נמ"ת בינ"ל בחיפה - מחזיר דיון ישן

נמ"ת בינ"ל בחיפה - מחזיר דיון ישן

שלום,
למי שזוכר, לפני כחודשיים העלתי רעיון כיצד ניתן יהיה לבנות נמל תעופה בינ"ל בחיפה (אמנם אני לא הראשון). רובכם פסלתם את הרעיון על הסף בטוענות של "רעש", הנמל הצבאי וקרבה רבה מדי לנמל הימי. חלקכם אפילו ממש זלזלתם. אני עניתי, שהאתגר הוא בלמצוא פתרון לבעיות האלו ולאו דווקא לפסול כי "כרגע" זה בלתי אפשרי.
הבעיה היחידה מבחינתי (כמעט תמיד) היא בירוקרטיה.

בעיית הרעש:
ישנם לא מעט נמלי תעופה בין לאומיים, עמוסים יותר ממה שהנמל הזה יהיה אי פעם, שבנויים מטרים ספורים משכונות מגורים. בבירת שכנתנו מצפון, למשל, יש שכונה ממש בתוך נמל התעופה. אם אתם רוצים מדינה מודרנית יותר מלבנון, תסתכלו על נמל התעופה טאגאל שבברלין, על נמה"ת של בריסל, על לה-גארדייה או ג'יי-אף-קיי בניו יורק ועוד רבים אחרים.
רעש בעקבות שדה תעופה יש בכל העולם והישראלים הם לא יוצאים מן הכלל... בכל מקרה, האזרחים הקרובים ביותר שייסבלו מבעיית הרעש החדשה גרים כ-1400 מטרים ממסלול הנחיתה, מרחק סביר לכל הדעות כשמדובר בנמל תעופה במרכז עיר.

הנמל הצבאי:
למה הנמל הצבאי חייב להיות ממוקם בשפך הקישון או בצדו המערבי של הנמל המזרחי? למה לא במקום אחר, נוח יותר, מתאים יותר...? המקום שנראה לי הכי הולם הוא הפקעת שטחים מרפא"ל (בחלק הדרומי) להקמת אותו בסיס. ניתן להקים בשטח גם את הבה"ד וגם את הנמל עצמו. מבחינת תחבורה, לחיילים זה יהיה נפלא משום שהקו הירוק של המטרונית עובר בדיוק שם. בדיוק תחנה אחת מהמסוף הצפוני של המטרונית, מקום אידאלי לתחנת רכבת כבדה.
השטח עצמו מהווה כ-10% מרפא"ל, משהו שנראה לי שהמדינה תצליח לעמוד בו.

קרבה רבה מדי לנמל הימי:
את אותו מסלול נחיתה ששרטטתי לפני חודשיים סובבתי בכ-10 מעלות עם כיוון השעון. כך נוצר מצב בו מסלול הנחיתה הוא 150 מטרים מהמנוף האפשרי הקרוב ביותר. לשם השוואה, מטוס הנוחת בשדה דב עובר בערך כ-150 מטרים ליד ארבת רידינג, מטוס הנוחת היום בשדה הקיים בחיפה עובר בדיוק מעל ובכמה עשרות בודדות של מטרים מעל הלבניות; בזכות הסיבוב של מסלול הנחיתה, המטוסים יעברו כ-330 מטרים הרחק מהארובות, מה שבעצם הופך אותו לבטוח יותר גם משדה דב וגם מהנמל הקיים באותו מקום.

ש מים גם אמר שתהייה בעיה של רכב חילוץ ורכבי תחזוקה לעבור בלשון הצרה שבחלקו הצפוני של נמל התעופה. אך בעצם הסיבוב הקל שעשיתי נשאר המון מקום לכל רכב שרק חפץ לעבור שם. אפילו עוד מטוס.

ייתרונות נוספים של נמ"ת בחיפה לעומת נמ"ת אחר בצפון:
-קרבה לכמות אוכלוסיה גדולה יותר בעלת מצב סוציו-אקונמי גבוה יותר וסבירות רבה יותר לשימוש בשדה תעופה.
-אתרים תיירותיים ומלונות רבים יותר.
-השדה ממוקם במרחק נסיעה קצרה ממרכז תחבורה גדול. כל שצריך זה שאטל שיחבר ביניהם. הנסיעה היא בדיוק 2 ק"מ. תחשבו כמה דלק ייחסך רק בשל מיקום השדה דווקא שם ולא למשל במגידו.

כדי לחזק עוד יותר את הרעיון ולהראות שהוא אפשרי וישים, הוספתי לשרטוט גם מסילת רכבת אפשרית עד למסוף המכולות העתידי וגם כביש גישה לאותו מסוף, גם מדרום וגם ממזרח במעבר תת קרקעי מתחת למסלול הנחיתה. כל זה ניתן ע"י ייבוש של כ-30 קמ"ר מהנמל המזרחי, חסרון זניח לעומת הייתרונות של נמ"ת באיזור וזניח עוד פחות בהוספת עוד כמה מאות של שטחים ע"י ייבוש באותו איזור בכל מקרה.
 
