עדנה מחודשת לפרי"ל - סוציאליסט או קפיטליסט?

נרבוני

New member
עדנה מחודשת לפרי"ל - סוציאליסט או קפיטליסט?

פתאום כולם מדברים על הפרי"ל, איזה יופי.

שאלתי היא: האם לליבוביץ' יש תיאוריות כלכליות המועדפות עליו?
האם היה סוציאליסט או קפיטליסט?
 

פיקסעלע

New member
דעתי האישית היא

שצריך להבחין בין מדינה דתית למדינה שהיא זירת מאבק. בשביל הסוג השני של המדינה (שאינה אלא חברת אבטחה) אני בעל המודל האנרכו קפיטליסטי. אם תרצה התייחסות הלכתית לנושא זה היחס לעובדי עבודה זרה. אסור לפגוע בהם ואסור לגנוב מהם אבל לא מעבר לזה. מאבק זה מאבק. וראה את המשפט האחרון החזק בהודעת יונתן.
 
בשביל מה בכלל לדון במודל השני

אתה דתי לא ?
בכל מקרה כל הדיבורים הללו זה קישקושים על גבי קישקושים. אנחנו הולכים למלחמת כל בכל ומי שלא מבין את זה היום יבין מחר. חבל על הדיבורים.
 
התורה לא מכירה במציאות בלי תורה !

גם בלכתך בדרך, גם בגולה, והגית בה יומם ולילה ! איזה מן דבר זה לדון במנותק מהתורה ?
 
לא נראה לי שהמודל האנרכו קפיטליסטי חופף

איזשהו ציווי הלכתי. אם המצוות אינן ניכרות כמגדילות תורה ומאדירות, הרי שהן לא ממש ממלאות את מטרתן.
 

פיקסעלע

New member
ודאי חופף!

כדי להשתלט אתה צריך היתר שאיני מכיר בהלכה. להתגונן ההלכה מתירה (עביד איניש דינא לנפשיה). יש גם "כופים על הצדקה" אבל לא את הגויים.
 
אינני מבין, אם זה מודל בתי מדוע אתה כותב:

"שצריך להבחין בין מדינה דתית למדינה שהיא זירת מאבק. בשביל הסוג השני של המדינה (שאינה אלא חברת אבטחה)"
 
ברגע שלעשיר יש כוח במידה מספקת

אז הוא מגביל את חירותו של העני.
כאשר העשירים שולטים באמצעי התקשורת- הם מגבילים את חופש המידע.
כאשר העשירים שולטים בכלכלה- הם מגבילים את חירות היזמות.
כאשר העשירים שולטים בפוליטיקה- הם מגבילים את חירויות האזרח.
כסף הוא צורה של כוח שיש לה אפקטים דיקטטוריים.
דמוקרטיה, מעצם הגדרתה, אמורה להתגונן בפני האפקטים הדיקטטוריים הללו.
 
כסף אינו חירות

אלא הוא כוח המופעל על רכושם של בני אדם ואף הופך אותם לרכוש דה פקטו ולעיתים אף דה יורה.
 
למעלה