נעים להכיר

masorti

New member
צריך לעשות שאלת רב...

אם המחשב הודלק לפני כניסת השבת (ואין שומר מסך), ייתכן שמותר.
 
וואלה? אני מניח שגם כאן יתחלק הענין

לפי הרב, אבל אם פוטנציאלית הענין עשוי להיות מותר יש סיכוי שתוך מספר שנים זה יהיה מותר תחת כללים מסויימים אצל הרוב- נכון?
 

masorti

New member
לא יודע. אני לא רב.

אני מהמר שיוטל איסור, ולו בגלל סכנת המדרון החלקלק.
 
וגם אז - רק לאותו מסך

ממש כמו PrintScreen, כי כל פעולה אחרת שתשנה את התצוגה על המסך - תיחשב ככתיבה... אבל כמו שאסרו לקרוא לאור הנר בשבת "שמא יטה", ודאי יהיה אסור לקרוא מסך מסוים בלבד, שמא יגלול את התצוגה או ירפרש
<בבתי כנסת יש לוחות מוארים שמותר לקרוא את הכתוב בהם בשבת - אבל התוכן שעליהם הוא סטטי, ולא משתנה לאורך השבת כולה >.
 

masorti

New member
זה פורום תנ"ך או פורום "שינוי"?

השאלה האם נכון או לא נכון להדליק טלויזיה בשבת, ועד כמה המימסד הדתי אטום - אינן שאלות שצריכות להיות נידונות כאן. למפלגת "שינוי" יש פורום נפרד. מצידי שגם מפלגת "חץ" תפתח פורום נוסף לפורשי "שינוי".
 
אני עוד לא שמעתי ש"אסור לשאול שאלות

נהפוך הוא- דוקא שמעתי שאפילו את השאלות הקשות והמזעזעות ביותר מעודדים שלאול. מי שיגיד לך ש"אסור לשאול שאלות"- כנראה לא מספיק חכם כדי לשאול אותן....
 

א ס נ ת י

New member
אני מכירה מישהו

איש חכם ויקר שלמד בכולל, היה מאוד הדוק וכשעלו לו שאלות 'כופרות' - דהיינו - מדוע יש כפילויות בתנ"ך, מדוע אם יש רק ה' אחד - יש בני אלוהים, יש מלאכים וכו' סתמו לו את הפה ב-'לא שואלים שאלות'. הוא פשוט החליט שכל התפיסה הזו מעוותת ויצא מהכולל. היום הוא מאמין בה' אבל בדרכו שלו.
 
לא יודע איפה הוא למד

ובטוח יהיו כאלו שיוכלו לספר טוב ממני- אבל עד כדי כך מעודדים לשאול שאלות שאפילו שאלות כפירה בתוך הישיבה הן דבר רצוי. לא זוכר איפה...
 

יוסי ר1

Active member
בודאי שמעודדים לשאול.

זוכר את הבדיחה על סטאלין שנאם בקרמלין כמה המצב השתפר בתקופתו, ובסוף הנאום שאל למי יש שאלות. קם סשה ושאל, אם כל כך טוב, אז למה רע? ענה סטלין, שאלה מצויינת, מחר תקבל תשובה. בישיבה הבאה, בסוף הנאום, שוב שאל סטאלין למי יש שאלות. קם יאשה, ושאל, להיכן בדיוק כבר שבוע נעלם סשה?
 

יוסי ר1

Active member
לאסף ואסנתי.

לגבי דבריכם על הממסד הרבני, שלהם אני מסכים בחלקם, אין לי עניין להתייחס בשרשור ז, כפי שפלגיה ציינה זה שרשור היכירות. לגבי קיום הא-ל ומקור סמכות חוקי התורה - על כך אנו חלוקים. אני מאמין שקיימת ישות אלוהית, (לא יושבת למעלה, אלא נוכחת בכל מקום), ותוקף המצוות שבתנך הוא ממנה. לכן עבורי קיום המצוות אינו קשור למה שהאופנה היום תחשוב שהוא צו מוסרי או ראוי, ולא קשור לכמה אנרגיה צריך להשקיע על מנת להדליק אש. אני נוהג לרוץ לפעמים בשבת להנאתי, וכמות האנרגיה שאני משקיע בכך רבה יותר מאשר לו חטבתי עץ עבות. עדיין לרוץ אני רץ בשבת, וחוטב עצים רק בחול.
 

א ס נ ת י

New member
כתבתי שאני לא מאמינה באלוהים?