הנמל הצבאי בתוספת קווי המטרונית

עם תוספת קלה שלדעתי צריכה להתבצע גם במטרונית בצד המערבי, אם תשימו לב (קו ירוק).

הקו הכתום זה השאטל האפשרי מנמל התעופה ועד מרכזית המפרץ.
 
אותם 150 מ' בחיפה

בחרתי בנקודה שעדיין סביר שמטוס יהיה באוויר, למרות שפחות סביר שבאותו מקום יהיה מנוף...
 

XrayCharlie

New member
זה שיש ארובה קרובה מאוד לנתיב הטיסה בשדה דב

לא אומר שזה בסדר גמור.
יש תקנות בטיחות ויש הגדרות לגודלי מטוס ומה מותר ומה אסור (מה שהיה מקובל פעם לא בהכרך מקובל היום - ואולי אפילו אסור באיסור חמור).
מטוס 747 לא יכול לנחות בשדה דב (ולא רק בגלל אורך מסלול) אבל הוא יהיה חייב לנחות (בתאוריה) בחיפה אם זה יוגדר כהשדה השני של ישראל ודרישות הבטיחות הן שונות.
שדה דב לא מהווה דוגמא או קרטריון שעובדים לפיו.

גם שבנו גשר (נמוך בהרבה מגובה הארובה של רידינג) בכביש 4404 מעל פסי הרכבת לנתב"ג הייתה בעיה ולכן שיפוע העליה שלו (בעיקר מהצד המערבי) גבוה יחסית (שלא לדבר גם על עיקול חד שלא הופך את הגשר הזה לדבר הכי בטיחותי שיש).

לגבי הרעש. כל השדות שהזכרת הם ישנים וותיקים. כאשר בנו את שדה דב אפילו כלב לא היה בסביבה. היום הוא מטרד. בכל השדות שהזכרת העיר "סגרה" על השדה ולא בנו את השדה כאשר העיר כבר הייתה קיימת.
בחיפה הסיפור שונה לחלוטין. אני ממש לא רואה את התושבים מסכימים לזה ובצדק.
 
זה מצחיק מה שאתה אומר לגבי בטיחות...

אם זה לא בטוח אז זה לא בטוח. אם יצאה תקנה שאסור למטוסים לעבור בקרבה אז שלא יעברו מטוסים... ולא רק בשדות תעופה חדשים, על כל ההשלכות. אח"כ שמטוס נכנס בארובה כולם יגידו שהכתובת הייתה על הקיר?

גם אותם 150 מטרים שהראתי לא באמת יהיו 150 מטר... המרחק יהיה לפחות 200. ברור הרי שאף אחד לא יקים מנוף בצד המזרחי של המסוף אם אונייה לא יכולה לעגון שם. המכולות לא ייערמו בדיוק על סף הגבול בין המסוף לשדה התעופה. בסך הכול לקחתי מרחק ביטחון.
אגב, הגשר של 4044 נמצא 120-130 מטרים מנתיב הנחיתה, והוא עדיין שם. כלומר גם מרחק כזה הוא סביר. ושוב, המנוף הקרוב ביותר הוא לפחות 200 מטרים והמכולה הקרובה ביותר לפחות 160 (במקום שכבר גלגלי המטוס נוגעים בקרקע, כי אם הם לא היו - לא יהיה למטוס מספיק מרחק עצירה).
ושוב, לגבי הרעש, אנשים גרים בסביבה של שדות תעופה בין אם הם גרים שם לפני או אחרי שבנו את השדה, ומתמודדים עם זה. 1.4 ק"מ זה מרחק גדול מספיק וסביר. זה אפילו יותר ממה שגרים אנשים בקרבת נתב"ג.
תושבים מתנגדים יש לך לכל דבר, גם אם אתה בונה כביש חדש או מגדל או תמ"א 38... תמיד יהיו תושבים מתנגדים וזו זכותם כמובן, אבל במקרה הזה, לדעתי כמו בהרבה מקרים, היא לא מוצדקת.
 

XrayCharlie

New member
אם זה מצחיק אותך, אז תצחק.

