מתניתין.."חמישה דברים אירעו את אבותינו בתשעה באב

מתניתין.."חמישה דברים אירעו את אבותינו בתשעה באב

נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר..".

גמ' על אתר: "..ויבכו בלילה ההוא.. אמר רבה אמר ר' יוחנן תשעה באב היה, אמר להם הקב"ה אתם בכיתם בכיה של חנם ואני קובע לכם בכיה לדורות".

גמ' מסכת יומא: "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים...אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם".

מהמורם לעיל קשיא: אי נתגלה עוונם מפני בכיית חינם במרגלים.. אמאי אמרינן על בית ראשון ושני מפני מה חרבו? הא נתפרש בהדיא!!
 
פשיטא

מפני "דבר אחר". הרי מאורעות החורבן לא אירעו כלל בט באב, אלא בשביעי ובעשירי לחודש החמישי:

וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, בְּשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ הִיא שְׁנַת תְּשַׁע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה, לַמֶּלֶךְ נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל: בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים, עֶבֶד מֶלֶךְ-בָּבֶל--יְרוּשָׁלִָם. ט וַיִּשְׂרֹף אֶת-בֵּית-יְהוָה, וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ; וְאֵת כָּל-בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת-כָּל-בֵּית גָּדוֹל, שָׂרַף בָּאֵשׁ. י וְאֶת-חוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם, סָבִיב--נָתְצוּ כָּל-חֵיל כַּשְׂדִּים, אֲשֶׁר רַב-טַבָּחִים. יאוְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר, וְאֶת-הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל-הַמֶּלֶךְ בָּבֶל, וְאֵת, יֶתֶר הֶהָמוֹן--הֶגְלָה, נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים. יב וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ, הִשְׁאִיר רַב-טַבָּחִים, לְכֹרְמִים, וּלְיֹגְבִים. יג וְאֶת-עַמּוּדֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר בֵּית-יְהוָה, וְאֶת-הַמְּכֹנוֹת וְאֶת-יָם הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר בְּבֵית-יְהוָה--שִׁבְּרוּ כַשְׂדִּים; וַיִּשְׂאוּ אֶת-נְחֻשְׁתָּם, בָּבֶלָה. יד וְאֶת-הַסִּירֹת וְאֶת-הַיָּעִים וְאֶת-הַמְזַמְּרוֹת וְאֶת-הַכַּפּוֹת, וְאֵת כָּל-כְּלֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ-בָם--לָקָחוּ. טו וְאֶת-הַמַּחְתּוֹת, וְאֶת-הַמִּזְרָקוֹת, אֲשֶׁר זָהָב זָהָב, וַאֲשֶׁר-כֶּסֶף כָּסֶף--לָקַח, רַב-טַבָּחִים [מלכים-ב כה, ח-טו]


וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ, הִיא שְׁנַת תְּשַׁע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה, לַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל--בָּא, נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים, עָמַד לִפְנֵי מֶלֶךְ-בָּבֶל, בִּירוּשָׁלִָם. יג וַיִּשְׂרֹף אֶת-בֵּית-יְהוָה, וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ; וְאֵת כָּל-בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת-כָּל-בֵּית הַגָּדוֹל, שָׂרַף בָּאֵשׁ. יד וְאֶת-כָּל-חֹמוֹת יְרוּשָׁלִַם, סָבִיב, נָתְצוּ כָּל-חֵיל כַּשְׂדִּים, אֲשֶׁר אֶת-רַב-טַבָּחִים. טו וּמִדַּלּוֹת הָעָם וְאֶת-יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר, וְאֶת-הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ אֶל-מֶלֶךְ בָּבֶל, וְאֵת, יֶתֶר הָאָמוֹן--הֶגְלָה, נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים. טז וּמִדַּלּוֹת הָאָרֶץ--הִשְׁאִיר, נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים: לְכֹרְמִים, וּלְיֹגְבִים. יז וְאֶת-עַמּוּדֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לְבֵית-יְהוָה, וְאֶת-הַמְּכֹנוֹת וְאֶת-יָם הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר בְּבֵית-יְהוָה--שִׁבְּרוּ כַשְׂדִּים; וַיִּשְׂאוּ אֶת-כָּל-נְחֻשְׁתָּם, בָּבֶלָה. יח וְאֶת-הַסִּרוֹת וְאֶת-הַיָּעִים וְאֶת-הַמְזַמְּרוֹת וְאֶת-הַמִּזְרָקֹת וְאֶת-הַכַּפּוֹת, וְאֵת כָּל-כְּלֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-יְשָׁרְתוּ בָהֶם--לָקָחוּ. יטוְאֶת-הַסִּפִּים וְאֶת-הַמַּחְתּוֹת וְאֶת-הַמִּזְרָקוֹת וְאֶת-הַסִּירוֹת וְאֶת-הַמְּנֹרוֹת, וְאֶת-הַכַּפּוֹת וְאֶת-הַמְּנַקִּיּוֹת, אֲשֶׁר זָהָב זָהָב, וַאֲשֶׁר-כֶּסֶף כָּסֶף--לָקַח, רַב-טַבָּחִים [ירמיהו נב, יב-יט]
 
זה אינו.. שמפני מה קבעו צום בתשיעי

משום אתחלתא דפורענתא.

שכן מצינו בצום הרביעי בב"ר שהובקעו החומות בט' בתמוז, ומשום דחורבן ב"ש חמיר לן טפי, קבעינן לי"ז, משום אתחלתא דפורענותא.
 

אלי כ ה ן

New member
בגמ' הראשונה שצטטת לא כתוב שסיבת הבכי האחרון היא הבכי הראשון

אלא כך עליך לפרש את הגמרא הראשונה:
"...ויבכו בלילה ההוא.. אמר רבה אמר ר' יוחנן תשעה באב היה, אמר להם הקב"ה, אתם בכיתם בכיה של חנם [גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שלעתיד לבוא תחטאו, ואז אהיה] אני קובע לכם בכיה לדורות [אשר לא תהא בכייה של חינם אלא בכייה בגלל שתחטאו]".
 