מאמינה בהחלט! הדבר שאני עדיין לא סגורה עליו הוא מה זה אלוהים? יחזקאל רואה דמות עם זקן לבן, מצד שני אלוהים מתגלה למשה בסנה הבוער, לאליהו הוא מתגלה בקול דממה דקה (ואנו יודעים שזה אלוהים כי אליהו מליט את פניו באדרתו). האמונה שלי בו היא חזקה ולא משנה מה הוא. אני פשוט לא מוכנה להכנע לאבסורד שעשו מהתנ"ך. מכיר את הקראים? אני יותר נוטה לכיוון שלהם - רק מצוות התנ"ך. ברור שבימינו אנו אי אפשר לקיים את כל המצוות כי אבד על חלקן הקלח, אבל להכנע לתכתיבים של הלכות ופסקי הלכות אבסורדיים אני לא מוכנה.
 
חולקת עלייך בהכל!!!!

אם אתה מאמין לפחות שהתורה באה לעשות אותנו טובים יותר, אז יש לי שאלה אלייך-מי לדעתך הביא את התורה-האויר?! התנך זה לא הגזמות-אלא היסטוריה של העם שלך {אע"פ שאתה לא כל כך מאמין בה} שעבר במשך חמשת אלפים שנה או יותר. ועוד שאלה אם אתה לא מאמין בכלל בתנך או באלוקים -מאיפה לדעתך נוצרו בני האדם-מהקופים?, איך נוצר העם היהודי? אני לא רוצה להשמע מטיפה או משהו אבל מסקרן אותי לשמוע את הדעות שלך בנושא.
 
../images/Emo204.gif נעים מאד

אני דתית.
את התנ"ך גיליתי באמת רק בסוף התיכון (מרגע שהוא הפסיק להיות "החומר לבגרות") ולא מפסיקה לגלות עוד ועוד, עד היום.
אוהבת את העומק, את האפשרות ללמוד בכמה רבדים ולא רק את הפשט, ואת היכולת לקרוא ספר עתיק כל כך באותה שפה בה אנו מדברים. גם מילולית (שזה פלא בפני עצמו) וגם כלימוד משמעותי לחיים.
 
נעים מאוד- אני אורן

קשה לי עם הגדרות קופסא ולכן אני מתסכל את כל הסוקרים למינהם. לפי ההגדרות היבשות- אני חילוני. לפי ההגדרות המורכבות- אני דתי לא שומר מיצוות. לפי עצמי- אני יהודי מאמין. לכו תצאו מהסבך... מה אני אוהב בתנך? שמתוך מילה אחד או פסוק אחד יכול להתגלות עולם ומלואו- מה שמתסכל אותי הוא שבדר"כ לבד לא הייתי עולה על זה. מתי התחלתי? בתור נער ומתבגר הייתי קורא להנאתי- אבל לא לעומק במיוחד. לפני כשנה התחלתי להתעמק יותר ובחודשים האחרונים אני משתדל לעמוד בקצב (הרצחני) של פרשות השבוע, לקרוא את הפרשנים השונים (כמה שאני מספיק בלילות הקצרים בין בת למשניה). האמת? זה נראה לי משימה בלתי אפשרית, ביחוד שיש עוד את הנ"ך להתעמק בו- שלא לדבר על משנה, תלמוד, כתבים נוספים וכו'. אני אשכרה לא מבין איך אדם חילוני יכול ללמוד תנ"ך בזמנו הפנוי- זו משימה של כמה גילגולי חיים לפחות. זהו- סיימתי. לילה טוב ושבת שלום!
 

ע מ י ש

New member
אם כבר שואלים...

חילוני אוהב את השפה, את תחושת השייכות ואת הייחוד התרבותי וההיסטורי מאז ומתמיד, כלומר מיום שפתחתי לראשונה את התנך בגיל שבע או שמונה.
 

yolmm

New member
נעים להכיר../images/Emo70.gif

אני חילוני וזה לאחר ששתי משפחות הוריי די התחילו לפקפק באלוהים אחרי השואה, כאשר אביהם היו חרדים מאוד. מצד אבי, סבו היה הרב הראשי בעיר קובנה שבליטא. מצד אימי, גם סבא שלה וגם סבתא שלה היו חרדים מאוד. בתנ"ך אני אוהב הכל, אפילו שאני עדיין לא מכיר את כולו. אני מאמין בו ובכל מה שכתוב בו. העניין אצלי בתנ"ך לא התחיל ממשהו מיוחד. התחלתי ללמוד תנ"ך בכיתה ב'...
 

