סוגי לכה לצביעה

סוגי לכה לצביעה

בעבודות הקטנות שלי אני משתמש בלכה שקופה (לק) ספריי. תמיד אני רוכש לכה ביעקובי בערך 60 ש"ח (הימני בתמונה) מצאתי בסנטר אחר לכה שקופה במחיר 13.90 ש"ח גם של יעקובי. הבעיה שהספריי הזול מסריח (אישתי לא מרשה לי להכניס הביתה.) לא רק שהצביעה נעשה בחוץ, הריח נגרר עוד כמה ימים. מה אתם ממליצים?
 

zvika f

New member
מגורים במלונה

איזו מין שאלה זו? אם נמליץ לך על הלכה הזולה,הרי תעוף מהבית ותגור במלונה עם הכלב. וכל זה יהיה על מצפוננו
 
לכה.

לכה על בסיס מים, נטולת ריח. הלכה בתרסיס בזבזנית, ולא ממש יעילה לחיפוי. ישנם המון סוגים של לכה. כאלה עם שמן שמשנים את פיגמנט העץ, כמו השעון שלך, וישנה הלכה הקריסטלית (על בסיס כהל) שקופה לחלוטין, אבל, החיפוי שלה מושלם, ונטול גוון, והריח מתנדף מאוד מהר. עקב אכילס? המחיר...... את הלכה הזו ניתן לרכוש בחנויות לחומרי יצירה.
 

yoavliberman

New member
ציפויים נכונים לגימור עץ: מורה נבוכים

בני, לפני שנדבר על לכות אנו צריכים לדבר על טיב פני השטח שיקבל אותן. אני מניח שהנייר האחרון איתו אתה משייף את פני השטח הוא נייר 180; רק אחריו באה שיכבת הלכה או ציפוי הגמר הראשון. לאנשים מן הישוב יש כמה אופציות בדוקות ומוצלחות. לכות חד רכיביות על בסיס שמן או מים, לכות על בסיס אצטון (ניטרוצלולוזה), לכות על בסיס כהל (שלק) ולכות דו רכיביות המורכבות ממקשה ובסיס. לא אכנס לדיון על כל אחת מהלכות הללו כיוון שאני חושב שהשימוש בהם הוא מאוד יועודי ומתאים למקרים מיוחדים, או שדרך הישום שלהם מורכבת מדי לנגר שכמונו. הלכה על בסיס מים, כמו שסיפרה לך חברתינו, היא למעשה שרף אקרילי המדולל במים. היתרון הוא מהירות יבוש, קלות נקיון המברשת ומראה ניטרלי: ז"א שמראה העץ לפני מריחת ויבוש הלכה יראה די דומה למה שיתקבל אחרי שהלכה יבשה. אני מבין שאתה אוהב את מראה העץ לאחר ריסוס בספריי לכה שקוף. גם אני לא מתלהב משימוש בספרי שכזה. הוא בזבזני בחומר והמסיס האורגני שבו (כניראה טינר) מזיק לסביבה ולריאות. יתרה מכך נסה לנגב את המוצר באצטון או בטינר לאחר שהלכה התיבשה ותגלה (כך אני סבור) שהיא ניתנת להמסה חוזרת. מנסיוני גם חלק מהלכות על בסיס מים ניתנות להמסה ע"י טרפנטין, מה שהופך אותם ללא מתאימות למשטחי עבודה. המראה החלבי של לכות על בסיס מים גם הוא בעיתי-מה, והרבה נגרים אינם אוהבים אותו... מה שמביא אותי לדיון על הלכה המתאימה ביותר לדעתי: לכה על בסיס שמן.. כולנו מכירים את הוורנית או את היאכט וורניש. אילו לכות על בסיס שמן (פשטן או טאנג) וגם להם הוספו שרפים שונים. לכה על בסיס שמן מתיבשת באיטיות (6 עד 12 שעות) אבל היא נותנת לנו הגנה מקסימלית לפני השטח מפני מים, מדללים, שחיקה ולכלוך. אנשים נרתעים מהשימוש בלכת שמן או בשמה הנכון יותר - וורניש - כי הם חוששים מעבודת ההברשה. אוכל לכתוב על דרכים בדוקות וקלות להברשה, אבל היום אני רוצה לספר על הדרך המועדפת עלי לגימור משטחים ברהיטים שהיא גם מוצלחת וגם פשוטה. הדרך הזו אינה אידיאלית למשטחי שולחנות אוכל או כתיבה כי הציפו שנוצר אינו עמיד כמו ציפוי וורניש טהור אבל למוצרי עץ, למתנות, לחלקי רהיטים שאינם עומדים בשחיקה נוראית אני ממש ממליץ על השיטה הבאה... אני קונה וורניש רגיל (וורניט של תמבור למשל); קונה שמן פשטן אמיתי (מבושל) - אין להתבלבל: המדובר בשמן פשטן הנמכר בחנויות לצרכי ציור או בחניות לצרכי צביעה מקצועית (סהר צבעים ודבקים, בדרך יפו-ת"א למשל, ושם קוראים לשמן הזה שמן פשטן "חיפה") ולא מדובר בשמן "פשטן" שחור לאיטום חלונות. כמו כן אני דואג שיהיה בבית גם טירפנטין. אני מערבב בבקבוק שליש וורניש, שליש שמן פשטן אמיתי מבושל (צבעו כצבע הדבש) ושליש טרפנטין. התערובת שאני רוקח היא דלילה מספיק למריחה בעזרת סמרטוט כותה אותו אני צורר לפקעת קטנה. תהליך הישום ממש קל: מספיגים את הפקעת בתערובת ומורחים/מספיגים את העץ בתנועות אורכיות לאורך הסיבים. לאחר שאתם רואים שהעץ לא רווה משתיית הנוזלים, חכו 10 דקות ועברו על פני השטח בעזרת סמרטוט חדש ויבש וסיפגו את שאריות התערובת שלא חלחלו פנימה. תנו ללכה להתיבש. אחרי יום אני חוזר על התהליך בשנית. שלש שכבות בדרך כלל יספיקו. הציפו הזה מכיל את הוורניש הנותן הגנה סבירה לשחיקה וחדירת מים, הוא מכיל שמן פשטן לקלות ישום ומריחה והוא מכיל טרפנטין לדילול התערובת כדי שיהיה כל למרוח את המרקחת וכדי להגביר את אידוי המססיסים האורגניים בוורניש.מראה פני השטח אחרי ישום המרקחת ממש מדהים. הלכה הזו מחממת את מראה העץ, משאירה אותו במראה מט-משי. וכיוון שאינה בונה על פני השטח שכבת ציפוי עבה ובעלת מראה פלסטי, אתם מקבלים את מלא הדרו ויופיו של העץ וכל מי שמסתכל על המוצר שלכם מתפעל. חשוב כמובן להקפיד על שיוף איכותי מקדים. כמו שהזכרתי קודם: שיוף בנייר 180 או אף 220 הוא מינימום מקדים לפני ישום שכבת הלכה הראשונה - ואין זה משנה באיזה חומר גמר תחליטו להשתמש. הערה נוספת: מומלץ ללבוש כפפות ניטריל כחולות להגנה על הידים.
 

