סוף שבוע רגוע ושלוו שיהיה על כולנו...

deebeebee

New member
מחווה יפה מצד האיש

הוא בטח לא עושה כל צעד, וכך הוא לא ״חוטא״ בהורדת הכיפה.
 
בטווח ראיה מהבית שלך

ארמון אחאב הפך במאה ה-19 לביתו של שייח זרעין. כאשר את מביטה על קבוצת יזרעאל, ממזרח לכביש הכניסה למשק (הכניסה הישנה היתה מכביש עפולה-ג'נין) את רואה תל מוארך שמגיע עד לאנדרטה ללוחמי תש"ח שבחורשה.

זה היה תחום הכפר זרעין שהתיישב בתחום ארמון המלך אחאב.
ארמון המלך נראה בצויין ברקע הכפר בתמונה של המאה ה-20, הוא הפך לביתו של שייח זרעין (ויש לי עד היום את מפתח הכניסה לבית...).
היום מה שנשאר אלו שרידים כפי שנראת חזית הארמון, ומה שרואים מהכביש הראשי זהו חלקו האחורי.
בביקור במקום נכנסים לכביש הכניסה לקבוצה ומיד ימינה לכביש המוביל לאנדרטה ממנה פונים ברגל מערבה עד שרידי הארמון.
זהירות מבארות פתוחים בדרך.

בחזית הגבעה ישנם שרידי שני מבנים הרבה יותר חדשים, אלו שרידי כנסיה שנבנתה כאן ע"י בוני הכנסיה על התבור, שאפילו לא איכלסו את המקום כיוון שהחליטו שלבנות כנסיה על התבור יהיה יותר אפקטיבי וגם צמוד למקור התורני.

לגבי שם הצומת נבות:
מאיזור הצומת בין עין יזרעאל לכביש לכיוון מערב לאורך כ-500 מטר היה כרם נבות, בדיוק מתחת לזרעין, והקיבוץ החליט לשתול שם כרם, ואמנם משך שנים רבות היה שם כרם מאוד מוצלח (אני לא זוכר מה קורה שם היום).

אני מניח שהספקת לראות את חישת הקנים שסביב המעין, שם היו אנשי ההגנה מתאמנים, וכאשר הבריטים קיבלו הלשנה ופשטו על המקום, ברחו אנשי ההגנה במינהרת המילוט העתיקה שחיברה בין שתי הבארות לאגמון (המנהרה קיימת עד היום, שולחים ילדים להיכנס לעבור את החוויה) ומשם לקבוצת יזרעאל, בעוד הבריטים מחפשים אותם בתוך חישת הקנים.
עד שהגיע קק"ל ובלי להתייחס להיסטוריה, מחקו את כל הקנים בטימטום מאפיין אנשים שיטחיים.

אנשי קבוצת יזרעאל התיישבו בתחילת דרכם בתוך הכפר הנטוש זרעין שנכבש על ידי הפלמ"ח , ורק אחרי שנתיים שבנו את הקבוצה, עברו אליה.











 

מינהר

New member
מאיר, ארמון אחאב הוא בשומרון או בזרעין?

לא הבנתי. או שהיו לו 2 ארמונות?
 
בשומרון זה היה ארמון הקיץ

הארמון הקבוע היה בעמק יזרעאל , מי שזוכר את פרשת איזבל "שימטוה" כאשר יהוא הגיע לחסל אותה ואת אחאב בגלל פרשת נבות.

 

מינהר

New member
יוליקה, תמונה יפה של ארמון אחאב.

למה את אומרת שהתמונה בשומרון?
 

deebeebee

New member
לא הייתי משווה אותו למיתולוגיה היוונית

אין כלל דימיון. אני לא מכירה את המיתולוגיה הסינית, אבל איזה דמיון יש לתנ״ך? האם אתה מדבר על כל התנך או על התורה בלבד?
 

deebeebee

New member
למדתי לאהוב את ספרי התנך

גם אם אני לא מאמינה שהוא דבר אלוהים, ולא הולכתי שולל על ידי איש.
כשהייתי סטודנטית בבית ברל היו שני קורסי חובה- אחד עסק בסוציאליזם והשני מבוא למקרא, קורס שנתי בו נחשפתי לאסכולת תורת התעודות ולאנשים כמו שפינוזה. מאז אני בהחלט נהנית לקרוא בתנך, כי קיבלתי פרספקטיבה הרבה יותר רחבה מזו הנלמדת במערכת החינוך.
 
