סקירת מוסדות לימוד

vinney

Well-known member
סקירת מוסדות לימוד

בוקר טוב עולם
בעקבות המתקפה מאתמול של נציגנו מחיפה, החלטתי לעשות סקירה קצרה ביותר של כל האוניבסיטאות. הוספתי בקישורים קישורים לאתרי חוגים למדעי המחשב בכל אחת מהאוניברסיטאות עם תיאור קצר, מי שרוצה להוסיף/להעיר - בבקשה, כמו שאתם יודעים, למדתי רק באוניברסיטה אחת, כל השאר - HEARSAY. מי שרוצה מוזמן לשרשר לפה עוד קצת על החוג שלו, רק בבקשה - בלי הודעות אגו. חשוב לי שתרשמו בעיקר עד כמה אתם מרוצים מהחוג שלכם מבחינת האווירה הלימודית, האמצעים שקיבלתם (מעבדות/ספריה/חומר לימוד אחר), וקורסים שלדעתכם היו נפילה או להיפך שאתם ממליצים עליהם בחום. אם אתם ראשונים שכותבים על החוג שלכם - תשרשרו בכותרת את שם החוג, כדי שאחרים יוכלו להוסיף לאותו החוג באותו אשכול. תהנו
 

DadleFish

New member
מדמ"ח - המכללה האקדמית ת"א-יפו

המכללה מציעה תואר ראשון BSc ותואר שני MSc ללא תיזה במדעי המחשב. שכר הלימוד זהה לזה של האוניברסיטאות; המרצים הם מסגל המרצים של אוניברסיטת ת"א, ובהתאם גם המבחנים ורמתם. תוכנית הלימודים כמעט זהה לזו של ת"א, עם דגשים של המכללה שכוללים מעט יותר פרקטיקה ומעט פחות תיאוריה. הכיתות קטנות בהרבה לעומת תארים באוניברסיטאות, והיחס מצד המרצים הוא יחס אישי. יחס הסגל האדמיניסטרטיבי מצוין ואוהד. תנאי הקבלה קלים בהרבה מהאוניברסיטאות באיזור (פעם אחרונה שבדקתי, פסיכומטרי 700 או ממוצע בגרות 102). את תנאי הקבלה הקלים מאזנים המבחנים ששומרים על רמה גבוהה מאוד של בוגרים. בוגרי המכללה התקבלו לתארים מתקדמים הן במכללה (המעניקה תואר שני כאמור) והן בטכניון, באת"א, בעברית ובמכון ויצמן. תוכנית הלימודים אינה דורשת כמעט השלמות מצד האוניברסיטאות במקרים כאלו. כמו כן אני מכיר לפחות בוגר מכללה אחד שהוא גם מנחה באו"פ. על פי סקר שהתפרסם לאחרונה ומתבסס על בדיקה אישית של הסוקרים, סקירה של המעסיקים וסקירה של הסטודנטים, דורגה המכללה במקום השישי, לאחר הטכניון, אונ' ב"ג, העברית, את"א והמרכז הבינתחומי, ולפני בר אילן, חיפה ומכללת הדסה בירושלים. את הסקר הזה אני יכול לגבות בעדויות שמיעה מהרבה מעסיקים שמעריכים את בוגרי המכללה. שורה תחתונה דעתי האישית - מומלץ בחום לכל מי שמתגורר במרכז ומחפש תואר ברמה גבוהה (וכמובן מוכן להתאמץ בשבילו).
 

niro2003

New member
אין קשר בין העובדה שהמרצים מאת"א

לבין רמת הבחינות המכללה האקדמית ת"א-יפו. כבר שמעתי על מרצים שכאשר הם מלמדים באוניברסיטה הם צוחקים על רמת הבחינות שהם מחברים בתפקידם האחר במכללה...
 