yulevi

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif יואב ברשותך

אערוך זאת כמאמר ואעלה אותו למדור מאמרים
 

yulevi

New member
נשמר כמאמר

תחת קטגוריה חדשה בשם אדריכל יואב ליברמן-מאמרים כאן ירוכזו כל המאמרים של יואב,וגם מופיעה בצביעה
 

milch

New member
לקה אקרילית על בסיס מים

אכן הכרתי לקות על בסיס מים שהשאירו מראה חלבי. מעל 15 שנים שאני משתמש אך ורק בלקות על בסיס מים (אני נגר ואוהב את הלקה מאד), אין גוון חלבי, לקה של 10%-5 ברק. השבוע סיימתי מזנון מאגוז אפריקאי, נראה כמו מרוח בשמן רק יותר עמיד. שנים רבות שאני משתמש בלקה זו על משטחי מטבח ובחדרי אמבטיה בהצלחה ולשביעות רצון לקוחותי. למדרגות אני משתמש בלקה דומה שהיא עמידה בשחיקה. ברור לי שיש לקות שונות בתכונותיהן, אני ציינתי את הסוג שאני משתמש ומגיב כפי שתארתי.
 

yoavliberman

New member
לכות על בסיס מים המשך

קשה מאוד ללכות על בסיס מים להתחרות בעומק, בצלילות ובחמימות של הלכות על בסיס שמן. חברות רבות מנסות כבר שנים ל"חמם" את מראה הלכות האקריליות אך הם מצליחות לעשות זאת רק באופן חלקי. הוספת פיגמנטים של צבע צהוב או חום, או ערבוב של צבע אקרילי בגוון סייינה, צהוב קדמיום או אוקר יכולות לעזור, אבל עדיין לא פותחה הנוסחה ללכה אקרילית המשתווה בתכונותיה לזו המבוססת שמן. חברה אמריקנית חדשה הציגה לאחרונה לכה אקרילית המתקשה לקרום קשה ושקוף יותר, מאשר המוצרים המוכרים לנו עד עתה. המוצר שלהם זוכה להצלחה אצל חובבי הלכות האקריליות וגם זכה לאהדה בכתבה בFine Woodworking http://www.catalina27.org/public_pages/c270_interior_finishes.htm אני חוזר ומדגיש: לכל מוצר יש את יתרונותיו וחסרונותיו. לכה על בסיס מים מחמיאה לעצים בהירים כמו אדר (מייפל); כשאנו רוצים לשוות למוצר מראה הי-טקי וקר - למשל בשילבים של חלקי מתכת ועץ. אם אנו רוצים "לקרר" את מראה השטח של הרהיט אנו חיבים להשתמש בלקות על בסיס מים או לכות דו רכיביות ניטראליות. אני מציע לכל מי שמבקש לדעת יותר, לעשות ניסוי פשוט. קחו לוח עץ, שייפו אותו ושרטטו עליו פס חלוקה בעפרון. מרחו לכה אקרילית על מחצית אחת של השטח ולכה על בסיס שמן על המחצית השניה. רק כך תוכלו באמת לראות את ההבדים בין שני ציפוי גמר אילו. בהצלחה. יואב ליברמן
 
