סורה אלבקרה, איה 65

סורה אלבקרה, איה 65

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ ٱلَّذِينَ ٱعْتَدَواْ مِنْكُمْ فِي ٱلسَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ זו היא הסיבה לכך שאלקאעדה ועוד אירגונים פנאטיים איסלאמיים אחרים מכנים את היהודים כ קופים ואילו את הנוצרים כחזירים. זו היא פסקה מספר 65 מתוך פרק אלבקרה . יש לי ידע חלש בתנ"ך, אז פניתי למילון של התנ"ך כדי למצוא את הסיפור המקביל מאחורי העניין הזה של הקופים, ולא מצאתי התבטאות כל שהיא בתנ"ך בעניין הקופים. ההסבר של "אלטברי" פרשן של הקוראן , הוא, שמשה פנה אל עם ישראל והציע להם שיום ששי הוא היום היפה ביותר האפשרי מכל ימות השבוע, העם חלק עליו, ואמר לו שיום שבת הוא היום הטוב ביותר בשבוע כי אז אלוהים סיים את מלאכתו ונח, ולכן אנחנו עם ישראל מעדיפים את יום השבת על יום ששי. אלוהים כעס בנושא הזה על עם ישראל, והעניש אותם בזה ששם להם את יום שבת כיום מנוחה והגביל אותם מאוד באותו היום, ואסר עליהם לעשות המון דברים. כמובן שהם לא יכלו לדוג בימי שבת, ודווקא בימי שבת הגיעו הלוויתנים אל חוף הים, ואז עם ישראל, לאט לאט החלו להפר את הוראתו של אלוהים והחלו לצוד לוויתנים ביום שבת, ע"י זה שהיו צדים אותם וקושרים אותם אל חוף הים, וביום ראשון היו מושכים אותם החוצה. אלוהים מאוד כעס על המעשה הזה, מעשה הזילזול ביום שבת, ועל כן הפך את אותם אנשים לקופים, היית מתבונן בעינים שלהם, היית מזהה את הבן אדם אבל הוא היה פשוט קוף. כפי שטענתי בעבר, שבקוראן יש בקיאות עצומה בהסטוריה היהודית, והרבה כעס ספציפית על היהודים, וזה בכלל אי אפשר להכניס תחת הקטגוריה של השמצה, זה הרבה מעל ומעבר לזה. בין הפסקות 60 בערך ועד 200 , מדברים אך ורק על למה היהודים הם לא בסדר. הפסוק הזה מזהיר את המוסלמים לבל יזלזלו ביום הששי היפה שלהם, כפי שהיהודים זילזלו ביום השבת שלהם, ונענשו ונהפכו לקופים מסכנים. לא פעם ולא פעמים, בהודעות של אלקאעדה הופיע הביטוי הכופרים שהם הקופים והחזירים. הספר הזה קיים קרוב ל 1400 שנה, והספר הזה הוא ה א"ב של הדת האסלמית, ההיסטוריה האסלאמית מלאה בהתנכלויות ליהודים, אנחנו פשוט אוהבים לשכוח, אבל התרבות הערבית מלאה במילות גנאי כלפי היהודים, אנחנו למדנו אך להתעלם מזה , לעשות את עצמינו כאילו שלא ראינו. אפה הסיפור הזה מופיע בתנ"ך, האם בתנ"ך רשום באמת, שמשה רצה שזה יהיה יום ששי ואהיהודים אמרו יום שבת ???? הסיפור הזה של הלוויתנים, קיים ????? הסיפור של להפוך יהודים לקופים קיים ?????? המילון שהשתמשתי בו, " אוצר הלשון העברית" 16 כרכים, ואין שם הפניה לנושא הקופים בתנ"ך, אבל זה חייב להיות לדעתי כי עד עכשיו, כל הסיפוריםעל בני ישראל שמופיעים בקוראן, הצלחתי לזהות אותם בתנ"ך. כל טוב לכולם.
 