וגםן זה אינו דכתיב בהדיא

" וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם, וַתֹּאמְרוּ, בְּשִׂנְאַת יְהוָה אֹתָנוּ, הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי, לְהַשְׁמִידֵנוּ".
רש"י: "והוא היה אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו. משל הדיוט אומר, מה דבלבך על רחמך מה דבלביה עלך". וזה אינו חטא שנתחייבו עליו, אלא עתידים היו לחטוא?
 

אלי כ ה ן

New member
לא הבנתי מה הקשר בין דבריי לבין דברי רש"י.

אני אמרתי, שהגמרא הראשונה שציטטת, אינה מתיימרת להציג "סיבה" לכך שהם עתידים לבכות בכייה לדורות, אלא מתיימרת להציג רק את תחזיתו של יודע-כל, שהעיד בפניהם: "כעת אתם בוכים בלי סיבה, אבל עתיד לבוא תבכו - בכייה לדורות - עם סיבה"; בעוד שהסיבה - היא כמובן זו המצויינת בגמרא השניה שציטטת: "מפני מה חרב? וכו".

מאידך רש"י (על הפסוק "ותרגנו") שאותו הבאת כעת, בסך הכל מסביר למה הבכי הראשון שלהם היה באמת - "לחינם" - כלומר בלי סיבה: שהרי הם סתם ייחסו לקב"ה שנאה שלא הייתה בו. לכן זה בלי סיבה. אבל תהיה סיבה לבכי העתיד לבוא.
 

אלי כ ה ן

New member
לא טענתי שהבכי הראשון לא היה חטא, אלא שהשני היה עונש ולא חטא

אינך יכול להכחיש את ההבדל הבסיסי שבין שתי הבכיות: הבכי הראשון לא היה עונש (מוצדק) על חטא (בלתי מוצדק), אלא הבכי הראשון היה בעצמו חטא (בלתי מוצדק), שהרי הבכי הזה שיקף את העובדה שהם "לחינם" - כלומר ללא-הצדקה - ייחסו לקב"ה שנאה כלפיהם, ורק לכך התכוון רש"י על הפסוק "ותרגנו"! מה שאין כן הבכי האחרון - לא היה חטא (בלתי מוצדק) - אלא הוא היה עונש (מוצדק) על חטא (בלתי מוצדק), ומהו החטא (הבלתי מוצדק)? זה שצויין בגמרא השניה שציטטת!

אבל איך דברי רש"י אלו, קשורים לאופן שלפיו יישבתי את שתי הגמרות שציטטת? הישוב שלי הוא פשוט, ואחזור עליו - והפעם ביתר הרחבה: הגמרא הראשונה שציטטת, לא מתכוונת להגיד - את מה שבטעות חשבת - שהסיבה לבכי האחרון הוא הבכי הראשון, אלא היא רק מתכוונת להגיד שכבר אז - כשהם בכו את הבכי הראשון - יכול היה הקב"ה (כיודע-כל) לחזות את ההבדל שבין הבכי הנוכחי (הראשון) לבכי העתידי (האחרון), וההבדל הוא כדלהלן: הבכי הראשון הוא "לחינם" (=ללא הצדקה) - כלומר הוא משקף את העובדה שהם בלי-הצדקה ייחסו לקב"ה שנאה כלפיהם, בעוד שהבכי השני הוא כבר מוצדק - כי הוא משקף עונש (מוצדק) לדורות - שבא בגלל חטאם המצויין בגמרא השניה שציטטת.

אז אולי עכשיו תסביר לי, איפה אתה מוצא סתירה בין שתי הגמרות! לסיכום: אתה בטעות חשבת שיש סתירה, כי בטעות חשבת שהגמרא הראשונה טוענת שהסיבה לבכי השני היא הבכי הראשון, ולא היא; את מה שבאמת התכוונה הגמרא לומר, ציינתי בפיסקה הקודמת.
 
הבכי הראשון שהיה לחינם בעיני הקב"ה הוי חינם

לא בעיניהם, שכן היה להם ועוד איך על מה לבכות, ובכי זה הוא חטא בעיני הקב"ה, שכן לא היה להם לבכות. הוא הדבר גם בבכי השני, שודאי חשבו שלא עשו מאומה, אלא דיני תורה דנו ולא דיני דמגייזתא, כדגמירנן בגיטין, אלא הקב"ה הוא זה שחשבה לרעה. ואגב, לעולם לא לשכוח שגמרא גמירי מתניתיין. והגמרא דנה בכל הסיבות! לחמשת הדברים המוזכרים במתניתין, ואתה הוצאת את החטא הראשון, והפכתו לסיבה, ואת השני הפכתו לתוצאה. שזה לעקור פשט ממש (מה עוד שלפי כלל הגר"א הראשון בכל ספירות המשנה (חמישה דברים אירעו, על שלושה דברים נשים מתות וכו' חמיר טפי מכל הבא אחריו).

לא ניתן להתעלם מהעובדה שהפשט אומר כי חטא בני ישראל במרגלים היה הסיבה לחורבן, ולא תוצאתו - זה רבאק המשנה.
 

אלי כ ה ן

New member
האם תכחיש שהבכי השני היה, לא חטא בלתי-מוצדק, אלא עונש מוצדק?

איך קורה, שאחרי שהיסכמת אתי שהבכי הראשון היה חטא-לחינם - כלומר חטא בלתי מוצדק - בעיני הקב"ה, אתה אומר לי ש"הוא הדבר גם בבכי השני"? הגע בעצמך: הרי כעת המוני בני ישראל בוכים (את "הבכי השני") על חורבן הבית, אז האם לדעתך - גם הבכי הזה הוא חטא (בלתי מוצדק)? מה פתאום! זה עונש (מוצדק)! בעיני הקב"ה!

