נעים להכיר

פלגיה

New member
נעים להכיר../images/Emo69.gif../images/Emo68.gif../images/Emo66.gif../images/Emo197.gif

שמחתי לראות שיש התעוררות בפורום, ושיש גם הרבה גולשים חדשים. אז בואו נספר קצת, כל אחד על עצמו:
הגדרות קופסה - דתי? חילוני? מסורתי? אתאיסט?...
מה את/ה אוהב/ת בתנ"ך?
ממתי התחיל אצלך העניין בתנ"ך?
 

אסף4יי

New member
נעים מאד להכיר../images/Emo152.gif

שמי אסף, תפקידי הוא להרגיז את המנהלת. אני חילוני מוחלט, וזאת למרות שסבי ז"ל היה רב מכובד ביותר. אני פשוט סבור שאלוהים יצא לחופשה מאז שחילק את התורה, וטרם ברור מתי ישוב. אישית אני חושב שהתנ"ך הוא אחלה סיפור, קצת מוגזם וקצת לוקה בפנטזיות של המחבר (שכנראה "חגג" על משהו בזמן הכתיבה) אבל סה"כ הסיפורים שבו די מרתקים. העניין שלי בתנ"ך התחיל לפני כמה שבועות, עת הזמינה אותי פלגיה לפורום ומאז אני כמעט לא ישן.
 

יוסי ר1

Active member
לאסף שלום

סתם שאלה שמסקרנת אותי: אילו מנהל/ת פורום הארי פוטר או האמלט או איליאדה היה מזמין אותך לפורום שדן בספרים הללו, גם שם היתה כמעט לא ישן? כלומר, בתור חילוני מוחלט כהגדרתך (לא ברור אם אתה מאמין שאין אלוהים כלל או שיש אבל אחד שלא מחובר לעולם), מה המוטיבציה שיש לך להשקיע ולגלוש בפורום, שהוא בסך הכל על ספר שיש בו "סיפור אחלה"?
 

יוסי ר1

Active member
אני יודע, יש באמת פורום כזה, ולכן

כללתי אותו. זה באמת ספר מדהים, עם סיכוי טוב להיקרא עוד כמה מאות שנים. אבל לא עוד 2000 3000 שנים, ובטח לא להדיר שינה בגללו בלילות. מה שבאמת מסקרן אותי, הוא היחס האמביולנטי של חילוניים מוצהרים לתנ"ך. בתיאוריה, הוא אמור להיות עבורם עוד ערימת דפים על המדף. בפועל, הוא עושה להם משהו, הרבה יותר ממה שרבים מהם מוכנים להודות.
 

פלגיה

New member
אולי כתופעה סוציולוגית

כפי שאני להבדיל קוראת את הארי פוטר - מה גרם לכל כך הרבה אנשים להאמין בספר הזה?
 

אסף4יי

New member
דווקא הלילה הצלחתי להרדם

כלום פורום תנ"ך שמור למאמינים בלבד ? אותי דווקא מסקרן לדעת כיצד הגיע התנ"ך למעמדו הרם למרות שיש בו המון הגזמות וחוקים פרימטיביים, ומדוע אנשים עדיין חושבים שסט החוקים הללו מתאים לתקופתינו ? לדעתי הצנועה התנ"ך יכול להוות בסיס טוב לאמונה, לחזון ולדרך - אך לצערי קדושתו המוגזמת של הספר גורמת לדת להיות מקובעת מאין כמוה ולהרחיק אנשים רבים מקסמו של הספר ומהדרך שהוא יכול להתוות. ואם כבר אתה שואל אותי, אז אני לא סבור שיש "אלוהים" כישות כלשהי שיושבת למעלה , מסתכלת על האנשים שלמטה , מחלקת להם ציונים ביום כיפור ומנתבת אותם לגן עדן או גיהינום. לדעתי המטרה של התורה היתה לחנך אותנו להיות אנשים טובים עם מצפון עמוק, ללמוד לאהוב את הבריות ולהתוות סט של כללים שישאירו אותנו בדרך הישר. אין ספק שכדי לעורר אנשים פשוטים לשנות את דרכם יש צורך בשיטת "המקל והגזר" וזאת כדי להתחיל את כדור השלג שיגרום להם להכנס לתלם, וכאן גם נכנס אלוהים לתמונה כאמצעי להשיג את המטרה הזו. לצערי הרב העסקנות הדתית המעוררת בחילה ושאט נפש. היא הפכה את האמצעי למטרה, ממסחרת את הנושא בלי בושה לכל קשר בין האנשים הללו לדת הוא מיקרי בהחלט.
 

