סודיות רפואית והצבא

סודיות רפואית והצבא

להלן סיפור המקרה: חבר, קיבל ממשרד הרישוי מכתב בו נכתב שעקב בעיות בריאות המפורטות להלן, עליך לעבור בדיקה מחודשת של הזכאות לרשיון. הם ציינו שמקור המידע שלהם הוא צה"ל. שאלתי: האם הצבא רשאי להעביר למשרד הרישוי פרטים רפואיים של החיילים? מה התגובה (משפטית או אזרחית) שכדאי שאותו חבר יפעל לפיה? אודה מאוד על תשובה ברורה ומפורטת.
 
ערכים מתנגשים

במקרה שתיארת מדובר בשאלה משפטית מורכבת שכן קיימים כאן במספר עקרונות מתנגשים: מחד- קיימת זכותו של הפרט לסודיות רפואית ולפרטיות, מאידך- על רשות הרישוי לדאוג לשלומו הפיזי של הציבור. לפיכך, במקרים בהם הנוהג ברכב עשוי לסכן את שלומו הפיזי של הציבור, נראה כי בית המשפט יאשר את הפגיעה בעיקרון הסודיות הרפואית. עד כאן הסברתי את העקרונות המשפטיים העומדים בבסיס הסוגיה שהעלית. אולם, לגופו של עניין לא אוכל להשיב אם הפגיעה בסודיות הרפואית היתה כדין מבלי לבחון את המקרה לגופו ואת המסמכים הנוגעים לעניין. מכל מקום, אם החבר שלך מעוניין לנקוט הליכים נגד משרד הרישוי- ממליצה שיפנה לעורך דין להתיעצות, יש סיכוי מסויים שיצליח בכך. להשתמע, כרמית.
 
סעיף 12ב לפקודת התעבורה

אבקש להסב את תשומת לבך כי סעיף 12 ב (ב) לפקודת התעבורה מפנה את סעיף 12 ב (א) ובכך קובע את האיזון עליו דברתי בתשובתי הקודמת : מותר להעביר מידע מרשות הבטחון אל רשות הרישוי כאשר מתקיים אלמנט של סיכון לציבור, ואין מדובר באישור גורף המאפשר למשרד הבטחון להעביר למשרד הרישוי כל מידע רפואי המצוי אצלו. לפיכך, כמו שהסברתי בתשובתי הקודמת קיים סיכוי מה לקבלת התביעה במידה והאיזונים הנדרשים על פי החוק הופרו. לעתים, אני מעדיפה בתשובותיי להתמקד בעקרונות משפטיים המשקפים ערכים ואיזונים, ולא לצטט סעיפי חוק בלבד.
 
איזון

הדיווח צריך להעשות על מחלה שלדעת הרופא מסכנת בנהיגה. במכון הרפואי לבטיחות בדרכים יודעים טוב מאד לסנן את הודעותהמטפלים ולהזמין לבדיקה רק את מי שמחלתו אכן עלולה לסכן בנהיגה, ויש לבדוק אותו כדי לקבוע חד משמעית. אם הצבר דיווח למשרד הרישוי על מחלה שאין לה שום השפעה בקשר לנהיגה, אני אתפלא מאד, ואכן זה אסור לו, אבל אני מוכנה להמר, שלא זה המצב, והשואל יכול לתקן אותי אם אני טועה.. אגב - לפעמים אנשים לא מבינים מה הבעיה ומה הקשר בין מחלתם לבין נהיגה, כאשר יש בהחלט סיכון כזה.
 
למעלה