עובדות קטנות על ממציאים גדולים

עובדות קטנות על ממציאים גדולים

במאמר זה הייתי רוצה להציג את הצד האנושי והייחודי של גדולי הממציאים, חוקרים וגאונים, של המילניום שעבר. סר אייזק ניוטון (1643-1727) – ניוטון היה לאחד מגדולי המדענים, הוא פיתח כמעת לבדו את הפיסיקה הקלאסית, ותרם רבות להתפתחות המתמטיקה. ניוטון כתב מאמרים מדעים מדויקים על נפיצות האור וכוח הכבידה, באותם זמנים בהם המאמרים המדעיים הרציניים ביותר היו על אנשי-זאב ומלאכים המזיזים את הכוכבים. עם זאת ניוטון היה מתבודד, הוא מעולם לא התחתן, או אפילו חיזר אחר נערה. אהבת חייו הייתה החתולה שלו. כדי לאפשר לה להסתובב חופשי, הוא חתך לה מעבר בדלת. אחרי שנולדו לה גורים הוא חתך לכל אחד מהם מעבר בגודל מותאם, משום-מה הוא לא הצליח ניוטון להבין כי חתול קטן יכול לעבור בפתח של חתול גדול. אנדרה מארי אמפר (1775-1836) – על שמו נקראת יחידת הזרם, היה מחשובי חוקרי החשמל בכל התקופות. אמפר הוא דוגמא טיפוסית לפרופסור מפוזר בעל כשרונות מזהירים. כשרונותיו המיוחדים התגלו עוד בצעירותו, ילד הפלא אמפר שלט בגיל 12 בכל הידע המתמטי של דורו. כבר בגיל צעיר התמנה לפרופסור לפיסיקה ולכימיה. יום אחד יצא אמפר מהכיתה כשגיר בכיסו. בדרך צץ במוחו רעיון, שהיה כרוך בחישוב מסובך, ואמפר נזקק ללוח לצורך פיתוח הרעיון. צד אחורי של כרכרה שחורה, שחנתה ברחוב, הפך מיד ללוח לצורך חישוביו של אמפר. הרכב, שלא שם לב לכותב החרוץ, החל להסיעה את הכרכרה. אמפר, הרגיש שהלוח זז, החל ללכת בעקבותיו כשהוא שקועה במחשבותיו. כשהרכב התחיל לזרז את הסוס, הפכה הליכתו לריצה.כשהוא ממשיך כל עת לחשב ולכתוב, בלי להרגיש אפילו שהוא משעשעה את העוברים והשבים. קרל פרדריך גאוס (1777-1855) – נחשב לאחד מגדולי המתמטיקאים בכל הדורות. מחקריו בחשמל ובמגנטיות (ובכללם חוק גאוס) לא תפסו מקום מרכזי בפעילותו המדעית. נוסף על כשרונו המתמטי, הוא ניחן בכשרון בלשני מופלא , והרבה להתעניין בשפות זרות. על רבות מתגליותיו לא הודיעו אלה באיחור של עשרות שנים, וכמה מהישגיו הגדולים ביותר נודעו רק לאחר מותו. אחת הסיבות למנהגו זה הייתה חששו, שמושגים חדשים ונועזים לא יובנו פרסומם יחייב אותו להסברים וויכוחים. סיבה אחרת הייתה הקפדתו על דיוק מסקנותיו. בהיותו תלמיד קיבלה כיתתו מעין עונש- לחשב את סכום המספרים מ-1 עד 100. גאוס בן ה-7 פתר את התרגיל בן-רגע ופעל-פה, ע"י שימוש בנוסחת סכום של טור חשבוני, בלא ששמע אליה קודם. מיכאל פאראדיי (1791-1867) – היה מדען אנגלי רבגוני ומורה דגול, נחשב לאבי החשמל והמגנטיות. הוא החל את עבודתו ככימאי ואף גילה תרכובות חדשות, אך תרומתו המדעית העיקרית היתה בחשמל ובמגנטיות. הוא בנה את המנועה החשמלי הראשון ואת הדינמו הראשון, וסיפק את הבסיס הניסויי וחלק ניכר מהבסיס העיוני לתורת האלקטרומגנטיות של מאקסוול. פרדי