אין ספק שמדובר באנשים בעלי כריזמה וכשרון סיפורי

גם בנושא התנ"ך וגם בקבלה ובכל הדברים הללו כולל אנשי חב"ד שעיסוקם באופן מוצהר הוא מיסיונריות בארץ ובחו"ל.

אבל בין הסיפורים לאמת, אין שום קשר (לכן אמרתי שהייתי לוקח תנ"ך לאי בודד.....

 

deebeebee

New member
חכמים ממני וממך

הצליחו להוכיח ולאמת קיום חלק מהדמויות והאירועים בתנך, ואני לא מדברת על סיפורי התורה, הכוללים בריאת העולם ושאר סיפורי בראשית ושמות, אלא על אירועים ודמויות מאוחרות יותר. באשר לחב״ד, אין קשר בינם לתנ״ך כשם שאין קשר בין הדת או אלוהים לתנך. ממליצה לך לקרוא את כתביו של קויפמן על תולדות האמונה הישראלית.
באשר למושג ״יהודי״- זה מושג מאוחר, כנראה בערך 400-600 לפני הספירה.
 
חכמים ? בעלי דמיון פרוע וכושר יצירתיות פורה

גם אם זה לא קשור למציאות.
יש לך דוגמא ?

בקורס מורי דרך צריך להגיש עבודת גמר שהיא בעלת משקל נכבד בציון הכללי.

די הפתעתי את מנהלי הקורס כאשר קבעתי את עבודת הגמר שלי:
"סיפורי המקורות, תכל'ס בשטח".
כאשר מדובר בסיפורי המקורות ומימושם בהדרכה פיזית בשטח.

למשל אחד מהם: הקרב בין סיסרא וברק ודבורה.
לא מדובר במשהו מתוסבך או בחוכמה מיוחדת במינה של גאון, אלא פשוט לקרוא את הסיפור בתנ"ך, להבין מי נגד מי, ולבנות את התובנה.

החל מהתייצבות החפ"ק של צבא סיסרא על תל מעמר (גבע שמן) (צומת העמקים) הצבא היה בעמק זבולון צפון מערב משם. צבא ברק היה על הר תבור שם היתה גם מפקדת ברק והיועצת שלו דבורה.
השאלה איך מניעים את צבא סיסרא למלכודת?
דבורה פנתה לאנשי מזרים (היום נורית על הגלבוע) ובקשה שידווחו לה על התקרבות ענני גשם, והם סרבו, ומוכרת שירת דבורה שמקללת את אנשי מזרים על סרובם, והיא עולה לגלבוע.

התכנית להמתין לענני גשם וכאשר נראה שיש זמן קצוב כל שהוא עד ירידת הגשם, יחידה קדמית של ברק תתקוף את מפקדתו של סיסרא עד שהוא יורה לצבא שלו להתקדם ולרדוף אחרי הישראלים.

החוכמה כאן היא לדעת מתי ירד גשם מעננים אלו (איכר ותיק יכול לנחש) וכמה זמן לפני כן צריך "לחמם" את סיסרא, וכמה זמן יקח לצבא הכבד שלו עם מרכבות מלחמה להגיע לאיזור העמק מתחת לתבור.

ואמנם זה מה שקרה, וכאשר הגיע צבא סיסרא למזרח הבקעה (בקעת כסולות בין דברת להר תבור) החל לרדת גשם זלעפות שניתך על האדמה החומה-שחורה ועד מהרה היה במקום בוץ בלתי עביר, וזה היה האות לצבא ברק הקל בתנועה רגלית, להגיח ולחסל את צבא סיסרא.

סיסרא עצמו הצליח להימלט ונע צפונה ועקף את התבור ועד מהרה הגיע לאלון-בצעננים (היא הכניסה היום לבית קשת, יש שם אלון ענק מול חאן-אל-תוג'אר - היא אכסניית הסוחרים) שם התגוררה יעל אשת חבר הקיני, כאשר חצי מהמשפחה התגוררה שם וחצי ליד מגידו במקביל לכביש של היום.