בדבריך אתה מתפרץ לדלת פתוחה, כשאתה שולל את הטענה שחטא בני ישראל במרגלים היה "תוצאתו" של החורבן. הרי אף אחד לא טען שחטא המרגלים היה תוצאת החורבן!

ממש לא ברורה לי טענתך, ש"אתה [אלי כהן] הוצאת את החטא הראשון, והפכתו לסיבה, ואת השני הפכתו לתוצאה". לא "הפכתי" את הבכי הראשון "לסיבה", אלא הכתוב עצמו מציין שהבכי הראשון הוא "הסיבה" לעונשם שלא לבוא לארץ (לפרטים ראה בבמדבר י"ד פסוקים א-ב כח-כט). גם לא "הפכתי" את הבכי השני "לתוצאה", אלא זה מוסכם על הכל שהבכי השני הוא עונש שנגרם "כתוצאה" מחטאם (לפרטים ראה את הפיסקה הראשונה של הודעתי הנוכחית).

בדברי הגמרא אין שום רמז לטענתך, "שהפשט אומר כי חטא בני ישראל במרגלים היה הסיבה לחורבן". הפשט בדברי הגמרא הוא אחד ויחיד: שכבר אז - כשהם בכו את הבכי הראשון - יכול היה הקב"ה (כיודע-כל) לחזות את ההבדל שבין הבכי הנוכחי (הראשון) לבכי העתידי (האחרון), וההבדל הוא כדלהלן: הבכי הראשון ["ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן"] הוא חטא "לחינם" (=ללא הצדקה) - כלומר הוא משקף את העובדה שהם בלי-הצדקה ייחסו לקב"ה שנאה כלפיהם ["ולמה השם מביא אֹתָנוּ אל הארץ הזאת לִנְפֹּל בחרב"], בעוד שהבכי השני הוא כבר מוצדק - כי הוא משקף עונש (מוצדק) לדורות - שבא בגלל חטאם המצויין בגמרא השניה שציטטת.

אז אולי עכשיו תסביר לי, איפה אתה מוצא סתירה בין שתי הגמרות! לסיכום: אתה בטעות חשבת שיש סתירה, כי בטעות חשבת שהגמרא הראשונה טוענת שהסיבה לבכי השני היא הבכי הראשון, ולא היא; את מה שבאמת התכוונה הגמרא לומר, ציינתי בפיסקה הקודמת.
 
מה זה מוצדק או לא?

אני פשוט לא מבין. האם כוונתך לומר שבמילים "בכיית חינם" הכוונה היא לבכי לא מוצדק? זו טעות! הבכי היה מוצדק מאוד מאוד. והוא "הכי לא היה חינם", אלא באמת הם בכו בגלל סיבות נכונות מאוד, אלא שהקב"ה תרגם זאת לחטא וקרי ליה חינם.

וכן, רוב חטאי בני האדם הם חטאים "מוצדקים" בעיניהם, והקב"ה חושב שהם חינם ומענישם. שנאת חינם הייתה שנאת חינם? קח יהודי תשאל אותו למה אתה שונא את שכנך, הוא יתן לך רשימה של ארבעים חסר אחת סיבות.

וכאן ניתן לשאול אם כל החטאים של בני ישראל היו חטאי חינם, מדוע נוסח זה מופיע רק במרגלים, ועל כך יש תשובה יפה של המהרי"ל דיסקין - הוקש חינם לחינם - בבחינת מידה כנגד מידה שעיקרה, ורק עכשיו הבנתי זאת ועל ידי כך הדרא קושיא לדוכתין, היות הקב"ה רב עליליה כפי שצירף ד"ר דוליטל (וסחתיין על האבחנה היפה) את מאמרו של לייבוביץ על פרשת וישב בעניין דומה.

ללימוד הגמרא יש חוקים ברורים. היא מפרשת את המשנה. וכשם שהיא נותנת בכל הקטע הזה הסברים לחורבן של חמשת הדברים הרשומים במשנה, לא ייתכן שהיא תפקיע את הסיבה הראשונה (שהיא אליבא דהגר"א החטא החמור ביותר) מהקונטקסט.
 

אלי כ ה ן

New member
רש"י באר שבכיים לא מוצדק כי התבסס על הנחתם השגויה שהשם שונאם

זה הרי בדיוק מה שכותב רש"י על הפסוק "ותרגנו": הם בכו על כך שהשם כביכול-שונאם, למרות שבאמת הוא אוהבם, יוצא שכל הבכי שלהם היה מעיקרו "לחינם" - כלומר בלתי מוצדק! רק כדי לשבר את האוזן: תאר לעצמך שאני שונא את פלוני - כי בטעות אני חושב שהוא גנב לי את הטבעת - למרות שלמעשה היא רק אבדה לי וכלל לא נגנבה, אז יוצא שהשנאה שלי אליו היא "לחינם" - כלומר היא בלתי מוצדקת - אפילו אליבא דהשקפתי המצדיקה לשנוא גנבים (מה שאין כן אילו הוא באמת גנב לי את הטבעת אז יוצא שהשנאה שלי אליו מוצדקת לפחות אליבא דהשקפתי המצדיקה לשנוא גנבים).