DadleFish

New member
ואני שמעתי ממרצים את ההיפך,

אז מי צודק? במעט הקורסים שהיו לי חשובים במיוחד, עשיתי גם בחינות ממוסדות אחרים. בכל הקורסים האלו, הבחינות המקבילות מאת"א היו קלות יותר מהבחינה של המכללה.
 

niro2003

New member
כל אחד ישתמש בשכל שלו ויאמין למה

שנראה לו הגיוני יותר. באופן כללי את"א יותר יוקרתית, תנאי קבלה קשים יותר וקיימת יותר שנים, מול המכללה שהיא יותר צעירה, מסחרית ובעלת תנאי קבלה קלים יותר. אלה, מן הסתם, פרמטרים שבאים לבחון אותם כאשר מנסים להבין היכן המבחנים קשים יותר, או, לחילופין, החופש האקדמי רב יותר. אגב, סתם אנקדוטה, באותו נושא, חבר שלי שבמסגרת העבודה שלו מראיין מועמדים למשרות תכנות סיפר לי לא מזמן שהגיעו אליו קורות חיים של אדם כאשר בכותרת היה רשום "תואר במדעי המחשב - אוניברסיטת תל-אביב (מכללת ת"א)" (כלומר, בעל התואר לקח לעצמו חירות להציג את עצמו כבוגר אוניברסיטה...) מיותר לציין, שקורות החיים הללו נזרקו לאחר כבוד לפח ללא התייחסות נוספת.
 

DadleFish

New member
לא יודע מה זה "מכללת ת"א".

אני יודע מה זה המכללה האקדמית ת"א-יפו. באופן כללי, את"א נאבקת בגרעונות עצומים, היחס האדמיניסטרטיבי לסטודנטים מתחת לכל ביקורת, חיי החברה אינם קיימים, והאוניברסיטה באופן כללי לוקה בסנוביזם מטורף. אין שום קשר בין מה שאמרתי כאן, ובין מה שאתה אמרת בהודעה שלך, לרמת המבחנים בשני המוסדות. רמת המבחנים היא משהו שאפשר לבדוק בקלות בהשוואה בין מבחנים של שני המוסדות. כאמור, בקורסים שעשיתי את זה, נוכחתי לדעת שהמבחנים קשים יותר במכללה. אגב, ההסבר ברור - כמו שאמרת, המכללה צעירה יותר, מסחרית (?) ובעלת תנאי קבלה קלים יותר. בעוד את"א משתרעת לה על זרי הדפנה, המכללה חייבת להצדיק את עצמה ואת המוניטין שלה. הדרך היחידה לעשות זאת היא על ידי הקרבת סטודנטים חלשים (שאינם עוברים את המבחנים הקשים), ועל ידי שמירה על מבחנים ברמה גבוהה מאוד, כדי לבסס את המוניטין. בעשור האחרון המכללה הצליחה לעשות את זה מצוין, ויעידו על כך המעסיקים שיצא לי להכיר. כמובן שכל דבריי מתייחסים לתואר מדמ"ח-מתימטיקה באת"א. בל נשכח שהאוניברסיטה מנפיקה גם "תואר במדעי המחשב" לאנשים שעושים תואר במדמ"ח-כלכלה, או מדמ"ח-ניהול, או מדמ"ח-מוסיקה. אני לא אטרח להתייחס לתארים הללו, ברשותך. חבל.
 
