מתלבטים מה לעשות עם הדירה הנוכחית בטרם עוזבים לאחת יקרה יותר

הצנובר

New member
מתלבטים מה לעשות עם הדירה הנוכחית בטרם עוזבים לאחת יקרה יותר

אנו זוג +2 קטנים.
לפני שנה וחצי רכשנו את דירתנו הראשונה - 5 חדרים במחיר 1.35 מ', ואנו גרים בה כעת. מסיבות שונות ולא מתוכננות, אנו יודעים כעת כי בעוד כשנה וחצי עד שנתיים נצטרך לעבור דירה לאיזור יקר בהרבה. בהערכה גסה, דירה בגודל ובסטנדרט דומים לדירה הנוכחית תעלה כעת כמיליון ש"ח יותר, כלומר בסביבות 2.3 מ'.

אנו מתלבטים כעת מה לעשות עם הדירה הנוכחית - להחזיק ולהמשיך לשלם עליה משכנתא או למכור בהקדם? או למכור אבל לא בהקדם אלא לכשנעבור דירה (כאמור, עוד כשנתיים)? במקום החדש כל האופציות פתוחות - הן מגורים בשכירות והן קנייה (שכמובן תלווה במכירת הדירה הנוכחית והגדלת המשכנתא).

שאלתי היא - האם לדעתך הידיעה שאנו משלמים כעת משכנתא על דירה שבוודאות נעזוב בקרוב (עוד בטרם נסיים את המשכנתא, כמובן) צריכה לשנות לנו משהו? האם זה טפשי לשלם ריבית ו"תשלומים" שבכל מקרה לא יגיעו לסיום?

[מספרים שאולי רלוונטים ואולי לא] נזקקנו למשכנתא של 660K: שליש פריים ל-25 שנה בריבית P-0.9 ושני שליש קבוע לא צמוד בריבית 2.5%. זה יוצא החזר חודשי של 7300 ש"ח, בערך.
יתרת הקרן הנוכחית - כ-520K ש"ח.
 
לדעתי עדיף להישאר בדירה

זה לא טיפשי לשלם ריבית ותשלומים וזאת לא זריקת כסף , אם תמכרו כעת תצטרכו להחזיר את הקרן לבנק (הרי לא תוכלו לגרור לדירה אחרת שעדיין לא קניתם) ותצטרכו לשלם שכירות על דירה חלופית. מה שאתם משלמים כיום מקטין את חובכם לבנק (אם כי במעט כי כרגע כמעט הכל הולך לריבית) והריבית שאתם משלמים היא במקום לשלם שכירות על דירה לתקופת המעבר.
מה שישאר לכם אחרי המכירה תרצו לשמור כדי שישמש כהון עצמי לדירה הבאה, מה תעשו איתו? הריבית אפסית וערכו הריאלי עלול להישחק , לכסף כזה גם יש נטייה להעלם לטובת הוצאות שוטפות , לעומת זאת כשהוא נשאר בדירה הוא מביא תשואה (בשיעור שכר הדירה שאתם לא משלמים).
מעבר לזה כך תישארו מחוסנים (חלקית)מפני שינויים במחירי הדירות, אם במהלך השנתיים האלה מחירי הדירות יעלו אתם תישארו מאחור, נכון שלעומת זאת אם הם ירדו אז תרוויחו, אבל אתם רוצים להמר?
ועוד משהו, זה יחסוך לכם מעבר דירה אחד (לדירה שכורה) שגם לו יש עלות ולא רק כספית.
 
ועוד משהו

כתבת שבמקום החדש הכל פתוח, אולי תרכשו דירה ואולי תגורו בשכירות.
בהנחה שבכל מקרה תרצו להחזיק בדירה בבעלותכם (גם אם זה אומר להשכיר ולשכור) הרי למכור את הדירה עכשיו מכתיב לכם קניית דירה למגורים במקום החדש, דחיית המכירה תאפשר לכם להחליט בזמן המתאים אם אתם מעדיפים למכור ולקנות או להשכיר ולשכור.
אפשרות אחרת היא למכור כעת ולקנות כעת דירה במקום החדש ועד המעבר לשכור דירה במקום הנוכחי (אולי מהקונה שלכם) ולהשכיר את הדירה החדשה עד שתעברו.
זה קצת מסובך וכדאי לדעתי רק אם אתם מוצאים את דירת חלומותיכם במחיר מתאים ומוצאים קונה מתאים (רצוי כזה שישכיר לכם עד שתעברו).
לא התייחסתי בתשובותי לנתונים הכספיים שנתת והתמקדתי בעקרונות.
 

הצנובר

New member
תודה רבה

תודה רבה לך על התגובה.
&nbsp
נטיית הלב היא אכן להשאיר את הדירה הנוכחית ברשותנו גם לאחר המעבר ליעד החדש. נגור שם בשכירות תקופה, נכיר טוב יותר את השטח והאופציות ואז נארוב להזדמנות כדאית.
&nbsp
עם זאת, בהתייחסות לנתונים הכספיים שציינתי זה עלול להיות קצת קשה - ההחזר החודשי שלנו (כאמור - 7300) גבוה בכ-2500 ש"ח ממחיר השכירות שנוכל לקבל על הדירה בה אנו גרים כעת. מגורים בשכירות גם ביעד החדש (הערכה גסה: 6500 ש"ח) יעלו משמעותית את ההוצאה החודשית שלנו (2500 השלמה למשכנתא + 6500 שכירות חדשה לעומת 7300 כיום). על כן ייתכן שבמקרה כזה כאשר נעבור, בעוד כשנתיים, נשקול שינוי במשכנתא על מנת להקטין את ההחזר החודשי.
&nbsp
נשמע הגיוני?
 
נשמע הגיוני

וזה רק מחזק את זה שעדיף לכם להשכיר ולשכור.
גם כך ההוצאה החודשית שלכם תהיה 1700 שח יותר מהיום (זה ההפרש בין שכר הדירה שתקבלו לזה שתשלמו). בהנחה שתרצו להשאר בעלי דירה כלשהי זה עדיין פחות מההפרש שיהיה באלטרנטיבה (שהיא למכור ולקנות, ושם זה יהיה ההפרש בין החזר חודשי נוכחי להחזר חודשי על משכנתא מוגדלת), כך שאם בתוספת של 1700 שח אתם לא יכולים לעמוד אז איך תעמדו בתוספת גדולה יותר?
 

arieciub

New member
ההחזר החודשי הגבוה הוא כנראה מבחירה שלכם

לפרוס משכנתא למעט שנים.
שווה לשקול כבר היום לפרוס ליותר שנים אם אתם לא מסתדרים איתה כיום.
הכוונה אם במקרה אתם במינוס תמידי בבנק. הריבית על המינוס גדולה פי כמה מזו של משכנתא.
 

הצנובר

New member
מבחירה, ואנו מסתדרים

לא במינוס.
עם זאת, תוספת של 1700 להחזר החודשי, לפי החישוב הגס כדלקמן, כבר עשויה להקשות. לכן נראה לי שכל עוד אנו יכולים, נמשיך עם ההחזר החודשי הקיים כדי להמשיך לקצץ את המשכנתא בקצב מהיר ככל הניתן. כשנעשה את המעבר ונשכור דירה, נשקול שינוי במשכנתא שיפחית את ההחזר החודשי.
&nbsp
תודה
 
למעלה