לגבי טענתך האחרונה על פירוש הגמרא למשנה שציטטת, שים לב: המשנה שציטטת מונה חמישה עונשים שקרו בתשעה באב: העונש הראשון המנוי במשנה - הוא אי כניסתם לארץ; בעוד שהגמרא הראשונה שציטטת מסבירה שעונש זה נגרם כתוצאה - מהחטא הבלתי מוצדק (כמבואר לעיל) - של ה"בכייה-לחינם" המצויינת בכתוב "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן". מאידך, שאר ארבעת העונשים המנויים אחר כך במשנה שציטטת, הם: חורבן הבית הראשון, חורבן הבית השני, לכידת ביתר, וחרישת העיר; בעוד שהגמרא הראשונה שציטטת מסבירה שארבעת העונשים הללו - משתקפים באותה "בכייה-לדורות" - אשר משקפת אפוא עונש (לא חטא), ובעוד שהגמרא השניה שציטטת מסבירה שארבעת העונשים הללו נגרמו - בבית הראשון כתוצאה משלושת החטאים שעליהם נאמר ייהרג ובל יעבור - ובבית השני כתוצאה מהחטא של שנאת חינם (ראה בפיסקה הקודמת דוגמה לשנאת חינם).

מהאמור לעיל יוצא, שכאשר - הגמרא הראשונה שציטטת - מקבילה בין "בכייה לחינם" לבין "בכייה לדורות", היא לא מתכוונת להקביל בין חטא אחד למשנהו - או בין עונש אחד למשנהו - אלא היא מתכוונת להקביל בין בכי אחד למשנהו: הבכי הראשון - שאותו מקבילה הגמרא הראשונה שציטטת - הוא חטא-הבכייה-לחינם (שעונשו הוא הראשון המנוי במשנה שציטטת), בעוד שהבכי השני - שאותו מקבילה הגמרא הראשונה שציטטת - הוא מה שעם ישראל נענש לבכות-לדורות (על החטאים המנויים בגמרא השניה שציטטת).

זהו הפשט היחיד של הגמרא, ולא יתכן שום פשט אחר.
 
באינני מבין את סברתך, באמת שאני מנסה ואינני מצליח להבין

אין החטא אלא חינם, ואין עונשו אלא אלוהי וכל הפרוגרמה הזו של חטא ועונשו שאינם מוגדרים היא פורגרמה שאיננו מבינים אותה לאשורה, אלא יודעים שהיא נתון אובייקטיבי ונותנים בה סימנים "אנושיים", כגון: כפיות טובתם היא זו שגרמה לבכייתם, יותר נכון בכייתם היא כפיות הטובה, וזהו החטא. "מה זה הם חשבו שה' לא אוהב אותם? וה' כן אוהב אותם"? - כמו איזה טינאייג'ר בטיפול פסיכולוגי הממרר בבכי: "אבא לא אוהב אותי". אני באמת שלא מבין!, ולא לצורך פולמוסני.

בני ישראל חטאו במרגלים, ונתגלה עוונם, וכדברי התוס' ביבמות, דמרגלים חמיר טפי. "נזופין היו - אמר רבינו יצחק ממעשה מרגלים". וחטאיהם בכמה, אם כדברי כדברי הקונטרס, בשנאת ה' אותנו: "והוא היה אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו". ונתחייבו מיתה על שנאתם, שהביאה לחירוף אלוהים חיים, כדכתיב: "עד אנה ינאצוני.." - ואין ניאוץ אלא גידוף, ונוקב ה' מות יומת, ש"ברך אלוהים ומות". אם כדברי גמרא בסוטה: "וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל מֹשֶׁה מהו וילכו, להקיש הליכתן לביאתן, מה ביאתן בעצה רעה, אף הליכתן בעצה רעה".

אשר למתניתין. אין משנה אלא הלכה, שכן מאי דהווה הווה, וכל מה שהמשנה אומרת היא "משנכנס אב ממעטין בשמחה", שיש לזה אופרציות הלכתיות הנידונות בגמרא. הסיבות מדוע משנכנס אב ממעטין בשמחה, הסיפא של המשנה, הן החמישה דברים שאירעו את אבותינו ברישא. אירעו= קרו. אתיא גמרא, ופירשה משנה: שהחטא כגרים, ועל כך, משנכנס אב ממעטין בשמחה.
 

אלי כ ה ן

New member
זו לא סברתי אלא סברת רש"י. רצונך להקשות עליו? תפתח שרשור חדש

במילים אחרות, שתי הפיסקאות הראשונות של הודעתך הנוכחית, לגמרי לא קשורות להודעתך שפתחה את השירשור הנוכחי. רק זאת אגיד: שרש"י סבר, שהשאלה האם ראוי להגדיר את החטא כחטא-לחינם, תלויה בהנחות (כולל החשדות) של החוטא - אשר הביאו אותו לחטוא: אם ההנחות/החשדות הללו נכונים - אז רש"י מגדיר את החטא הזה כחטא לתיאבון, אבל אם ההנחות/החשדות הללו שקריים - אז רש"י מגדיר את החטא הזה כחטא-לחינם. אז מה אתה רוצה עכשיו? לחלוק על ההגדרות של רש"י? אתה כמובן תמיד מוזמן לחלוק על הגדרות (למרות שלדעתי כל מחלוקת סמנטית היא תמיד מיותרת), אבל זה לא קשור לשאלתך המקורית שפתחה את השירשור.

אני מזכיר אפוא, שקושייתך המקורית לא התייחסה לדברי רש"י, אלא התייחסה להבנת המשנה ושתי הגמרות. אז על כך אמרתי לך, שקושייתך מבוססת על הנחה סמויה - שאותה באתי לסתור, וההנחה היא - שכביכול הגמרא הראשונה שציטטת התיימרה להציג את הבכי הראשון כסיבה לבכי השני. אז הבהרתי לך שהנחתך הסמויה הנ"ל שגויה: מטרת הגמרא לא הייתה להציג את הבכי הראשון "כסיבה" לבכי השני, אלא רק להציג את הבכי הראשון "כמקביל" לבכי השני: הבכי הראשון - שאותו מקבילה הגמרא הראשונה שציטטת - הוא חטא-הבכייה-לחינם (שעונשו הוא הראשון המנוי במשנה שציטטת), בעוד שהבכי השני - שאותו מקבילה הגמרא הראשונה שציטטת - הוא מה שעם ישראל נענש לבכות-לדורות (על החטאים המנויים בגמרא השניה שציטטת).