פלגיה

New member
ואני

מנהלת הפורום הזה
דתית (למי שלא ניחש עד עכשיו) אוהבת הכל - את הסיפורים, את הקטעים הפיוטיים יותר, ולאחרונה - לנסות להיכנס לפסיכולוגיה של הדמויות ולהבין אותן. והתחלתי לאהוב תנ"ך עוד בימים שהיתה לי אשליית הצלחה בחידון התנ"ך. לא הצלחתי, אבל המשכתי לקרוא וללמוד.
 

טובהמ

New member
וגם אני

דתית איכשהו יותר מחוברת ל'פרוזה' בתנ"ך, למרות שברור לי שאני פשוט צריכה להשלים פערים ביחס לנבואות וכו'. ולגבי העניין בתנ"ך - אני מודה שבעקבות השרשור הזה, אני קצת מקנאה בחילונים אוהבי תנ"ך. אני חושבת שזה כמו ההבדל בין אמא לאישה. כלומר, עם אמא נולדים. אוהבים אותה מאוד, אבל אי אפשר באמת לדעת מה היה אם לא היינו נולדים לבית הזה. אישה - מתאהבים ובוחרים. מקנאה קצת באלה שפשוט גילו יום אחד את התנ"ך, פתחו והתאהבו, ויכלו לגשת אליו בלי מטען דתי-אמוני-רגשי-עתיק-מחוייב. מגיל שלוש למדנו תנ"ך בגן. הגננות לא פעם ערבבו חז"ל ותנ"ך יחד, ובזה מנעו מאתנו את ההיכרות הבלתי אצעית, את היכולת לשאול, ולא לקבל מיד את התשובות בכפית. ברגע שמילדותינו, המיילדות הן מרים ויוכבד (מה לא?!) אנחנו מפסידים. גם את האפשרות להבין את גדולת מעשיהן של סתם שתי נשים פשוטות, וגם את האפשרות להבין מה ניסו חז"ל להגיד לנו, בכך שזיהו ביניהן. ובקיצור - יש לי הרבה מה ללמוד דווקא ממי שלא 'נולדו' עם התנ"ך. (אבל לא מחליפה...)
 

usa2003

New member
נעים להכיר ...

הרצל אושה מלוד .תושב העיר לוד , בן למשפחה מדמשק(ארץ ישראל התנ"כית ) , לפי מחקרים שלי, משפחתו של אבי ז"ל בדמשק עוד מימי בית ראשון ומעולם לא עזבו את הנחלה הזאת הארץ המובטחת. אמי ממוצא אחר והיא קשורה לגלות ספרד והגיע לדמשק דרך ארגנטינה . שם משפחתי המקורי הוא דאו"ישי ויש לו הקשר תנ"כי עמוק ושורשי. השם המקורי אומת מתוך הכתובה של אימי שהגיע לישראל בסוף שנות ה 90 לאחר כ 50 שנה מאז שברחה מדמשק ןעל ידי בן דוד שיצא משם לאחרונה . שם המשפחה עוברת על ידי הציונים --->לאושה ,והסיבה איתם.(שיטת בן גוריון ליצירת עם ישראלי חדש ) בקיצור ההקדמה שלמעלה נודעה להגיד דבר אחד---> אני יותר ישראלי מישראלי. אני אדם חילוני שהתחנך בקיבוץ גנוסר שלחוף הכינרת ,עקב מצוקות כלכליות ( אנחנו תשעה אחים ואחיות ,עם ההורים 11 --->קבוצת כדורגל ) הצלחתי בסיוע מאסיבי של מילגות לסיים לימודים גבוהים ואני בעל תואר מוסמך למדעים בהנדסה ועובד במקצוע זה. התעניינותי בתנ"ך החלה בגיל 28 לערך. מאמין באמונה שלמה בכל מילה שכתובה בספר הזה ! מאמין באלוהים וחזק ,כי אני יודע או יותר נכון יודע לזהות את הישות הלוא גשמית הזאת . מבין הייטב שתורה ומדעים זה אותו הדבר בעצם ואין סתירות בין שני הדברים . מתעניין בסיפורי בראשית ובעיקר בסיפור גן העדן וסיפור קין והבל ובעיקר בפאן הסודי שלהם.הסיבה בסיפורים אלו גלומה ההבנה של החיים שלנו וכל ההתנהלות החברתית של המין האנושי . נשוי לאישה דתית ממשפחה דתית ממוצא אלג'רי ( יהודי גארדייה שבלב מדבר סהרה) משפחת של אישתי מצד האמא משפחת סאלם הסבא היה מראשי הקהילה ובעצם מנהיגה הרוחני של הקהילה רבי משה סאלם ---> שמידי שנה מזכירים אותו בהילולה קהילתית . רוצים עוד פריטים ?? זאת תדעו בשרשור הבא ....
 
למעלה