קוכולין

New member
לא הבנת את הפסוק

הסיפור מתייחס ליהודים ספציפיים שהפרו את מצוות דתם, ולא ליהודים בכלל. אכן הוא לא מופיע בתנ"ך, אבל בתנ"ך יש סיפורים דומים, המתארים את גורלם המר של יהודים מחללי שבת. בשום מקום בקוראן לא כתוב שהיהודים, באופן כללי, הם קופים וחזירים. זו השמצה ושקר אנטי-מוסלמי מכוער. בנוגע לאל-קאעדה, אם אתה רוצה לאמץ את פרשנותו של בן-לאדן לקוראן, שיבושם לך. רוב חכמי הדת המוסלמים מגדירים את הפרשנויות שלו באופן כללי כמופרכות. הן לא נובעות באופן ישיר מהקוראן, אלא מהקצנה של משנתו של סייד קוטב (שהיא עצמה הקצנה ופירוש מאד חופשי של משנת אבן תיימיה מימי הביניים). נכון שבקוראן יש הרבה דברי ביקורת חריפים, וקטעים פולומוסיים כנגד היהודים. אבל בברית החדשה אין קטעים כאלה? פתח, למשל, את ספר מעשי השליחים, וראה שכתוב שם על היהודים: "קשי עורף וערלי לב ואוזניים", ועוד דברים קשים מאלה. היו התנכלויות ליהודים בהיסטוריה האיסלאמית, אבל באופן כללי יהודים חיו בארצות האיסלאם הרבה יותר טוב מאשר בעולם הנוצרי. גם את זה אסור לשכוח.
 

טשאפק

New member
זכור לי במעומעם

שלסיפור הזה יש איזה גרעין באגדת חז"ל, אם כי האגדה נסובה על בני דורות קדומים ולא על עם ישראל, ולא זכורים לי פרטיה המדויקים. בקוראן ככלל יש השפעה לא מעטה של התלמוד, שככל הנראה ספג מוחמד מן היהודים במדינה, לצד השפעות נוספות. דימוי היהודים לקופים שכיח, ואינו מוגבל לקיצונים דוגמת אל-קעידה. דיון עכשווי בנושא בקישור המצורף.
 
אני לא קראתי את הברית החדשה

אבל הפסוק הזה הוא פסוק פשוט, הוא לא דורש לתבונה מיוחדת כדי לתרגם אותו, וההסברים שהיו מסביבו היו כולם כפי שתמצתתי והבאתי כאן. בקשר למשפט "לא הבנת את הפסוק" אני חולק בגדול ואתה מוזמן לגשת לאתר כלשהוא בערבית, לבקש את דברי הפרשנות של המפרשים השונים של הפסוק הזה ולא תימצא, שום דבר שהוא שונה במה שהבאתי. האתר חייב להיות בערבית כי לדעתי הם האמינים ביותר. חשוב מאוד להבין שאלקאעדה, איננו מדבר סתם, אלא הוא מביא את הפרשנות שלו לאלקוראן, הבעיה היא, שבפסוק הזה אין הרבה אפשרויות, נאמר בפרוש, אל תעשה כמו אלה שלא כיבדו את השבת אשר הפכנו אותם לקופים. וכפי שהבהרתי, אין פה מדובר על השמצות, אלא מדובר על סדרה ארוכה של האשמות בין איה 65 ל איה 200 ויותר , כמו זיוף התורה ע"י היהודים, כמו גבית כסף בעד לימודי דת, כמו הריגת כל נבי שלא מוצא חן בעיני היהודים כמו שקרה עם ישו, כמו שמירת התורה אצל היהודים ואי נכונות לשתף אחרים, כמו זה שהיהודים לא הסתפקו באלוהים ודרשו מלך, כמו זה שהיהודים פחדו להלחם נגד גוליית ושלחו את דוד.... כמו זה שהיהודים ירדו מצרימה כדי לרצות את הרעב שלהם ונטשו את ישראל, ועוד כל מיני, אלה הם לא קשורים לפירוש נוקשה או קל, פשוט הפירוש עצמו, ואין שם אפשרויות לתרגם אחרת, היהודים גם הביאו את הרות ומרות אל העולם וגם אז אלוהים נאלץ להענישם....... וכך הלאה. זה לא הפירוש הקשה או הפירוש הקל, וזה לא עניין של השמצות, זה לא ענייני השמצות, זה יותר משמעותי מזה. בדרך כלל המוסלמים האצילו עלינו היהודים, וויתרו לנו, במיוחד שהם נדרשו ע"י מוחמד, לכבד את כל הדתות, אבל השליטה בבית של אלוהים חייבת להיות שליטה מוסלמית בגלל האכזבה שאלוהים קיבל מהיהודים והנוצרים. הסיבה שסורת אלבקרה מכונה בשם הזה, היא גם קשורה לארוע בתנ"ך, שבו משה היה צריך להפריד ריב בין שני אנשים, שרבו על פרה. קשה לי להאמין, שהברית החדשה היא עד כדי כך, אבל לא קראתי, אז אני לא יודע.
 
