סקירת מוסדות לימוד

gil levi

New member
איזה קורסים?

איזה מרצים מאת"א? ובאיזה שנים אם אפשר לדעת?
 

DadleFish

New member
אני לא אתן שמות של מרצים

שאמרו כזה דבר, מטבע הדברים זה עלול לפגוע בהם ואין לי כוונה כזו. הדברים היו אמורים על קורסי ליבה של מדמ"ח ועל קורסי בחירה - לא במתימטיקות, למרות שאני אישית בדקתי למשל את ליניארית והמבחן של המכללה היה יותר קשה מזה של את"א. השנים... 2000-2004. אני לא זוכר מתי עשיתי מה... לאורך התקופה הזו שמעתי את זה מכמה מרצים. "עודכנו" ממרצים שונים על כל מיני דברים, כמו למשל שהמכללה נחשבת מאוד באקדמיה ושתופסים מהבוגרים שלה. לי הוצע בסמסטר ב' בשנה שעברה לעבור לעשות מאסטר באת"א תחת מרצה מסוים, למשל.
 

gil levi

New member
לא לזה התכוונתי.

כתבת שעשית מבחנים של את"א. השאלה שלי היא באיזה קורסים עשית מבחנים מאת"א, מבחנים של אילו מרצים ובאילו שנים המבחנים מאת"א שעשית ניתנו באת"א? והכי חשוב, כמה מבחנים של את"א עשית בכל קורס בערך?
 

DadleFish

New member
כמו שאמרתי,

לזכור את כל הפרטים אין סיכוי שאזכור - אני זוכר שזה היה בליניארית, בחישוביות וסיבוכיות, ובמבני נתונים. את הפרטים של המבחנים מאת"א אני לא זוכר כי הם בכלל לא עניינו אותי - העיקר שהיו מבחנים
 
יותר מזה... המנהל פותח שרשור כזה, נועץ אותו, ו... נשאר איתו לבד! אף אחד לא נכנס להתווכח? ../images/Emo6.gif
 

vinney

Well-known member
דיר בלאק מישהו יתחיל להתווכח

ודווקא המסלול שאתה עשית יכול לעניין רבים, אז קדימה, תתחיל להקליד
אתם שוכחים שאנחנו נכנסים לעונת ההרשמות, תיקף יתחילו כל השארלות "מה פה" ו"מה שם", את הדעות הסבובייקטיביות כבר יש לנו בשרשור בטגליינס, אבל תיאורי לימודים מסודרים לפי חוג אין לנו בשום מקום, אז חשבתי שיהיה נחמד אם נכין מראש. לא?
 
המסלול שלי? לא יודע כמה זה רלוונטי היום ועד כמה דברים השתנו או לא השתנו. אני למדתי באוניברסיטת ת"א תואר דו-חוגי במדעי המחשב ובניהול, בשנים 1995-1998 של המאה שעברה. "ניהול" היה תואר חביב מאוד - לומדים קצת מכל דבר ולא מתעמקים בכלום. התואר מורכב משני קורסים בכלכלה, אחד בחשבונאות, אחד במשפטים, אחד במימון, אחד בשיווק, אחד בפרסום, אחד בפסיכולוגיה, אחד בסוציולוגיה, קורס או שניים במערכות מידע - ועוד כמה שאני כבר לא זוכר. רוב הקורסים קלים יחסית. מצד שני התואר "מדעי המחשב בשילוב חוג נוסף מפקולטה אחרת" כפי הוא נקרא, הוא תואר קשה למדי אבל עדיין קל יותר מאשר מדמ"ח-מתמטיקה. בתקופתי לא היה קיים המסלול של מדמ"ח מורחב כתואר בפני עצמו, חד חוגי, שהיום כבר כן קיים. התואר בניהול מדלל מעט את הקושי של התואר במחשבים והוא תואר מעניין ומרחיב אופקים בפני עצמו. סף הקבלה לניהול אגב (לפחות בשנת 1995) היה גבוה משמעותית מסף הקבלה למדמ"ח, למרות שהתואר עצמו הרבה יותר קל. מתואר דו-חוגי כזה ניתן להמשיך לתואר שני בכל אחת משתי הפקולטות, עם השלמות מינימליות. כדי להתקבל לתואר שני במדמ"ח צריך היה בסה"כ להשלים שני קורסים (שאגב השלמתי אותם, אם כי לא הלכתי בסוף לתואר שני). מבחינת יחס המעסיקים - אני אישית לא נתקלתי מעולם בשום קושי בגלל התואר המשולב. תרמה לכך העובדה שסיימתי בהצטיינות (בדו-חוגי אגב, כדי להחשב מצטיין אתה צריך להצטיין בכל אחד מהחוגים בנפרד), וגם זה שהשנים היו שנות תחילת הבועה, וכבר בשנה ג' הצעות למשרות פיתוח "נחשבות" התחילו לזרום. סה"כ לטעמי זהו מסלול מעניין, מרחיב אופקים, פחות קשה מרוב המסלולים האחרים, ו"עובר" מבחינת מעסיקים.
 