עצמו לא ידעה לנסח בשפה מתמטית המקובלת את תוצאות ניסוייו. הוא אף לא ידעה להבחין למשל בין כח לאנרגיה. פאראדיי לא קיבל חינוך שיטתי בצעירותו. בגיל 14 החל לעבוד כשוליה של כורך, וניצל את ההזדמנות לקריאת ספרים שהובאו לכריכה. מאמר באנציקלופדיה על חשמל עורר את התלהבותו. כעבור זמן היה פאראדיי לעוזרו של דייווי, מגדולי המדענים באותה תקופה. לימים נהג דייווי לומר: "גיליתי בחיי דברים חשובים במדע, אבל תגליתי הגדולה היתה פאראדיי." נוסף על עבודתו המדעית, נהג פאראדיי להרצות בפני הקהל הרחב על נושאים מדעיים, ואף הוציא לאור כמה ספרים במדע פופולרי. על שמו נקראים בין השאר, כלוב פאראדיי ויחידת הקיבול פאראד. גיאורג סימון אום (1787-1851) – שעל שמו נקרא חוק אום, היה פיסיקאי גרמני שעיקר עבודתו היתה בתורת החשמל. חוק אום- המקשר בין זרם מתח והתנגדות של מוליכים, התקבל בתחילה בספקנות ואף בלעג ע"י הקהילייה המדעית. אום נפגע קשה מין היחס, וכאות המחאה התפטר ממשרתו באוניברסיטה. רק אחרי כמה שנים הכירו המדענים בחשיבות התגלית, והרעיפו עליה שבחים. ארנסט רתפורד (1871-1931) – היה לדמות מפתח בפיסיקה הגרעינית, ובהבנת מבנה האטום. עיקר עבודתו היתה בתחום הרדיואקטיביות, היה זה הוא שטבע את השמות לסוגי הקרינות השונות (אלפא, ביתא וגמא). וכן מצא כי חלקיקי אלפא הם גרעיני הליום. אך תרומתו החשובה ביותר היתה בניסוי המפורסם בו "הופגז" עלה זהב דק בחלקיקי אלפא. עקב תוצאות הניסוי שונה מודל האטום, ממודל תומסון שהיה מקובל עד אז. רתפורד היה הראשון שהצליח להפוך באופן מלאכותי אטומים של יסוד אחד לאטומים של יסוד אחר ע"י הפצצתם בחלקיקי אלפא. ב 1906 קיבל רתפורד פרס נובל לכימיה, למראת שעבודתה היתה יותר בתחום הפיסיקה, הרי הפיכת יסוד אחד, לאחר היתה מטרתם וחלומם של האלכימאים הראשונים ביותר, מימי מצריים העתיקה. אלברט איינשטיין (1879-1955) – איינשטיין מילא את אחד התפקידים החשובים ביותר בפיסיקה, מאז ניוטון. בתחילת דרכו פרסם איינשטיין הסבר מולקולארי לתנועת בראון, הסביר את האפקט הפוטואלקטרי (על הסבר זה קיבל פרס נובל), ואף פרסם את תורת היחסות הפרטית. במהלך חייו תרם איינשטיין רבות לחקירת תורת הקוונטים, אפקט הפליטה המאולצת, שלילת האתר ועוד דברים רבים שעיצבו את הפיסיקה. הנוסחה המפורסמת שלו E=MC2 הולידה בסופו של דבר את פצצת האטום, והובילה לסיום מלחמת העולם השניה. בצעירותו, איינשטיין לא אהב ללמוד, ואף קיבל ציונים גרועים, את רוב זמנו הוא בילה בישיבה בבתי-קפה. בכיתה ג´ אמר המורה של איינשטיין, לאיינשטיין כי: "בחיים לא יצא ממנו כלום", הצהרה זאת נרשמה כאחת התחזיות הגרועות בעולם. "כל התקדמות גדולה בשטח המדע, נבעה מהעזה חדשה של הדמיון" ג´ון דיואי. ביבליוגרפיה: "תורת החשמל"\ האונ´ הפתוחה, http://mop.ort.org.il/rooms/physics/, ידע כללי, ידע אישי.
 