ואתה עוד מאשים אחרים בסנוביזם ../images/Emo6.gif ההבדל בין מסלול מדמ"ח-מתמטיקה למדמ"ח-מוסיקה, בהיבט של מדמ"ח, מסתכם בשני קורסים בשנה ג' - שגם אותם, אם אתה מתעקש, אתה יכול להוסיף למערכת השעות שלך. אפילו אתה מעיד שהקשר בין לימודי המדמ"ח האקדמיים לעבודה בפועל כמתכנת בחברת היי-טק הוא רופף. ובכן, הקשר בין תואר במתמטיקה לעבודה כמתכנת הוא רופף עוד יותר. אז בוגר הדו-חוגי לא ילמד משוואות דיפרנציאליות חלקיות או את הקורס "מבוא למרחבי הילברט ותורת האופרטורים". אז מה? החלק של מדעי-המחשב בתואר הוא כמעט זהה, ובמקום ללמוד עוד מתמטיקה (גם בדו-חוגי, שנה א' היא כמעט כולה מתמטיקה) לומדים נושא אחר, להרחבת האופקים. יצא לי לעבוד עם בוגרים של כל מיני מסלולים - לא הבחנתי בהבדל לא באיכות האנשים ולא ביחס של המעסיקים אליהם. למדו איתי אנשים בשילובים הבאים: מדמ"ח-מתמטיקה, מדמ"ח-סטטיסטיקה, מדמ"ח-כלכלה, מדמ"ח-ניהול, מדמ"ח-פסיכולוגיה, מדמ"ח-קולנוע, סטודנט אחד למדמ"ח בשילוב עם ספרות צרפתית (אבל הוא נשר בסוף שנה א') וסטודנט אחד למדמ"ח בשילוב עם מוסיקה (קומפוזיציה וביצוע). בסיום התואר כולנו התחרנו בשוק העבודה על אותן המשרות - ולא, אני לא ראיתי הבדל ביחס של המעסיקים לבוגרי הדו-חוגי וכן ראיתי יתרון מובהק של בוגרי כל המסלולים האלו על פני בוגרי המכללות.
 

DadleFish

New member
שוב, לא יודע מה זה "מכללות",

אני מכיר את המכללה שבה למדתי. והנה מה שכתבת על המסלול שלך: "...הוא תואר קשה למדי אבל עדיין קל יותר מאשר מדמ"ח-מתמטיקה" "...למרות שהתואר עצמו הרבה יותר קל" "...פחות קשה מרוב המסלולים האחרים, ו"עובר" מבחינת מעסיקים" (מי שרוצה להבטיח לעצמו קבלה לעבודה, לא יכול להסתפק ב-"עובר") "אני אישית לא נתקלתי מעולם בשום קושי בגלל התואר המשולב. תרמה לכך העובדה שסיימתי בהצטיינות" - מזל שסיימת בהצטיינות. המעסיק שלי, למשל, לא היה מעסיק אותך אם לא היית מצטיין. יש לו דעה נחרצת לגבי המסלול שלקחת. בכל מקרה, זה מה שאתה כתבת על המסלול שלך. אני לא רלוונטי לדיון הזה. זו דעתי האישית ואין לה קשר לסנוביזם אלא לתוכנית הלימוד. הסנוביזם שדיברתי עליו בת"א הוא היעדר חיי החברה באוניברסיטה.
 
אני הגבתי למשפט הבא שלך " בל נשכח שהאוניברסיטה מנפיקה גם "תואר במדעי המחשב" לאנשים שעושים תואר במדמ"ח-כלכלה, או מדמ"ח-ניהול, או מדמ"ח-מוסיקה. אני לא אטרח להתייחס לתארים הללו, ברשותך. חבל. " הזלזול המופגן כאן לטעמי לא מוצדק, ול"סנוביזם" הזה התכוונתי.
 

DadleFish

New member
לטעמך לא מוצדק,

אבל אמרת בעצמך שהתואר בסה"כ "עובר" אצל מעסיקים. אם לטענתך ההבדל בין תואר במדמ"ח-מתימטיקה לבין תואר במדמ"ח-מוסיקה מסתכם בשני קורסים שחסרים בשני, אז סבבה - I stand corrected. אני פשוט חושב שיש הרבה יותר קורסים חסרים, הן בחובות והן בבחירות, ולכן זה פשוט לא תואר מלא במדעי המחשב. אולי אני טועה.
 