אז מה עכשיו אתה אומר לי? ש"כל שהמשנה אומרת הוא: משנכנס אב ממעטין בשמחה", וש"הסיבות מדוע משנכנס אב ממעטין בשמחה...הן החמישה דברים שאירעו את אבותינו ברישא", ושהגמרא "פירשה משנה: שהחטא קא גרים, ועל כך, משנכנס אב ממעטין בשמחה". נכון! אבל איך כל זה שולל את מה שכתבתי? הבט:

המשנה שציטטת מונה חמישה עונשים שקרו בתשעה באב, ושבגללם אנחנו "ממעטים בשמחה": העונש הראשון המנוי במשנה - ושבגללו אנחנו "ממעטים בשמחה" - הוא עונש אי כניסתם לארץ; בעוד שהגמרא הראשונה שציטטת מסבירה שעונש זה נגרם כתוצאה מהחטא של ה"בכייה-לחינם" המצויינת בכתוב "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן" (אכן חטא קא גרים!). מאידך, שאר ארבעת העונשים - שמנויים אחר כך במשנה שציטטת - ושבגללם אנחנו "ממעטים בשמחה", הם: חורבן הבית הראשון, חורבן הבית השני, לכידת ביתר, וחרישת העיר; בעוד שהגמרא הראשונה שציטטת מסבירה שארבעת העונשים הללו - משתקפים באותה "בכייה-לדורות" - אשר משקפת אפוא עונש (לא חטא), ובעוד שהגמרא השניה שציטטת מסבירה שארבעת העונשים הללו נגרמו - בבית הראשון כתוצאה משלושת החטאים שעליהם נאמר ייהרג ובל יעבור - ובבית השני כתוצאה מהחטא של שנאת חינם (אכן חטא קא גרים!).

לסיכום: כאשר - הגמרא הראשונה שציטטת - מקבילה בין "בכייה לחינם" לבין "בכייה לדורות", היא לא מתכוונת להקביל בין חטא אחד למשנהו - או בין עונש אחד למשנהו - אלא היא מתכוונת להקביל בין בכי אחד למשנהו. מה עוד לא ברור? איזו סתירה אתה עדין מוצא בין שתי הגמרות? אינני מבין את קושייתך, באמת שאני מנסה ואינני מצליח להבין.
 
כשאני מצטט מתניתין

במיוחד במקום כגון דא, אני מצפה שאנשים יביננו מה ההקשר של הציטוט, וכל את כל המשנה. בר אוריין, שציטטתי את המשנה הזו, ידע בדיוק מה סופה, שכן תשובתו המיידית הוכיחה בדיוק שהוא הבין מהי הסיפא. הוא מבין, כמו כל מי שלמד גמרא מימיו, שאין המשנה עוסקת אלא בהלכה, ולאו במאי דהוה הווה. אתה מכניס את השקפותיך, או דעותיך, ללשון המשנה, המשנה לא עוסקת בעונשים אלא עוסקת בחמישה דברים "אירעו" את אבותינו, שאתה נתת להם מייד את דעתך (הנחה סמויה?) "המשנה שציטטת מונה חמישה עונשים שקרו בתשעה באב.."

ואגב, כל קשויות באשר הן קושיות, מניחות הנחות "סמויות", שאפשר שהן טעויות ואפשר שהן לא.

ואגב, בפעם השלישית, אני לא יודע מה זה חטא לחינם - שאותו הגדרת "לא מוצדק".

אני בכלל לא יודע מהו אליבא דדעתך, חטא כלשהו.
 

אלי כ ה ן

New member
אתה מקשה קושיה חדשה שאינה עלי ושאינה קשורה לקושייתך המקורית

1. אתה טוען: "שאין המשנה עוסקת אלא בהלכה, ולאו במאי דהוה הווה". לטעמיך, שאין המשנה עוסקת אלא בהלכה (של "ממעטין בשמחה"), מה פתאום היא מדברת איתנו על דברים ש"אירעו"? מאי דהוה הוה! ומה עניין זה להלכה?
אלא מאי אית למימר? דאה"נ - מטרתה הסופית של המשנה - היא להגיע להילכות "ממעטין בשמחה", ומיהו - תיאור מטרה זו - עובר דרך הרקע ההיסטורי של תיאור הדברים ש"אירעו" ושבגללם נקבעה ההלכה של "ממעטין בשמחה"; השתא דאתית להכי, ממילא כבר סרה תמיהתך על עניין "העונשים": דאה"נ מטרתה הסופית של המשנה היא להגיע להילכות "ממעטין בשמחה", ומיהו - תיאור מטרה זו - עובר דרך הרקע ההיסטורי של תיאור העונשים ש"אירעו" ושבגללם נקבעה ההלכה של "ממעטין בשמחה".

2. אתה מציג את הכלל הבא: "כל קושיות באשר הן קושיות, מניחות הנחות סמויות, שאפשר שהן טעויות ואפשר שהן לא" (עד כאן הכלל שלך). לדעתי, לא זה הכלל, אלא הכלל הוא אחר: "לכל קושיה יש פיתרון - ובלבד שהיא נשענת על הנחה סמויה אשר הסרתה מסירה את הקושיה" (עד כאן הכלל שלי). ואגב: זה הרי בדיוק מה שעשיתי עם קושיתך: הסרתי אותה - ע"י כך שביטלתי את ההנחה הסמויה שעליה נשענה קושייתך. ואגב, יש קושיות שאינן נשענות על שום הנחה סמויה, ולכן אין להן פיתרון (לדוגמה: אנחנו הרי יודעים - לא כהנחה אלא כידיעה - שפלוני כעת חי וגם שהוא כעת מת, כשמתוך צירוף שתי העובדות הללו - צומחת קושיה ללא פיתרון - הואיל והיא אינה נשענת על שום הנחה סמויה אלא על עובדות של ממש).

