או קיי
טוב, הנה תגובה ארוכה ומפורטת.
אכן היו סדרות נעורים דומות בשנות התשעים: בברלי הילס 90210, דוסון קריק, ואסור לשכוח גם את 'שולחן לחמישה' המצויינת. בברלי היא האבטיפוס, סדרת הנעורים הראשונה שהייתה בנויה בצורה של דרמה בהמשכים (לפני כן כל הסדרות היו בנויות כך שכל פרק עומד בנפרד). אבל באפי הייתה יותר מכך. קודם כל, מלבד היותה דרמה בהמשכים היה לכל פרק גם סיפור משלו. שנית, ההכנסה של הממד העל-טבעי איפשרה גם לייצר אלגוריות, באופן שהמפלצות ייצגו את בעיות גיל ההתבגרות וההתמודדות של באפי עימן סיפקה לה את הכלים להתמודד עם בעיות היומיום שלה, ולהפך. שלישית, בו בזמן שהגיבורים התמודדו עם בעיות ההתבגרות הרגילות הם גם עסקו בדברים ברומו של עולם, דבר שהפך את הסדרה ליותר עוצמתית ומעניינת.
כאמור, אני לא רואה עצמי חסיד של מד"ב. ובכל זאת, סדרות הטלוויזיה שאני הכי אוהב הן אלה העוסקות בגיבורי-על, וזאת משום שבאופן אירוני הן יותר ריאליסטיות מסדרות הדרמה שאין בהן על-טבעיות. זאת משום שבחייהם של בני אדם רגילים אין כל כך הרבה דרמה כמו בסדרות טלוויזיה, ולכן הסדרות ה"ריאליסטיות" לכאורה אינן נראות באמת כמו החיים. כאשר מכניסים את הממד של כוחות אופל שהגיבורה נאבקת בהם, לא צריך להעמיס הרבה דרמה על חיי היומיום שלה, והם נראים אמיתיים יותר. כדי שהגיבורים בסדרות כמו בברלי יעברו כל כך הרבה בעיות וטרגדיות הם צריכים להיות חסרי אחריות וטיפשים, ואז קשה לי יותר להזדהות עימם, וגם יש לי הרגשה שמנסים לחנך אותי לא להיות כמוהם. באפי, לעומת זאת, היא בחורה זהב, והזדהיתי עם נסיונה הנואש לקיים חיים רגילים ומאושרים. הטרגדיה של חייה אינה אשמתה, ואז זה גם טראגי וכואב יותר. כנ"ל לגבי שאר הדמויות בסדרה. הדמות של אנג'ל היא הדמות הכי טראגית שנוצרה אי פעם בתולדות האמנות. פשוט רעיון מדהים.
בכלל, באפי היא תגובה לבברלי. בברלי הציגה לנו צעירים שכבר לא צריכים לדאוג לבעיות הקיום, ולכן הם יכולים להקדיש עצמם לדברים אחרים. באפי היא מאותו שטאנץ, בחורה קליפורנית קלת-דעת שאין לה שום דאגות אמיתיות, כאשר פתאום מונחתת עליה שליחות והיא צריכה לעסוק בבעיות קיומיות כל הזמן. אבל היא עדיין מתעקשת לנסות לחוות גם את הדברים שאחרים בגילה חווים.
לא היו נשים חזקות כמו באפי קודם לכן. היו גיבורות-על כמו סופרגירל או וונדרוומן, אבל הן לא היו אנושיות. באפי היא בת-אנוש בעלת כוחות על מסוימים אבל לא בלתי מנוצחת, וזה היה דבר חדש. היום כבר התרגלנו לראות נשים כאלו, אבל לפני 1997 לא היו גיבורות שהיו מכסחות כל מה שזז, מחסלות נבלים בלי להניד עפעף וזורקות בדיחה אחר כך, וגם נראות טוב בעודן עושות זאת. זה היה נחלתם של גברים בלבד. הגדולה של שרה מישל גלר היא שהיא הצליחה לעשות זאת באופן משכנע, ובאותו זמן הייתה גם נשית מאוד, מלאה רגישות ורוך. אחריה באו אחרות, אבל היא מבחינתי הייתה הראשונה.
מעבר לכך, וונדרוומן וסופרגירל היו בתולות, וזה צמצם מאוד את היכולת להעניק להם חיים יומיומיים מעניינים. יש בכך גם משהו שוביניסטי, כאילו אישה צריכה להישאר בתולית כדי להיות אידיאל. לבאפי היו חיי אהבה סוערים וקשים, והיא הייתה אישה אמיתית.
