עדנה מחודשת לפרי"ל - סוציאליסט או קפיטליסט?

the YOOK

New member
אתה בודה דברים מליבך

א. ל' בהחלט החזיק ביחס חשדני ושלילי לסוציאליזם, אתה יכול לראות את זה בכל המאמרים שלו בנושאי חברה ומדינה, ובפרט בציטוטים המאוד בוטים שהבאתי. צרף למשל את הציטוט הראשון עם השני. זה לא משאיר מקום לטעויות - אצל ל' סוציאליזם הוא קביעת "טובת החברה" כאמת המידה למוסר. הוא שנא את השלטון וראה בו את אויב האדם (על אף הכרחיותו) - רע שיש להגביל למינימום ההכרחי. הוא סלד (ישעיהו ב') מכל ניסיון לקדם ערכים באמצעות השלטון. הוא סלד מאוד מהניסיון לכפות "שוויון", "סולידיריות" וכדו' בין בני אדם בכוח - דוגמא לזה הוא ראה במגדל בבל.

ב. על הקפיטליזם מצאתי אך ורק התייחסות אחת, ואותה הבאתי לעיל. וחיפשתי בחיבורים הבאים: "רציתי לשאול אותך", "יהדות עם יהודי ומדינת ישראל", "תורה ומצוות בזמן הזה", שיחות עם רביצקי. כשיתפנה לי זמן אני אחפש בספרי השיחות שלו על פרשת השבוע.
אם אתה מוצא ציטוט בנידון אתה מוזמן לשתף.

ג. אבל יש ערכים שהוא מתעב יותר מאחרים. על זה בדיוק ביקר אותו רביצקי (ועלה על נקודה יפה - אצל ל' יש רק ערך אחד, הלוא הוא הערך העליון, וזה נובע מתפיסה מונותאיסטית, כלומר רק במקרה שהערך העליון הוא עבודת ה'): http://www.tpeople.co.il/leibowitz/ebook.asp?id=21

ד. ל' לא אמר שאם לא יהיה שלום תהיה מלחמה, אלא ששלום לא יהיה בזמן הקרוב ושאלת הכיבוש לא תלויה בשאלת השלום:

"'בטחון' אינו אלא שלום-אמת בין שכנים (כגון הולנד-בלגיה, שוודיה- נורווגיה, ארה"ב-קנדה) ; בהעדר שלום אין בטחון ואין הסדר גאוגרפי-אסטרטגי שבכוחו לשנות מציאות זו. אין קשר ישיר בין בעיית הבטחון ובעיית השטחים : אין "גבולות בטוחים". ביסוס ההגנה על קווים מבוצרים - המנטאליות של קו-מאז'ינו - סופו תמיד היה כשלון מימות החומה הסינית והלימס הרומי ועד לחומה האטלנטית של היטלר. בעיית הבטחון שלנו איננה בעיה של גבולות מסויימים, ואינה בעיה צבאית-גרידא, אלא היא בעיה צבאית-מדינית-חברתית משולבת. כל זמן שיש לנו יתרון איכותי (מבחינה טכנית ומבחינת האירגון החברתי) על הערבים ויש לנו גיבוי אמריקאי המנטרל את המעורבות הרוסית, נוכל להחזיק מעמד בכל קו-גבול - ומלחמת ששת הימים תוכיח, שבה פתחנו בגבולות שעברו על פני קלקיליה ועל חומת העיר העתיקה של ירושלים ; אם ייעדר אחד הגורמים הללו, לא יועיל לנו שום קו-גבול, גם לא זה שעל התעלה ועל הירדן. זהו המצב לאמיתו. היום, כשזכינו לגבולות שלדברי 'המומחים' הם 'אידיאליים מבחינת הבטחון', אנו נאלצים להקדיש לצרכי הבטחון חלק גדול הרבה יותר מהכנסתנו הלאומית ומתקציב המדינה מאשר בשנים שקדמו למלחמת ששת הימים ולהשגת 'הגבולות האידיאליים' ;ז. א. - בטחוננו לא גדל אלא פחת בעקבות הכיבושים במלחמה זו (דברים אלה נכתבו ופורסמו שנים אחדות לפני מלחמת יום-הכיפורים).

אנו נידונים להתקיים בארצנו ללא שלום וללא בטחון, כאשר התקיים העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו ; ולמען קיום זה נצטרך לקבל על עצמנו מאמצים עליונים וקרבנות גדולים מתמידים. לפיכך מן ההכרח שנברר לעצמנו מה יהיה טיבה של המדינה שלמענה נקבל עלינו ועל בנינו קיום כזה, ולאור בירור זה נקבע עמדה לבעיית 'השטחים'."

