יופי... אז מן הסתם אולי תסכים שצריך לסגור
מחלקות שאין להם תלמידים - כי אם אין צרכן, אז למה להשקיע בלייצר את הסחורה? ובהקצאת תקנים בהתאם לעקרונות היצע וביקוש וגם שכר לימוד בהתאם וגם שכר למרצים בהתאם השכלה גבוהה היא משאב, היום צריך יותר, מחר צריך פחות, וכשנגמר הולכים למכולת וקונים עוד. מאד פשוט. מאד פשטני. וגם לא כל כך נכון. אך אחד לא אומר שצריך לתת השכלה גבוהה חינם. אבל להתייחס אל זה כאל עוד משאב שיכול לשדרג לאנשים את החיים זה מזעזע בעיני. אחד הדברים שלמדתי השנה קשור באסטרטגיה עסקית, ורלוונטי לטיעון שלי: כדי להצליח, חברה צריכה שיהיו לה משאבים, ותוכנית איך להשתמש במשאבים האלה. משאבים זה קל: משלמים כסף ומקבלים אותם. תוכניות זה גם כן קל: משלמים כסף למנהל מנוסה, או יועץ, ומקבלים גם אותן. מה ההבדל? למה יש בכלל הבדלים בין חברות? למה לא מתייחסים ל"אסטרטגיה" כאל משאב נוסף? אחד המרצים שלי ניסח זאת היטב: הוא אמר "אסטרטגיה עסקית היא ניהול הפרמטרים שמשתנים לאט". כלומר אותם דברים שגם אם תחליט מחר שאתה זקוק להם לא תוכל לקנות אותם במכולת, או לשכור יועץ שיגיד לך מה לעשות. יש סיפור על סנטור אמריקאי שמגיע לאנגליה ומתפעל מהמדשאות המדהימות שיש בכל פארק. הסנטור שואל את הלורד שמארח אותו, תגיד איך זה שהדשאים שלכם כל כך יפים ואצלנו הדשא נראה תמיד דהוי וחסר חיים. עונה לו הלורד... אההה אנחנו משתמשים בזן מיוחד של דשא. אומר לו האמריקאי, לא יכול להיות שזה רק זה, גם אנחנו משתמשים בזן הזה. עונה לו הלורד, אההה.... ואנחנו משקים את הדשאים שלוש פעמים בשבוע. עונה האמריקאי: גם אנחנו, מה הביג דיל? והלורד אומר ואז אנחנו מדשנים אותם בתערבות מיוחדת. מתפרץ האמריקאי לתוך דבריו ואומר, כן כן, אנחנו מכירים את הדשן שלכם ומשתמשים בו.... ממשיך הלורד בשקט ואומר, וקוצרים את הדשא כל פעם שצריך בצורה מדויקת. האמריקאי מאבד את סבלנותו "אבל גם אנחנו עושים כך".....ממשיך הלורד.... "כבר 500 שנה שאנחנו עושים את זה, וזו התוצאה." אם הגעתם עד לכאן... מוסר ההשכל הוא פשוט. יש דברים שקשה להתייחס אליהם סתם בתור משאב, גם אם הם מביאים תועלת לאנשים, וגם אם הם עולים כסף ודורשים מאמץ. יש להם מעמד מיוחד מעצם היותם תוצר של משהו שקשה לייצר אותו. יידע ומדע ופילוסופיה זה סוג של "משאב" כזה. כיוון שזה לא "משאב" במובן הרגיל של המילה, גם הצריכה שלו היא לא "צריכה" במובן הרגיל של המילה, וה"צרכנים" שלו הם לא "צרכנים" במובן הרגיל של המילה. כזו היא ההשכלה הגבוהה בעיני. לכן סטודנטים אינם צרכנים. המרצים אינם ספקים, ואינם ייצרני ידע, האוניברסיטאות אינן בתי חרושת או מפעלים, וההשקעה בהשכלה הגבוהה צריכה להיות מתוכננת ברגישות ובמחשבה שאינם מונחים אך ורק על ידי עקרונות כלכליים. סליחה על ההודעה הארוכה.