מצטרפת אלינו -קלינאית תקשורת

הג יולי

New member
בן שנתיים וארבע - דו לשוני

נדב בן שנתיים וארבע. אני מדברת איתו באנגלית כל שאר הסביבה בעברית. הוא עוד לא מדבר ממש. הוא מבין שמדברים איתו אבל הדיבור הוא ממש קשה (זה גם גורם לתסכול רב מצידו והרבה התקפי זעם). הוא מעדיף להגיד כן/לא - למרות שאני ממש משתדלת לשאול שאלות פתוחות. הרבה פעמים גם קשה לנו להבין אותו עד שאנחנו מפנימים שהוא אמר מילה בעברית או אנגלית. יש לו כבר די הרבה מילים והוא התחיל פה ושם לחבר 2-3 מילים ביחד אבל רואים את הילדים מסביב וזה ממש מתסכל. גם אין לו הרבה גירויים עם שפה בגן ובבית (הגדול בגן ואין לו אחים גדולים בבית). הוא גם מאד עקשן - לא אוהב לעשות "מה שאומרים לו" - אני שואלת אותו איזה צבע זה? או מה זה? והוא פשוט מסרב לענות - קשה לדעת מתי הוא לא יודע ומתי הוא פשוט לא רוצה לענות. לא יודעת אם יש קשר, אבל הוא גם מסרב לאכול פירות/ירקות - הוא לא אוהב דברים בטקסטורה הזאת כנראה - לא מת לגעת בדבק, לשחק בג'לי, סבון וכו'. תודה מראש איך אפשר לדעת עם השפה שלו מתפתחת בצורה הנכונה?
 
הג יולי

שלום, אם הבנתי נכון נדב נמצא בבית איתך, ואת מדברת איתו אנגלית (שאר הסביבה עברית). האם יש סיבה מיוחדת לכך שאינו הולך לגן? לגבי תשובה לשאלות: ילד שמאיזו שהיא סיבה מתקשה בדיבור, כדאי לאפשר לו לענות ב"כן" ו"לא" כלומר לשאול אותו שאלות סגרות: במקום מה אתה רוצה לאכול? לשאול, "אתה רוצה חביתה?" אתה רוצה טסט?". כדאי גם להפחית שאלות מסוג "מה זה?" איזה צבע זה?" שחושפות אותו לחויית הקושי שלו. עדיף לספר לו "הנה צבע אדום". לגבי עבודה עם חומרים: יכול להיות שיש לו איזו שהיא רגישות תחושתית או שהוא פחות התנסה עם החומרים והמרקמים האלה. לגבי איך אפשר לדעת אם השפה מתפתחת בצורה נכונה: אם רוצים להיות בטוחים לגמרי, אפשר לפנות לקלינאית תקשורת דרך קופת חולים, טיפת חלב או התפתחות הילד לאבחון ולמעקב. חשוב לי לציין כי העובדה שהוא מדבר במשפטים בני 2-3 מילים ורכש אוצר מילים, היא סימן חיובי מאד. אלה בדיוק הדברים שלהם אנו מצפים בגיל הזה. אסנת סגל קלינאית
 

הג יולי

New member
תודה על התשובה המקיפה

דווקא הוא הולך לגן. הבעיה שבגן הוא הכי גדול ואין שם ילדים שממש מדברים שיכולים לדרבן אותו לדבר. רוב היום ובכל המסגרות חוץ מבבית איתי וכמה קלטות באנגלית הוא נחשף לעברית. תודה על העידוד. הוא מאד השתפר בשבועות האחרונים. נחכה עוד תקופה לראות שיפור = אם לא נראה נפנה לייעוץ.
 
