים ברוז במים...וכ'). אם בחודשיים הבאים לא יחול שינוי, אפשר לפנות לקלינאית תקשורת, שתוכל להתרשם יותר לעומק. אסנת, קלינאית תקשורת
 

shalhevet2

New member
דו לשוניות

כשנועם תהיה בת 5 חודשים אנחנו נוסעים לשלוש שנים לארה"ב. היא תהיה במעון אמריקאי עם ילדים של אכולם דוברי אנגלית בבית. אני יודעת שזה מוקדם מאוד אבל מלחיץ אותי שיהיה לה בלבול בשפה ואז איזה שהוא עיכוב התפתחותי. יש משהו שעלינו לעשות כשנהיה שם?
 

galigal33

New member
שלום אוסנת

יש לי תינוק בן כמעט 9 חודשים (עוד 4 ימים). באופן שוטף הוא אומר :אה,או, גו, בו, בה, דה , ק, ר,פ,מה ושילובי צווחות שימחה. בגיל 7.5 חודשים הוא אמר דה-דה-דה במשך יום .אחרי שבוע אמר זאת שוב למשך יום ואפילו בשילוב של בה-דה. ואחרי שבוע שוב אמר ואז הפסיק לגמרי למשך כמעט חודש חזרה על הברות והמשיך עם ההברות המקוטעות ורק אתמול אמר :-יה-יה-יה -יה ובה-בה-בה והיום המשיך לשימחתי הרבה אם כי פחות מאתמול. האם נישמע לך הגיוני או סביר להתפתחות שפה ההפסקות הארוכות האלו? בנוסף אני לא מרגישה שזה חיקוי או תגובה למה שאני אומרת לו הוא פשוט מקשקש לעצמו ושמתי לב שהוא מכניס משהו לפה אז הוא אפילו יותר מקשקש. תודה וברוכה הבאה!
 

galigal33

New member
אני רואה שטרם

ענית אז אני מעדכנת שלאחר יומיים שהשתמש בצלילים החדשים שלו. היתה היום כמעט דממת אלחוט . הוא אמר פעם אחת בלבד באצמע הקניון בה-בה-בה. ואחר כך במשך כל היום כלום מלבד העיצורים הרגילים:"גה" ו"בו" וצווחות שימחה. מה קורה פה ?האם תינוק שלומד משהו חדש לא אמור להמשיך להתאמן בו? האם עכשיו שוב יכנס לחודש שיכחה? הבנתי לפי כל הטבלאות שבגיל 9 חודשים 90 אחוז מהילדים כבר חוזרים על הברות בקלי קלות ולא רק מתחילים להתאמן בזה..
 
גליגל

בגיל 9 ח' ילדים ממלמלים, (לא חוזרים דוקא על הברות שאמרו להם). המלמול הוא גם עניין אישי עם סגנון אישי של כל תינוק. לפעמים תינוקות משקיעים תשומת לב בתחום התפתחותי אחר לתקופה קצרה וקצת "עוזבים" תחום אחר. אם השמיעה תקינה, וההתפתחות הכללית תקינה, לא נראה שיש סיבה לדאגה.
 
גליגל 33

את מתארת יפה תקופה של מלמול. הכוללת הפקות של הברות ברצף, וגם הפקות של הברות וצלילים בכלל. לגבי ההפסקות, התפתחות היא לא תהליך לינארי שבו כל יום מוסיפים ידע או יכולת. זהו תהליך של התנסות, ביסוס והתארגנות היכולת החדשה לכן, יש תקופות קצרות שבהן יכולת מסוימת כמו מלמול רצפים במקרה הזה, לא מתבטאת ואח"כ חוזרים אליה שוב. לגבי חיקוי: מלמול אינו אמור להיות חיקוי או תגובה. מעצם ההגדרה של מלמול זהו שלב שבו הילד מפיק רצפי הברות להנאתו, לפעמים תוך כדי פעילות מוטורית כללית, או התנסות תחושתית בפה. במהלך המלמול התינוק מתנסה בהפקת רצפים וצלילים וכאילו "מתמחה" בהפקתם. הוא מכיר תוך כדי כך את אברי ההיגוי (לשון, שפתיים) תנועתם ומיקומם. כל אלה משרתים אותו בדיבור בהמשך. לסיכום, את מתארת התפתחות תקינה. אסנת סגל קלינאית
 

galigal33

New member
תודה אסנת

אכן בימים האחרונים הוא ממלמל לעצמו. ולא ניראה ששכח. הוא אפילו מדבר אלי בג'יבריש(ולא סתם לעצמו)...וזה ברור שהוא מנסה לאמר משהו אבל עדיין לא ברור מה.
 