vinney

Well-known member
חד וחלילה

הודעות אגו ימחקו מהשרשור. עוברות בלבד.
 

neko

New member
המרכז הבינתחומי הרצליה

(לקחתי את ההודעה של אלדד, כי יש הרבה דמיון, ושיפצתי בהתאם, מקווה שלא מפריע לך
) המכללה מציעה תואר ראשון BA ותואר שני MSc ללא תיזה במדעי המחשב. שכר הלימוד הוא 27,000 (פחות החזר ועדת וינוגרד שעומד על כ5,000 ש"ח למיטב זכרוני). בניגוד לרוב המכללות, המרכז הבינתחומי מקיים גם מחקר (בכל התחומים בהם הוא עוסק), ומחזיק אנשי סגל קבועים, רובם חוקרים מובילים בתחומם (חברי ACM, IEEE, וכו'). רוב החוקרים במרכז הגיעו לאחר עבודה במוסדות מחקר מהנחשבים בעולם - מעבדות HP, מעבדות AT&T, מעבדות INTEL, סטנפורד, NASA, MIT, אונ' WASHINGTON, ועוד. תוכנית הלימודים ל-BA מבוססת על תוכניות לימודים של אונ' אמריקאיות וישראליות מובילות, וכוללת בנוסף לקורסים במדעי המחשב גם חוג במנהל עסקים, שמקנה לבוגרי התואר בסיס להתנהלות בעולם העסקי בו רוב הבוגרים ימצאו עצמם לאחר סיום הלימודים. הדגשים של המכללה כוללים מעט יותר פרקטיקה ומעט פחות תיאוריה. הכיתות קטנות בהרבה לעומת תארים באוניברסיטאות (כ-60 איש בכיתה), והיחס מצד המרצים הוא יחס אישי. יחס הסגל האדמיניסטרטיבי מצוין ואוהד, והסגל כולו מאד פתוח להקשיב לסטודנטים בכל נושא - אקדמי או מנהלי. תנאי הקבלה קלים בהרבה מהאוניברסיטאות באיזור, וכדי לדאוג לשמור על רמת הסטודנטים, המכללה מציאה מלגות בגובה חצי שכ"ל למצטיינים המתקבלים, מלגות שכ"ל חלקי ומלא מטעם אפי ארזי לבעלי פוטנציאל יזמות, ומלגות קרן-אור (שכ"ל מלא) למועמדים בעלי פוטנציאל גבוה ורקע כלכלי חלש. כרגע המכללה בתהליכי אישור מתקדמים להענקת BSc במדעי המחשב (החוג במנה"ע מוחלף בקורסים מתקדמים במדעי המחשב), ולתואר שני עם תזה. בוגרי המכללה התקבלו לתארים מתקדמים בטכניון, באת"א, בעברית, במכון ויצמן, ובאונ' מובילות בחו"ל (לרבות MIT, פנסילבניה, קורנל ועוד). בנוסף, מספר חברות (SAP, MERCURY ועוד) מבצעות מבצעי גיוס נרחבים לבוגרי המרכז, ומעידות על העדפתם על פני בוגרי רוב האונ' והמכללות. על פי סקר שהתפרסם לאחרונה ומתבסס על בדיקה אישית של הסוקרים, סקירה של המעסיקים וסקירה של הסטודנטים, דורגה המכללה במקום החמישי, לאחר הטכניון, אונ' ב"ג, העברית, ואת"א, ולפני בר אילן, חיפה ומכללת הדסה בירושלים. את הסקר הזה אני יכול לגבות בעדויות שמיעה מהרבה מעסיקים שמעריכים את בוגרי המכללה. שורה תחתונה דעתי האישית - מכיוון שאת"א ירושלים הטכניון וב"ג עדיין נחשבות יותר מאשר המרכז בעיני המעסיקים וועדות הקבלה לתארים מתקדמים, קשה לי להמליץ לבחור את המרכז על פניהן באופן מיידי, אך בודאי שלא שווה לבזבז שנה בהשלמת בגרויות, שיפור פסיכומטרי או מכינה אם אפשר להתקבל לבינתחומי ולסיים את התואר שנה קודם - בייחוד אם אפשר להשיג מלגה. גם אם לא, אני אישית השלמתי את הפרשי שכר הלימוד של כל 3 השנים כבר במהלך שנתי השלישית, כשעבדתי במקביל ללימודים במשרה חלקית בהרצליה פיתוח הקרובה, ככה שלדעתי אפילו עדיף לקחת הלוואה. ממילא, שכ"ל נהיה זניח ביחס להוצאות האחרות במהלך 3 השנים של הלימודים, בייחוד אם גרים רחוק מהבית.
 