בילבילי

היות ותארת שהיו מילים ש"נעלמו" אני חושבת הכי טוב לפנות לאיזו שהיא הדרכה ומעקב של קלינאית. אסנת סגל קלינאית תקשורת
 
לליאורה-דו לשוניות

ליאורה שלום, בהחלט ניתן לדבר עם ילד בשתי שפות ומחקרים מראים שלטווח ארוך יש לכך תוצאות חיוביות. רכישת שתי שפות מעשירה את היכולת השפתית והקוגניטיבית של ילדים. מומלץ שכל הורה ישוחח עם הילד בשפת האם שלו, כך שבעלך יכול להמשיך לדבר עמה אנגלית, ואת יכולה לדבר איתה בעברית. ההפרדה תעזור לה להתמודד עם רכישת שתי השפות. חשיפה מסוג זה בהחלט מבטיחה שהילדה תגדל דו לשונית, ותשלוט בשתי השפות. בהצלחה, אסנת סגל קלינאית
 
אסנת שלום

הבן שלי בן שנה . התחיל לפני כמה חודשים להגיד את זה ... ובבוק (בקבוק ) והיום כבר לא אומר את המילים האלה בכלל ולא אומר מילים אחרות מלבד דה (תודה ) הוא לא אומר אמא ואבא .. הוא מצביע על אור ששואלים איפה גם על שעון וכדור .. לא מחקה חיות לא עונה לבקשות כמו תביא כדור וכד' .. האם יש סיבה לדאגה ?
 
אמא לצופציק-תשובה

האם הוא מקשיב כשאת פונה אליו? משחק משחקי קוקו, מכיר חפצים קרובים כמו בקבוק, אוטו (שלו), דובי וכ'. האם הוא מכיר חלקי גוף כמו ראש, יד, רגל? מסתכל על אבא כששואלים איפה אבא, או על אמא ל "איפה אמא?" לפעמים ילדים פשוט לא מעונינים לשתף, פעולה באותו רגע, או שנמאס להם משאלות. נסי לשים לב לדברים אותם הוא מכיר ומזהה, ולסיטואציה בה הוא נהנה לשחק ולשתף פעולה. אסנת, קלינאית תקשורת
 
תשובה

לפעמים אני מרגישה שמקשיב מאד ומשתף פעולה .. למשל לפני חודשיים היה הולך להביא כדור כשהייתי מבקשת היום כבר לא. לפעמים מגיב ששואלים איפה אבא ולפעמים לא . לא מכיר חלקי גוף .. למרות שאני חוזרת וחוזרת מסתכל עלי כמו על מטורפת. לפעמים אומר שלום ולרוב לא.. לפעמים מוחא כפיים כשאומרים אבל לרוב לא. לפעמים מתחיל לבד לעשות סבתא בישלה דייסה וכשמבקשים לא עושה. כשרואה כלב או חתול אז מצביע אבל לא מצביע כששואלים אותו איפה כלב או חתול (לא מזהה מה זה מה ) ... כשאני עושה לו קוקו אז מגיב וצוחק ומחכה שאני אעשה אבל לא עושה לבד....הרבה פעמים מסתירה לו את הפנים והוא מחכה קצת זמן עד שמוריד כאילו בשביל המשחק (שאני כאילו מחפשת אותו וקוראת לו והוא מתחבא ) הוא קופץ ממשחק למשחק לא מתרכז בו.. לא מסוגל לשמוע סיפור עד הסוף (ישר מתחיל להעביר לי דפים ) למרות שמקריאה לו מגיל 0 .. לפעמים אני מרגישה שהוא ממש בעולם משלו ולפעמים הוא יותר בעניין אבל לא נראה לי שמספיק .
 
אמא לצופציק-תשובה

גיל שנה הוא גיל צעיר מאד, וילדים בגיל הזה לא תמיד מגיבים באותה דרך וטווח הקשב והריכוז שלהם קצרים. גם היכולת להקשיב לסיפור משתנה ומתפתחת, ויש הרבה ילדים בגיל הזה שמעבירים דפים ולא ממש מקשיבים. יחד עם זאת, אני מתרשמת שאת מכירה אותו היטב וגם שאת מודאגת. את יכולה להחליט שאת מחכה חודשיים ואם בסופם אין שינוי מבחינת הבנת והבעת שפה, את יכולה לגשת לייעוץ אצל קלינאית תקשורת. ספרי לי מה קורה בהמשך אסנת סגל קלינאית
 
למעלה