תודה, הוספת לי הרבה מידע

נראה לי שנרכוש את החומרים ונעשה בהתאם. לפעמים שאני מטייל ליד שוק הפישפשים ביפו ישנם חנויות של חידוש ענטיקות. הם מורחים עם כרית וחומר (נראה לי פוליטורה), הרהיטים יוצאים מבריקים, האם החומרים דומים?
 

yoavliberman

New member
שלק ופוליטורה

ישום פוליטורה או בשמה היותר מדוייק שלק Shellac נעשה בעזרת מברשת או פקעת כמו שראיתה ביפו. הוספת שמן פישטן לתערובת האלכוהול והשלק או טבילה הפקעת בשלק מדי פעם והרוויתה בתערובת האלכוהול היא אחת מבין השיטות לישום החומר. השלק הוא חומר טבעי המופרש ע"י חיפושיות המבקשות להגן על צביר הביצים שהם מטילות. החרקים גדלים בתת היבשת ההודית ואת החומר מלקטים, מנקים ומזקקים. אז יוצרים ממנו מעין קשקשים בלונדיניים אותם אפשר לקנות גם בת"א ולהמיס בכהל. השיטה שסיפרתי לך עליה: וורניש+ שמן פשטן +טרפנטין אינה שלק, רק אמצעי הישום דומה: בעזרת פקעת או גזיר טי-שירט מכופל סביב עצמו ניתן "לטעון" את החמר בסמרטוט ואז למרוח אותו על העץ, אך אין מדובר בפוליטורה או בשמה הנכון יותר שלק.
 

arsar

New member
בימים שעדיין עסקתי במחרטה הייתי משתמש מכור

לשלק. הייתי קונה את השבבים ומשרה בכהל. המוצר היה יוצא יפה לטעמי. היו שני סוגים של שבבי שלק: לבן וחום. בשבבים הלבנים הייתי משתמש לייצור "כיסוי" (ברח לי כרגע השם...) לציורים בצבעי פסטל ודונג (פנדה).
 

daliashenhav

New member
שלק - פוליטורה

המילה פוליטורה נגזרת מהשפה איטלקית ופירושה להבריק. שלאק הוא אחד מצורות הפןליטורה . מקובל לקרוא לגימור של חמש שכבות שלאק או יותר french polish . וארניש + שמן פשתן (כך) ומדלל יקרא danish oil.
 

yoavliberman

New member
תשובה להערות של daliashenhav

שלאק הוא לא אחד מצורות הפוליטורה. שלאק הוא שלאק. הוא מגיע כפתיתים או כקשקשים וניתן להמיס אותו ולצקת אותו למתילים (ואף להוסיף להם פיגמנט) ואז להתיך ולטפטף לתוך פגמים בעץ; שהשלק מתקרר ומתקשה הוא הופך לחומר קשה מאוד. ישנם כאילו שמישמים שלק מדולל ביותר או בפחות כהל וישנם המוסיפים לישום גם שמן פשתן (בפקעת הישום, בהזרקה מקומית או בהרוויה בתבילה) ואז קוראים לתמריק או לציפוי הגמר French Polish -- בלא כל קשר לכמות השכבות אותם מיישמים. רוב הנגרים בארץ משתמשים בשם "פוליטורה" כדי לתאר תמריק המכיל כהל ושלק בלבד. אחרים משתמשים בשם פוליטורה כשם גנרי לכלל הציפוים לעץ. וכמשפצי רהיטים מומחים אומרים פוליטורה הם מתכוונים ל French Polish (שלק+כהל+ שמן פשתן) . וארניש +שמן פשתן+ מדלל נקרא באנגלית Oil/Varnish Blend או Oil/Varnish mixture וארניש מדולל בחמישים אחוז טרפנטין נקרא Wiping Varnish השמות Danish oil או Teak Oil או Watco oil הם שמות נרדפים שנולדו במוחם הקודח של מומחי מיתוג בחבורות הצבעים בשנות השישים, הם אינם מתארים את המוצר היטב. כיום נוקבים בשמות הללו פחות ופחות. בברכה, יואב ליברמן
 

daliashenhav

New member
french polish

French polishing is a wood finishing technique that results in a very high gloss surface, with a deep colour and chatoyancy. It consists of applying many thin coats of shellac dissolved in alcohol using a rubbing pad. The rubbing pad is made up of wadding inside a square piece of fabric and is commonly referred to as a fad (amongst many other names).
 

