הכי נמי לאו
בכיה לחינם - אינה בכדי - אלא באמת חטאו, ולא רק המרגלים כפי המשתמע בבמד', אלא כפי פרשתנו האחרונה, שכל העם חטאו. "ותרגנו באהליכם". חטא המרגלים שבגינו מת כל הדור ההוא, היה חטא של כל העם. שכן המרגלים חטאו ומתו העשרה בעוונם במגפה למחרת. העם בכפיות טובתו הוא זה שחטא. אני רוצה גם לציין עוד דבר, חטא העם הזה בסיפור המרגלים היה הרבה מעבר למה שרגיל לחשוב: בנוסח יום הכיפורים שאנחנו קוראים אנחנו משתמשים בטרמינולגיה שהשתמש בה משה בניסיונות הכפרה לא בעגל הזהב, אלא במרגלים: "ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֹן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים. סְלַח-נָא, לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ; וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה, מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה. וַיֹּאמֶר יְהוָה, סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ". היה שם חטא קולוסאלי, ולא בכיה - בכיה, היקשית.