א ס נ ת י

New member
לא קדושתו של הספר

גורמת לדת להיות מקובעת, או מרחיקה אנשים מקסמו של הספר ומדרכו, אלא הספרות הבתר מקראית (תלמוד, משנה, פסקי הלכה למינהם וכו') היא שגרמה עיוות לחוקים היפים שבתנ"ך, ולצערנו זה קורה עד היום. עיוות מוחלט ואטימות בלתי נתפסת כלפי הצורך לחידוש חוקים מסוימים. כמו ההוראה למנוחת השבת. בשבת עלינו לנוח ולא לעשות כל עבודה. אז - באותה תקופה הדלקת אש דרשה עבודה מסוימת והתאמצות כלשהי, אך היום כדי להדליק אש כל שעליך לעשות הוא ללחוץ על כפתור והנה יש לך אש. לא דורש כל מאמץ. והרבה שומרי שבת אינם מבינים למה עליהם להמנע מזה ומזה, וכשהם מעיזים לשאול התשובה שהם מקבלים היא - לא שואלים שאלות. אני מסכימה שמטרת המקרא כולו ולא רק התורה הייתה לחנך אותנו להיות אנשים טובים, מוסריים, בעלי מצפון ולהתחשב בזולת - עלינו קודם כל להיות מוסרים אחד כלפי השני ולאחר מכן לתת דין וחשבון כלפי אלוהים, ולצערי הרבה אנשים (דתיים) לא רואים זאת כך היום. מספיק לי שהרב עובדיה יוסף יושב ומפטיר קללות ו'איחולים' על ימין ועל שמאל כלפי חילונים וכלפי גויים, אך לשמור את השבת הוא שומר. מספיק לי שהוא מפרסם בכל מקום 'מי לה' אלי' - מי מת ומינה אותו שליח אלוהים? (אולי הוא חושב שהוא נמצא באותה רמה כמו אלוהים, אי אפשר לדעת). אני חושבת שהדת כפי שבאה בתנ"ך היא יפה, היא ספרות מופת, אך מה שעשו ממנה אחר כך כבר אכן מעורר בחילה. יש להבדיל בין הדברים.
 

פלגיה

New member
אני חולקת עליך

המטרה בשבת היא לא מנוחה פיזית - אלא מנוחה מעשיית דברים ומחידוש במעשים. זה שרשור היכרות ולכן לא אאריך כאן בנושא.
 

א ס נ ת י

New member
גם אני חולקת עליך

"ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים לעשות" אנחנו מצווים לנוח מכל מלאכה ביום שבת כי כך עשה אלוהים במעשה הבריאה.
 

פלגיה

New member
מלאכה - יצירה ולא עבודה פיזית

כשם שלאל לא היה מאמץ פיזי בבריאת העולם, כך מה שנצטווינו עליו הוא לא ךהימנע ממאמץ פיזי אלא מיצירה של דבר חדש. לגרור שולחנות וכיסאות ולהתאמץ - מותר. לשבת בנחת מול המחשב ולהקליד סיפור חדש - אסור.
 

masorti

New member
לא שאכפת לי...

אבל הפרשנות הזו של איסור עבודה בשבת (שהיא אכן הבסיס להלכות השבת של היום) היא מאוחרת, ולא נובעת מהפשט של המקרא. אני מזכיר לך את מקושש העצים ביום השבת שהוצא להורג. לאסוף ענפים ולהעבירם מנקודה A לנקודה B אינו בחזקת יצירה.
 

א ס נ ת י

New member
זה מוכיח בדיוק את מה

שכתבתי למעלה. לזרוק על מכוניות שבתוכן אנשים אבנים כי הם נוסעים בשבת - מותר להדליק חשמל על ידי לחיצה על מתג - אסור עיוות התנ"ך
 
וזה בדיוק מה שאני חוזר ושואל

האם כל מי שמצהיר שמאמין בתנ"ך אכן מאמין בו? אני לא מאמין שאותם זורקי אבנים באמת מאמינים בתנ"ך. פותר לך את הסוגיה?
 

א ס נ ת י

New member
הם מאמינים שהם דתיים

ושהם מאמינים בתנ"ך ובה' אבל הם מבטלים משהו הרבה יותר חשוב - להיות בני אדם. לפני שנתיים בערך הייתי גרה באיזור חרדי. ליד הבית מצאתי ילד כבן 3 בוכה בכי תמרורים ולא מוצא את אימו. הזעקתי את המשטרה והלכנו לחפש את אמו. איפה מצאנו אותה? זורקת אבנים על מכוניות. פשוט לא ייאמן!
 
ואם היית מוצאת אותה בהפגנה של

שלום עכשיו- זה משנה איפה היא היתה? זו דמגוגיה שאני לא אוהב לדון בה. אנחנו מדברים על המכוניות והאבנים- ולא איכפת לי מה הם חושבים- הם הפושעים הכי גדולים כי הם עושים נזק, עבירות ומסכנים חיי אדם כביכול "לשם שמיים". כשיבוא יחום הדין אני מאמין שהם יהיו הראשונים לתת את הדין. אבל בחייך- בלי דמוגוגיה זולה כגון מה עשתה האמא וכו'. הפרט לא מענין- מענין הכלל...
 

אלי ו.

New member
הלכתית אסור לידות אבנים בשבת

שלא לדבר על לפגוע (איסור חובל בשבת) יותר מכך, בציבור החרדי רואים יידוי אבנים בשבת בצורה חמורה וילדים ונערים שעושים זאת ונתפסים מורחקים מהתלמוד-תורה/ישיבה. (לפני שנים ספורות היה מקרה כזה במשפחה שלי) המיתוס כאילו "החרדים" מידים אבנים בשבת כמו כל מיתוס עומד על אמת מסוימת אבל היא מאוד רעועה.
 

א ס נ ת י

New member
מה מיתוס? שום מיתוס!

לך בשבת לצומת בר אילן בירושלים ותראה איך המיתוס הופך למציאות.
 
למעלה