חאלס עם דמגוגיה פוליטית

הרי אם רוצים אפשר למצוא מה שרוצים בתנ"ך, בברית החדשה ובקוראן. והפרשנות תלויה במפרש וברוח זמנו. גם בדת היהודית יש ומחית את זכר עמלק ושפוך חמתך על הגויים... התיזה לפיה בגלל שזה כתוב בקוראן אז המוסלמים ככלל הם "מקרה אבוד" היא די גזענית....
 
זה לא דמגוגיה פולטית זה בעיה, שחייבים להבין

אותה,שחייבים להתבונן עליה ולא להגיד שהיא לא קיימת, שאיננה......... אם אנחנו מדברים על הסטוריה, אז חייבים להתבונן על זה, זה לא פוליטיקה.
 

Boogieman

New member
קופים זה עוד בסדר...

לפחות לא רצחנו ת'בן של אללה או משהו.
 
אם זה באמת אנדמי לאיסלם אז למה

בספרד המוסלמית נהנו היהודים משיגשוג ופריחה? הרמב"ם ואבן גבירול ועוד, וגם באימפריה העתמנית היחס אליהם היה טוב ? בקיצור השינאה לערבים מעוורת אטת עינך ואתה ממש מאמין לקישקוש הגזעני שלך. המזל היחידי הוא שאתה לא טוען שנמצא גן של רוע בdna של המוסלמים,,, אם כי אני לא אתפלא אם זו תהיה הטענה הבאה שלך. הסכסוך היהודי ערבי יצר התלהטות יצרים אדירה בצד הערבי והחברה שלהם בימנו באמת יותר מיליטנטית מחברות מערב אירופאיות אבל מכאן ועד ל"חתימה" אלימה באיסלם במהותו המרחק עוד רב....
 
אתה מאשים אותי בדברים לא לי

אני לא מבין למה אתה עושה את זה ???? בהחלט יש הרבה רגעים של נחת, אפילו בתקופה של המאמון ראש השרים היה יהודי, זה לא הנקודה. הנקודה היא שחובה להבין את הקוראן כפי שהוא כדי לדעת אך להתמודד עם המציאות. כל מה שאמרתי זה דברים שמופיעים בפרק אלבקרה. צריך להתבונן בזה ולהבין את זה, כדי שאולי משם נוכל להבין אזו שהיא נוסחה שתעזור לנו אך לפתור את הסיכסוך. אבל זה לא יהיה נכון לבוא ולומר שאין בעיות, שזה כאילו לא קיים, שזה סתם פרי הדמיון. לגבי ספרד המוסלמית, זה היה שגשוג מאין כמוהו, זה אחד ההשגים היפים ביותר של האסלאם. בגדאד לפני שנחרבה במאה התשעית, היתה גם השג גדול ויפה לאיסלאם. זאת לא הנקודה. הנקודה היא, שיש אנטישמיות בעולם, ובאסלאם, והיא קיימת לאורך כל הדרך, אם זה בספרות, ואם זה בקוראן, ואם זה בהיסטוריה, ואם זה בשירה, לפעמים האנטישמיות הזו גואה ולפעמים יורדת. אבל היא שם, והיא שם כל הזמן. וזה לא עניין של פירוש זה או אחר של הקוראן. אולי יש מסקנה מכל הסיפור הזה, שעל היהדות לבוא ולבקש סליחה מהאסלאם, על זה שבזמנו לא תמכנו במחמד....... אני לא יודע מה המסקנה המתבקשת, אבל זה לא אומר שנתנהג כאילו שזה לא קיים, או כאילו שזה עניין קטנצ'יק. אולי צריך לסיים כל נאום של הנשיא או של ראש הממשלה הישראלי , בפסוק מהקוראן........... אין לי תשובות, אני לא יודע מה הצעד הנבון, אילו הדברים היו תלויים בי, הייתי בכלל ממציא דת חדשה שמכבדת את כל הדתות. זה לא הנקודה, הנקודה היא, שבקוראן מדובר רבות על היהודים, וכפי שאמרתי בין איה 60 ל 200 מדובר אך ורק על יהודים, באחריותו של כל מוסלם ללמוד בע"פה את כל הקוראן ולשנן אותו. צריך להבין את הנקודה הזאת ומשם להתקדם הלאה. בקשר לאמפריה העותמנית, אל תשכח שהכיבוש של אסטנבול הנוצרית עלה בהרבה דם, ואל תשכח את הרצח של כמליון ארמנים, וכל זה נסוב סביב הנושא הדתי, המאבק בין אסלאם לנוצרות............ זה לא דמגוגיה פוליטית, זה המציאות שאיתה אנו אמורים להסתדר, אך נסתדר אם אנחנו לא נבין על מה כל מוסלמים שוקדים. ובכלל הדת האסלמית יש בה דברים מאוד יפים כמו העניין של השפה הערבית וכמו עניין של העליה לרגל למכה, שזה דבר מאוד יפה לקחת בו חלק, אבל אסור לשכוח שבתוך הקוראן יש הרבה מאוד אנטישמיות, שמבוססים על סיפורים אמיתיים מתוך התנ"ך, ועם זה אנחנו אמורים להתמודד, ולא להגיד שזה איננו. חשוב להבין שאלקאעדה איננו מביא את קריאות הגנאי שלו מהכיס שלו, הוא מביא אותם מתוך ההלכה ומתוך האמונה, להרבה אנשים זה לא ניראה כך והם חושבים שזה סתם קריאות גנאי, ומיעוט מאוד מבינים שאלה הם הגדרות שנלקחו מהקוראן או מ "החדיתית' אלנבוי אלשריף". בגלל שלמדתי בבתי ספר ערביים, עד כיתה ט', אני שולט חזק מאוד בערבית ספרותית, עד גיל 15 השפה הערבית היתה כל עולמי, ואשמח לתת את תרומתי הכנה בעתיד לפורום הזה. כל טוב.
 