3. לגבי תמיהתך הנוכחית על הנחתי הסמויה, ש"הדברים" שעליהם מדברת המשנה הם למעשה "עונשים": תמהני עליך שאתה מייחס לי הנחה סמויה, והרי אין זו הנחה סמויה כלל ועיקר, אלא זו הכרזה מוצהרת שלי - קבל-עם ועדה - שכאשר המשנה דיברה על דברים היא התכווננה לעונשים! שמא תשאל, מדוע אני מרשה לעצמי לפרש כך את המשנה - למרות שהמשנה לא הזכירה "עונשים" - אלא "דברים" גרידא? על כך יש לי לענות שלוש תשובות, ואפרט אותן בפניך - מן הקלה אל הכבדה:
א. כל עונש הוא "דבר" - מה לא? (כמו שכל ארנב הוא "דבר" וכל מטאטא הוא "דבר" ואפילו כל מושג מופשט הוא "דבר" ולמעשה כל דבר הוא "דבר"), ככה שהמשנה נהגה כאן באופן תקין לגמרי מבחינה לשונית.
ב. קי"ל דהמקשה מקשה "בכח", והדוחה דוחה "בקש". אתה הקשית על שתי הגמרות, אבל למעשה זו לא הייתה קושיה-"בכח", כי קושיה זו הניחה הנחה סמויה ומעורערת, והיא - שהגמרא הראשונה שציטטת התכוונה לטעון - שהבכיה הראשונה היתה "סיבת" הבכייה השניה. אז על כך דחיתי לך בקש וטענתי: חדא דדילמא - כשהמשנה דיברה על "חמישה דברים" - היא התכוונה לחמישה עונשים; ותו דדילמא הגמרא הראשונה שציטטת - לא התכוונה לטעון שהבכיה לחינם היתה "סיבת" הבכיה לדורות, אלא הגמרא הראשונה שציטטת התכוונה רק - להקביל את חטא-הבכיה-לחינם לעונש-הבכיה-לדורות - כפי שהירחבתי על כך יותר בתגובתי הקודמת (עיין שם).
ג. בעל כורחך שחמשת הדברים המנויים במשנה הם חמישה עונשים: לא מיבעיא ארבעת העונשים האחרונים (חורבן בית ראשון ושני ולכידת ביתר וחרישת העיר), אלא אפילו הדבר הראשון של אי הכניסה לארץ: שהרי בתורה מפורש להדיא - שדור המדבר לא נכנס לארץ - כעונש (על החטא של "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרון").

4. אתה טוען "אני לא יודע מה זה חטא לחינם - שאותו הגדרת לא מוצדק". על מה אתה תמה כעת? האמנם רק על כך שכיניתי את ה"חטא-לתיאבון" כחטא "מוצדק"? ובכן זה עניין של סמנטיקה: אני בסך הכל התכוונתי, שהוא מוצדק - מבחינת הפירות שהוא מניב לזה שעבר את החטא - ולא שחלילה הוא מוצדק מנקודת ראותה של ההלכה. אבל עזוב: זה סתם ויכוח סמנטי; למה לך לגרור את הדיון לכיוון הזה? איך זה מתקשר לקושייתך המקורית שפתחה את השירשור? תתמקד בה, כי היא מטרת השירשור הזה, הלא כן?
אבל אם התכוונת לנסות ולברר אל מה כוונתי בחטא לחינם, אז: ראשית, כבר היבהרתי היטב - בשתי הודעותיי שקדמו להודעתי הקודמת - מהו חטא לחינם, עיין שם. שנית - וזה העיקר: מה איכפת לך מה זה לחטא לחינם? איך זה קשור לקושייתך המקורית? ממש לא קשור! ואולם אם בכל זאת מסקרן אותך לברר אצלי מה זה חטא לחינם, אז פתוחות בפניך שתי דרכים: או לעיין שוב בשתי הודעותיי שקדמו להודעתי הקודמת - כי שם היבהרתי זאת היטב; או לפתוח שירשור חדש שידון במובן של "חטא לחינם". שמא תשאל: למה שירשור חדש? והתשובה פשוטה: כי אין שום קשר בין המובן של חטא לחינם לבין קושייתך המקורית שפתחה את השירשור הנוכחי. אבל פטור בלא כלום אי אפשר, אז רק אתן עוד משל (בנוסף על אלו שניתנו בשתי הודעותיי שקדמו להודעתי הקודמת), על מנת שתבין עוד יותר לעומק את ההבדל שבין "חטא לתיאבון" לבין "חטא לחינם": אדם שפרץ לדירה וגנב טבעת - עבר לתיאבון על איסור השגת גבול (כמובן חוץ מהחטא-לתיאבון של איסור גניבה), אבל אדם שפרץ לדירה כדי לגנוב מתוכה - אך מצא אותה ריקה - עבר לחינם על איסור השגת גבול. אתה רוצה עוד משל? אין בעייה: אם אני שונא את חברי שגנב לי טבעת - אז אני עובר לתיאבון על איסור "לא תשנא את אחיך בלבבך", אבל אם אני שונא את חברי כי אני חושד שהוא גנב לי טבעת - למרות שהאמת היא בכלל שהטבעת שלי רק אבדה ולא נגנבה - אז יוצא שאני עובר לחינם על איסור "לא תשנא את אחיך בלבבך". אתה רוצה עוד דוגמה? אין בעייה: אם בני ישראל שנאו את השם כי הם חשדו בו שהוא שונאם - למרות שהאמת היא בכלל שהוא אוהבם - אז יוצא שהם עברו לחינם על מצוות עשה של "ואהבת את השם".

5. אתה שואל: "אני בכלל לא יודע מהו אליבא דדעתך, חטא כלשהו": לי אין דיעה, וכל מה שאני כותב הוא אליבא דדברי רש"י שציטטת. לדעת רש"י, חטא הוא עבירה על אחד מתרי"ג מצוות.
 