2_be

New member
../images/Emo24.gif../images/Emo28.gif../images/Emo39.gifאיזה יופי!

חידשת לי כמה דברים... יוכנס למאמרים מאוחר יותר הלילה <אתה מאשר, נכון?>
 

ailag

New member
התעודה של איינשטיין

כן היתה טובה. זאת "עובדה ידועה" שהתעודה שלו לא היתה טובה, ועובדה ידועה אך פחות.. שזו סתם שמועה.
 
עובדה ש...

עובדה שהוא לא הצליח בכוחות עצמו להתקבל לאוניברסיטה בציריך, ואביו היה צריך לשחד פקידים! עובדה שהוא בילה בבית הספר רק את המינימום הנידרש מכל תלמיד. את החומר הוא העתיק מחבר טוב שלו.
 

2_be

New member
אני דווקא קראתי ש..

שלאינשטיין היו קשיי למידה שהם אלה שגרמו לו לא להצליח בבית הספר. בעבר, המודעות לליקויי למידה היתה הרבה יותר נמוכה (שואפת ל-0 ) ולכן התיחסו למי שלא הצליח כאל אדם חסר רצון ללמוד וכלא יוצלח. אינשטין הוכיח את ההפך
 

Henryf

New member
באיזה גיל היות התגליות הגדולות?

ישנה תאוריה שמדענים גדולים מגלים תגליות גדולות רק בצעירותם, כשמחשבתם עדיין אינה קונבנציונלית. מענין לבדוק במדגם שהבאת, באם ידעו לך, באיזה גיל גילו המדענים הגדולים הללו את תגליותיהם?
 
אלה שאני יודעה....

ניוטון התחיל להמציא דברים קטנים כבר בילדותו : מכונית קטנה, מנועה המופעל ע"י עכבר, משהוא עם צפרדעים... ועוד. התקופה הפורה ביותר שלו היתה אחרי שסיים את קמברידג´. רתפורד התחיל להיות מועיל, אחרי שנהיה כבר פרופסור, בגיל יחסית בוגר. איינשטיין התחיל לכתוב דברים מגיל שלושים ומשהוא... ברור שעם בן-אדם גאון זה איך-שהוא יתבטא בצעירותו, אך ללא ידע של בית-ספר או אוניברסיטה אי-אפשר להמציא משהוא ממש רציני.
 
מה שכן זה ש....

איינשטיין התחיל לשאול שאלות מוזרות בגיל קטן: "איך יראה העולם עם נרכב על קרן אור?" במשך כל חייו הוא ניסה לענות עליהן.
 

Henryf

New member
עבודות איינשטיין

איינשטיין נולד ב- 1879 ועבודתו המהפכנית הגדולה התחילה ב- 1905 (האפקט הפוטואלקטרי - עליו קיבל את פרס נובל), משמע בן 26.
 

vizini

New member
זו לא עבודתו המהפכנית הגדולה.

עבודתו המהפכנית הגדולה היא תורת היחסות הכללית, שאותה השלים איינשטיין בשנת 1921 בהיותו בן 42. כמו כן, בשנת 1935 היתה העבודה שהובילה לאפקט EPR, כשהיה בן 56. הסיבה שאיינשטיין לא קיבל פרס נובל על תורת היחסות הכללית מעידה רק על ועדת הפרס, ולא על איינשטיין או על תורת היחסות הכללית. אין ספק שתורת היחסות הכללית היא אחת משתי התיאוריות המהפכניות ביותר במאה האחרונה, ובניגוד לשניה (תורת הקוונטים) לה היו שותפים מפתחים רבים, תורת היחסות פותחה כולה ע"י איינשטיין.
 