סיסרא הגיע אליה עייף מאוד וביקש מים אבל היא נתנה לו חלב ששתיית כמות גדולה ממנו מרדימה (לכן נותנים לילדים חלב לפני השינה...) , ואף כיסתה אותו כשנימנם, וכשנרדם לקחה יתד מהאוהל ופטיש עץ (מקבת) וחוררה לו את הגולגולת.
(אם הייתם רואים את הפרשנויות המטורפות של פרשנים הזויים על המעשה, לא הייתם מאמינים שזה יכול להיות...)

לקחת קבוצה של מטיילים לשחזר את הקרב הזה זו חוויה מכוננת.
אגב, על העבודה קיבלתי 100%

 

deebeebee

New member
חבל שאתה מזלזל

באנשים כמו יחזקאל קויפמן, ישראל קויפמן ודומיהם, אלה לא אנשי דת אלא אנשי אקדמיה בכירים שעסקו ועוסקים כל ימיהם בחקר ובלימוד המקרא ומקורות עתיקים רבים, כתבו עליהם ספרים רבים ולקרוא להם ״בעלי דמיון פרוע״ מפגינה בורות מוחלטת.
 
השימוש באמירה "בורות מוחלטת" גסת רוח וחצופה.

כאשר מדברים על חכמים, בדרך כלל מדברים על חכמים דתיים שמספרים סיפורי סבתא.
כאשר מדברים עליהם מול רוב הציבור בימים ההם כשאנשים היו פשוטים לגמרי וקשי-יום שלא מבינים ביותר מידי פרטים ומאמינים באופן עיוור למנהיגים שמוליכים אותם באף, אז כל החכמים הללו הם חכמים קטנים מאוד, והחכמים כמו הפרשנים רק ממציאים סיפורים הזויים.

אין לי שום דרך לדעת שהתכוונת למישהם אחרים. אלא שבמקום להסביר למי התכוונת, את מעדיפה ללעוג ולהתבטא בגסות רוח.

מה גם שבקשתי דוגמא, אבל במקום להציג דוגמא שתספר למה את מתכוונת (כמו שאני עשיתי) את פונה לדרך הנלוזה של העלבות. ובכלל התגובה שלך מוזרה לחלוטין כאשר ידוע וברור שאני מאמין במדע ובקידמה, ואת תוקפת אותי ומתעלמת מזה.

אגב, מי זה ישראל קויפמן? הכוונה לרב ממאה שערים או לקבלן הבנין ?
למי הכוונה ולמה צריך לדעת עליהם ?

 

יוליקה

Member
מנהל
אני מבקשת מכולם לשמור על תרבות דיון

ולא מענין אותי מי התחיל ומי משיב....
תתאפקו בתגובותיכם - תודה!
 

deebeebee

New member
יחזקאל קויפמן, לא ישראל קויפמן!!

פרופ קויפמן היה פילוסוף וחוקר מקרא, שימש כראש החוג למקרא באוניברסיטה העברית והיה גם חבר האקדמיה הלאומית למדען, מומחה בעל שם עולמי שכל מי שלומד מקרא מכיר את כתביו. יצירתו הגדולה היא תולדות האמונה הישראלית.
פרופסור ישראל קנוהל גם הוא בעל שם עולמי.
כתבתי בהודעותי על מומחים במקרא והדגשתי מספר פעמים שאני לא עוסקת ברבנים, אם כי יש ביניהם הפתוחים למחקר.
לימוד המקרא מבלי להכיר שני שמות אלה, במיוחד קויפמן היא בהחלט בורות.
 

יוליקה

Member
מנהל
למה להשתמש במילה מעוררת מחלוקת

לא כל אחד יכול להכיר את כל המקורות... גם אם הוא עוסק בתחום.
זה עדין לא מעיד על בורות...
אנא בבקשה בלי להעליב - תודה!
 
את כתבת:"באנשים כמו יחזקאל קויפמן, ישראל קויפמן ודומיהם..."

שנית, מי אמר שאני לא יודע מי זה יחזקאל קויפמן ?
ולא כתבת ישראל קנוהל אלא מה שמופיע בכותרת, ואת ממשיכה בעיסוק בבורות.
אבל חבל על הזמן איתך.....
.....
עד כאן !

 
למעלה