בוא יקירי, נפתח את הנושא
אני פותחת בהנחת היסוד, על פי קפת, שפרס ישראל נועד ליצור קאנון תרבותי לאומי. אם אתה דוחה את ההנחה הזאת, אל תמשיך לקרוא. מי זכאי לפרס? מהו קאנון לאומי? מתי הופך יוצר מ"עוד" אמן, לאחד שנוגע ב"נפש הלאומית"? התשובה אינה ברורה. אבל יש שלב, שבו הצבר של עשייה, ולצורך העניין, גם קול קטיפתי זך כשמן נחשב ליצירה, הופך להיות משהו יותר מסך פרטיו. כך הפכה היצירה הכוללת של הגשש למסמנת הישראליות של שלושה עשורים לפחות (60-70-80), כך הייתה מכלול יצירתו של אהוד מנור במישור דומה, כך גם יצירתו של יוסי בנאי, כך היום יהורם גאון, ובעתיד, קרוב לוודאי גם מכלול יצירתו של אריק איינשטיין (יו, שכחתי את הדיוות היריבות, דמריאת ירקוני). ביקורתך עסקה בענייני טעם. קיטש, שמאלץ, מה שזה לא יהיה. זה ממש לא חשוב. יהורם היה באמת מהקולות המובילים של המדינה לפחות עד לפני עשור, והמדינה מעניקה חותמת. זכור, המדינה זה לא אני, אתה או צרת החינוך, המדינה היא גם מושג ערטילאי, כמו הקאנון שהיא מנסה לייצר. וכמו רבים וטובים כאן, אין, ולא יהיה לי דיסק של גאון בארון. זה לא הפריע לרובינו לדעת במה ובמי מדובר. אכן, זוהי תמצית הטיעון שלי. יהורם גאון הפרסונה, הפך ל"יהורם גאון" המושג. ודי בכך כדי להפכו לזכאי לפרס.