tamytamy

New member
../images/Emo41.gif האם תינוקות אמורים למלמל? ../images/Emo41.gif

שלום אסנת
ביתי בת שמונה חודשים. היא לא ממלמלת. ז"א היא לא שותקת, אבל היא משמיעה רק תנועות (AAAAAAAA וגם EEEE). העיצור היחיד שהיא משמיעה זה MA-MA-MA-MA..., בדר"כ כשהיא עייפה או רעבה, או משהו מציק לה. זהו. מעבר לכך, אין עיצורים. בבדיקת שמיעה בטיפת חלב, הכל היה בסד גמור. האם זה בסדר בגילה, לא למלמל? האם בכלל כל התינוקות אמורים למלמל בשלב כלשהו? אני מנסה "ללמד" אוצה עיצורים: אני אומרת לה "DA-DA-DA", או "TA-TA-TA", וכאלה. היא נקרעת מצחוק כשאני עושה את זה, אבל לא מראה על שום כוונה לחזור אחרי/לחקות אותי. אגב, מבחינה מוטורית היא מפותחת למדי- זוחלת שש, יושבת, נעמדת עם תמיכה, צועדת סביב רהיטים. תודה.
 
תמיתמי

מלמול יכול להופיע בגילאים שבין חצי שנה לעשרה חודשים בהתפתחות תקינה. את מתארת כבר התחלה של מלמול. אם בתך צוחקת לנסיונות ללמד אותה סימן שהיא ילדה תקשורתית, וחברותית. המשיכי להנות איתה ואם חשוב לך "לעזור" לה נסי למלמל איתה צלילים שמפיקים בשפתיים (פפפ,בבב,מממ), לחזור אחרי ההפקות שלה, ולפעמים גם לחזור וקצת לשנות (למשל היא אומרת אה ואת חוזרת אה אי ). אסנת סגל קלינאית
 
שלום אסנת,

ברוכה הבאה
בני בן שנה -8 חודשים. התחיל לברבר מילים בגיל שנה, כמו במבה, אבא ואמא, קרא לנו בשמנו הפרטי, מיאוו, שלט, כלב, חלב, ועוד כהנה וכהנה. אך עם הזמן, כאילו נשכחו לו המילים, והוא נעזר בקולות מצחיקים כשהוא מבקש או רוצה משהו. רוב המילים שידע להגיד, הוא אינו אומר יותר, אך מבין את פרושם, היום הוא אומר מילים אחרות מאלה שידע להגיד לפני,התחלתי לשבת איתו ולהראות לו תמונות של חיות למשל, או צבעים ודברים מוחשיים שקיימים בבית, כדי לנסות ולהחזיר א המילים האבודות, או לפחות ללמד אותו מילים חדשות, וכמובן שרואים הצלחה. אני איתו בבית מגיל 0,מלמדת אותו כל מה שהוא יודע, מרבה להוציא אותו לגנים ציבוריים, משחקיות למינהן, ים בריכה, גני חיות וכו'. עכשיו ככה, אני מבינה אותו ב-100% ממה שהוא אומר, והוא לא ממש אומר מילים, יותר הברות,כגון: בלון =בה, חתול=חה, וגם אם הוא מדבר ב-אי אי אי, או זה זה זה, או אים אם אים, אני מבינה מה הוא רוצה.(ברצוני לציין שהוא גם אומר מילים שלמות). מתקשר עם הסביבה, מגיב לכל שאלה שנשאלת איליו, מביא את כל מה שאנחנו מבקשים ממנו ועוד המון הברקות שהוא עושה מגיל מאוד צעיר. שאלתי היא כזו, לפי טי"פח ורופאת הילדים שלו, ילדים עד גיל שנתיים צריכים לדעת לפחות 20 מילים, וחלקם גם מתחילים להרכיב משפטים. האם אנחנו בדרך הנכונה? האם התקשורת שלו איתנו, אפילו שהיא רק בהברות בודדות או במילים בקמצנות יגיעו בסוף אל היעד של דיבור בהרבה מילים? או שמא קיימת בעיה, וצריך לטפל בה? כי משום מה, ניראה שהוא בעד הברות מאשר מילים. תודה מראש, מקווה שהסברתי את עצמי טוב, ואם לא אנסה שנית. יום טוב.
 
בילבילי

נראה שאתם בדרך הנכונה, אבל אני מתרשמת שאתם ממש "עובדים" איתו. האם התייעצתם עם קלינאית תקשורת? אסנת
 

didu88

New member
שלום אסנת - מילים ראשונות

הייתי השבוע עם הקטנה שלי בטיפת חלב ושאלה אותי האחות אם היא אומרת מילה משמעותית ואם היא יודעת לחקות - איך אומר חתול וכאלה... השבתי כמובן שלא. היא אמרה אבא בא בא בא בא, אבל נראה לי שהיא בכלל לא התכוונה לאבא שלה, אלא סתם מלמול ועכשיו בכלל הפסיקה. וכשאני מתחילה לדבר איתה כשהיא בשוונג של המלמול היא משתתקת. תרבות דיבור זה יפה.
היא מגיבה אלינו בחיוכים מדהימים ומקסימים אין ספור וצוחקת לנו ולצעצועים שלה ול-DVD של פים פם פה כשהיא רואה אותו, במיוחד כשהיא שומעת שיר מוכר שאנחנו שרים לה מתוך הקלטת. השאלה שלי האם זה תקין? מתי צריך להתחיל לדאוג אם בכלל? תודה מראש..
 
למעלה