במיוחד בשבילך הלכתי ובדקתי באתר של אוניברסיטת ת"א בידיעון העדכני לשנת הלימודים הנוכחית, כמה שעות סמסטריאליות של קורסים במדעי המחשב לומדים בוגרי כל מסלול, על פני כל התואר. והנה התוצאות: דו-חוגי מדעי המחשב ומתמטיקה: 59 שעות מדמ"ח, 69 שעות מתמטיקה. דו-חוגי מדעי המחשב וחוג מפקולטה אחרת: 54 שעות מדמ"ח, 24 שעות מתמטיקה, ועוד תוכנית לימודים מלאה מהחוג האחר. כלומר סה"כ הפרש של 5 שעות סמסטריאליות, שזה אפילו פחות משני קורסים. הנה הקישור לפרקים הנבחרים בידיעון: http://www.tau.ac.il/exact_sciences/site/yedion/math/Computers-Program.pdf http://www.tau.ac.il/exact_sciences/site/yedion/computers/Other-Program.pdf הידיעון המלא: http://www.tau.ac.il/exact_sciences/site/yedion/computer.shtml למען גילוי נאות נוסיף שיש היום גם מסלול חד-חוגי במדמ"ח (שלא היה קיים כשאני למדתי), שמטבע הדברים מכיל יותר קורסים. זה שאני מסכים איתך שדו-חוגי מדמ"ח-מתמטיקה קשה יותר מדו-חוגי מדמ"ח-אחר לא אומר בהכרח שזה תואר חשוב או נחשב יותר, או שהוא רלוונטי יותר לעבודה אח"כ בהיי-טק. אם נמשיך את הוויכוח, תואר בפיסיקה אפילו קשה יותר משתי האופציות האלו ביחד - אז מה? מי שמעניין אותו פיסיקה, שילמד פיסיקה - זה לא בהכרח תואר רלוונטי למי שהולך לעסוק במחשבים.
 

DadleFish

New member
../images/Emo45.gif סבבה, קיבלתי.

אז אני לוקח בחזרה את מה שאמרתי על החוגים המעורבים.
 

gil levi

New member
אההההה

מי מכם שהגבתי לו בהודעה עם הכותרת "רגע אחד" אז שכח ממנה. ואפשר לשאול מתי אתה סיימת? וקצת
, אפשר לשאול איזה קורסי בחירה לקחת במתמטיקה (משבעיית הבחירה ולא משבעיית הבחירה)?
 

gil levi

New member
שכחו גם מההודעה הזו.

ויני, סליחה שאני ככה מציף. פשוט השרשור הזה קצת מבולגן לי.
 

DadleFish

New member
ועוד שני דברים

בעת העתיקה, שבה יצאת לחפש עבודה (תחילת הבועה), המכללה עדיין לא הייתה מוכרת, ובכלל, באותם זמנים נושנים כל המכללות לא היו מוכרות. היום המצב השתנה, ומכללות מסוימות נחשבות הרבה יותר ממה שהן נחשבו ב-1999. שנית, לא אמרתי שהתואר באת"א הוא תואר נחות - חלילה; אם הייתי אומר את זה, הייתי משליך מיידית גם על המכללה
אני אמשיך ואומר יותר מזה, שהתואר באת"א הוא תואר איכותי יותר מהתואר במכללה מבחינת רמתו. העניין הוא שהפרש הרמה הזה אינו הפרש גדול, ואילו מבחינת היחס האדמיניסטרטיבי לתלמידים ומצד שני הכיתות הקטנות והיחס האישי לתלמידים מבחינת הסגל האקדמי - מהבחינות האלו המכללה עולה עשרות מונים על את"א, וזו סיבה מצוינת מבחינתי להעדיף ללמוד בה ולא באת"א.
 

gil levi

New member
רגע אחד

בוא נהייה ברורים. סטודנטים למדמ"ח באת"א לא לומדים מד"ח ולא מבוא למרחבי הילברט, ככה שההבדל בין סטודנטים למדמ"ח-חוג_נוסף לבין סטודנטים למדמ"ח לא מסתכם בקורסים במתמטיקה, אלא בקורסים במדמ"ח. לסטודנטים למדמ"ח באת"א אין שום קורסי בחירה במתמטיקה אלא רק במדמ"ח.
 

gil levi

New member
שני דברים

1. מה אחוז הנשירה במכללה, בשנה א' ובכלל? 2. בקשר למדמ"ח-כלכלה וכו', במידה והקורסים שהם עושים במדמ"ח ומתמטיקה זהים לקורסים שעושים המדמ"חניקים (ואת זה אני יכול לברר בקלות) אז מה הבעיה? נדמה לי שאתה קצת מזלזל בתארים האלה...
 
למעלה