כמו בהרבה דברים אחרים, גם בתעופה חוקים ותקנות בטיחותיות נכתבו בדם.
ברגע שנקבע חוק או תקנה חדשה באופן אוטומטי יש שדות תעופה שלא יעמדו בה. אז מה? אתה חושב שיוציאו להם צו הריסה? לא (אם כי יש מקומות שהמצב כל כך גרוע שמחויבים בתיקון כזה או אחר) אבל לא יאפשרו לבנות דברים כאלה בעתיד.
אתה יודע כמה שדות תעופה שלא עומדים בכל הכללים (שקיימים היום) יש בעולם?
גם נתב"ג נמצא בשיפוצים מסיבים בגלל בעיות הבטיחות הקשות שלו.
אתה חושב שהיום היו מאפשרים לבנות את רידינג כמו שבנו אז? ממש לא!
יש הגדרות מאוד ברורות לאיזה גובה ניתן לבנות ובאיזה מרחק מציר המסלול לשדות תעופה שמטפלים בתנועה מקטגוריה A ולשדות תעופה שמטפלים בתנועה מקטגוריה D וזה ממש לא אותו הדבר.

הגשר מעל 4044 אומנם נמצא שם אבל כמו שכבר אמרתי הוא לא בטיחותי (בעיקר לנוסעים בו בכלל ומערבה בפרט, פחות למטוסים שעוברים לידו) בגלל מגבלות תעופה.
 
לא התכוונתי לפגוע או משהו

פשוט לפעמים דברים מתנהלים כל כך עקום שכל מה שנשאר לעשות זה לצחוק...
הרעיון מאחורי הדברים שלי זה שניתן למצוא פתרון לדברים. אם 200 מ' זה לא מספיק אפשר לסובב את המסלול אפילו יותר. יש לזה מקום.
 

XrayCharlie

New member
בגדול מסלול 26 הוארך ונק' ההמראה הוסטה מערבה,

נבנו מספר מסלולי הסעה חדשים לקיצור זמן ההסעה והיום עובדים על הארכת מסלול 21 (ובניית מסלול הסעה מקביל לו) בקילומטר.
כמו כן לא מזמן החלו לעבוד על בניית מגדל פיקוח חדש.

לפני תחילת העבודות, בשעות אחר הצהרים כאשר מטוסים נחתו ממזרח בגלל רוח מערבית חזקה, נתיבי המטוסים הממריאים חצו את נתיבי המטוסים הנוחתים דבר לא בריא ובטוח בעליל.
כאשר העבודות יסתיימו הנחיתות יהיו לרוב על מסלול 21 וההמראות ממסלול 26 (ניתן יהיה לנחות במקביל להמראה מה שלא קיים היום) ותהייה הפרדה מוחלטת בנתיבים שלהם.
 

luckydude

Active member
רק להוסיף שבנוסף לשיפור הגדול בבטיחות,

תהיה גם הגדלה משמעותית של קיבולת תנועות המטוסים בשדה.

תמונה של השלב האחרון של העבודות ניתן למצוא בהודעה הזו.
 

XrayCharlie

New member
הדבר הכי מעניין בתמונה הזאת היא

העובדה שלמרות שהעבודות גם על מסלול הנחיתה וגם מסלול ההסעה החדש הם סביב מסלול 12-30 (שסגור לצורך כך) עדיין לא נגעו במסלול עצמו (לא התחילו לבנות את הצמתים עם המסלול, רק התקרבו).
המשמעות (החיובית) היא שאם מחר יש תקלה חמורה או אסון ויש לסגור את 08-26, ניתן בזמן קצר ביותר להכשיר את מסלול 12-30 לפעולה.
אני מניח שהעבודות על הצמתים יהיו כמעט האחרונות ויעשו את זה במהירות הכי אפשרית.
אגב, במהלךסגירתו של 12-30 הייתה נחיתת חרום של מטוס קל ועדיין נתנו לו לנחות על מסלול זה על מנת שלא לסגור את 08-26 למי יודע כמה זמן אם הנחיתה לא תעבור בשלום (אבל היא עברה).
 

Ynhockey

New member
אני בעד שד"ת בחיפה, אבל לא לטיסות ארוכות

אני בעד שדה תעופה בחיפה לטיסות עד אירופה, אבל לדעתי לא משתלם לבנות שדה שישרת טיסות ליעדים רחוקים. הסיבות דומות לסיבות שבגללן אני מתנגד לשדה תעופה בים מול חופי תל אביב: עלות מופרזת, נטל בטחוני, מיותר, ועוד.

אבל ליעדים באירופה, שמשם באים רוב התיירים (וגם הרבה אמריקאים שטסים דרך אירופה), אין סיבה לא להרחיב קצת את השדה בחיפה. בהרחבה קטנה, נושא הבטיחות פתיר והרעש לא ישפיע על שכונות מגורים כמו שחלק אומרים (כי השכונות לא קרובות כל כך לנתיב הנחיתה).
 

oschlick

New member
רעיון טוב, אם כי לדעתי עדיף למקם דווקא את

נמל התעופה בשטחי רפא''ל (ואולי אפילו לפנות את כל המתקן הזה לנגב יחד עם אחיו התאום תעש בהוד השרון ולפתוח את חופי הים שם לציבור) ואת בסיסי חיל הים בנמל הקישון או ליד שדה התעופה בחופי רפא''ל
 
למעלה