לעומת זאת החזקה בשטחים אכן תביא עלינו מלחמה עד חורמה עם כל מדינות ערב: http://www.youtube.com/watch?v=Cgt9meEg52E

ואף על פי כן, אין קשר בין שאלת השלום לשאלת הכיבוש (נדייק מדבריו לשפה המצויה: אין קשר בין ניהול מו"מ עם "הפלסטינים" לשאלת הכיבוש): https://www.youtube.com/watch?v=q3KpKkEXr5Q

ה. ומעניין לראות גם שהיטלר היה צמחוני... וברצינות: פייגלין הוא מקרה מאוד מוזר, בשנה האחרונה הוא הפך יותר ויותר ליברטריאן, אבל הניציות, גזענות, משיחות וההומופוביה שאיתן הגיע לפני זה מתנגדות לזה. בחלק מהדברים אתה רואה שהצד הליברלי מנצח - הוא מבטיח להלחם למען חירות הפרט והשוויון בפני החוק ללהט"בים, הוא מבטיח להלחם למען זכויות אדם של פלסטינים, הוא מתמתן באמירות הניציות וכו'. בחלק הוא לא מוצא סתירה (אין סתירה מציאותית למשל בין גזענות, משיחות הומופוביה וליברליזם כתפיסה פוליטית) וחלק הוא לא. הוא חי בסתירה בין ערך ה"חירות" לערך ה"זהות" כפי שהוא מכנה, ונראה שהוא צועד יותר ויותר לעבר הצד של חירות הפרט, לפחות מבחינה פוליטית. בינתיים בשבועות מספר שהוא היה ח"כ הוא התחיל לעשות כמה דברים מרשימים. נקווה לטוב.

ו. אתה חושב שלתורה היה מה לומר על הכלכלה הרצויה, ואילו מה של' הדגים במאמר "המציאות החברתית-מדינית כבעיה דתית" ( http://www.tpeople.co.il/leibowitz/leibarticles.asp?id=2 ) הוא שכל אחד חושב שלתורה היה דבר אחר לומר על הכלכלה הרצויה. וכל זה איננו רלוונטי. האם אתה חושב שמדינת ישראל צריכה לכפות את התפיסה הדתית שלך על כלל האוכלוסיה? האם אתה לא מכיר את דעתו של ישעיהו ב' לגבי חקיקה "דתית"? ולסיום: "המדינה כלומר המנגנון השלטוני-איננו מסוגל להגשים דבר מן הדברים שבני-אדם שונים רואים כערכים; רמת חיים נאותה, חינוך, צדק, חרות, כבוד, עבודת ה'. השגת מטרות ערכיות אינה בעיה מדינית אלא בעיה אנושית"
 
תשובות

א) מעולם לא חלקתי של' ראה בסוציאליזם עצמו ע"ז. אמרתי זאת מפורשות בהודעה אחת מעל. יש רק מחלוקת (אולי) בנוגע ליחס לקפיטליזם. אני טוען שגם אותו הוא שולל בתור ע"ז ויתכן שאף שונא יותר מהסוציאליזם (כך תחושתי). כ"כ יש מחלוקת על המינימום ההכרחי. נראה שבעיניך אין מינימום שכזה כמעט קיים והכל סבבה. אני חושב שזו גישה לא בוגרת.
ג) אתה מפספס פה נק' מאוד חשובה. הוא לא נימק לו מדוע הוא שונא את הפאשיזם יותר מאשר את הקומוניזם (או משהו כזה), בדיוק בגלל זה שיש רק ערך אחד. כל שאר הערכים פסולים. רק טעם הוא שקבע את העדפותיו. לעבוד עגבניה או לעבוד תפוח - שניהם פסולים באותה מידה. אבל יש אפשרות לפתח טעם כלפיהם.
ד) אני מקבל את התיקון הקל, אולם לא בדיוק מה צורך ראית להתעכב על כך - זה ממש לא מהותי וממילא הכיבוש בעינו. זה גם לא ישתנה בקרוב ולא בגלל ביטחון אלא בגלל שאין מקום לכלכל את המוני ישראל, ביחוד שמציעים להם וילה בזול קרוב למרכז. זו לפחות הסיבה היותר קשה להערכתי.
ה) היטלר לא היה צמחוני גמור למיטב ידיעתי אבל אהד את הצמחונות. זה לא מפתיע אותי. כפי שאמר ל' היתה לו שיטה מוסרית. לצערי היא היתה מעוותת לגמרי. ל' ראה בו ממשיך הנצרות. אני חושב של' היה רואה בו גם ממשיך החילוניות באיזשהו אופן. הרי הם חיים בעולם מעוות משלכם ורואים בדת גורם מפריע. מכאן ועד הדרך להאשים את היהודים בכל דבר היא קצרה. אני קולט את השינאה לדתיים מכל עבר. בע"ה נכה אותם מכה אחת אפיים.
ו) ל' בעד כפייה דתית, ואמר זאת בפירוש (בראיון עם סילבי קשת אם אני זוכר נכונה), אלא שהוא אינו מעונין שזה יעשה ע"י מדינה חילונית. אתה הוא זה שלא מכיר. מה שיש לתורה לומר זה לכל הפחות איך להיות בן אדם ולתת לזולת לחיות. וזה יכיר כל אדם שאינו מנוול. רק מנוולים רוצים כסף על אדמה שלא שלהם. רוצים שהמינהל המזדיין יסרסר באדמות. בני זונות. מי שלקח לי את האדמה מצידי שימות.
 