הסדרה תקפה הרבה סטריאוטיפים, שלפני כן הכניסו נשים לקטגוריות. לפני באפי, "אישה חזקה" הייתה בדרך כלל קשוחה, ביצ'ית, חסרת מיניות ובעלת מקצוע מכובד. באפי הייתה מעודדת בלונדה, ווילו הייתה גיקית של מחשבים (ובמשך הזמן גם לסבית ומכשפה) וקורדליה הייתה נסיכה עשירה ומפונקת, ושלושתן היו נשים חזקות, סקסיות ובעלות אישיות הרבה יותר מורכבת מהסטריאוטיפ המקובל. פיית' הייתה "ילדה רעה" שגם היא התגלתה כהרבה יותר מורכבת, ואניה התחילה כסטריאוטיפ של "שונאת גברים" ולמדה עם הזמן לפתח גישה אחרת. ביחד עם ג'ויס, שהייתה דמות נהדרת של אם חד-הורית, הסדרה סייעה לשנות הרבה דברים בגילום של נשים על המסך. אנחנו כבר לא זוכרים היום עד כמה הסטריאוטיפים הללו היו חזקים בזמנם.
כמובן שהמהלך הפמיניסטי המרכזי הוא העובדה שבאפי היא קוטלת השוברת את כל החוקים המושתים עליה, חוקים שהתקיימו לכאורה אלפי שנים. זהו משל למרד נשי נגד העולם, ויצירת זהות נשית חדשה הקובעת את חוקיה לעצמה.
וכפי שציינתי בפוסט המקורי, הסדרה הייתה גם יצירת אמנות בדרך בה היא הייתה בנויה. קחי לדוגמה את העונה הרביעית. באפי וחבריה הולכים לקולג', ויש כמה פרקים שבהם המפלצות מייצגות בעיות קולג' רגילות (כמו שותפה מעצבנת לחדר). אבל יש גם כמה נושאים מרכזיים לעונה כולה. ראשית, בעיות זהות: רוב הדמויות עוברות משבר זהות לאורך העונה, וגם בהרבה פרקים אנו רואים מישהו מהגיבורים הופך באופן על-טבעי לדמות אחרת, ונאלץ להתמודד. זה כמובן משל לצורך לייצר לעצמך זהות של אדם מבוגר בשנות הקולג'. שנית, הגיבורים מתחילים בשנה הזו לעשות הרבה סקס, ואנו רואים יחסים מסוגים שונים, מסקס חסר משמעות ועד לאהבה. גם זה עניין של זהות: היכולת להיפתח ולהפוך לחלק מזוג, משהו שהוא מעבר לעצמך. שלישית, יש כאן את הנושא הפילוסופי של מאגיה מול מדע. התרבות המערבית מבוססת על מדע, שמהותו שליטה בטבע, ולמול יש את המאגיה, שמהותה היותו של האדם חלק מן הטבע. גם אם את לא מאמינה במאגיה, הרי הרעיון הפילוסופי בבסיסה - שהאדם מאושר יותר כאשר הוא חש אחדות והרמוניה עם הטבע - הוא רעיון שיש לו משקל.
אדם, הנבל הראשי של העונה, מייצג את כל הדברים הללו במירעם. הוא תוצר של מדע שמגבב טבע יחדיו באופן לא הרמוני, הוא אינו יודע לאהוב, והוא מחפש את זהותו אבל למעשה פועל לפי מה שהכניסו בו אחרים. כדי להתגבר עליו, באפי וחבריה צריכים לממש את כל מה שלמדו במהלך העונה, והם משתמשים במאגיה כדי להתמזג יחדיו באופן הרמוני ואוהב, וכך לייצר משהו חזק יותר מאדם. כל זה הוא כמובן גם משל למה שבאפי צריכה ללמוד כדי להצליח בקולג'.
כך גם כל העונות האחרות: יש בהן מספר בעיות התבגרות או קושיות פילוסופיות מרכזיות, ההתמודדות עימן נערכת גם במישור היומיומי וגם במישור העל-טבעי, והנבל הראשי מייצג את החיבור של כולן, כך שההתגברות המוצלחת עליו מסמלת את ההתגברות על הבעיות.
מקווה שהצלחתי להסביר.