ihtiyar

New member
זה לא "כתבי הקודש", אלא האנשים ופרשנותם.

כתבת: "הנקודה היא שחובה להבין את הקוראן כפי שהוא כדי לדעת אך להתמודד עם המציאות". הקוראן כמו התנ"ך וכמו הברית-החדשה, לא חל בהם שינוי מאותו רגע שהם התקדשו. בשם התנ"ך והברית-החדשה והקוראן נעשו דברים מופלאים ודברים נוראים במשך ההיסטוריה. כלומר: הדברים שנעשו בשמם ובהסתמכות ישירה על פסוקיםו/או פרשנותם תלויים בעושה ולא בכתובים עצמם. אם תרצה - תמצא בברית החדשה ובפרשנותה אסמכתא להגשת הלחי השניה, או לשריפת "כופרים" על המוקד. אפשר בשם התנ"ך ופרשנותו להיות הומניסט גדול, או לרצוח "גויים" או את בני עמך. כך גם עם הקוראן ופרשנויותיו. כמו שכתב רוברט ארדרי (בספר "ציידים כבני אדם", עמ' 177 בתרגום העברי): נדירה היא החרב שאין לה כתבי קודש מִשלהּ. כדי לא להיסחף שוב אל הנתיב הפוליטי-דתי רצוף הגוויות, אתיחס לדוגמה אחרת: כשציירים אירופאים במאה ה-19 רצו לצייר נשים בעירום, הם נסעו לארצות מוסלמיות כצפון אפריקה (ע"ע Delacroix) או איסטנבול (ע"ע Ingres). [מעניין מה יעלה בגורלו של צייר אירופאי שירצה לצייר עירום בימינו, באלג'יר למשל] חלפו מעט שנים, ומדינות האיסלם הפכו "צנועות" להחריד ביחסן לעירום האנושי, ובמקביל בא הקץ לפוריטניות הויקטוריאנית שגרם למהפך במערב אירופה. הקוראן והברית החדשה לא עברו שינוי כלשהו בשלהי המאה ה-19. הערכים והמוסכמות החברתיות כן השתנו.
 