neko

New member
תוספת: שכ"ל לתואר שני

הוא 30,000 ש"ח לכל התואר (15,000 לשנה). נדרש ממוצע 80 או קורות חיים מרשימים במיוחד ע"מ להגיש מועמדות. בוגרים של תחום מקורב (הנדסת חשמל, מתמטיקה וכד') יכולים להתקבל, אך ידרשו להשלים מספר קורסים בסיסיים במדעי המחשב בנוסף לחובות התואר השני. התוכנית בנוייה עבור סטודנטים עובדים, הלימודים יתקיימו בערבים ובשישי בבוקר (למעט קורסי בחירה שלעיתים ניתן לקחת גם בזמנים אחרים). בוגרים מצטיינים (מעל 90) בד"כ יוכלו לקבל מלגה של חצי שכ"ל.
 

vinney

Well-known member
../images/Emo51.gif../images/Emo70.gif

הוספתי למאמרים, אבל הורדתי את ההתיחסות לסקר. אם תוכל להביא קישור לסקר הזה (גם אלדד הזכיר אותו לדעתי), אני מאוד אשמח להוסיף אותו לקישורים. תודה
 

DadleFish

New member
נסה להיות אובייקטיבי

אם אתה רוצה שהשרשור יהיה כזה. קבל לינק, בכל מקרה. תיקון דבריי מקודם - הסקר אינו נסמך על מעסיקים אלא על סטודנטים בשנים ב' ו-ג' ועל בדיקה סמויה של המוסד האקדמי.
 

vinney

Well-known member
חשבתי שזה הסקר הזה ../images/Emo6.gif

מה הטעם לסקור את יוקרת המוסד ואיכותו בין תלמידי המוסד עצמם ?
אוסיף לקישורים, בכל מקרה, תודה
 

DadleFish

New member
אה, סליחה

אתה צודק, רק מישהו שלא למד במוסד X יכול להעריך את איכותו
 

vinney

Well-known member
הכל מתגלה בהשוואה

גם היוקרה, גם האיכות, גם הידע. אין מדד פרט להשוואה. בן אדם שלומד במוסד, לא יכול להשוות למוסד אחר, כי הוא לא יודע. בן אדם שעובד עם בוגר מוסד אחד ובוגר מוסד אחר - יכול להשוות בין השניים. מעסיק שמעסיק בוגרי מוסד X,Y וZ - יכול להשוות בין שלושתם.
 