Henryf

New member
עבודה מהפכנית

זה נכון שאיינשטיין לא קיבל את פרס נובל עבור תורת הייחסות, אבל הוא קיבל את הפרס בגלל תורת הייחסות. הייתה תמימות דעים בוועדת פרס נובל בקשר לזכאותו לקבל את הפרס, אולם היה עדיין חשש, התורה עדיין לא אושרה נסיונית חד משמעית, וועדת הפרס חששה לתת לו פרס עבור תאוריה שעלולה מאוחר יותר להתברר כלא נכונה. כפתרון נתנו לו את הפרס עבור האפקט הפוטואלקטרי. יחד עם זאת, ואני מביע רק את דעתי הפרטית, גאוניותו של איינשטיין הינה קודם כל באפקט הפוטואלקטרי. פעם ראשונה בהיסטוריה של המדע המודרני גובשה תאוריה הסותרת את האינטואיציה האנושית. לפני כן, כל התאוריות עמדו באופן אוטומטי במבחן "האם זה הגיוני"? איינשטיין שלח מבחן זה לכל הרוחות. משנפתחה דלת זו, נפתחה הדלת לכל הפיסיקה המודרנית, שבפיתוחיה הראשונים, תורת הייחסות הכללית והפרטית עסק איינשטיין עצמו. הוא הוכיח בזאת כמובן כישורים של פיסיקאי תאורטי ברמה ענקית, אם כי הפתח המהפכני, לדעתי, היה קודם. הרעיון המהפכני הזה איפשר להרבה מאד מדענים לפתח את תורת הקוואנטים הבלתי אינטואיטיבית וכ´, ובעצם את כל התפתחות הפיזיקה מאז ועד היום. המהפכה, לדעתי, נמצאת מרעיון הפוטואלקטרי ובתורת בייחסות הפרטית, משמע 1905, מאז זה פיתוח.
 

vizini

New member
האמנם?

פלאנק מצא את נוסחתו בשנת 1900. כבר משם אפשר היה להסיק את ה"קוונטיזציה" של האור. לנרד ביצע את ניסוייו בשנת 1902 ואיינשטיין הציע את ה"קוונטיזציה" ב-1905. למעשה היתה כאן עבודה משותפת של כמה אנשים (שגם שוחחו ביניהם והחליפו רעיונות). כל השלושה (כולל רביעי, מיליקן שאישר את התיאוריה בסדרת ניסויים) קיבלו את פרס הנובל. וזו היתה רק תחילתה של תורת הקוונטים, ועוד עבודה רבה היתה דרושה כדי להגיע למלא צפונותיה, צפונות להם התנגד איינשטיין נמרצות, עד כדי EPR. לעומת זאת, על תורת היחסות הכללית עבד איינשטיין לבדו (פרט לסיוע בנושאי מתמטיים), וכשהשלים אותה, היא היתה מושלמת. נותר רק להשתמש בה. לומר על תורת היחסות הכללית שאינה פורצת דרך, שאינה מנוגדת ל"שכל הישר", מעידה יותר מכל על חוסר הבנה. ומה מנע מועדת הפרס להעניק את הפרס לאיינשטיין שוב בשנת 1931 לאחר הניסוי של אדינגטון? רק שיקולי יוקרה, מן הסתם, וחוסר רצון להודות בטעות. וכך נותרה לה אחת התיאוריות הגדולות בותר שהגה אדם, ללא הערכה מספקת...
 

Henryf

New member
לא הבינות אותי כלל.

ברור שתורת הייחסות הכללית מנוגדת ל"שכל היישר", היא אמנם פריצת דרך פיזיקלית ענקית, אך היא אינה המהפכה של קבלת הבלתי הגיוני כנכון. העובדה שאין להסתמך על ה"שכל היישר", זוהי לדעתי המהפכה של איינשטיין, והיא קרתה בתחילת דרכו, כל השאר היה פיתוח, אמנם פיתוח ענק, של פיסיקאי ענק, אבל כשכבר היה ברור לו, ולאחרים, שה"שכל הישר" לא צריך להגביל אותו. לומר שתורת הייחסות הכללית לא זכתה להערכה מספקת, ניראה לי מעט מוגזם, לא כן?
 
מה כולם התרכזו בתקופה כ" מצומצמת של

המילניום? אגב, הבנתי שתורת היחסות מופרכת, אז אולי בכל זאת צריך שכל ישר?
 
למעלה