איפה מופיע המשפט האחרון בדיוק ?

מאחר שבני אדם אינם שווים וגו'.
שנית, אני חולק על קביעתך הנחרצת לגבי עמדת ל'. אני חושב שאתה לוקח חרות גדולה מדי לפרש אותו. עמדתו הרשמית היא שאין עמדה והוא אומר במפורש שהתורה אינה מחייבת משטר כזה או אחר. כל שתוכל לשאול הוא מה דרוש בזמננו. אני רוצה להאמין של' ידע את חומרת המצב ומה שמתחייב ממנה. אינני רוצה להכנס לדיון שכבר דנו פעם ורק אציין פרט אחד ממנו - ל' רץ לכנסת במפלגת הפועל הדתי (שהתפצלה מהפועל המזרחי).
אני אף חולק על כך שהתורה אינה מחייבת משטר. אני חושב שיש דברים מסוימים שהתורה כן מחייבת. רק עכשיו בהפטרה של שבת החודש קראנו על משהו מאוד מאוד משמעותי (אך חוששני שעין בורגנית עשויה לעבור על כך בלי לשים לב).
 
אולי מה של' מתכון זה

שהדברים האלמנטרים ברורים לכל (אסור לגזול למשל, ושיש משאבים שמשותפים לכולם ואיש לא יכול לקחת עליהם בעלות) כך שזה לא ממש נחשב משטר.
מעבר לכך, גם דברים של' לא רצה לחייב בחוק - אין זאת אומרת שלא ראה בהם ערך! יש הבדל בין אדם שרוצה חופש (כמו שמחייבת הדת בהרבה דברים) ובין אדם שרואה בחופש הזה אידיאל ומתרץ את רישעותו ביד הנעלמה שאיש אינו יודע באמת מהי ולאן תוביל.
 

the YOOK

New member
אכן, ואני לא יודע.

לצערי לא יצא לי לקרוא את הספר עדיין. אולי אורי יוכל לענות על זה.
 

u r i el

New member
המלצתי לך - קרא.

אומר לך מדוע.
גם אם הספר הזה איננו אמין ב-100% מבחינת תעתיק דבריו של ליבוביץ ( הערה זו מיועדת במיוחד לריקי, לא שאני סבור כך ) ואנו הרי יודעים שלסמוך אפשר רק על עצמנו ועל אלהים ... ואפ' הקוטג יכול להיות שמכיל 5.2% שומן ולא 5% כמצויין, אעפ"כ -
הספר הזה מביא תמונת שיח בין שואל למשיב, כאשר העיקר בו ( ברוב המקרים ) הן תשובותיו של ליבוביץ על כל נושא מהנושאים הקרובים ללבו, ולעתים משעשע לראות כיצד מוביל את בן שיחו למגרש שלו. אמנם נכון הדבר שלטומי יש גם מה לומר, ולעתים הוא גם אומר (לדעתי) דברי טעם, אעפ"כ ניתן להחליף כל סימן קריאה של דבריו בסימן שאלה, שהרי הוא אומר את דבריו כדי שליבוביץ יגיב עליהם. בספר זה אנו מקבלים עוד סוג של תעודה של שיח בין תלמיד לרבו, זו איננה שיחה בין ל' לבין עוד איזה פרופ' לפילוסופיה שהמציא את הגלגל שבא להתעמת או לחלוק או להתווכח ... , היחס בין "מי שלמעלה ובין מי שלמטה" ... נשמר בספר הזה גם אם טומי מתייאש מהפתלתלות הליבוביאנית הידועה, וכמעט נוזף בו. מכל מקום יש אין ספור סטיקרים ליבוביציאניים שניתן לדלות ממנו ויופיו הוא בעממיות העמוקה וברוחב היריעה של ליבוביץ שאותה שום עורך לא יכול היה להמציא.
 

the YOOK

New member


תודה
 
למעלה