DadleFish

New member
לא מסכים

אני יכול להעיד ששירותי האדמיניסטרציה של המכללה מצוינים, כי ב-6 שנים נטו לא היו לי תלונות עליהם, ותמיד - תמיד - קיבלתי את מה שביקשתי, ואיך שביקשתי, ומתי שביקשתי. אני יכול להעיד שרמת המרצים של המכללה היא כרמת המרצים של את"א - פשוט כי אלו אותם המרצים (למעט יחיאל קמחי, שהוא מהטכניון ואני מעדיף להתעלם ממנו במכוון). אני יכול להעיד על רמת המבחנים שהיא קשה, לאור הקושי היחסי שראיתי בין המבחנים לבין מבחנים ממוסדות אחרים; לאור העובדה שהמבחנים לא מסתיימים בממוצע 95; ולאור הידיעה שהשקעתי לא מעט כדי להצליח בהם. תסלח לי, אבל השוואה בין 10 בוגרי טכניון לבין 10 בוגרי או"פ היא לא מחקר מדעי וגם לא סקר פופוליסטי. היא סתם עניין של מזל, שכן משני המוסדות יצאו עשרות ומאות אלפי בוגרים. במיוחד ההשוואה אינה מחקר מדעי כשהחוקר מגיע עם דעות קדומות לשני הכיוונים על שני המוסדות. אני יכול להשפיל כמעט כל מרואיין בכל ראיון, אם אני רוצה. אם הוא במקרה בוגר טכניון ולי במקרה קוראים ויני, אני כנראה גם אעשה את זה ואצא עם חיוך מנצח - אז תסלח לי אם אני לא מחשיב את דעת המעסיקים כדעה אובייקטיבית. כל זה לא אומר שדעות סטודנטים הן משהו מהימן בצורה בלתי רגילה, אבל אני כן חושב שהסטודנטים הם היחידים שבאמת מרגישים את המוסד שבו הם לומדים, והם הכי קרובים לאובייקטיביות כששואלים אותם על רמת המרצים שלהם, על תנאי הלימוד שלהם (או שאולי גם את זה אתה מכיר באב"ג, בעברית ובטכניון?) וכו'. לגבי מוניטין, אגב, אפשר לבדוק את זה הרבה יותר אמפירית. לא צריך לשאול מעסיקים, אפשר לבדוק מספרים.
 

vinney

Well-known member
זה לא רק מה שהסקר מדבר עליו

שום דעה לא אובייקטיבית, אין מדד אובייקטיבי למושג שנקרא "יוקרה" או "איכות", סמוך עליי שאני יודע
אי אפשר לכמת ידע של בן אדם, אחד יודע משהו אחד, אחר משהו אחר, גם אם למדו באותו מוסד ובאותם קורסים. הכל זה רושם אישי ומזל, ולפעמים סטטיסטיקה. כשאתה מדבר על שירותים אדמיניסטרטיביים, יחס לסטודנטים, תמיכה וכד' - אין כמו לשאול את הסטודנט. אבל הסקר גם מדבר על מה "מקובל", ומה "נחשב", וקהל היעד שלו זה אלה שמנסים להחליט איפה ללמוד, ולכן, לדעתי, הסקר הזה משקר ומטעה. תסתכל בכתבה: "המשקל הפנימי של כל פרמטר בדירוג הסופי של כל מוסד נקבע בהחלטה משותפת של פרופ' הורניק, גיא יריב, ד"ר אליעזר יריב ועוזרי המחקר: לימודים - 27% מהציון, יוקרה - 25%, חברה - 22%, שירות - 13%, תנאים -13%. במקביל הוחלט שלא לשקלל את עלות הלימודים בדירוג." אני מבין את ה"תנאים" או ה"חברה" או ה"שירות". אבל 25% הולך על יוקרה. מה זה יוקרה? לפי מה מודדים אותה? מי קובע אותה? בסקר הזה למושג הלא מוגדר הזה יש משקל של רבע מהציון הסופי של המוסד. מה זה אומר על הסקר? אז אני לא סוציולוג, אבל סקר שנועד למעשה להיות ספר שימכר בהרבה כסף למועמדים, ומדבר על יוקרה כמושג שניתן לכימות מתוך סקירת הסטודנטים עצמם, זה סקר שרלטני בהגדרה.
 
למעלה