טוב. אנחנו מבינים אחרת, ובעיקר "קוראים" אחרת

המשנה מדברת על אירועים, שבשלם משנכנס אב ממעטין בשמחה, ופירש להו טעמא בגמרא..

אף ללא דברי הגמרא, שאינה מתייחסת לעונשים, אלא לסיבות.. כפי שנכתב בהדיא.. פשט המשנה מוכיח, שכן, מהו עונש אית ב"בוטל התמיד" ובחורבן הבתים, אם לא "אירועים" במציאות, שהגמרא דנה מדוע בשל אירועים אלו יש למעט בשמחה.


לגבי הרלוונטיות להגדרותיך בעניין "בכיה לחינם" - הגדרותך זו, שבה אתה רואה במונח חינם, אקספציונל לשאר החטאים, היא כגרים לכל פירושך את המשנה. משמע יש חטא לחינם, ויש חטא לא לחינם. משמע בכיית הלילה ההוא שונה מע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים. וזו הייתה עיקר שאלתי: אם חטא המרגלים, שרש"י הגדירו בהדיא כחטא חמור חמור של שנאת ה' שפועל יוצא שלו הוא עבירה על נוקב ה' (עד אנה ינאצוני) והוא "שווה בערכו" לע"ז ושפכות דמים...שנאת וכו', ולא רק שווה בערכו, אלא דלדעת התוספות חמור מע"ז - שכן "נזופין הווה חמיר טפי מחטא העגל".

על חטא זה נגזר עליהם שלא יכנסו לארץ, והגמרא אומרת בעצמה, שלא זו בלבד, אלא אף ייחרבו הבתים בשל כך, בדיוק כשם שבעגל נענשו בחטאם, וקי"ל בגמרא: "אין לך פורענות שבאה לישראל שאין לה מחטא העגל", לדור דור. או שמא תאמר גם חטא העגל לא נתגלה טעמו?



אין מתניתין וגמרא עוסקים בכל כ"ד - אלא במאי הלכתא, ולא במאי דהווה הווה.

אליבא דכ"ע חטא הוא על תרי"ג מצוות, ואין לו טעם, לא לתיאבון ולא להכעיס, אלא לעניין נפקות הלכה, ולא החטא כשלעצמו, שכן, כל עבירה שאדם עובר, אינה עבירה כשלעצמה, אלא אם כן גדרוה מראש כעבירה. אי בחוקים שתוקפן בשר ודם, אי בחוקים שתוקפן אלוה ממעל.

ואם נפטיר בנחמתא שתי משניות אחר כך: "לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפרים וט"ו באב.. וכו' או שמא באנאלוגיה לדבריך: ימים אלו הן שכר לישראל! ולא משום שפירש מתניתיםן (ואגב, אודיעך שגם זו מתניתין לא באה לבשר לנו אלא - כל הכלים טעונין טבילה.)
 

אלי כ ה ן

New member
לקריאתי (השונה משלך) יש יתרון על שלך: היא לא מובילה לקושיות.

1. אתה טוען: "אין מתניתין וגמרא עוסקים בכל כ"ד - אלא במאי הלכתא, ולא במאי דהווה הווה". לטעמיך, שאין המשנה עוסקת אלא בהלכה (של "ממעטין בשמחה"), מה פתאום היא מדברת איתנו על דברים ש"אירעו"? מאי דהוה הוה! ומה עניין זה להלכה?

2. אתה טוען: "ואם נפטיר בנחמתא שתי משניות אחר כך: "לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפרים וט"ו באב.. וכו' או שמא באנאלוגיה לדבריך: ימים אלו הן שכר לישראל!". אין רמז לכך שימים אלו הן שכר לישראל. אבל יש פסוקים מפורשים המעידים, שאי כניסתם לארץ - הייתה עונש על המעשה המתואר בפסוקים "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן". אבל עזוב אותך מהקטע של העונש, הוא ממש שולי ולא מהותי, כפי שתיווכח בהמשך.

3. אתה שואל: "מהו עונש אית ב'בוטל התמיד' ובחורבן הבתים". אמנם זה לא עונש מנקודת מבטו של אתאיסט, אבל זה בהחלט עונש מנקודת מבטו של אדם דתי - הרוצה לקיים תרי"ג מצוות - אך אינו יכול לממש את שאיפתו זו כי חרב הבית ובוטל התמיד. אבל עזוב אותך מהקטע של העונש, הוא ממש שולי ולא מהותי, כפי שתיווכח בהמשך.

4. מתוך דבריי אתה מסיק: "משמע יש חטא לחינם, ויש חטא לא לחינם". זה שיש חטא לחינם, זה גמרא מפורשת, המדברת על "שנאת חינם" - משמע שיש שנאה שאינה לחינם, למרות שלכולי עלמא שנאה-לאחיך היא חטא - בלי קשר לשאלת-ה"חינם" - דהא כתיב להדיא: "לא תשנא את אחיך בלבבך".

5. מתוך דבריי אתה מסיק עוד: "משמע בכיית הלילה ההוא שונה מע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים". אינך יכול להכחיש שתי עובדות: ראשית: שבלילה ההוא הם בכו: "בשנאת ה' אותנו הוציאנו ממצרים", ושרש"י באר שם - שחשדם שהקב"ה שונאם היה חשד-לחינם - שהרי הקב"ה אוהבם, אלמא זו הייתה בכייה-לחינם - כי התבססה על חשד-לחינם המייחס שנאה לאוהב, אלמא בכייה זו הייתה חמורה לפחות כמו שנאת החינם שבגללה חרב הבית השני; שנית: דלדעת התוספות, הבכייה-לחינם הנ"ל - היתה חמורה מע"ז - שכן "נזופין הווה חמיר טפי מחטא העגל".