yoavliberman

New member
לפעמים כדי להודות בטעות ולא למהשיך להתווכח

תודה על הציטוט מוויקיפדיה, daliashenhav; אך אני חושש שהערך בוויקיפדיה אינו מעמיק דיו. כבר הסברתי קודם שקיים בלבול בין שלאק ל French Polish . בעוד שציפוי שלאק מכיל כהל ופתיתים של שלאק וישומו יכול לעשות בעזרת מברשת, פקעת או התזה; הוא פשוט למדי, ואינו מצריך מיומנות יוצאת דופן. French Polish הוא תהליך הרבה יותר מורכב. בנוסף לשלאק ולאלכוהול יש המוסיפים לתערובת גם גאם-ארביק ו gum copal , ואף חומרים אחרים. בפעולת הישום יש המפדרים את פני השטח באבקת בימס או pumice-stone שתפקידה לשחוק את סיבי העץ, לישר את גבשושיות התמריק שיבש, ולהחדיר את התערובת של העץ והתרמיק לבין הנקבוביות הפתוחות. French Polish אמיתי תמיד ייושם בעזרת פקעת וכולל "סיכוך" עבודת המירוק (להקל על משיכת הפקעת על פני שטח העץ) בעזרת הרוויה חוזרת של הפקעת בכמות קטנה של שמן (פשתן, שמן פרפין ויש שישתמשו בשמן זית). רוב המתכונים לישום הFrench Polish ימליצו על שמן פשתן, אחדים סוברים ששמן פשתן מכהה את גוון העץ ואינו מומלץ לעבודות על רהיטים בעלי ערך אספני רב. ראו למשל את "המתכון" הבא... http://www.ehow.com/how_14587_apply-traditional-french.html וקובץ pdf מקיף וממצא שהוא למעשה מאמר בן כמה עמודים על French Polishing ניתן להורדה בלינק הבא. www.woodfinishsupply.com/GuideToFrenchPolishing.pdf המאמר הטוב ביותר שאני מכיר נדפס בFine Woodworking . למינויי הגירסה האינטרנטית של המגזין לא תהיה בעיה להוריד את המאמר כקובץ PDF http://www.finewoodworking.com/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesPDF.aspx?id=2778 אני מודה לך על הערותיך, שדירבנו אותי ללמוד ולרענן את הידע שלי בנושא כדי שאוכל למוסרו בהרחבה לחברי הפורום.
 

daliashenhav

New member
שלאק

יואב אני לא מתבלבל בין שלאק (שבו אני משמתמש די הרבה) ולבין French Polish שזאת טכניקה. אני ברוב המקרים מיישם את החיפוי בעזרת פקעת וסיכוך. את אבקת הפומקס אני מוסיף כמעט לקראת שלב אחרון. אגב יש המהדרים המשמתמשים בווקס מכוניות כשלב סופי וליטוש נייר לטש 1000 ומים (כאן כמובן השלאק לא ישים) במקום שמן פשתן אני מעדיף Tung oil שיישומו בכמה שכבות נותן עומק וביטוי לטקסטורת העץ. ברוב המקרים אני משתמש בצבע ג'ל(כמובן בעזרת פקעת וסיכוך בין שכבה לשכבה) . משחות הנעליים על גווניהם השונים מאפשרות כאן בארץ ליצור יישום הדומה מאוד לצבע ג'ל.
 

max63

New member
תיקונים לגבי "וורניש"

* ורנית ויאכט ורניש אינן מבוססות על שמן פשתן וגם לא על שמן טאנג. הן מבוססות על שרף אלקידי המיוצר בתהליך כימי פשוט. * לכות על בסיס אלקיד ידועות בהגנה בינונית ומטה לשחיקה. הן "רכות" יחסית לרוב הצבעים בשוק. אם בכלל, יתרונן בגמישותן. * גם לכות על בסיס אלקיד ניתנות לריסוס ובזמן האחרון יותר ויותר חובבים לומדים את המשימה ומצטיידים בציוד בסיסי למשימה זו. ועוד: טרפנטין האמור הוא טרפנטוין מינרלי. טרפנטין מקורו בשרף של עץ אורן ורובנו לא החזקנו בו מימינו. לפני דיון בניירות לטש הייתי מציין את תרומתם של צבעי יסוד הן להגנה והן לגימור הסופי.
 
למעלה