אם ניקח את הפסוק של הקופים, אז חשוב לראות

שהוא לא בא לבד, זה סדרה ארוכה של אל תעשה את הטעויות האלה והאלה שיהודים עשו. אלה הם פסוקים מאוד ברורים ולא נרמזים. זה לא אומר, שאין לנו סיכוי לתקשר עם האסלאם, אבל, חשוב לדעת מזה, חשוב להסתכל לזה בעיניים. חשוב לבוא ולראות מה חווה בן אדם שקורא תנ"ך, מה חווה בן אדם שקורא קוראן, קשה לי לקבל שזה רק עניין של פרשן זה או אחר, או שזה רק פוליטיקה ליצירת חרב. מאוד תודה על הדוגמאות המעניינות שהבאת.
 
ומה חווה מי שקורא על למחות את זכר עמלק

העם הנבחר, עם לבדד ישכון, שפוך חמתך? למרות כל זה רוב היהודים הם מתונים והומנים, נכון? אותו דבר יכול להיות עם המוסלמים.
 
להנדרסון, יש לי שאלה אלך ../images/Emo141.gif

האם זה דבר טוב, להביא לכאן פסוק של הקוראן עם תירגום עם פירושים. אני רוצה להגיד לך, שבהחלט אני רואה את הזוית שלך, אני גם רואה אותי כילד קטן, זורקים עליי אבנים וצועקים יהודי, אני רואה את זה ואני רואה את זה, השאלה היא, לא מה אני חושב, השאלה היא, האם אני הוספתי אינפורמציה מדוייקת נטולת פוליטיקה, ואין לי ויכוח איתך, אני בהחלט מסכים איתך שביהדות יש אכזריות. בעיניי זה כמו חרב פיפיות, האכזריות הזאת פועלת פנימה גם. אז יש מצד אחד הסטיגמה של העם הנבחר ויש מצד שני הסטיגמא של קופים......... לא צריך להסתכל על זה ?????? לא צריך לבחון את זה ??????? לא צריך להתווכח עם זה............ אני טוען שכן, צריך להסתכל על שניהם ולבחון ולהבין, אבל לא להגיד, הם ואנחנו זה אותו הדבר ובוא נסגור עניין, ונשאיר את זה ברמה שבן לאדן הוא סתם מופרע. כשאני בא, ומביא פירוש של פסוק שאי אפשר לתרגם אותו אחרת, האם אני איש פוליטי, או שאני סתם מעביר אינפורמציה, האם אני דמגוג ????? אין לי ויכוח איתך לגבי הצדדים השליליים שלנו, יש לי ויכוח איתך לגבי זה שכינתה את השירשור הזה כויכוח פוליטי, מפריע לי, זה שכינתה אותי שתירגמתי או הבאתי דברים בצורה חד צדדית, רק הצד שלי. קראתי את הויכוח ב אלאזהר לגבי הפסוק הזה, ואני ראיתי שהם מחפשים דרך לפרש את זה אחרת, זה לא ילך לדעתי, כי הפסוק הזה הוא רק התוצאה של הרבה פסוקים שמסביב, שכולם דנים בטעויות שהיהודים עשו, לדעתי צריך לעשות סולחה אמיתית בין הדתות, שזה יוביל להכרה של היהדות במוחמד ובישו. האם לפתוח שירשורים כאלה בעתיד ????? האם זהו שירשור של דמגוגיה או שזהו שירשור בונה, שיצר משו, ??????? האם להביא פסוקים מהקוראן בעתיד ולהתווכח עליהם ????????????
 

ihtiyar

New member
תודה לך עבור הבאת הפסוקים מהקוראן ../images/Emo140.gif

1. אם אלה שיידו בך אבנים בילדותך לא הכירו את הפסוקים המצוטטים, האם זה היה מונע את השלכת האבנים? האם ידיעת הברית החדשה היתה הגורם לשריפת אנשים על המוקד? 2. האם בן-לאדן מכיר למשל את הפסוק "אל תרצחו נפש אלא כתגמול, מידה כנגד מידה. אללה אסר את הרצח ללא הצדקה..." [סורת בני ישראל ("המסע הלילי") 35] ובגלל זה בן לאדן נמנע באדיקות מרצח והרג חפים מפשע? 3. האם כהנא או אנשים כאלה מכירים את פסוקי התנ"ך טוב יותר מאסא כשר או פרופ' לייבוביץ'? ללמדך שאין בפסוקים לכשעצמם קשר מהותי לקסנופוביה או לנטיות אנטי-הומניות או רצחניות בקרב אנשים. החלאה האנושית שבקישור לא למדה לדקלם ניבולי פה וכינויי "שרמוטה" ממקורות תנ"כיים, והצדיק הגדול בן-לאדן לא קרא על טבח המונים באמצעות מטוסים בסורה כלשהי בקוראן. שבתאי צבי והרמב"ם והבעש"ט קראו את אותו תנ"ך, כפי שמאמא-תרזה וטורקוומאדה ואלכסנדר ה-6 בורג'יה קראו את אותה הברית החדשה. ההבדל הוא בקוראים, לא בפסוקים.
 