6. אתה טוען: "לגבי הרלוונטיות להגדרותיך בעניין בכיה לחינם: הגדרתך זו, שבה אתה רואה במונח חינם...היא קא גרים לכל פירושך את המשנה". ממש לא! מצידי אתה רשאי לשכוח מהגדרתי למושג ה"לחינם" (בזמנו ציינתי בפניך את ההגדרה הזו, רק כדי להסביר לך את כוונת רש"י - בדבריו על הפסוק "ותרגנו", שאותם הבאת בהודעה מאוחרת יותר שלך - למרות שהיא ממש לא הייתה קשורה להודעתך המקורית שפתחה את השירשור).

7. אתה טוען: זו הייתה עיקר שאלתי: אם חטא המרגלים, שרש"י הגדירו בהדיא כחטא חמור חמור של שנאת ה' שפועל יוצא שלו הוא עבירה על נוקב ה' (עד אנה ינאצוני) והוא "שווה בערכו" לע"ז ושפכות דמים...שנאת וכו', ולא רק שווה בערכו, אלא דלדעת התוספות חמור מע"ז - שכן "נזופין הווה חמיר טפי מחטא העגל". על חטא זה נגזר עליהם שלא יכנסו לארץ...". נכון, רק אל תשכח שכאשר מדברים על חטא המרגלים מתיחסים לאותה "בכייה לחינם" המתוארת בפסוקים "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן".

8. אתה טוען: "והגמרא אומרת בעצמה, שלא זו בלבד, אלא אף ייחרבו הבתים בשל [חטא המרגלים]". האמנם "בשל" חטא המרגלים? מה פתאום? להנחתך הנ"ל אין שם רמז בגמרא, והיא היא שורש השגיאה שפירנסה את קושיתך שפתחה את השירשור!

9. אתה טוען: "המשנה מדברת על אירועים, שבשלם משנכנס אב ממעטין בשמחה, ופירש להו טעמא בגמרא...שאינה מתייחסת...אלא לסיבות". בדיוק כאן קבור שורש השגיאה שפירנסה את קושייתך המקורית שפתחה את השירשור! ובכן, להוי ידוע לך, שהגמרא הראשונה שציטטת - לא מביאה "טעם" או "סיבה" לאותם אירועים! אמנם זאת הייתה ההנחה הסמויה שלך, אבל היא שגויה - ואף מובילה לקושייתך המקורית שפתחה את השירשור. הגמרא הראשונה שציטטת, רק מקבילה בין "הבכייה לחינם" לבין "הבכייה לדורות", אבל היא לא מנסה לטעון ש"הבכייה לחינם" היא הטעם/הסיבה של "הבכייה לחינם" !

אז אולי, פעם אחת ולתמיד, שים בצד את את הגדרתי למושג של ב"חינם", כמו גם את עצם עניין ה"עונש", ותתרכז באופן הפשוט שלפיו אני מיישב את קושייתך המקורית? ובמקום ששוב אחזור עליו בפעם המי יודע כמה - אולי כדאי פשוט שאפרוט אותו כאן לששת חלקיו, ואתה תגיד לי באיזה חלק אתה נתקע, אוקי?

א. המשנה שציטטת מונה חמישה אירועים שאירעו בתשעה באב, ושבגללם אנחנו "ממעטים בשמחה".
ב. הדבר הראשון המנוי במשנה - ושבגללו אנחנו "ממעטים בשמחה" - הוא אי כניסתם לארץ.
ג. בתורה עצמה (פרשת שלח) מפורש להדיא, שאירוע ראשון זה נגרם, כתוצאה מתוך - מה שהגמרא הראשונה שציטטת קוראת - "בכייה-לחינם", אשר אגב מתוארת כבר בחומש עצמו: "ויבכו העם בלילה ההוא וילונו על משה ועל אהרן".
ד. שאר ארבעת האירועים - שמנויים אחר כך במשנה שציטטת - ושבגללם אנחנו "ממעטים בשמחה", הם: חורבן הבית הראשון, חורבן הבית השני, לכידת ביתר, וחרישת העיר.
ה. ארבעת האירועים הללו, גרמו אל - מה שהגמרא הראשונה שציטטת קוראת - "בכייה לדורות".
ו. הגמרא השניה שציטטת מסבירה, שארבעת האירועים הללו נגרמו - בבית הראשון כתוצאה משלושת החטאים שעליהם נאמר ייהרג ובל יעבור - ובבית השני כתוצאה מהחטא של שנאת חינם.

אז אולי תסביר לי עכשיו איפה הסתירה?

10. אתה טוען: "בדיוק כשם שבעגל נענשו בחטאם, וקי"ל בגמרא: 'אין לך פורענות שבאה לישראל שאין לה מחטא העגל', לדור דור. או שמא תאמר גם חטא העגל לא נתגלה טעמו?". בדבריך אלה אתה סותר את עצמך, כי בהמשך אתה כותב להדיא: "אליבא דכ"ע חטא הוא על תרי"ג מצוות, ואין לו טעם". הואיל - וכדבריך אלו - לחטא אין טעם, אז יוצא שגם לחטא העגל אין טעם! בעוד שדברי הגמרא "אין לך פורענות שבאה לישראל שאין לה מחטא העגל", אינם באים לתת טעם לחטא העגל - אלא להפך: לומר שחטא העגל הוא-הוא בעצמו הטעם לכל הפורענויות! כמובן שבשלב זה אתה יכול לטעון, שהואיל וחטא העגל הוא הטעם לכל פורענות, אז למה הגמרא השניה שהבאת אומרת שהטעם לחורבן הבתים הוא אחר? אבל זו כבר קושיה אחרת (שאגב יש לה מענה), אשר לגמרי אינה קשורה אל הסתירה שהבאת בהודעתך המקורית שפתחה את השירשור - דהיינו הסתירה שבין שתי הגמרות שהבאת שם, שהרי אני כבר הראיתי לך בהודעותיי הקודמות - כולל לעיל סעיף 9 - שאין שום סתירה בין שתי הגמרות ההן.
 
למעלה