קראתי את כל מה שהבאת, מאוד תודה

מאוד מעניין, הוסיף לי הרבה. כפי שאמרתי, זה לא ילך לדעתי, כי הפסוק הזה הוא טובע בתוך הרבה פסוקים מסביב, על כך שהיהודים עשו הרבה טעויות. ומפרטים את הטעויות האלה בהסתמך על אירועים אמיתיים מהתנ"ך. הדרך היחידה בעיניי היא הכרה של היהדות במחמד ובישו.
 

טשאפק

New member
תראה, אם רוצים

אפשר לכפות כמעט כל פירוש על טקסטים עתיקים. הברית החדשה, ככלל, היא ספר שמאד ברור בו המסר הפציפיסטי. זה לא הפריע לנוצרים לצאת למלחמות בשם הנצרות. מקרה בולט הוא הפסוק "לא באתי להביא שלום כי אם חרב". בהקשרו, משמעותו שאנשים צריכים להיות מוכנים לעימות עם בני משפחתם, כאשר יקבלו עליהם את האמונה הנוצרית. בתקופת מלחמות הרפורמציה, השתמשו בו כדי להצדיק את היציאה למלחמה נגד כנסיות אחרות. מאולץ, אבל אנשים השתכנעו. הכרה של היהדות במחמד ובישו כנביאים (אם לא למעלה מזה) משמע שהיא אינה יהדות יותר.
 

שינובי5

New member
אתה עושה

אידאליזציה מחיי היהודים בארצות האסלאם מחד, ודמוניזציה בחיי היהודים בארצות המערב. אגב מעניין שלא הזדעזת מהתבטאות בדבר ה"תרבות הערבית" של הכותב. להזכירך את שיעור ההגדרות המילוניות שלך כלפי .....
 

שינובי5

New member
דומני שקצת חרגת

מהמסגרת. מדובר בשתי סורות- אחת במדינה הבקרה, ואחת אליה הכתוב רומז שרובה ניתן במכה ( הסורה ה-7 ). אלו הן סורות פולמסניות. אל תשכח את הרקע, הרצון של מחמד לקבל לגיטימציה מהיהודים ואולי אף לאסלמם.יתירה מזאת - מדובר בקבוצת אנשים. דומני שלו תעיין בסורת "ממרום החומה" בפסוק 163 שלה תקבל את הקונטקסט.בכלל כל סורה 7 מלאה בסיפורי לקח על חטא ועונש אז מה? העובדה ששרוט כבן לאדן, כמו גם ארגוני החמאס והג'האד עושים שימוש בפסוקים אלו, תוך סילוף של מה שנאמר, זה עניין שונה לגמרי, ולחלוטין איננו רלוונטי לעניין. מה שמטריד יותר הן ההתבטאויות על תרבות ערבית מלאה ב... אין ספק שיש עוינות אין ספק גם שישנן התבטאויות והתנהגויות אחרות. עכשיו, נטלת ספר די סתום למען האמת ופרשן אחד, לא הבנת -לדעתי - כי מחמד עשה פשוט "סלט" מכל אשר ידע, מכל אשר למד על מנהגי היהודים ואמונותיהם אשר חיו בימים ההם בחצי האי.תוכל לומר כי אין הדבר משנה בעיני המסלמים היום, יתכן. לדעתי יש בכך הגזמה, באשר אין אסלאם אחיד וקוהרנטי, יש הרבה אסלאמים. בקשר לאי מציאת מקבילה תנכי"ת/פרשנית - לא צריך להפתיע אותך. שהרי מחמד שאב את המידע מיהודים ולא ההפך. אם הייתי מסכם: אני ממליץ להירגע....
 
למעלה